Vineyard -kirkko kasvaa maltillisesta radikaaliudesta
Helsinki Vineyard -seurakunnan pastori Ari Puonti toteaa, että Vineyardin yläpuolella saattaa yhä leijailla torontolaisuuden haamu.
– Tapahtumista on jo parikymmentä vuotta. Silti joudumme niitä yhä selittelemään ja kommentoimaan. Ihmisillä on norsun muisti, Ari Puonti sanoo.
Reilut kaksikymmentä vuotta sitten Toronton lentokentän läheisyydessä kokoontunut Toronto Vineyard Airport oli kuuluisan herätyksen näyttämönä. Pyhän Hengen toiminnan poikkeuksellisina ilmenemismuotoina koetiin kaatumisten ja vapinoiden ohella karjumisia ja eläinääniä, kuten röhkimistä ja kotkotusta. Muun muassa niiden salliminen johti seurakunnan erottamiseen Vineyard-yhteisöstä muutaman vuoden kuluttua.
– Kirkon johto ei missään vaiheessa antanut ymmärtää, että Hengen ilmiöt sinänsä olisivat olleet vääriä. Kysymys oli siitä, miten ilmiöitä käsiteltiin seurakunnan johdon taholta ja mitkä asiat nousivat Torontossa keskeisiksi.
Radikaali keskitie
Suomen Vineyard -kirkko rekisteröityi kirkkokunnaksi syksyllä 2014. Suomessa toimii tällä hetkellä kaksi seurakuntaa, Helsingissä ja Järvenpäässä. Lisäksi Tampereelle on syntymässä Vineyard- perheen tuorein seurakunta. Vineyard lausutaan ”vinjaard”.
– Aika moni lausuu ensin, että vainjaard, Järvenpään seurakunnan aktiivi Ari-Pekka Kaipiainen hymyilee.
Vineyard linjaa olevansa ”radikaalin keskitien” edustaja. Toisaalta se vierastaa helluntailiikkeessä toistuvia maneereja, eikä edellytä kielillä puhumista merkkinä Pyhän Hengen täyteydestä. Toisaalta se ei ole omillaan korkeakirkollisuuden piirissä. Pyhän Hengen lahjoihin uskotaan vahvasti, ja kirkko tunnetaan innokkaasta sairaiden puolesta rukoilemisesta.
– Haluamme rakenteellisuuden sijaan toimia vahvasti ruohonjuuritasolla, Ari-Pekka Kaipiainen sanoo.
– Vineyardissa on se hyvä periaate, että evankeliumi leviää maailmaan kauttamme, kun olemme kärsivällisiä. Minussa oleva elämä kyllä vaikuttaa, jos sitä on. Suhteen rakentaminen on tärkeää, oli kyse naapureista tai työkavereista.
– Toisaalta haluamme olla ”luonnollisesti yliluonnollisia”, kuten eräässä sloganissamme muotoillaan. Jumalan valtakunta voi tulla todelliseksi tässä ja nyt.
Ari Puonti mainitsee Vineyardin edustavan Jo nyt, ei vielä -teologiaa. Siinä Jumalan valtakunta on keskellämme jo nyt jossain mitassa, ei kuitenkaan vielä kokonaisena.
Puontin mukaan Vineyard löytää identiteettinsä puolesta tiensä helpoiten samaan kerhoon Suomessa luterilaisen karismaattisuuden, kuten Hengen uudistus kirkossamme -yhteisön ja vapaakirkollisuudesta nousevan New Wine -liikkeen kanssa.
Seestyneitä cityläisiä?
Onko Vineyard laitettavissa uusien kirkkojen aikajanalle siten, että se voitaisiin nähdä ”2010-luvun cityseurakuntaliikkeenä”?
Ari-Pekka Kaipiaisen mukaan vertaus ei toimi.
– Cityseurakunnat murtuivat irti vapaista suunnista. Ne syntyivät ainakin osin protestiksi.
– Cityseurakunnissa oli myös kysymys pitkälti uudenlaisesta karismaattisuudesta. Me taas koemme olevamme yhteinen maaperä helluntaikarismaattisten suuntien ja luterilaisen kirkon välillä, Kaipiainen muotoilee.
Jotain ”citymäistä” kirkossa kuitenkin on. Ei vähiten siksi, että nykyinen länsimainen ylistysmusiikin tyylilaji syntyi pitkälti Vineyardin piirissä 1980–90-luvuilla.
Vineyard ei ole vielä suuri liike Suomessa. Sen piiriin kuuluu joitakin satoja ihmisiä. Suomen Vineyard- kirkon jäsenyys ei ole keskiössä.
– Vineyardin identiteettiin kuuluu vahvasti valtakunta-ajattelu. Siunaamme muita seurakuntia, koko Kristuksen ruumista, ja pyrimme tekemään yhteistyötä, Ari Puonti.
Vineyard syntyi alun perin 1970-luvun hippiherätyksen olosuhteissa. Jo tuolloin seurakuntakulttuuri oli eriytynyt valtakulttuurista niin paljon, että uskoon tulleille piti luoda uudenlaisia jumalanpalvelusyhteisöjä.
Vineyard oli pitkään vain pohjoisamerikkalainen kirkko. Se jopa kieltäytyi avaamasta seurakuntia muualla maailmassa, ja Vineyardajattelun haluttiin leviävän olemassa olevien kirkkojen kautta. Nykyisin seurakuntia on jo noin 2 500 lähes sadassa eri maassa.
Yhteinen nimi kaikkialla
Ensimmäiset Vineyard-liikkeen edustajat vierailivat Suomessa 1980-luvun lopulla. Ensimmäisen Vineyard-seurakunnan Suomeen perustivat Cai ja Katja Talvio vuonna 1997. Järvenpään seurakunta sai alkunsa vuonna 2010 Michael ja Virpi Hopkinsin toimesta. Tampereen seurakuntaistutusta johtavat Juha ja Terhi Ranta-Ojala.
Vineyard (suom. Viinitarha) -nimen suomalaistamista yhteisö ei ole pohtinut.
– Suora linkittyminen kansainväliseen yhteisöön yhteisen nimen kautta on tärkeää, Ari Puonti sanoo.
Puonti muistelee, että nimi olisi käännetty paikalliskielelle vain Venäjällä ja espanjankielisessä maailmassa.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...