Pyhä Henki voi antaa ymmärrystä miesten ja naisten rooleista

Helluntailiikkeessä ja Ristin Voiton mielipidepalstalla on käyty keskustelua naisten osallistumisesta seurakuntien johtoon. Keskustelu on sisältänyt erinomaisia huomioita puolin ja toisin ja toivottavasti avartanut näkökulmia sekä keskusteluun osallistuneille että sitä seuranneille.

Eksegeettisen työskentelyn sisältöä ja huomiota on tuotu esiin selkeästi, mutta johtopäätöksien erilaisuus vaatii vielä tarkentavaa selvitystä, jota pyrin omalta osaltani tarjoamaan.

Keskustelun lähtökohtana pidän sitä konsensusta, että sekä miehiä että naisia tarvitaan seurakunnassa monissa tehtävissä. Raamatun kokonaisilmoitus vahvistaa ja tukee naisen toimijuutta myös johtajuutta vaativissa rooleissa. Tästä huolimatta näen, että vanhimmiston jäsenyyteen sekä seurakunnan johtavan pastorin tehtävään kuuluva sukupuoleen liittyvä rajaus on perusteltavissa raamatullisen ilmoituksen perusteella. Tämän pohdiskelun taustaoletuksena on näiden henkilöiden velvollisuus toimia erityisesti teologisina auktoriteetteina sekä kristillisen opin puhtauden vaalijoina ja suojelijoina seurakunnassa.

Rajaan pohdinnassani roolin tähän tehtävään, jonka näen olevan sen ydinvelvollisuus seurakunnan toiminnassa.

Toinen tärkeä taustaoletukseni on miehen ja naisen keskinäinen erilaisuus, joka ei ole arvoperusteista vaan ominaisuuksien erilaisuutta. Se eriyttää miehen ja naisen soveltuvuuksia erilaisiin tehtäviin, kuten äitiyteen ja isyyteen.

Perustelujen metodi on seuraava. Tuon esiin kaksi Uuden testamentin teksteistä nousevaa näkemystä, joita arvioin muiden tekstien avulla, jotta niiden painoarvo suhteessa toisiinsa olisi selkeämmin ymmärrettävissä.

Näkemys 1: Jeesus asettaa 12 apostolia, jotka hän valitsee opetuslastensa joukosta. Tämä ryhmä oppii tuntemaan hyvin erityisellä tavalla Jeesuksen persoonana. Paavalin ohjeistus seurakunnan kaitsijan valinnassa (1. Tim. 3:1–7) sisältää oletuksen vaimosta sekä perheen huolehtimisesta. Mikäli näillä kahdella ryhmällä oletetaan olevan erityinen opin varjelemisen rooli, johtopäätöksenä voidaan todeta, että se tehtävä on ensisijaisesti tarkoitettu miehille. Tämä seikka on Uuden testamentin teksteissä esillä esimerkinomaisesti.

Näkemys 2: Uuden testamentin teksteissä on viitteitä siihen, että seurakunnassa on ensimmäisen ja toisen sukupolven aikana myös naisia merkittävissä tehtävissä, ja tästä syystä näkemys 1:n mukainen ohjaus tai esimerkki ei ole normatiivinen. Alussa Jumala loi ihmisen kahdeksi erilliseksi olennoksi, jotka yhdessä edustavat Jumalan kuvana olemista. Eeva annettiin Adamille avuksi, jota Raamattu kuvailee vastavuoroisuutta, sopivuutta ja yhdessäoloa luonnehtivalla sanalla (ezer kenegdow). Syntiinlankeemus toi mukanaan miehen valta-aseman (1. Moos. 3:16). Tämän valta-aseman säilymistä seurakuntakaudella voidaan tarkastella kahden teologian osa-alueen, sovituksen ja synnin teologian kautta. Paavali kirjoittaa galatalaisille siitä vapaudesta, jonka sovitus tuo (Gal. 3:13, 28). Tässä yhteydessä mainitaan, että on yhdentekevää, onko henkilö mies vai nainen, ”sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi”.

Tässä tekstissä Paavalin keskeisenä huomiona on yhtäältä kristityn suhde lakiin ja sen vaatimuksien täyttämiseen ja toisaalta huoli seurakunnan ykseydestä (vastapareina παντες ja εις) – ei hierarkkinen suhde miehen ja naisen välillä. Sovitus vapauttaa hengellisen ja iankaikkisen kuoleman kirouksesta, ei esimerkiksi luomisessa annetuista ominaisuuksista.

Syntiinlankeemuksessa ihmisen luonto turmeltui ja joutui synnin orjuuteen ja alaisuuteen (1. Moos. 8:21 ja Room. 7:14–20). Helluntailiikkeessä yhdytään Lutherin kiteyttämään opetukseen, jonka mukaan kristitty on samanaikaisesti vanhurskautettu ja syntinen; kyse on progressiivisesta pyhityksestä, jonka lopputulos on näkyvissä vasta iankaikkisuudessa. Siihen asti olemme synnin ja kiusauksien alaisia.

Luomisessa asetettu miehen ja naisen välinen vapaa kumppanuus tarvitsee Luojalta annettua hierarkiaa toimiakseen syntiinlankeemuksen jälkeisenä aikana. Ohjauksen tarve liittyy persoonallisten ominaisuuksiemme väärinkäyttöön. Tämä väärinkäytön mahdollisuus jatkuu syntisen olemuksemme säilymisen vuoksi. Tämän vuoksi sovitus ei pura tätä hierarkiaa, sillä emme ole vapaita syntisestä luonnostamme.

Kirkkohistoriasta tiedämme, ettei ensimmäisten sukupolvien jälkeisenä apologeettisena aikana ollut juurikaan naisjohtajuutta. Tätä voidaan tulkita monella tavoin, mutta yksi tulkintavaihtoehto on se, etteivät kaanonin teksteihin jääneet esimerkit naisista seurakunnan johdossa osoittautuneet oikeaksi tai toimivaksi vaihtoehdoksi.

Nyt elämme eri aikakautta ja meillä on Israelin valtion olemassaolon kautta annettu merkki tämän ajan merkityksellisyydestä. 2. Tess. 2. luvussa on Paavalin kautta annettu varoitus eksytyksestä, jonka uskon kohdistuvan kristinuskon ydinopeista erityisesti kristologiaan. Tämä velvoittaa meidät valvomaan tarkasti seurakunnissa annettavaa opetusta. Uskon, että Herra nostaa tähän tarvittavat ihmiset oikeille paikoilleen.

Helluntailiikkeen DNA:han kuuluu Pyhän Hengen johdatuksen kuuleminen ja sen varassa eteneminen. Toivon, että tämän aiheen käsittely seurakunnissa tai laajemminkin olisi syksyn aikana luonteeltaan toista kunnioittavaa ja rehellistä totuuden etsimistä yhdessä. Olen avoin myös sille vaihtoehdolle, että Pyhä Henki olisi tässä ajassa antamassa meille tästä aiheesta uutta ymmärrystä. Vain Herra tietää tulevat päivät ja niiden tuomat haasteet Suomen helluntailiikkeelle.

Rukoukseni on, että Herran johdatus on kirkkaasti esillä ja kuultavissa.


Sanna Urvas

TM, teologian jatko-opiskelija
Espoo

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan