Tajuava psykoterapeutti antaa tilaa Pyhän kohtaamiselle

Kun keskusteluavulle on tarvetta, moni kristitty kokee luontevimmaksi kääntyä sielunhoitajan puoleen. Maksullisia palveluita hakiessaan kannattaa selvittää hoitajan ammattitaidon perusta. Terapiakentän termeihin liittyy toisinaan epäselvyyttä; psykoterapeutti on Valviran valvoma ammattinimike, kun taas terapeutti-nimikettä voi käyttää kuka vain. Kuva: Shutterstock
Kun keskusteluavulle on tarvetta, moni kristitty kokee luontevimmaksi kääntyä sielunhoitajan puoleen. Maksullisia palveluita hakiessaan kannattaa selvittää hoitajan ammattitaidon perusta. Terapiakentän termeihin liittyy toisinaan epäselvyyttä; psykoterapeutti on Valviran valvoma ammattinimike, kun taas terapeutti-nimikettä voi käyttää kuka vain. Kuva: Shutterstock
Kun asiakas tulee Peppi Sieversin vastaanotolle ensimmäistä kertaa, hänellä on usein mielessään kysymys: voinko puhua myös hengellisistä aiheista?

Sieversille aihepiiri ei ole ongelmallinen, sillä hän on paitsi psykoterapeutti ja psykiatri myös pappi. Toistuva kysymys sai hänet kuitenkin havahtumaan siihen, että moni potilas oli kokenut tulleensa terveydenhuollon piirissä tältä osin torjutuksi ja jopa nolatuksi. Iso osa itseä oli pitänyt peittää tai jättää käsittelemättä.

Pohdinnoista syntyi kipinä tänä syksynä julkaistuun väitöskirjaan, jonka aiheena on uskonnollisten ja hengellisten kysymysten käsittely suomalaisissa psykoterapioissa. Sievers haastatteli tutkimustaan varten 20 psykoterapeuttia eri puolilta Suomea.

Este tai mahdollistaja

Ajatus psykologian ja uskonnon yhteensovittamattomuudesta juontaa juurensa psykoanalyysin alkuvaiheisiin. Sen kehittäjä Sigmund Freud suhtautui uskontoihin varsin kielteisesti, mutta Sieversin mukaan hän tuskin tarkoitti rajata hengellisiä aiheita terapian ulkopuolelle. Kuuluuhan Freudin menetelmään olennaisesti se, että potilas kertoo vapaasti kaikista ajatuksistaan.

Nykyään psykoterapia on jakautunut moniin koulukuntiin. Tutkimusten mukaan terapian onnistumiseen ei niinkään vaikuta terapiasuuntaus kuin se, millainen suhde auttajan ja autettavan välille syntyy.

Sieversin mukaan sama koskee hengellisten aiheiden käsittelyä: suurin este tai mahdollistaja on psykoterapeutti itse.

Psykoterapeutiksi opiskelleessaan Sievers törmäsi sellaiseen näkemykseen, ettei uskonnollisuuden ja hengellisyyden tarkastelu kuulu alaan lainkaan. Samoihin aikoihin hän löysi itseään puhuttelevan tavan kohdata Jumalaa hiljaisuuden liikkeen ja jumalanpalveluselämän piiristä.

”Oma uskoni sellaiseen Jumalaan, jonka kanssa eletään syvässä, elävässä, persoonallisessa ja molemminpuolisessa vuorovaikutussuhteessa, on varmasti vaikuttanut oleellisella tavalla tutkimusprosessiini”, hän kirjoittaa väitöskirjassaan.

Toive uskovastapsykoterapeutista

Vaikka terapiakentälle on tullut uusia suuntauksia ja menetelmiä, yhteistä on se, että keskitytään potilaan asioihin ja käsitellään hänen aloitteestaan esiin nousevia aiheita. Psykoterapeutti ei ole kuuntelijankaan roolissa passiivinen: hän tekee koko ajan valintoja siitä, mitä hän potilaan puheesta kommentoi ja mistä esittää kysymyksiä.

Sievers löysi tutkimusaineistostaan kolmenlaisia psykoterapeutteja ja nimesi heidät Etäisiksi, Tutkiviksi ja Tajuaviksi. Etäinen ei nosta potilaan puheesta mitään hengellistä ainesta tarkempaan tarkasteluun, tai hän käsittelee sitä muusta kuin hengellisestä näkökulmasta. Tutkiva sen sijaan käsittelee uskonnollisia aiheita siinä missä muitakin.

Sieversille yllätyksenä tuli kolmannen tyypin löytyminen. Tajuavat psykoterapeutit suhtautuvat Tutkivien lailla hengellisiin aiheisiin luontevasti, mutta lisäksi he tunnistavat hetkiä, jolloin potilas menee pyhäksi mielletylle alueelle. Näihin kokemuksiin he eivät halua kajota psykoterapeuttisin menetelmin.

”Kun ihminen on kosketuksissa siihen, minkä hän kokee Pyhäksi, hän eräällä tavalla hiljenee ja pysähtyy. Tajuavan ryhmän psykoterapeuteilla on ymmärrys tästä toisen kokemasta ja hänet pysähdyttävästä Jumalan maailman todellisuudesta”, Sievers arvioi.

Terapiaan hakeutuvaa saattaa kiinnostaa myös psykoterapeutin vakaumus. Joillekin on tärkeää tietää, että auttaja jakaa saman uskon, koska se merkitsee varmuutta hyväksynnästä.

”Meissä ihmisissä on voimakas ymmärretyksi tulemisen tarve, ja sitä polttavampi tämä on, mitä tärkeämpiä alueita lähestymme. Psykoterapeutin työssäni olen havainnut, että joskus psykoterapiassa olevalla henkilöllä voi olla toive tulla jopa sanoitta ymmärretyksi.”

Uskonsa suhteen puolustuskannalla oleva potilas saattaa haluta psykoterapeutin, joka on hänen kanssaan niin samanmielinen, etteivät omat sisäiset ristiriidat nouse esiin. Sieversin mukaan tieto auttajan ja autettavan yhteisestä uskosta voikin olla terapialle haitaksi, jos se johtaa vääränlaiseen yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja vaarantaa asioiden avoimen tarkastelun. Toisaalta potilaan tarkoitus voi olla myös päinvastainen: hän haluaa psykoterapeutikseen asiantuntijan, jonka kanssa hengellisyyteen liittyviä teemoja voi työstää perinpohjaisesti.

Sievers siteeraa sairaalateologi Niilo Syvännettä, jonka mukaan hyvä terapiasuhde usein eheyttää hoidettavan jumalakuvaa riippumatta siitä, onko hoitaja elävässä uskossa vai ei.

Hengellisten aiheiden käsittely ei siis edellytä tiettyä vakaumusta. Auttajan itsetuntemus sen sijaan on tärkeää.

”Mitä vapaammin psykoterapeutti pystyy käsittelemään kaikkea omaa mielensisältöään, sitä syvemmin hän voi myös osallistua potilaansa mielenmaiseman tarkasteluun.”

Kohtaaminen muuttaa myös auttajaa

Esteet eivät aina ole pelkästään psykoterapeuttien päässä. Moni haastatelluista koki hyvin mustavalkoisesti ajattelevien potilaiden hoitamisen vaikeaksi, oli kyse sitten uskonnollisesta tai vaikkapa poliittisesta vakaumuksesta. Terapiassa on tarkoitus tarkastella asioita erilaisista näkökulmista, mikä vaatii avointa ja joustavaa ajattelua.

Toisaalta haastateltavat kertoivat yrityksistään mukautua potilaidensa maailmaan. Eräs esimerkiksi jätti kynnet lakkaamatta lestadiolaisen potilaansa vuoksi. Uskovien asiakkaiden kanssa työskentely oli myös joissain tapauksissa loiventanut psykoterapeuttien asenteita heidän edustamiaan yhteisöjä kohtaan. Haastateltavat kaipasivat kuitenkin koulutusta hengellisten aihepiirien käsittelyyn, sillä moni koki, ettei heidän asiantuntemuksensa riitä siihen.

Viime vuosina erilaisiin maailmankatsomuksiin on alettu suhtautua avoimemmin, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että mietiskelytekniikoista nousevat läsnäoloharjoitukset ovat tulleet osaksi joitakin terapiamuotoja. Sievers kuitenkin kysyy, miksi idästä tuleva perinne hyväksytään, vaikka samaan aikaan kaikkein tutuimpia hengellisiä vaikutteita vierastetaan.

”Kristillisessä perinteessä on myös syviä mietiskelyn ja rukouksen traditioita”, hän muistuttaa.


Säde Loponen

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan