YouTuben viihtymispainotus haastava pala uskonyhteisöille

Helluntailaisuus elää YouTubessa yhä myös Niilo Yli-Vainion ja 1980-luvun aktiovideoiden kautta. Materiaalien ikä tuo niiden katseluun tietyn hauskuuden, jota 2000-luvun saarna ei tarjoa.
Helluntailaisuus elää YouTubessa yhä myös Niilo Yli-Vainion ja 1980-luvun aktiovideoiden kautta. Materiaalien ikä tuo niiden katseluun tietyn hauskuuden, jota 2000-luvun saarna ei tarjoa.
Jos YouTubeen on uskominen, suomalainen helluntailaisuus ei ole ”kaiken kansan suosiossa”. Hakusanalla helluntailaisuus löytyy palvelusta noin 150 tulosta, sanalla helluntailainen 168 osumaa ja ilmauksella helluntaiseurakunta 1 800 tulosta.

Toisaalta YouTube ei näyttäydy muutenkaan kovin hengellisenä areenana: luterilainen kirkko tuottaa 685 osumaa, vapaaseurakunta 552, adventtiseurakunta 90 ja baptistiseurakunta 31  tulosta, ja maailmanuskonnoillakin tilanne on vaisu. Esimerkiksi buddhalaisuus antaa reilut 180 osumaa ja hindulaisuus 145. Vertailun vuoksi vaikkapa sanalla joulupukki näyttöön räpsähtää noin 35 900 ja Aku Ankallakin 14 600 tulosta.

YouTube on reilu 11-vuotias Internetin suosituin suoratoistoinen videopalvelu, jonne voi lisätä videoita tai katsoa ja ladata muiden käyttäjien videoita maksutta. Kansainvälisen palvelun käyttö on todella vilkasta: sinne tulee joka minuutti 100 tuntia videosisältöä ja sieltä katsotaan päivittäin yli neljä miljardia videota.

Puhepitoista tarjontaa

Suomalaiset helluntaiseurakunnat hyödyntävät YouTubea vaihtelevasti. Kymmenillä niistä on  YouTube-kanava, mutta vain noin alle 20 seurakuntaa lisää sinne säännöllisesti uutta sisältöä.

Käytön määrä ei näytä riippuvan seurakunnan koosta tai maantieteellisestä sijainnista vaan liittyvän enemmän median käytön intoon ja kenties myös näkyyn sekä tekijäresursseihin. Esimerkiksi suurin suomalainen helluntaiseurakunta, Helsingin Saalem, ei ole kovin aktiivinen toimija juuri YouTubessa, kun taas vaikkapa Uuraisten alle 160 jäsenen helluntaiseurakunta päivittää YouTube-kanavalleen saarnavideoita säännöllisesti.

Suurin osa helluntaiseurakuntien YouTubeen lisäämistä materiaaleista onkin juuri kokoustaltiointeja tai videokatkelmia hengellisistä tapahtumista. Tällaisten videoiden katselukerrat vaihtelevat yleensä muutamista kymmenistä muutamiin satoihin. Harvempi saarnavideo kerää tuhansia katsojia, mutta esimerkiksi joitakin evankelista Marko Selkomaan puheita on katsottu jopa yli 5 000 kertaa.

Osalla helluntaiseurakunnista on erillisiä nuorisotyön YouTubekanavia, joissa näkee enemmän lyhyitä videoita, kuten tapahtumatrailereita. Silti niidenkin katsojamäärät ovat melko pieniä.

Musiikki suosituinta

Suosituinta helluntailaisuuteen liittyvää YouTube-sisältöä on musiikki. Sen lisäksi viisinumeroisiin katselulukemiin on päässyt omalla tavallaan viihdyttäviä historiapätkiä ja helluntailaisuudella pilailevia videoita. Havainto tiivistää myös jotakin olennaista YouTubesta: sen äärellä halutaan yleensä viihtyä.

Vaatimattomastikin kuvitettu musiikkikappale saa helposti tuhansia klikkauksia. Muun muassa sekä Vetelin tyttöjen laulu Ihmeinen risti että Ison Kirjan oppilaskuoron Sain kutsun käydä kulkemaan ovat saaneet noin kolmessa vuodessa yli 47 000 näyttökertaa.

Nina Åströmin kappale Anna sade, Jumala on puolestaan suunnilleen samassa ajassa kerryttänyt peräti yli 227 000 katselukertaa. Åströmin videon YouTubeen ladannut Nettirabbi on lisännyt palveluun myös musiikkia Iso Kirja -opiston tapahtumista. Ison Kirjan yhdistyksen johtaja Marko Halttunen, mistä arviosi mukaan Åströmin kappaleen poikkeuksellisen korkea katselumäärä kertoo?

– Tässä varmasti yhdistyy monta asiaa. Nettirabbi on laadukas brändi, jolla on oma katsojakuntansa. Lisäksi kyseessä on todella tunnettu artisti ja kultalevyltä peräisin oleva Hilja Aaltosen tekstiin tehty laulu. Joka tapauksessa uskon, että lukema on aito, eikä kukaan ole esimerkiksi maksanut katselukertojen saamisesta.

Ilmiöt tekevät uteliaaksi

Musiikin lisäksi YouTuben käyttäjiä kiinnostavat eniten helluntailaisuuteen liittyvät ilmiöt – kuten vuonna 1989 taltioitu ”Uskovaiset saarnaa rock-konsertissa 1/3” -pätkä, jolla on yli 38 000 katsojaa. Myös ”Yli-Vainio kaatoi ja paransi” -nimistä videota on katsottu muutamassa vuodessa yli 21 800 kertaa.

Vastaava trendi näkyy englanninkielisellä puolella. Esimerkiksi kuukauden aikana eniten  katsottuun ”pentecostal”-sanalla löytyvään sisältöön kuuluu video, jossa nuori amerikkalaisen Vice-lehden journalisti Thomas Morton tutustuu helluntailaisuuteen telttakokouksessa Arkansasissa. ”Tent Preachin’” -videota on katsottu yli 1 173 000 kertaa.

Kielestä riippumatta YouTuben helluntalaisuuteen liittyvät ilmiövideot ovat suosituimpia.  Samalla ne ovat juuri sitä sisältöä, jota seurakunnat ja uskovat eivät yleensä itse ole palveluun lisänneet. Kaikkiaan englanninkielisellä pentecostal (helluntailainen) -sanalla YouTubesta löytyy 1 470 000 tulosta.

Osa YouTuben katsojista jättää videoiden yhteyteen kommenttejaan. Sekä suomalaisen että ulkomaisen helluntailaisuuden kohdalla kommentit ovat pääosin kielteissävytteisiä. Joukossa on silti myös rohkaisevampia tai kiitteleviä terveisiä. Eniten myönteisiä helluntailaisuuteen liittyviä tuntoja ihmisissä näyttää herättävän hengellinen musiikki. Helluntaiseurakunnissa riittää hyvää hengellistä musiikkia, mutta tekijänoikeuspykälien vuoksi vain murto-osaa siitä voi laillisesti ladata YouTubeen pehmittämään ihmisten sydämiä.


Ruut Ahonen



”Ei ole kyllä havaintoa väen vähenemisestä”

Seinäjoen helluntaikirkko alkoi puolisen vuotta sitten välittää Sateet-tilaisuutensa viikoittain  livenä eli suorana YouTubessa. Jyväskylän helluntaiseurakunnassa sunnuntaikokoukset alettiin lähettää YouTubessa suorana vuoden alussa. Molemmissa on oltu ratkaisuun  tyytyväisiä, niin tekniikan kuin palvelun maksuttomuuden puolesta.

– Olemme todella tyytyväisiä. Katsojamäärät ovat kasvaneet. Eivät nyt aivan  kymmenkertaistuneet, mutta melkein, kiittelee Seinäjoen helluntaikirkon johtava pastori Markku Tuppurainen.

– Tämä on ollut käyttäjäystävällisempää ja helpompaa sekä käyttäjille että tuottajille. Tällaista palautetta olen saanut, Jyväskylän helluntaiseurakunnan johtaja Jyrki Palmi toteaa.

Vlogilla rohkaiseva alku

Kumpikaan yhteisö ei ole kokenut nettilähetysten vieneen kirkkokansaa penkeistä.

– Päinvastoin. Ei ole kyllä havaintoa, että väkimäärä olisi vähentynyt, Palmi sanoo.

YouTuben livelähetys palvelee niin yhteisön ulkopuolisia katsojia kuin seurakunnan vanhuksia tai vaikka sairaana olevia lapsiperheitä. Sen tavoite on levittää yhteisön hyvää antia kauemmas.

– Käytännössä YouTube on kanava, jolla tuoda Jeesus eli meidän sanoma vielä laajemmin tietoon. Ihmiset pystyvät näkemään kotona tai kännykästä seurakunnan ennen kuin he tulevat sinne, Seinäjoen helluntaikirkon pastori, mediavastaava Pekka Perho luonnehtii.

Seinäjoen Sateita seuraa YouTubesta suorana noin 500 ihmistä. Lisäksi niitä katsotaan jälkikäteen noin 500–1 500 kertaa parissa kuukaudessa. YouTubeen on vuosien varrella päätynyt myös 170 Markku Tuppuraisen isännöimää Astu tarinaan -ohjelmaa, joita katsellaan normaaleja saarnoja ahkerammin.

Jyväskylässä ja Seinäjoella kehitetään jatkuvasti mediatyötä. Esimerkiksi muutama viikko sitten seinäjokiset avasivat vlogin eli videoblogin, joka tuo seurakunnan ihmisiä ja uskoa hyvin lähelle.

– Siitä on tullut jo useita palautteita. Yksi voimakkaimmista tuli henkilöltä, joka oli haavoittunut seurakunnassa ja vetäytynyt pois, mutta vlogi ja avoin keskustelu auttoivat häntä taas löytämään uskon, ja hän halusi tulla uudelleen mukaan, Perho iloitsee.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan