Kirjoittavat teologit - Uusi sukupolvi ottaa tiluksia haltuun myös tekstien avulla
Leevi Launonen
Kun Sara Saarela ja Markus Mäenpää tapaavat toisensa, juttua riittää, ja yhteistyökumppanit inspiroituvat toistensa luovista kommenteista. Molemmilla on Iso Kirja -tausta, vahva teologinen koulutus ja intohimoinen suhde kirjoittamiseen.
– Me ollaan Maken kanssa tunnettu toisemme jo 15 vuotta. Olemme opiskelleet IK-opistossa ja teemme molemmat nykyisin töitä Isolle Kirjalle, Saarela taustoittaa.
Mäenpään mukaan he ovat hyvin erilaisia ihmisiä, mutta yhteistyö esimerkiksi kursseja vetäessä toimii silti mainiosti.
– Saran kanssa pystymme keskustelemaan mistä tahansa teenkeitosta teologiaan ja perinteisestä kirjoittamisesta someilmiöihin. Yhteistyö sujuu, koska tiedämme, mitä toinen ajattelee. Myös opetustilanteessa voimme heittää toiselle omia näkökulmia ja ottaa niistä koppia, Mäenpää kuvailee kouluttajaparin työskentelyä.
IK-opiston jälkeen Saarela suoritti ylemmän teologisen tutkinnon Regent Collegessa Kanadan Vancouverissa pääaineenaan Uuden testamentin tutkimus. Mäenpää on puolestaan aloitellut teologian jatko-opintoja ja väitöskirjan tekoa Åbo Akademissa.
Molemmat ovat opiskelleet luovaa kirjoittamista yliopistotasolla ja tuottaneet erilaisia kirjallisia julkaisuja.
– Nuoruuden yhteinen kaveriporukka sekä rakkaus teologiaan ja kirjoittamiseen ovat johtaneet meidät yhteistyöhön, kouluttajatoverit sanovat.
Saarela on työskennellyt IK-opiston tuntiopettajana, oppilaitospastorina ja Fifteen-leirien vetäjänä. Hän on mukana myös Suomen Helluntaikirkon eettis-opillisessa toimikunnassa laatimassa opillisia kannanottoja ja tekemässä helluntaiteologiaa.
Välillä Sara Saarelan asemaa helluntailiikkeen eturivin tehtävissä on epäilty siitä näkökulmasta, että hän on nuori nainen ja vaikuttanut baptistitaustaisen puolisonsa kanssa vuosien ajan Baptistikirkossa. Saarela itse ei tästä hätkähdä.
– Olen havainnut helluntaikentällä yleisesti monenlaisia ennakkoluuloja, kuten naisia ja nuoria teologeja vähätteleviä asenteita. Itse olen kuitenkin kokenut naisena työpanokseni tervetulleeksi ja arvostetuksi niin IK-opistossa ja Helluntaikirkossa kuin useissa seurakunnissakin, Saarela sanoo.
Vaikka nuori polvi elää hänen mukaansa teologisen ajattelun ja seurakuntakulttuurin osalta hyvin erilaisessa maailmassa kuin ikääntynyt helluntaiväki, Saarela haluaa olla rakentamassa sukupolvien välistä yhteyttä ja keskinäistä kunnioitusta.
– Meidän ei tarvitse olla kaikesta samaa mieltä, mutta Jeesuksen seuraajina meidät on kutsuttu elämään rakkaudessa ja totuudessa. Ja siihen kuuluu, että annamme lähimmäisestä oikean todistuksen leimaamatta häntä yksipuolisesti.
Nykyisin Saarela työskentelee muun muassa kääntäjänä ja vapaana toimittajana. Lisäksi hän tekee opetusvierailuja seurakuntiin.
– Nyt kesälomalla aion kirjoittaa uutta kirjaani, kolme romaania 2010-luvulla julkaissut kirjailija suunnittelee.
Huumorintajuisen ja värikkäitä kielikuvia viljelevän Markus Mäenpään monet muistavat lehtikolumneista sekä yli kymmenen vuoden takaa Kaanaan kielen sanakirjasta (Aikamedia, 2010). Toisten mieleen hän on jäänyt paremmin näyttävistä lävistyksistä ja irokeesikampauksesta.
Jumalaa ja Raamatun opiskelua palavasti rakastava nuori mies ei heti alkuun mahtunut sovinnaiseen helluntainuoren raamiin.
– Kun olen päässyt keskustelemaan ihmisten kanssa tarkemmin, olemme löytäneet paljon myös yhteistä säveltä, Mäenpää kertoo.
Nykyisin Suomen Terveysravinto Oy:ssä leipätyötään tekevä Business Process Manager hymyilee lempeästi niin itselleen kuin sukupolvien välisille ennakkoluuloillekin.
– Jos nuori mies on kriittinen ja näyttää siltä, että hän syö mummoja aamupalaksi mansikkahillon kanssa, kannattaa ainakin osaa epäluulojen alkuperästä etsiä eteisen peilistä.
Mäenpään mukaan nuoren sukupolven on syytä tiedostaa, että vanhemmat uskovat ovat tehneet hartiavoimin arvokasta työtä Jumalan valtakunnan ja seurakuntien rakentamiseksi.
– Toisaalta myös vanhempien on hyvä ymmärtää, että nuori polvi on ottamassa tilukset haltuunsa ja saattaa tehdä myös erilaisia peruskorjauksia, jotka eivät aina vanhempia miellytä.
Sara Saarela ja Markus Mäenpää ovat yhtä mieltä siitä, että teologian opiskelu antaa syvyyttä niin omaan hengelliseen elämään kuin saarnoihinkin. Toinen tärkeä asia heidän mielestään on kirjoittamisen taito, jonka merkitys myös pastorin työssä on kasvamassa.
– Vaikka suullisella ilmaisulla on ollut helluntailiikkeessä keskeinen rooli, kirjoittamistaidon merkitys seurakuntaelämässä korostuu koko ajan, kun monet asiat siirtyvät nykyisin myös nettiin, Mäenpää huomauttaa.
Saarela puolestaan korostaa sanojen käytön ja kirjoittamisen tunnemerkitystä: sanojen tulisi olla hoitavia, eheyttäviä ja rakentavia. Erityisesti kaunokirjallisuus kutsuu hänen mukaansa vuorovaikutteiseen prosessiin, jossa lukija voi kokea mielessään tekstin tapahtumat ja tunteet.
– Luova kirjoittaminen on mainio tapa käsitellä asioita, joita ehkä muuten on vaikea työstää, Saarela ja Mäenpää tietävät.
Parhaillaan he suunnittelevat syyskuussa IK-opistossa järjestettävää kirjoittajakoulua.
– Kirjoittamisessa voi kokea syvää merkityksellisyyttä jo itsessään, mutta sen lisäksi sillä voi tuoda maailmaan paljon hyvää, kouluttajapari vakuuttaa.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...