Sielunhoitoterapiasta on tullut osa suomalaista sielunhoitoa

Sirpa Törmän ja Miika-Markus Järvelän mukaan ihmisten suuri avun näkyy sielunhoitoterapian suosiona. Kuva: Eeva Vainio
Sirpa Törmän ja Miika-Markus Järvelän mukaan ihmisten suuri avun näkyy sielunhoitoterapian suosiona. Kuva: Eeva Vainio
Sielunhoitoterapeutit ovat tulleet 2000-luvulla osaksi seurakunnan maisemaa. Vielä heitä ei ole joka seurakunnassa, mutta määrä on kasvussa.

– Sielunhoitoterapialla tarkoitetaan ihmisten tukemista ja auttamista tasapainoon itsensä, lähimmäistensä ja Jumalan kanssa, määrittelee Sirpa Törmä, joka valmistui keväällä 2016 terapeuttisen sielunhoidon monimuotokoulutuksesta Isosta Kirjasta.

Törmän mukaan terapeuttinen näkökulma tuo lisää keinovalikoimaa seurakunnassa annettavaan sielunhoitoon.

– Koulutettu sielunhoitaja voi valita ja suunnitella tietoisemmin niitä prosesseja, joita hän asiakkaan kanssa käy lävitse.

Erityisen tärkeänä lähtökohtana Törmä pitää raamatullista ihmiskäsitystä, jonka pohjalta ihminen on arvokas ja hänellä on mahdollisuus sovintoon Jumalan kanssa.

– Oman arvon tunteminen ja syyllisyydestä irti pääseminen auttavat ihmisiä tasapainoon. Ihmisen kokonaisvaltainen kohtaaminen on tärkeää.

Samaa painottaa Törmän kanssa yhtä aikaa sielunhoitoterapeutiksi valmistunut Miika-Markus Järvelä. Sen sijaan että terapiassa keskityttäisiin vain hengellisiin asioihin, ihminen tulisi kohdata kokonaisvaltaisesti.

Ammatillisempaa sielunhoitoa

Alana sielunhoitoterapia on monimuotoinen: koulutuksia on useita, ja niillä on erilaisia painotuksia. Sielunhoitoterapia riippuu myös sitä tekevästä henkilöstä.

Molemmat haastateltavat pitävät tärkeänä, että sielunhoitoterapeutti on sitoutunut Raamatun ja seurakunnan arvoihin osana ammattimaista toimintaa. Molemmat heistä lähtivät opiskelemaan sielunhoitoterapiaa omasta kiinnostuksestaan.

– Olen aina pitänyt sekä psykologiasta että teologiasta ja opiskellutkin niitä. Sielunhoitoterapiassa nämä molemmat ovat läsnä. Minulla oli myös hyviä kokemuksia omasta sielunhoitoterapiasta ennen koulutuksen alkua, Miika-Markus Järvelä summaa.

Kasvatustieteilijänä Sirpa Törmä näkee sielunhoitotyön jatkuvalle kehittämiselle tarvetta. Hänen mielestään siihen on hyvä saada lisää ammatillisia valmiuksia. Törmän kotiseurakunnassa on pitkät perinteet sielunhoitotyön kehittämiselle, jota hän on saanut jatkaa yhdessä muiden kanssa.

“Avun tarve rajaton”

Uudet sielunhoitoterapeutit on otettu hyvin vastaan heidän kotiseurakunnassaan. Molemmille on jo opiskelun aikana ohjattu asiakkaita. Vaikka seurakunnassa on useita sielunhoitotyötä tekeviä, kaikille on riittänyt työsarkaa. Myös yhteistyö muiden vapaaehtoisten ja pastoreiden kanssa toimii hyvin.

Törmän palvelutehtävään seurakunnassa sisältyy sekä yksilösielunhoitoa että sielunhoitotyön koordinointia. Myös Järvelä toimii seurakunnassa vapaaehtoisena sielunhoitoterapeuttina, ja lisäksi hän tekee työtä yksityisenä ammatinharjoittajana.

Molemmilla puolilla on riittänyt asiakkaita, ja kaikkia pyritään auttamaan resurssien mukaan.

Sielunhoitoterapia vastaa Törmän mielestä hyvin useimpien asiakkaiden tarpeisiin.

– Pitkille sielunhoitoprosesseille on jatkuvasti tarvetta. Varsinkin isoista seurakunnista apua hakevat myös seurakunnan ulkopuoliset ihmiset, hän kertoo.

– Avun tarve tuntuu olevan rajaton, ja ihmisten ongelmat ovat monimuotoisia. Toisinaan lyhyt rukous alttarilla ei riitä, vaan tarvitaan pidempää keskustelua tai terapeuttista prosessia.

Järvelä ja Törmä näkevät, ettei sielunhoitoterapian saaminen sulje pois muun ammatillisen avun käyttämistä. Sielunhoitoterapia ei myöskään aina riitä henkilön ainoaksi avuksi. Kuitenkin on tärkeää, ettei seurakunnasta työnnetä avunhakijaa ainoastaan terveydenhuollon piiriin.

– Omassa seurakunnassa saatava apu luo osallisuuden tunnetta, mikä on jokaiselle tärkeää, Miika-Markus Järvelä sanoo ja lisää, että tämä tarve korostuu erityisesti mielenterveysasiakkailla. Hänen mielestään sielunhoitoterapia voisi toimia koko seurakunnan ilmapiirin parantajana.

– Silloin, kun ihmisellä on negatiivisia kokemuksia yksittäisistä ihmisistä, seurakunnasta tai Jumalasta ja hän pääsee käsittelemään näitä asioita luottamuksellisesti, hänelle voi muodostua armollisempi jumalasuhde, Järvelä pohtii.

– Jumalakuvan muutos voi toimia jopa porttina takaisin positiiviseen seurakuntayhteyteen.

Jumala mukaan prosessiin

Onko sitten sielunhoitoterapia enemmän hengellistä vai terapeuttista?

– Hengellisyys on perusjuttu. Ilman sitä se ei olisi sielunhoitoterapiaa, Järvelä linjaa.

– Käytännössä hengellisyys ilmenee rukouksessa, jossa pyydetään, että Jumala ohjaa koko prosessia ja että keskustelun aiheet tulevat esille oikeassa järjestyksessä.

Järvelä kertoo, että parhaimmillaan sielunhoitoterapiassa on tapahtunut yliluonnollisia asioita, kun Jumala on avannut joko asiakkaan tai auttajan ymmärrystä jollekin asialle. Silti hengellisyyden lisäksi on hyvä olla mukana myös terapeuttisia menetelmiä.

– Tasapainossa keskenään ne toimivat parhaiten. Joskus korostetaan hengellisyyttä liikaa, ja silloin on hyvä olla tietoinen myös psyykkisestä puolesta.

Järvelä korostaakin, etteivät terapeuttiset menetelmät ja hengellisyys ole vastakkaisia, vaan mahdollisuus kohdata monipuolisesti samaa asiaa.

Sirpa Törmä alleviivaa, että kristillinen sielunhoitoterapia on sitoutunut Raamatun arvoihin ja kristilliseen ihmiskäsitykseen.

– Työskentelyssä on yleensä aina jotenkin mukana hengellinen näkökulma. Lisäksi sielunhoitoterapeutin koulutuksessa painottuvat hengelliset sisällöt, toisin kuin esimerkiksi psykoterapeutin koulutuksessa, hän sanoo.

Sielunhoitoterapeutti ammattinimikkeenä ei edellytä psykoterapeutin opintoja, mutta sielunhoitoterapeutti voi koulutuksestaan riippuen joiltain osin soveltaa terapeuttisia menetelmiä.

– Ammattitaidon jatkuva kehittäminen on tärkeää. Samoin on tärkeää tunnistaa oman osaamisen rajat, Törmä toteaa.

Sielunhoitoterapeutit ovat uusi ammattikunta. Heitä toimii seurakuntien piirissä ja yksityisinä ammatinharjoittajina. Viime aikoina myös jotkut yksityiset hoitolaitokset ovat olleet kiinnostuneita sielunhoitoterapeuteista. Kuka tahansa, joka tuntee tarvitsevansa sielunhoitoterapiaa, voi hakeutua asiakkaaksi.


Eeva Vainio

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan