Daniel, aikansa suuri vaikuttaja – kirjan sisältämät yksityiskohtaiset ennustukset tekevät siitä ainutlaatuisen

Raamatun sanan ja Jumalan antamien elämänohjeiden puolustajiksi on kaikkina aikoina kaivattu uskossaan lujia ja päättäväisiä ihmisiä. (Shutterstock)
Raamatun sanan ja Jumalan antamien elämänohjeiden puolustajiksi on kaikkina aikoina kaivattu uskossaan lujia ja päättäväisiä ihmisiä. (Shutterstock)

Niilo Närhi 

Danielin kirjan kertomukset pakkosiirtolaisiksi joutuneiden nuorten juutalaispoikien rohkeudesta ovat puhutelleet ja innoittaneet Herraan turvaavia säilyttämään uskollisuutensa Jumalalle kaikissa eteen tulevissa olosuhteissa. 

Kirjan alun tapahtumat ajoittuvat vuoteen 605 eKr., jolloin babylonialaiset kuningas Nebukadnessarin johdolla hyökkäsivät Jerusalemiin. Kaupungin piirityksen jälkeen joukko juutalaisia ylimysperheiden nuoria vietiin vankeina Babylonian pääkaupunkiin Baabeliin, joka sijaitsi Eufrat virran varrella. Babyloniaan tuotujen joukossa oli kirjan päähenkilö Daniel ja hänen kolme toveriansa, Hananja, Miisael ja Asarja.1

 

 

      Poliittinen korrektius ei ole oikea tie.

 

Daniel palveli elämänsä aikana neljää suurvallan kuningasta ja säilytti asemansa viisaana ja luotettavana neuvonantajana kaikissa sen ajan muutoksissa ja poliittisissa kuohuissa. Hän ei tiettävästi koskaan palannut omaan maahansa. 

Kirjan narratiivinen osuus löytyy sen kuudesta ensimmäisestä luvusta. Niissä kerrotut kertomukset keskittyvät pääasiallisesti Danieliin ja hänen kolmeen toveriinsa. Koska kenenkään muun Baabeliin joutuneen ei mainita välittäneen tietoa Jumalasta hallitsijoilleen, on todennäköistä, että he lähtivät kompromissin tielle ja menettivät sen myötä mahdollisuutensa toimia Jumalan käytössä. 

 

Arvot koetuksella 

Pakkosiirrettyjen nuorten miesten saavuttua sen aikaisen supervallan pääkaupunkiin Baabeliin käynnistyi massiivinen arvohuuhtelu ja uudelleenohjelmointi. Ohjelman päämääränä oli tulokkaiden irrottaminen vanhasta ja juurruttaminen babylonialaisten suosimaan kulttuuriin. 

Koulutusohjelmaan, jonka oli määrä kestää kolme vuotta, kuului muun muassa juurilta eristäminen ja vanhan identiteetin häivyttäminen. Yksi käytetty keino oli nimen vaihtaminen. Israelin Jumalaan viittaavat nimet muutettiin Baabelin jumaliin liittyviin nimiin. Danielin (Jumala on tuomarini) nimeksi tuli Beltsassar, joka tarkoittaa ”oi Bel, suojele kuningasta”. 

Uuden kielen oppiminen ja perehtyminen kaldealaisten historiaan, kirjallisuuteen ja uskontoon kuuluivat olennaisena osana koulutusta. Kaldealaiset pystyivät muuttamaan heidän nimensä ja perehdyttämään heidät kulttuuriinsa ja tapoihinsa, mutta näiden Jumalalleen antautuneiden poikien sisintä he eivät saaneet valtaansa. 

Kasvatettaville avattiin pääsy yltäkylläiseen ja mukavaan elämään, koska babylonialaiset tiesivät, että hyvän elämän tarjoaminen pehmentämiskeinona tehosi usein paremmin kuin pakottaminen ja uhkailu. Aivopesulle periksi antaminen ja suostuminen kompromisseihin tarjosi tulokkaille tien miellyttävältä näyttävään elämään. 

Uuteen vaiheeseen sopeutumiseen kuului myös ruokavalion vaihdos. Itse kuningas määräsi juutalaisille pojille nautittavaksi oman pöytänsä ruokia ja juomia. Siinä kohtaa Danielille ja hänen tovereilleen tuli vastaan raja, jota he eivät voineet ylittää. Koska kuninkaan pöydän antimet sisälsivät epäpuhtaita ruokia, tai ne oli valmistettu vastoin heidän sisäistämiään sääntöjä, he kieltäytyivät nauttimasta niitä. 

Muiden venyttäessä rajoja kirjan keskushahmot ”päättivät lujasti olla saastuttamatta itseään kuninkaan pöydän antimilla”. Näin toimimalla he ottivat riskin, joka olisi voinut päättyä teloitukseen. Jumala salli kuitenkin nuorten miesten riskinoton päättyä suotuisaan lopputulokseen.2 

 

Testin läpäisseet 

Danielin ja hänen ystäviensä kokemus tulee lähelle nykyajassakin eläviä kristittyjä ja haastaa vuosituhansien takaa tämän päivän uskovat suoraselkäisyyteen. 

Raamatun sanan ja Jumalan antamien elämänohjeiden puolustajiksi on kaikkina aikoina kaivattu uskossaan lujia ja päättäväisiä ihmisiä. Valintoja edellyttävien tilanteiden osuessa kohdalle on aina mahdollista antaa periksi tai pysyä uskollisena Jumalan sanan opetuksille. 

Danielin kirja osoittaa, että jos hintana on Raamatusta nousevien arvojen myyminen, poliittinen korrektius ei ole oikea tie. Kun sydämen vakaumus tulee näkyväksi käytännön ratkaisuissa, on mahdollista mitä erilaisimmissa tilanteissa kohdata eteen tulevat haasteet luottavaisesti ja rohkeasti. 

Yli kuusisataa vuotta neljän juutalaisen pojan kohtaaman testin jälkeen Jeesus kutsui seuraajansa elämään valona ja suolana maailmassa. Tätä kutsumusta hän ei ole koskaan perunut omiltaan. 

Vähemmistöön jääneet Daniel, Hananja, Miisael ja Asarja toimivat oikein ja saivat Jumalalta sen seurauksena arvokkaan tehtävän. Jumala kunnioitti koetuksesta selviytyneiden nuorukaisten rohkeutta ja antoi heidän menestyä. 

Testin läpäisemisestä muodostui portti, jonka kautta he pääsivät etenemään Jumalan suunnitelmissa ja saivat käyttöönsä ennenkokematonta hengellistä pääomaa. Jumala varusti nämä neljä teini-ikäistä poikaa taidolla ja viisaudella, ja Danielille avautui pääsy näkyjen ja unien kiehtovaan maailmaan.

 

 

      Hän antoi kaiken kunnian isiensä Jumalalle.

 

Näitä lahjoja ja kykyjä he tarvitsivat usein kohdatessaan moninaisia haasteita vieraalla maalla. Danielin kirjan päähenkilöiden kohdalla toteutui kirjaimellisesti profeetta Hananin vuosia aikaisemmin lausuma ilmoitus: ”Sillä Herran silmät tarkkaavat kaikkea maata, että hän voimakkaasti auttaisi niitä, jotka ovat ehyellä sydämellä antautuneet hänelle.”3 

Ajan rientäessä alkoi myös selvitä syy, miksi he olivat Babyloniassa. Jumala tarvitsi heitä osoittamaan sen ajan supervalloille ja niiden hallitsijoille, että on vain yksi Jumala, joka kutsuu kaikkina aikoina yhteyteensä ihmisiä maailman eri kansoista. 

 

Luottamus palkitaan 

Danielin kirjan toinen luku kertoo Nebukadnessarin merkillisestä unesta. Pakanakuningas näki yöllisessä unessa kolossaalisen ja pelottavan kuvapatsaan, joka jäi vaivaamaan hänen mieltänsä. 

Kun kuningas vaati viisailtaan, että he paljastaisivat hänen unensa ja antaisivat myös sille selityksen, joutuivat Babylonian tietäjät, noidat ja velhot tunnustamaan, että vain jumalat voivat paljastaa tuollaisia salaisuuksia. Lisäksi he totesivat, että koska jumalien asuinsijat eivät ole ihmisten keskellä, vaatimusta ei voitu täyttää. 

Tämän tapahtuman myötä avautui Danielille mahdollisuus välittää kuninkaalle ja hänen hovilleen tietoa omasta Jumalastaan, jonka kaikkivaltius ja kaikkitietävyys ylettyi korkeasti kaldealaisten jumalien yläpuolella. Danielille ilmoitettiin yöllisessä näyssä kuninkaan näkemä uni ja sen selitys vastauksena kuolemanvaaraan joutuneen nelikon rukouksiin. 

Jumalan yliluonnollisella lahjalla varustetun pakkosiirtolaisen päästyä Nebukadnessarin eteen oli hänen osoittamansa tahdikkuus, nöyryys ja rohkeus esimerkillistä. Itsensä korottamisen sijasta hän antoi kaiken kunnian isiensä Jumalalle ja selitti armolahjansa avulla valtiaan unen. Audienssi päättyi odottamattomasti. Sen sijaan, että löytäisimme Danielin kumartuneena maailmanvallan kuninkaan edessä, löydämmekin Nebukadnessarin kasvoilleen heittäytyneenä Danielin edessä. 

Ensimmäistä kertaa elämässään yksi sen aikakauden merkittävin henkilö sai havaita eron ihmistekoisten jumalien ja Raamatun Jumalan välillä ja se tuli näkyväksi dramaattisella tavalla.4 

Danielin kohtaaminen Babylonian suurkuninkaan kanssa ei jäänyt viimeiseksi. Tapaamisten seurauksena epäjumalien kunnioittamiseen kasvatettu mies tunnusti ennen kuolemaansa juutalaisten Jumalan ainoaksi palvottavaksi.5 

 

Uskon sankareita 

Danielin kirjan muutkin kertomukset Babyloniaan väkisin vietyjen kärsimyksistä ja kokemuksista ovat suuresti uskoa vahvistavia. Vähemmälle huomiolle jääneiden Sadrakin, Mesakin ja Abednegon joutuminen tuliseen pätsiin ja heidän ainutlaatuinen pelastumisensa on yksi Raamatun suuria ihmetapahtumia.6 

Belsassarin järjestämät pidot Babylonian valtakauden loppuhetkillä kertoo, minkälaiseen sokeuteen ja ylpeyteen suurvallan johtaja voi langeta. Niin kuin monista muistakin Raamatun kertomuksista, tapahtumasta on jäänyt jälkipolville elämään sanonta ”kirjoitus on jo seinällä”.7 

Danielin joutuminen leijonien luolaan kateellisten valtaherrojen ja satraappien katalan juonen seurauksena on pyhäkoulukertomusten suosikkilistan kärkipäässä. Kokemuksen lopputulos oli Danielin kannalta suurenmoinen, mutta vähemmän hyvä juonen punoneille.8 Kertomus vahvistaa monen muun opetuksen lisäksi todeksi Raamatun sananlaskun: ”Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa, joka kiveä vierittää, jää itse sen alle.”9 

 

Kirjoittaja on Keravan helluntaiseurakunnan lähetyspastori. 

 

Viitteet: 1) Dan. 1:1–6. 2) Dan. 1:7–17. 3) 2. Aik. 16:9. 4) Dan. 2:46–48. 5) Dan. 4:31–34. 6) Dan. 3:21–25. 7) Dan. 5:5–28. 8) Dan. 6:16–27. 9) Snl. 26:27. 

 

 

 

Belsassarin pidot 

Danielin kirjan viides luku kuvaa värikkäästi Babylonian viimeisen kuninkaan Belsassarin hovilleen järjestämiä suuria pitoja. Hän oli ilmeisesti varsinaisen hallitsijan Naboniduksen vanhin poika ja johti sijaishallitsijana pääkaupunkia. 

Runsaan viininjuonnin humalluttama korskea kuningas sai kesken pitojen päähänsä omituisen ajatuksen. Hän käski haettaa Jerusalemin temppelistä tuodut kultaiset ja hopeiset astiat, jotta juhlaväki voisi juoda niistä ja sillä osoittaa omien jumaliensa ylivertaisuuden. Vaikka kuningas tiesi, mitä seurauksia ylpeydellä oli ollut Nebukadnessarille, hän päätti kuitenkin ylimielisyydessään osoittaa valtansa pilkkaamalla juutalaisten Jumalaa. 

Hälisevän joukon juhlinnan keskeytti yllättäen tyhjästä ilmestyneet ihmiskäden sormet, jotka kirjoittivat arvoituksellisen tekstin ”mene, mene, tekel, ufarsin” kalkitulle seinälle. 

Lamaantunut ja vapiseva kuningas kutsui tietäjät ja velhot paikalle, mutta kun kukaan heistä ei kyennyt lukemaan seinälle kirjoitettua tekstiä, lopulta ikääntynyt Daniel tuotiin juhlasaliin. Uskollisesti Herraansa palvellut pakkosiirtolainen paljasti Belsassarille, että Jumala oli punninnut hänet vaa´alla ja havainnut köykäiseksi. Hänen kuninkuutensa aika oli myös tullut päätökseen ja valtakunta oli jo annettu meedialaisille ja persialaisille. 

Samana yönä, kun maineikkaisiin muureihinsa luottaneet babylonialaiset herjasivat taivaan Jumalaa, muureja kiertäneet vihollisjoukot löysivät tavan tunkeutua valloittamattomana pidettyyn kaupunkiin. Profeetat Jesaja ja Jeremia olivat ennustaneet jo vuosikymmeniä aikaisemmin Babylonian äkillisen kaatumisen ja tuhon päivän. 

Kreikkalaisen historioitsija Herodotoksen mukaan persialaiset ohjasivat Eufrat-virran aluetta halkoviin kanaviin, kahlasivat muurin ali ja valloittivat kaupungin ilman verenvuodatusta. 

Toinen historioitsija, Xenofon, kirjoitti: ”Suuri Babylonin kaupunki kaatui yhdessä päivässä yöllisen juhlan aikana ja sen kuningas tapettiin.” 

Jos Belsassar olisi juhlia järjestäessään tiennyt, mikä kohtalo häntä sinä yönä odotti, olisi pitojen sijasta ollut viisaampi pukeutua säkkiin ja viettää yö rukoillen armoa Jumalalta. Mutta koska hän eli pettävän turvallisuuden lumeessa, tuntui äkillisen tilinteon hetki kaukaiselta. Tänään muinaisesta vallan ja loiston keskuksesta ovat jäljellä lähinnä arkeologeja kiinnostavat rauniot. 

Babylonian valtakauden dramaattinen loppu osoittaa, että ylpeys johtaa kansakunnat häpeään. Raamatun Jumala luotsaa historian kulkua, ja hän ei salli pilkata itseänsä loputtomiin. 

(NN) 



Teema
51���52/2019

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan