Pieni koko ei estä vaikuttamista

Helluntaiseurakunta pyörittää omaa kirpputoria aivan Rautavaaran keskustassa. Varoja toimintaan kerätään muun muassa myyjäisillä. Kuva: Ville Roininen
Helluntaiseurakunta pyörittää omaa kirpputoria aivan Rautavaaran keskustassa. Varoja toimintaan kerätään muun muassa myyjäisillä. Kuva: Ville Roininen

Tornionjokilaak­sossa sijaitseva Pello on kuului­sa Väylästä, jok­si alueen ihmi­set kutsuvat Tornionjokea. Pitäjä on osittain harvaan asuttu. Kun­nan sijainnista kertoo osaltaan se, että napapiiri leikkaa kunnan ete­läkärjen.

 

Asukkaita Pellossa on noin 3 500. Vuonna 1963 perustetun hel­luntaiseurakunnan pastorina toi­mii oman toimensa ohella Ilpo Talka.

 

Naapurimaan Ruotsin lähei­syys ei hänen mukaansa näy suu­resti seurakunnan arjessa.

 

– Hyvin vähän on yhteistyötä ruotsalaisten kanssa, vaikka seu­rakunta sijaitsee aivan maiden ra­jalla. Aiemmin kun ei ollut vielä omaa rukoushuonetta, kastetilai­suudet pidettiin Ruotsin puolel­la baptistiseurakunnassa, Talka kertoo.

 

Pellon helluntaiseurakuntaan kuuluu yhteensä 63 jäsentä. Pie­nestä koosta huolimatta seura­kunnasta löytyy voimavaroja toi­mintaan.

 

– Seurakunnassamme on eri­laisilla armoituksilla varustettu­ja ihmisiä. Vanhimmistossakin on henkilöitä, jotka pystyvät an­tamaan hyvää raamatunopetusta.

 

Pastorin puoliso Iiris Talka ar­vioi, että noin kolmannes seura­kuntalaisista on erittäin aktiivis­ta väkeä ja käytännön voimavara toiminnassa.

 

– Seurakunnan jäsenten ikä­rakenne painottuu keski-ikäisiin ja sitä vanhempiin, Iris Talka tar­kentaa.

 

– Alle 30-vuotiaita on puolen­kymmentä, 30–60-vuotiaita noin 25 henkilöä ja loput – eli puolet seurakuntalaisista – yli 60 vuoti­aita.

 

 

Säännölliset viikkotilaisuudet

Seurakunnan säännöllinen viik­kotoiminta koostuu torstaisin pi­dettävästä Sanan ja rukouksen il­lasta sekä sunnuntai-iltapäivän Hyvän Sanoman tilaisuudesta. Lapsityötäkin Pellossa tehdään. Lastenkerho koostuu lähinnä seurakuntalaisten lapsista, vaik­ka muidenkin perheiden varhais­nuoria on käynyt mukana.

 

Tiistaisin seurakunta järjestää ruokajakelun, jossa vierailee noin 30 vakituista kävijää. Kotikokouk­sia pidetään silloin tällöin, ja seu­rakunnan lauluryhmä vierailee palvelukodeissa.

 

Yhteistyöstä luterilaisten kans­sa Talkat mainitsivat yhteiset ru­koushetket seurakunnan työnte­kijöiden kanssa.

 

– Kesäisin seurakunta järjes­tää Pellon keskustan puistossa ulkoilmatilaisuuksia. Tänä kesä­nä muun muassa Gospel Ridersin motoristit vierailevat paikkakun­nalla, ja syyskuussa seurakunnas­ta lähetetään radiojumalanpalve­lus.

 

 

Verkostoituminen tuo tehoa toimintaan

Myös Pohjois-Savossa toimiva Rautavaaran helluntaiseurakunta on esimerkki pienestä maaseudun seurakunnasta.

 

Rautavaaralla on noin 1 700 asukasta, ja kunta sijaitsee kol­men maakunnan, Savon, Poh­jois-Karjalan ja Kainuun kohtaa­mispisteessä. Rautavaara tunne­taan sitä ympäröivästä kauniista erämaaluonnosta. Paikkakunnal­la sijaitsee muun muassa luonto-ja koulutuskeskus Metsäkartano sekä hyvistä tuotteistaan mainet­ta saanut Rautavaaran leipomo.

 

Rautavaaran helluntaiseura­kuntaan kuuluu 49 jäsentä, joista kymmenkunta asuu muilla paik­kakunnilla. Ikärakenteen paino­piste on yli 60-vuotiaissa. Alle 35-vuotiaita on kahdeksan.

 

Pastori Ilkka Roininen näkee seurakunnan pienuudessa myös omat etunsa.

 

– Pienuus on voimavara: tun­nemme hyvin toisemme henki­lökohtaisesti. Pienissä seurakun­nissa koetaan usein turhaa alem­muutta yhteisön pienuudesta. Jos on yhteistä rakkautta ja lämpöä pirtissä, pienuus ei estä vaikutta­mista. On väärin puhua kristilli­sessä mediassa vain väkimääristä. Pienikin seurakunta voi olla laajal­ti vaikuttava, Roininen uskoo.

 

Rautavaaralla järjestetään isoja tapahtumia seurakunnan verrat­tain pienestä jäsenmäärästä huo­limatta. Helluntaiseurakunta on myös verkottunut hyvin ja tekee laaja-alaista yhteistyötä. Tapahtu­mia järjestetään yhdessä esimer­kiksi evankelis-luterilaisen seura­kunnan ja Rautavaaran kunnan kanssa. Tästä esimerkkinä oli vii­me syksynä kunnan liikuntahal­lissa pidetty Jippii King's Kids -ta­pahtuma. Se kokosi 300 kävijää, mikä on suuri määrä paikkakun­nan kokoon nähden. Rautavaaran kunta järjesti tapahtumaan taksi­kyydit.

 

– Seurakunnalla on iso porstua, jossa häärää myös muita kuin seu­rakuntalaisia, Ilkka Roininen ku­vaa toimintatapaa.

 

– Pieni seurakunta voi olla siu­naus myös kasvukeskuksille, kier­täähän maata seurakuntamme toinen työntekijä, maahanmuut­tajatyön evankelista Omar Taleb.

 

Roininen kertoo, että Rautavaa­ran helluntaiseurakunta hyödyn­tää rohkeasti myös ulkopuolisia resursseja.

 

– Olemme olleet mukana esi­merkiksi neljässä Leader-hank­keessa, joiden tuella olemme uu­sineet laitoskeittiömme ja ka­lustaneet tilojamme. Yhdessä hankkeessa toteutimme rasisimin vastaisen projektin, ja viimeisim­mässä saimme hankittua ilmoi­tusnäytön rukoushuoneen seinäl­le, Roininen luettelee.

 

– Rahoittajapuolella on jo opit­tu, että helluntaiseurakunta on luotettava ja säntillinen toimija. Olemme hankkineet luottamuk­sen ja päässeet hankkeisiin mu­kaan.

 

Rautavaaran helluntaiseura­kunnan vuosibudjetti on noin 70 000 euroa.

 

– Esimerkiksi testamenttilah­joituksia emme ole viime aikoina saaneet. Omin varoin pyöritämme koko seurakunnan perustoimin­nan, Roininen kertoo.

 

 

”Ollaan päätetty, ettei anneta periksi”

Kaksikielinen Pingstförsamlin­gen på Kimitoön, Kemiönsaaren helluntaiseurakunta, kokoontuu omissa tiloissaan Tabor-rukous­huoneessa.

 

Nykyinen Kemiönsaaren kun­ta on muodostettu kolmesta ai­kaisemmasta kunnasta, Dragsfjär­distä, Kemiöstä ja Västanfjärdistä. Kunnassa on noin 7 000 asukasta. Lähimmät helluntaiseurakunnat ovat Tammisaaressa ja Salossa.

 

Kemiönsaaren kunta on kaksi­kielinen, ja suurin osa asukkais­ta puhuu ruotsia äidinkielenään. Suomea puhuvia on vähän yli nel­jännes asukkaista. Kunta on kuu­luisa vanhoista kirkoistaan ja van­hasta kulttuurimaisemastaan. Moni suuntaa viettämään vapaa-aikaansa Kemiön alueella sijaitse­viin kesäasuntoihin.

 

Kemiönsaaren helluntaiseura­kunta toimii Kemiön kirkonkyläs­sä. Seurakuntaan kuuluu 12 jäsen­tä. Jos kokoukseen tulee yksikin suomea puhuva, puheet tulkataan suomeksi.

 

Seurakunnan toiminnassa ei ole enää mukana yhtään lasta. Jä­senistä vain kolme on enää työ­elämässä, ja vanhin jäsen on yh­deksissäkymmenissä. Muuttoliike on vienyt asukkaita seurakunnan toiminta-alueelta esimerkiksi Sa­loon ja eri puolille eteläistä Suo­mea, myös Ruotsiin asti.

 

Kemiönsaaren helluntaiseura­kunnalla on sunnuntai-iltapäiväi­sin jumalanpalvelus ja tiistaisin päivällä rukouskokous. Seurakun­ta toimii yhdistyspohjalla, ja se perustettiin Tabor-nimellä vuon­na 1922. Vielä 1990-luvun alussa seurakuntalaisia oli noin 60.

 

– Telttakokouksia emme enää järjestä, kertoo seurakunnassa aktiivisesti toimiva, seurakunnan kirjeenvaihtaja ja tulkki Eva-Sti­na Hellbom.

 

– Omin voimin pääasiassa ko­koonnumme. Meillä on paljon todistuskokouksia, joissa puhu­maan pääsee kuka vain ehtii en­sin puhujanpönttöön. Todistus­kokoukset ovat rakentavia, ihania! Meillä on avoin ilmapiiri.

 

Hellbomin mukaan seurakun­nan tilaisuuksissa käy vierailevia puhujia, ja joku vierailijoista soit­taa myös pianoa, mistä koko seu­rakunta iloitsee.

 

– Huoli meillä on seurakunnan toiminnasta. Suurimmaksi osak­si ollaan jo vanhoja. Kuka jatkaa meidän jälkeemme? Eva-Stina Hellbom pohtii.

 

– Ollaan kuitenkin päätetty, et­tei anneta periksi. Jokapäiväinen Jumalan armo kannattelee meitä.

 

– Seurakunnan tontin lahjoit­tajien testamentti säätää, että jos seurakunnan toiminta joskus lop­puu tai muuten kiinteistöä ei pys­tytä pitämään yllä, kiinteistö siir­tyy Helsingin Filadelfia-seurakun­nan omistukseen.

 

 

Martti Havukainen



Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan