Näkökulma: Kuinka sopeuttaa evankeliumia?

Muslimien parissa tehtävässä lähetystyössä on havaittavissa kuusi erilaista lähestymistapaa, lähetysjohtaja Aaron Ibrahim kirjoittaa.
Muslimien parissa tehtävässä lähetystyössä on havaittavissa kuusi erilaista lähestymistapaa, lähetysjohtaja Aaron Ibrahim kirjoittaa.

Evankeliumia ei voi viedä mihinkään uuteen kulttuuriin, ellei sitä sopeuteta. Muslimien parissa tehtävän lähetystyön yhteydessä käytetään termejä C1–C6, joilla tarkoitetaan sopeuttamisen (engl. contextualization) eri asteita. Mitä nämä asteet tarkoittavat? 

 

C1-linjan lähetystyötä tehdään kielellä, jota maassa ei joko ymmärretä hyvin tai ei puhuta juuri lainkaan. Evankeliumi on kokonaan uutta ja vierasta paikalliselle kulttuurille. Tämä synnyttää ongelman: kristityt ovat ja pysyvät aina vähemmistönä sekä kulttuurisessa että uskonnollisessa mielessä.

 

 

      "Lähestymistapa synnyttää käytännössä uuden kielen."

 

C2 on lähestymistapa, jossa käytetään paikallista kieltä, mutta kaikki opetustavat ja metodit ovat vieraita paikalliselle kulttuurille. Lähestymistapa synnyttää käytännössä uuden kielen ja irrottaa uskovat paikallisesta kulttuurista ja elämästä. 

 

C3:ssa käytetään paikalliskieltä tai -murretta ja otetaan huomioon kulttuurilliset asiat. Esimerkiksi jumalapalveluksessa huomioidaan tavanmukainen vaatetus ja se, istuvatko ihmiset perinteisesti lattialla vai penkeillä. Tilaisuuksissa voidaan käyttää paikallisten omia lauluja ja musiikkityylejä sen sijaan, että tuotaisiin ne toisesta kulttuurista. 

Tämä lähestymistapa muistuttaa paljon edellistä, mutta paikallistamista ja sopeuttamista on hieman enemmän. Lisäksi teologisessa opetuksessa nostetaan selvästi esille Israelin asema Jumalan valittuna kansana, jota yhä koskevat kaikki Jumalan lupaukset. 

 

C4:ssa käytetään paikallisten ymmärtämää hengellistä kieltä, vaikka se olisi vierasta Raamatulle (esim. Jeesus -> Isa). Kun muslimit viettävät ramadania, kristityt paastoavat muiden mukana. Lähestymistavassa ei syödä sianlihaa eikä juoda alkoholia ja pukeudutaan paikallisten tavoin. Naiset peittävät päänsä. Kuitenkin kaikki tapahtuu tekemättä väkivaltaa Raamatulle. 

 

C5-lähestymistavassa luodaan uskovien ja kääntyneiden ryhmä, jota kutsutaan messiaanisiksi muslimeiksi. He voivat ottaa Jeesuksen vastaan pelastajanaan mutta pitävät yhä mukana useita islamin oppeja. 

Lähestymistavassa rukoillaan viisi kertaa päivässä moskeijassa muslimien kanssa, lausutaan šahada sekä opetetaan ja uskotaan Koraanista löytyvän joitakin totuuksia, jotka voivat ohjata ihmisiä kohti valoa. Muhammedia pidetään samanveroisena kuin Vanhan testamentin profeettoja. Joskus myöskään kastetta ei pidetä kovin tärkeänä, jos se aiheuttaa esimerkiksi hengenvaaran. Lisäksi perustetaan jopa ”messiaanisia moskeijoita” ja luetaan raamatunkäännöstä, jossa Jumalan Poika on korvattu ilmaisulla Jumalan khalifa. 

 

C6:ssa kehotetaan ihmisiä ottamaan Jeesus vastaan, mutta jätetään pelastetut sinne, missä he ovat. Ehkä vain kotikokoukset sallitaan. Tämän linjan opettajat neuvovat lähetystyöntekijöitä jopa niin, ettei Jeesuksen vastaanottanutta muslimia tule ohjata siitä eteenpäin eikä kehottaa todistamaan uskostaan. 

 

Ensimmäiset kaksi lähestymistapaa eivät auta lähetystyön menestymistä. Kolmas (C3) on turvallinen linja, jossa selkeät Raamatun totuudet säilytetään. Neljättä lähestymistapaa ei tarvitse torjua kokonaan, mutta viidettä ja kuudetta ei voida hyväksyä. 

 

Aaron Ibrahim 

 

Kirjoittaja on Avainmedian arabi- ja muslimityön johtaja. 

 

 



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan