Mobiilimaksu saattaa nousta korttikolehtia suositummaksi
Vaihtoehdot yleistyvät
– käteinen pitää pintansa
Käteisen lahjoittaminen uhrikoppaan on edelleen ainoa täysin anonyymi antamisen muoto.
Aika vähäistä siruilu vielä on. Ei niitä montaa ole kokousta kohti, Kuopion helluntaiseurakunnan taloustiimin jäsen Heli Väätäinen kuvailee lahjoittamisen määrää sirukortilla.
Käteisen rahan väheneminen ihmisten lompakoista on helluntaiseurakunnissa otettu tosissaan, ja sirukorttilahjoittaminen on nykyisin mahdollista jo monilla paikkakunnilla.
Kuopion ja Porin helluntaiseurakuntien käytäntö on melko yleinen: seurakunnan kirjamyyntipisteeseen on hankittu sirukorttilaite, jolla toisaalta voi maksaa kirjapisteen ostoksia, myös lahjoittaa seurakunnalle
vapaamuotoisesti. Mahdollisuudesta sirukorttilahjoittamiseen kerrotaan tilaisuudessa.
– Kolehdin huomaamattomuus on kuitenkin monelle hyvin tärkeä asia, Porin helluntaiseurakunnan toimistotyöntekijä Kirsti Salakari arvioi.
Porissakaan ei ole syntynyt suurta korttilahjoitusinnostusta.
– Sirulahjoitusten osuus on häviävän pieni kokonaisuudessa.
Käteinen muuttuu kalliiksi
Liikkeellä olevan käteisen rahan väheneminen on näkynyt eniten tilisiirtolahjoittamisen yleistymisenä.
Seurakuntien taloudenhoitajille tilisiirto on kaikkein mieluisin tapa vastaanottaa rahaa seurakunnalle.
– Käteisen rahan käsittelymaksut nousevat kaiken aikaa, eivätkä kaikki pankkikonttorit edes ota enää vastaan käteistä rahaa, Kirsti Salakari kertoo.
– Jo kymmenen vuotta sitten pankissa kummasteltiin, että onpa teillä toiminnassa paljon käteistä.
Porissa pankkiin viedään heti vain setelit. Kolikot – joita pankit kaikkein nihkeimmin ottavat vastaan – kootaan suuremmaksi eräksi, joka viedään talletusautomaattiin. Rahat täytyy aina laskea toimistolla tarkasti.
– Jos menee väärin, pankki rokottaa virhetilitysmaksun.
Porissa kaikista lahjoituksista noin puolet tulee nykyisin suoraan seurakunnan tilille.
Tilisiirrolla lahjoittaja usein lahjoittaa säännöllisesti, esimerkiksi omasta kuukausiansiostaan. Lahjoitusten ennustettavuus ja säännönmukaisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia seurakunnan talouden hallinnon kannalta.
Nimettömyyttä arvostetaan
Kolehdeissa käteinen raha tuntuu kaikesta huolimatta pitävän pintansa varsin sinnikkäästi. Yksi selitys asialle on se, että uhrikoppaan laitettu raha on edelleen ainoa ehdottoman anonyymi tapa lahjoittaa.
– Esimerkiksi sirukortin kohdalla meillä jo se, että siirryttäisiin laulun aikana hankalasti penkistä korttilaitteelle, on monille iso kynnys, Heli Väätäinen kuvaa tilannetta Kuopiossa.
– Lisäksi lahjoittajan täytyy kertoa lahjoittamansa summa laitteen hoitajalle. Tämä etenkin on monille vaikeaa.
Asiaa voitaiisin ehkä auttaa sillä, että lahjoituspisteessä toimittaisiin itsenäisesti.
– Laitteiden kanssa tulee aina jotain säätöä ja sotkua, Kirsti
Salakari torjuu.
– Tarvittaisiin aina erikseen yksi henkilö neuvomaan laitteen käytössä.
Salakarin mukaan yksi syy käteisen suosioon voi olla myös se, että fyysisen rahan nostaminen automaatista, sen tuominen seurakuntaan ja laittaminen koppaan koetaan miellyttävänä uhraamisen prosessina.
– Tämän huomaa varsinkin vanhemman väen kohdalla.
Mobiilimaksu tulee
Muutamissa seurakunnissa ja esimerkiksi Juhannuskonferenssissa on viime aikoina otettu käyttöön mobiilimaksusovellus kuten Mobilepay. Siinä lahjoitus voidaan tehdä omalta paikalta huomaamattomasti.
Kokemukset Porista ja Kuopiosta ovat vielä vähäisiä, mutta seurakuntalaiset eivät ole suhtautuneet uuteen mahdollisuuteen ainakaan kielteisesti. Helppoudestaan huolimatta mobiilimaksukaan ei ole anonyymi: ainakin kirjanpitäjä näkee, kuka on lahjoittanut ja kuinka paljon. Toisaalta tämä pätee myös tilisiirtoihin.
Heli Väätäinen ja Kirsti Salakari arvioivat molemmat, että mobiilimaksu saattaa olla tulevaisuudessa ainakin suositumpi kuin sirukorttimaksaminen.
– Kyllä tässä on selvä suunta. Mitä pidemmälle mennään, tästä tulee vallitseva käytäntö, Heli Väätäinen arvioi.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...