Lahkolaisleiman välttämistä ja identiteetin vahvistamista

Suhe-seurakunnan arjessa on törmätty esimerkiksi kysymyksiin ehtoollisen merkityksestä ja siitä, tulisiko lapsena kastettujen ottaa uskovien kaste. Tähän saakka seurakunnan jäseneksi on voinut liittyä ilmankin. Kuva: Suhen kuva-arkisto
Suhe-seurakunnan arjessa on törmätty esimerkiksi kysymyksiin ehtoollisen merkityksestä ja siitä, tulisiko lapsena kastettujen ottaa uskovien kaste. Tähän saakka seurakunnan jäseneksi on voinut liittyä ilmankin. Kuva: Suhen kuva-arkisto
”Punainen pelipaita, jonka jokainen joukkueen jäsen voi vetää päälle.” Tällä mielikuvalla havainnoi Suhe-seurakunnan työntekijä Pietu Korpelainen uskontunnustuksen merkitystä.

Helsingin Kalliossa ja Vantaan Tikkurilassa kokoontuva Suhe on ruuvannut omaa tunnustustaan reilun vuoden ajan. Tunnustusta valmistelevaa tiimiä johtaa teologian kandidaatti Henri Häkkinen. Hänen mukaansa prosessiin johti kaksi tekijää.

– Ulkopuolelta tuli painetta selkeyttää oppia. Esimerkiksi luterilaiset eivät ole tienneet, mitä meistä pitäisi ajatella.

– Toinen tekijä liittyy kasvuun. Suhe on 25 vuotta vanha seurakunta. Karismaattisista juurista on kuljettu nykyiseen. Olemme löytäneet omaa identiteettiämme, enää ei imitoida. Halusimme selvittää Suhen tapaa elää kristittynä.

Jumala nauttii itsestään iankaikkisesti

Uskontunnustukset ovat perinteisesti tiivistäneet sen, mihin kaikkien kristittyjen – tai tiettyyn kirkkokuntaan kuuluvien – tulisi uskoa. Suomalainen vapaakristillisyys on kuitenkin perinteisesti pitänyt Raamattuun sitoutumista riittävänä, eikä omia tunnustuksia ole tarvittu.

Toisaalta esimerkiksi maailman suurin helluntaikirkkokunta Assemblies of God on määritellyt oppinsa yksityiskohtaisesti. Tunnustukseen sisältyy esimerkiksi tuhatvuotinen valtakunta sekä kielilläpuhuminen Pyhän Hengen kasteen merkkinä.

Viime vuosina myös Suomen Helluntaikirkko ja monet pienetkin kristilliset yhteisöt ovat heränneet tunnustusten tarpeeseen.

– Uskontunnustus kannattaisi määritellä jo uutta seurakuntaa istutettaessa, väittää Espoon Kotikirkon pastori Mikko Sivonen.

Espoon Kotikirkko on vuonna 2008 perustettu paikallisseurakunta Leppävaarassa. Sivonen uskoo, että jos seurakunnan oppi olisi tehty selväksi jo alussa, olisi vältetty monta ongelmaa.

– Kuten isommat kiistat eskatologiasta. Sivosen mukaan uskontunnustus ei takaa elämää, mutta se antaa puitteet oikealle ymmärrykselle Jumalasta ja seurakunnasta.

– Maailmassa puhutaan paljon Jeesuksesta, armosta, kirkosta, synnistä ja pelastuksesta. On tärkeää määrittää, mitä niillä tarkoitamme. Ne eivät ole itsestäänselvyyksiä.

Kotikirkko on osa Suomen Baptistiyhdyskuntaa. Sivosen mielestä yhdyskunnan tunnustus on äärimmäisen tiivis. Hän itse opettaa reformoituun traditioon kallistuvaa kristinuskoa. Tällä tarkoitetaan luterilaisuuden rinnalla reformaatiossa kehittynyttä oppisuuntaa, joka on suosittua esimerkiksi Yhdysvalloissa mutta jäänyt luterilaisuuden jalkoihin Pohjoismaissa.

Reformoitu oppi näkyy Espoon Kotikirkon tunnustuksessa. Se tulee esille esimerkiksi kohdasta, joka heijastelee Westminsterin tunnustusta vuodelta 1646: ”Jumalan tarkoitus on kirkastaa Hänen omaa nimeänsä ja nauttia itsestään iankaikkisesti. Niinpä ihmisenkin tarkoitus on kirkastaa Jumalaa ja nauttia Hänestä aina.”

Teologisesti konservatiivi, kulttuurisesti liberaali

Espoon kotikirkossa ja Suhessa uskontunnustuksella halutaan myös osoittaa, että yhteisö sitoutuu historialliseen kristinuskoon eikä edusta mitään uutta, villiä opinsuuntaa.

Suhen kotisivulla ”Mihin uskomme?” -kysymyksen alta löytyvä linkki johtaa kuuluisaan Lausannen julistukseen. Kyseessä on lähetystyötä koskeva asiakirja, jonka muotoilussa vuonna 1974 oli mukana 2 300 evankelista johtajaa 150 maasta. Myös Suomen Helluntaikirkon tunnustus Raamatun auktoriteetista lainaa suoraan Lausannen julistusta. Koska kyseessä on globaalia evankelista kristillisyyttä tiivistävä dokumentti, siihen viittaaminen on vapaakristillisille yhteisöille luontevaa.

Toisaalta Suhessa tunnustuksella halutaan myös korostaa omaa, erottuvaa identiteettiä. Henri Häkkinen lainaa Suhen pastori Markus Lehtosen tiivistelmää seurakunnan filosofiasta: teologisesti konservatiivi, kulttuurisesti liberaali.

Kuulostaa näppärältä. Mutta mitä se tarkoittaa?

– Ensinnäkin pitäydytään perinteisessä kristillisessä opissa. Kristinuskon historiallisessa sanomassa ei ole muutostarvetta, Häkkinen sanoo.

– Kulttuurinen liberaalius tarkoittaa sitä, että teologia halutaan tehdä ymmärrettäväksi. Se ei saa olla teologisen eliitin kieltä. Sen pitää puhutella nykypäivän helsinkiläistä eri tavalla kuin Apostolisen uskontunnustuksen.

Toisaalta alustava versio Suhen tunnustuksesta on varsin tuttua tavaraa. Omaleimaisin lause liittyy luomisuskoon: ”Suhessa olemme kutsutut näkemään ja vahvistamaan maailmassa olevaa hyvää, sekä uteliaasti etsimään ja löytämään luomakunnan rikkautta tieteiden ja taiteiden avulla.”

Toisaalta tähänkin voi sitoutua lähes kuka tahansa kristitty.

Toisin kuin alkukirkon tunnustukset, Suhen tunnustus ei ole ehdoton ja ajaton. Häkkisen mukaan sillä pitäisi pärjätä parikymmentä vuotta eteenpäin.

– Seuraava sukupolvi joutuu käymään saman prosessin.


Lari Launonen








Astuiko alas tuonelaan?


Apostolisen uskontunnustuksen ajatellaan yhdistävän kaikkia kristittyjä. Se löytyy myös lukuisten helluntaiseurakuntien sekä Suomen helluntaikirkon kotisivuilta. Myös Suhen uskontunnustuksen alustavassa versiossa sitoudutaan Apostoliseen uskontunnustukseen.

Jotkut evankeliset teologit ovat kuitenkin kritisoineet tunnustusta epäraamatullisena. Erityisen epäilyttävänä pidetään väitettä, että Jeesus ”astui alas tuonelaan” – eli helvettiin. Alkuperäinen latinankielinen versio sekä useat englanninkieliset käännökset puhuvat selvästi helvetistä, eivät harhaanjohtavasti tuonelasta. Myös Espoon Kotikirkko laittoi Apostolisen tunnustuksen aluksi kotisivuilleen.

– Tällä haluttiin välttää lahkolaisleima ja tunnistautua osaksi pidempää kristillistä historiaa, Mikko Sivonen selittää.

Sivonen ei kuitenkaan usko Jeesuksen välttämättä käyneen helvetissä.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan