Kyproksella Israelin messiaaniset juutalaiset suostuivat olemaan kritisoimatta terroria puoltavia palestiinalaiskristittyjä johtajia.” Messiaanisen blogisivuston Roshpinaproject.comin otsikko kuvastaa, kuinka kinkkisistä asetelmista palestiinalaiskristityt ja messiaaniset juutalaiset etsivät sopua ja yhteyttä.
Yhteensä 30 molempien ryhmien edustajaa tapasi toisensa Kyproksen Larnakassa tammikuun lopussa. Nelipäiväinen rukouksen, yhteyden ja oppimisen kokoontuminen synnytti julkilausuman, jossa veljeskansojen uskovat vahvistavat ykseytensä Jeesuksen omina ja kutsuvat myös yhteisöjään liittymään sovintoaloitteeseen.
Tapaamista isännöi Lausannen liikkeen alainen LIRIP (Lausanne Initiative for Reconciliation in Israel/Palestine), joka uskoo, että Kristus-keskeisellä, evankeliumiin perustuvalla sovinnolla on profeetallinen vaikutus alueen konfliktiin. Ensimmäinen osapuolten vastaava tapaaminen pidettiin vuosi sitten Kyproksen Limassolissa.
Tuoreessa kannanotossa juutalais- ja palestiinalaisuskovat sitoutuvat elämään yhteyttään todeksi selkkausten ja jakautumisen keskellä. Samalla siinä pyydetään muiden kansojen uskovilta rukousta ja tukea tavoitteen toteutumiseksi.
Hyvin erilaiset identiteetit
Sekä palestiinalais- että juutalaisuskovat ovat omien kansojensa keskuudessa vähemmistöjä. Molemmat kohtaavat yhteisöjensä epäluuloja ja vihamielisyyttä, mutta ovat uskollisia kansallisille ryhmilleen sekä jakavat niiden pelot, haaveet ja päämäärät.
”Meillä on hyvin erilaisia mielipiteitä maasta ja myös hyvin erilaisia näkökulmia sosiaalisten, poliittisten ja taloudellisten tosiasioiden syihin ––”, julkilausumassa todetaan.
Lausunnon mukaan moni kiistakysymys palautuu noin 100 vuoden aikana tapahtuneisiin asioihin, erityisesti Israelin valtion syntyyn ja sitä edeltäneisiin käänteisiin. Messiaanisille juutalaisille Israelin valtio on merkki Jumalan uskollisuudesta ja palestiinalaiskristityille katastrofi heidän kansalleen.
Lausuma tunnustaa reilusti messiaanisten ja palestiinalaiskristittyjen väliset ristiriidat ja esittää käytännön tapoja etsiä sovintoa, erityisesti nuoren sukupolven parissa. Sen mukaan etenkin väkivaltaisten yhteenottojen aikana suhteet kärsivät ja tilalle tulevat epäluulot, syytökset ja toisten sanallinen hylkiminen. Kannanotossa korostetaankin, että selkkausten aikana olisi vielä tärkeämpää, että molemmat osapuolet tunnustaisivat niin asentein kuin sanoin yhteytensä Messiaassa.
Tekstissä surraan juutalais- ja palestiinalaisuskovien seurakuntien ja järjestöjen jakautuneisuutta sekä sanoudutaan irti toisten kritisoinnista, epäinhimillistämisestä ja syyllistämisestä. Lausuma päättyy Franciscus Assisilaisen rukoukseen, joka alkaa sanoin ”tee minusta rauhan välikappale”.
Sovinto vaatii avaraa sydäntä
Larnakan lausunto tulee haastavaan aikaan. Messiaanisen Israel Today -lehden mukaan osapuolten jännitteitä ovat viime aikoina kasvattaneet muun muassa palestiinalaiskristittyjen kansainväliselle evankeliselle yhteisölle suuntaamat Christ at the Checkpoint (Kristus tarkastuspisteellä) -konferenssit.
Seuraava konferenssi pidetään maaliskuussa Betlehemissä. Sen esitteessä todetaan muun muassa, ettei pelkkä rotutausta tuo Abrahamin liiton etuja eikä Israelin ja sen miehityksen kritisointia pidä sekoittaa antisemitismiin.
Valtaosa messiaanisista juutalaisista on boikotoinut konferensseja, koska niiden on koettu lietsovan vihaa ja yrittävän mitätöidä Israelin valtio juutalaisena maana. Osa kuitenkin pitää sovintoa näitä ristiriitoja korkeampana päämääränä.
Myös Larnakan lausunnossa huomautetaan, että sovinnon tie vaatii ”anteliasta teologista asennoitumista”, jossa Kirjoituksia vilpittömästi toisin tulkitsevalle annetaan tilaa ja häntä kunnioitetaan.
– Jakamamme usko kutsuu meitä kuuntelemaan, kunnioittamaan ja jopa haastamaan toisiamme Kristuksen kaltaisella tavalla. Se myös pakottaa meitä olemaan sovinnon ja rauhan edistäjiä, sanoo palestiinalaiskristitty tohtori Munther Isaac, toinen aloitteen puheenjohtajista.
Myös messiaanisten juutalaisten puheenjohtajaosapuoli, tohtori Richard Harvey korostaa, että sovinto palautuu Jeesukseen.
– Vain ottamalla vakavasti Jeesuksen käskyn rakastaa vihollisiamme voimme alkaa nähdä hänen evankeliuminsa muuttavan voiman elämässämme ja yhteisöissämme, Harvey toteaa.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...