Syksyn aikana Suomeen saapui ennennäkemätön määrä turvapaikanhakijoita. Viime vuonna 32 478 ulkomaalaista ilmoitti haluavansa muuttaa Suomeen, koska ei koe pystyvänsä elämään kotimaassaan tai edellisessä asuinmaassaan esimerkiksi levottomuuksien, vainon tai vaikeiden luonnonolosuhteiden vuoksi.
Vastaanottokeskuksia ja hätämajoituspaikkoja on kaikenkokoisilla paikkakunnilla Kolarista Kiteelle ja Laitilasta Lieksaan. Jokainen suomalainen on joutunut pohtimaan, mitä mieltä on tulijoista. Uusi tilanne on Suomelle tulikoe, joka valitettavasti on paljastanut lisää ihmisten välisiä juopia. Kaupungin ja maaseudun, teknologian kelkassa pysyttelevien ja siitä pois hypänneiden, köyhien ja rikkaiden välisen vastakkainasettelun rinnalle on tullut uusi ihmisiä toisistaan erottava tekijä: mielipiteet maahanmuuttajista.
Takavuosien helluntailaisessa opetuksessa ja ilmapiirissä (joka suurimmaksi osaksi on onneksi muuttunut) on aineksia sekä tolkuttomaan kriittisyyteen että ylenpalttiseen intoon maahantulijoihin nähden.
Epäterveitäkin muotoja saanut maahanmuuttokriittisyys vetää puoleensa myös helluntailaisia. Yltiökriittisessä ajattelussa tuhansien ihmisten tulijajoukko nähdään homogeenisesti ja leimataan yksiselitteisen kielteisesti: heidän nähdään saastuttavan Suomen ja uhkaavan kristillisyyttä. Tärkeänä välineenä toiminnassa on sosiaalinen media, jossa levitetään journalistisia periaatteita ylenkatsovia ”uutisia”.
Oikealla ja terveellä tavalla kriittinen ihminen ymmärtää, että asioilla on aina kaksi puolta. Kritiikkikin menee paremmin läpi, jos ensin tunnustaa, että jossain on onnistuttukin (palautteenantoa opiskelevan kannattaa googlata vaikkapa ”hampurilaispalaute”).
Toisaalta tilannetta ei ole mitään syytä katsoa vaaleanpunaisten lasien läpi. Suomeen on tullut kymmeniätuhansia muslimeja, joille kristillinen perinne on vieras. He eivät ole mikään yhtenäinen, yhdenmukaisin evankeliointimenetelmin saavutettava massa vaan suuri joukko yksilöitä. RV:n viime vuoden numeron 46 artikkelissa muistutettiin, että muslimin tulemisessa Jeesuksen opetuslapseksi on monta askelta ja se vaatii systemaattista opetusta ja aikaa.
Jeesuksen täällä vastaanottaneet tai jo kotimaassaan uskoontulleet eivät ole ”valmiita evankeliointitykkejä” seurakuntien käyttöön – kuten jotkut uskovat näyttävät ajattelevan. Hyötyajattelu sopii huonosti kristilliseen etiikkaan.
Huolimatta yhteiskuntamme kärjistyneestä keskusteluilmapiiristä maahanmuuttajatilanne näyttää yhdistäneen seurakuntien jäseniä toisiinsa. Turvapaikanhakijoiden tulo onkin tulikoe myös seurakunnille: pystymmekö näyttämään tulijoille, että meidän yhteisössämme vallitsee Jumalan rakkauden ilmapiiri?
Tulijoita on kaikenikäisiä, joten heidän kohtaamiseensa voivat osallistua kaikki seurakunnan jäsenet. Kohtaamiseen ei vaadita kielitaitoa, vain tavallisia sosiaalisen kanssakäymisen taitoja, kuten hymyilemistä.
Pitää muistaa, että jokainen ihminen – on sitten muslimi tai mihin uskova vaan – on Jumalan luoma ja hänellä on mahdollisuus tulla Jeesuksen opetuslapseksi.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...