Daniel, aikansa suuri vaikuttaja – kirjan sisältämät yksityiskohtaiset ennustukset tekevät siitä ainutlaatuisen

Raamatun sanan ja Jumalan antamien elämänohjeiden puolustajiksi on kaikkina aikoina kaivattu uskossaan lujia ja päättäväisiä ihmisiä. (Shutterstock)
Raamatun sanan ja Jumalan antamien elämänohjeiden puolustajiksi on kaikkina aikoina kaivattu uskossaan lujia ja päättäväisiä ihmisiä. (Shutterstock)

Niilo Närhi 

Danielin kirjan kertomukset pakkosiirtolaisiksi joutuneiden nuorten juutalaispoikien rohkeudesta ovat puhutelleet ja innoittaneet Herraan turvaavia säilyttämään uskollisuutensa Jumalalle kaikissa eteen tulevissa olosuhteissa. 

Kirjan alun tapahtumat ajoittuvat vuoteen 605 eKr., jolloin babylonialaiset kuningas Nebukadnessarin johdolla hyökkäsivät Jerusalemiin. Kaupungin piirityksen jälkeen joukko juutalaisia ylimysperheiden nuoria vietiin vankeina Babylonian pääkaupunkiin Baabeliin, joka sijaitsi Eufrat virran varrella. Babyloniaan tuotujen joukossa oli kirjan päähenkilö Daniel ja hänen kolme toveriansa, Hananja, Miisael ja Asarja.1

 

 

      Poliittinen korrektius ei ole oikea tie.

 

Daniel palveli elämänsä aikana neljää suurvallan kuningasta ja säilytti asemansa viisaana ja luotettavana neuvonantajana kaikissa sen ajan muutoksissa ja poliittisissa kuohuissa. Hän ei tiettävästi koskaan palannut omaan maahansa. 

Kirjan narratiivinen osuus löytyy sen kuudesta ensimmäisestä luvusta. Niissä kerrotut kertomukset keskittyvät pääasiallisesti Danieliin ja hänen kolmeen toveriinsa. Koska kenenkään muun Baabeliin joutuneen ei mainita välittäneen tietoa Jumalasta hallitsijoilleen, on todennäköistä, että he lähtivät kompromissin tielle ja menettivät sen myötä mahdollisuutensa toimia Jumalan käytössä. 

 

Arvot koetuksella 

Pakkosiirrettyjen nuorten miesten saavuttua sen aikaisen supervallan pääkaupunkiin Baabeliin käynnistyi massiivinen arvohuuhtelu ja uudelleenohjelmointi. Ohjelman päämääränä oli tulokkaiden irrottaminen vanhasta ja juurruttaminen babylonialaisten suosimaan kulttuuriin. 

Koulutusohjelmaan, jonka oli määrä kestää kolme vuotta, kuului muun muassa juurilta eristäminen ja vanhan identiteetin häivyttäminen. Yksi käytetty keino oli nimen vaihtaminen. Israelin Jumalaan viittaavat nimet muutettiin Baabelin jumaliin liittyviin nimiin. Danielin (Jumala on tuomarini) nimeksi tuli Beltsassar, joka tarkoittaa ”oi Bel, suojele kuningasta”. 

Uuden kielen oppiminen ja perehtyminen kaldealaisten historiaan, kirjallisuuteen ja uskontoon kuuluivat olennaisena osana koulutusta. Kaldealaiset pystyivät muuttamaan heidän nimensä ja perehdyttämään heidät kulttuuriinsa ja tapoihinsa, mutta näiden Jumalalleen antautuneiden poikien sisintä he eivät saaneet valtaansa. 

Kasvatettaville avattiin pääsy yltäkylläiseen ja mukavaan elämään, koska babylonialaiset tiesivät, että hyvän elämän tarjoaminen pehmentämiskeinona tehosi usein paremmin kuin pakottaminen ja uhkailu. Aivopesulle periksi antaminen ja suostuminen kompromisseihin tarjosi tulokkaille tien miellyttävältä näyttävään elämään. 

Uuteen vaiheeseen sopeutumiseen kuului myös ruokavalion vaihdos. Itse kuningas määräsi juutalaisille pojille nautittavaksi oman pöytänsä ruokia ja juomia. Siinä kohtaa Danielille ja hänen tovereilleen tuli vastaan raja, jota he eivät voineet ylittää. Koska kuninkaan pöydän antimet sisälsivät epäpuhtaita ruokia, tai ne oli valmistettu vastoin heidän sisäistämiään sääntöjä, he kieltäytyivät nauttimasta niitä. 

Muiden venyttäessä rajoja kirjan keskushahmot ”päättivät lujasti olla saastuttamatta itseään kuninkaan pöydän antimilla”. Näin toimimalla he ottivat riskin, joka olisi voinut päättyä teloitukseen. Jumala salli kuitenkin nuorten miesten riskinoton päättyä suotuisaan lopputulokseen.2 

 

Testin läpäisseet 

Danielin ja hänen ystäviensä kokemus tulee lähelle nykyajassakin eläviä kristittyjä ja haastaa vuosituhansien takaa tämän päivän uskovat suoraselkäisyyteen. 

Raamatun sanan ja Jumalan antamien elämänohjeiden puolustajiksi on kaikkina aikoina kaivattu uskossaan lujia ja päättäväisiä ihmisiä. Valintoja edellyttävien tilanteiden osuessa kohdalle on aina mahdollista antaa periksi tai pysyä uskollisena Jumalan sanan opetuksille. 

Danielin kirja osoittaa, että jos hintana on Raamatusta nousevien arvojen myyminen, poliittinen korrektius ei ole oikea tie. Kun sydämen vakaumus tulee näkyväksi käytännön ratkaisuissa, on mahdollista mitä erilaisimmissa tilanteissa kohdata eteen tulevat haasteet luottavaisesti ja rohkeasti. 

Yli kuusisataa vuotta neljän juutalaisen pojan kohtaaman testin jälkeen Jeesus kutsui seuraajansa elämään valona ja suolana maailmassa. Tätä kutsumusta hän ei ole koskaan perunut omiltaan. 

Vähemmistöön jääneet Daniel, Hananja, Miisael ja Asarja toimivat oikein ja saivat Jumalalta sen seurauksena arvokkaan tehtävän. Jumala kunnioitti koetuksesta selviytyneiden nuorukaisten rohkeutta ja antoi heidän menestyä. 

Testin läpäisemisestä muodostui portti, jonka kautta he pääsivät etenemään Jumalan suunnitelmissa ja saivat käyttöönsä ennenkokematonta hengellistä pääomaa. Jumala varusti nämä neljä teini-ikäistä poikaa taidolla ja viisaudella, ja Danielille avautui pääsy näkyjen ja unien kiehtovaan maailmaan.

 

 

      Hän antoi kaiken kunnian isiensä Jumalalle.

 

Näitä lahjoja ja kykyjä he tarvitsivat usein kohdatessaan moninaisia haasteita vieraalla maalla. Danielin kirjan päähenkilöiden kohdalla toteutui kirjaimellisesti profeetta Hananin vuosia aikaisemmin lausuma ilmoitus: ”Sillä Herran silmät tarkkaavat kaikkea maata, että hän voimakkaasti auttaisi niitä, jotka ovat ehyellä sydämellä antautuneet hänelle.”3 

Ajan rientäessä alkoi myös selvitä syy, miksi he olivat Babyloniassa. Jumala tarvitsi heitä osoittamaan sen ajan supervalloille ja niiden hallitsijoille, että on vain yksi Jumala, joka kutsuu kaikkina aikoina yhteyteensä ihmisiä maailman eri kansoista. 

 

Luottamus palkitaan 

Danielin kirjan toinen luku kertoo Nebukadnessarin merkillisestä unesta. Pakanakuningas näki yöllisessä unessa kolossaalisen ja pelottavan kuvapatsaan, joka jäi vaivaamaan hänen mieltänsä. 

Kun kuningas vaati viisailtaan, että he paljastaisivat hänen unensa ja antaisivat myös sille selityksen, joutuivat Babylonian tietäjät, noidat ja velhot tunnustamaan, että vain jumalat voivat paljastaa tuollaisia salaisuuksia. Lisäksi he totesivat, että koska jumalien asuinsijat eivät ole ihmisten keskellä, vaatimusta ei voitu täyttää. 

Tämän tapahtuman myötä avautui Danielille mahdollisuus välittää kuninkaalle ja hänen hovilleen tietoa omasta Jumalastaan, jonka kaikkivaltius ja kaikkitietävyys ylettyi korkeasti kaldealaisten jumalien yläpuolella. Danielille ilmoitettiin yöllisessä näyssä kuninkaan näkemä uni ja sen selitys vastauksena kuolemanvaaraan joutuneen nelikon rukouksiin. 

Jumalan yliluonnollisella lahjalla varustetun pakkosiirtolaisen päästyä Nebukadnessarin eteen oli hänen osoittamansa tahdikkuus, nöyryys ja rohkeus esimerkillistä. Itsensä korottamisen sijasta hän antoi kaiken kunnian isiensä Jumalalle ja selitti armolahjansa avulla valtiaan unen. Audienssi päättyi odottamattomasti. Sen sijaan, että löytäisimme Danielin kumartuneena maailmanvallan kuninkaan edessä, löydämmekin Nebukadnessarin kasvoilleen heittäytyneenä Danielin edessä. 

Ensimmäistä kertaa elämässään yksi sen aikakauden merkittävin henkilö sai havaita eron ihmistekoisten jumalien ja Raamatun Jumalan välillä ja se tuli näkyväksi dramaattisella tavalla.4 

Danielin kohtaaminen Babylonian suurkuninkaan kanssa ei jäänyt viimeiseksi. Tapaamisten seurauksena epäjumalien kunnioittamiseen kasvatettu mies tunnusti ennen kuolemaansa juutalaisten Jumalan ainoaksi palvottavaksi.5 

 

Uskon sankareita 

Danielin kirjan muutkin kertomukset Babyloniaan väkisin vietyjen kärsimyksistä ja kokemuksista ovat suuresti uskoa vahvistavia. Vähemmälle huomiolle jääneiden Sadrakin, Mesakin ja Abednegon joutuminen tuliseen pätsiin ja heidän ainutlaatuinen pelastumisensa on yksi Raamatun suuria ihmetapahtumia.6 

Belsassarin järjestämät pidot Babylonian valtakauden loppuhetkillä kertoo, minkälaiseen sokeuteen ja ylpeyteen suurvallan johtaja voi langeta. Niin kuin monista muistakin Raamatun kertomuksista, tapahtumasta on jäänyt jälkipolville elämään sanonta ”kirjoitus on jo seinällä”.7 

Danielin joutuminen leijonien luolaan kateellisten valtaherrojen ja satraappien katalan juonen seurauksena on pyhäkoulukertomusten suosikkilistan kärkipäässä. Kokemuksen lopputulos oli Danielin kannalta suurenmoinen, mutta vähemmän hyvä juonen punoneille.8 Kertomus vahvistaa monen muun opetuksen lisäksi todeksi Raamatun sananlaskun: ”Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa, joka kiveä vierittää, jää itse sen alle.”9 

 

Kirjoittaja on Keravan helluntaiseurakunnan lähetyspastori. 

 

Viitteet: 1) Dan. 1:1–6. 2) Dan. 1:7–17. 3) 2. Aik. 16:9. 4) Dan. 2:46–48. 5) Dan. 4:31–34. 6) Dan. 3:21–25. 7) Dan. 5:5–28. 8) Dan. 6:16–27. 9) Snl. 26:27. 

 

 

 

Belsassarin pidot 

Danielin kirjan viides luku kuvaa värikkäästi Babylonian viimeisen kuninkaan Belsassarin hovilleen järjestämiä suuria pitoja. Hän oli ilmeisesti varsinaisen hallitsijan Naboniduksen vanhin poika ja johti sijaishallitsijana pääkaupunkia. 

Runsaan viininjuonnin humalluttama korskea kuningas sai kesken pitojen päähänsä omituisen ajatuksen. Hän käski haettaa Jerusalemin temppelistä tuodut kultaiset ja hopeiset astiat, jotta juhlaväki voisi juoda niistä ja sillä osoittaa omien jumaliensa ylivertaisuuden. Vaikka kuningas tiesi, mitä seurauksia ylpeydellä oli ollut Nebukadnessarille, hän päätti kuitenkin ylimielisyydessään osoittaa valtansa pilkkaamalla juutalaisten Jumalaa. 

Hälisevän joukon juhlinnan keskeytti yllättäen tyhjästä ilmestyneet ihmiskäden sormet, jotka kirjoittivat arvoituksellisen tekstin ”mene, mene, tekel, ufarsin” kalkitulle seinälle. 

Lamaantunut ja vapiseva kuningas kutsui tietäjät ja velhot paikalle, mutta kun kukaan heistä ei kyennyt lukemaan seinälle kirjoitettua tekstiä, lopulta ikääntynyt Daniel tuotiin juhlasaliin. Uskollisesti Herraansa palvellut pakkosiirtolainen paljasti Belsassarille, että Jumala oli punninnut hänet vaa´alla ja havainnut köykäiseksi. Hänen kuninkuutensa aika oli myös tullut päätökseen ja valtakunta oli jo annettu meedialaisille ja persialaisille. 

Samana yönä, kun maineikkaisiin muureihinsa luottaneet babylonialaiset herjasivat taivaan Jumalaa, muureja kiertäneet vihollisjoukot löysivät tavan tunkeutua valloittamattomana pidettyyn kaupunkiin. Profeetat Jesaja ja Jeremia olivat ennustaneet jo vuosikymmeniä aikaisemmin Babylonian äkillisen kaatumisen ja tuhon päivän. 

Kreikkalaisen historioitsija Herodotoksen mukaan persialaiset ohjasivat Eufrat-virran aluetta halkoviin kanaviin, kahlasivat muurin ali ja valloittivat kaupungin ilman verenvuodatusta. 

Toinen historioitsija, Xenofon, kirjoitti: ”Suuri Babylonin kaupunki kaatui yhdessä päivässä yöllisen juhlan aikana ja sen kuningas tapettiin.” 

Jos Belsassar olisi juhlia järjestäessään tiennyt, mikä kohtalo häntä sinä yönä odotti, olisi pitojen sijasta ollut viisaampi pukeutua säkkiin ja viettää yö rukoillen armoa Jumalalta. Mutta koska hän eli pettävän turvallisuuden lumeessa, tuntui äkillisen tilinteon hetki kaukaiselta. Tänään muinaisesta vallan ja loiston keskuksesta ovat jäljellä lähinnä arkeologeja kiinnostavat rauniot. 

Babylonian valtakauden dramaattinen loppu osoittaa, että ylpeys johtaa kansakunnat häpeään. Raamatun Jumala luotsaa historian kulkua, ja hän ei salli pilkata itseänsä loputtomiin. 

(NN) 



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan