Mobiilimaksu saattaa nousta korttikolehtia suositummaksi
Vaihtoehdot yleistyvät
– käteinen pitää pintansa
Käteisen lahjoittaminen uhrikoppaan on edelleen ainoa täysin anonyymi antamisen muoto.
Aika vähäistä siruilu vielä on. Ei niitä montaa ole kokousta kohti, Kuopion helluntaiseurakunnan taloustiimin jäsen Heli Väätäinen kuvailee lahjoittamisen määrää sirukortilla.
Käteisen rahan väheneminen ihmisten lompakoista on helluntaiseurakunnissa otettu tosissaan, ja sirukorttilahjoittaminen on nykyisin mahdollista jo monilla paikkakunnilla.
Kuopion ja Porin helluntaiseurakuntien käytäntö on melko yleinen: seurakunnan kirjamyyntipisteeseen on hankittu sirukorttilaite, jolla toisaalta voi maksaa kirjapisteen ostoksia, myös lahjoittaa seurakunnalle
vapaamuotoisesti. Mahdollisuudesta sirukorttilahjoittamiseen kerrotaan tilaisuudessa.
– Kolehdin huomaamattomuus on kuitenkin monelle hyvin tärkeä asia, Porin helluntaiseurakunnan toimistotyöntekijä Kirsti Salakari arvioi.
Porissakaan ei ole syntynyt suurta korttilahjoitusinnostusta.
– Sirulahjoitusten osuus on häviävän pieni kokonaisuudessa.
Käteinen muuttuu kalliiksi
Liikkeellä olevan käteisen rahan väheneminen on näkynyt eniten tilisiirtolahjoittamisen yleistymisenä.
Seurakuntien taloudenhoitajille tilisiirto on kaikkein mieluisin tapa vastaanottaa rahaa seurakunnalle.
– Käteisen rahan käsittelymaksut nousevat kaiken aikaa, eivätkä kaikki pankkikonttorit edes ota enää vastaan käteistä rahaa, Kirsti Salakari kertoo.
– Jo kymmenen vuotta sitten pankissa kummasteltiin, että onpa teillä toiminnassa paljon käteistä.
Porissa pankkiin viedään heti vain setelit. Kolikot – joita pankit kaikkein nihkeimmin ottavat vastaan – kootaan suuremmaksi eräksi, joka viedään talletusautomaattiin. Rahat täytyy aina laskea toimistolla tarkasti.
– Jos menee väärin, pankki rokottaa virhetilitysmaksun.
Porissa kaikista lahjoituksista noin puolet tulee nykyisin suoraan seurakunnan tilille.
Tilisiirrolla lahjoittaja usein lahjoittaa säännöllisesti, esimerkiksi omasta kuukausiansiostaan. Lahjoitusten ennustettavuus ja säännönmukaisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia seurakunnan talouden hallinnon kannalta.
Nimettömyyttä arvostetaan
Kolehdeissa käteinen raha tuntuu kaikesta huolimatta pitävän pintansa varsin sinnikkäästi. Yksi selitys asialle on se, että uhrikoppaan laitettu raha on edelleen ainoa ehdottoman anonyymi tapa lahjoittaa.
– Esimerkiksi sirukortin kohdalla meillä jo se, että siirryttäisiin laulun aikana hankalasti penkistä korttilaitteelle, on monille iso kynnys, Heli Väätäinen kuvaa tilannetta Kuopiossa.
– Lisäksi lahjoittajan täytyy kertoa lahjoittamansa summa laitteen hoitajalle. Tämä etenkin on monille vaikeaa.
Asiaa voitaiisin ehkä auttaa sillä, että lahjoituspisteessä toimittaisiin itsenäisesti.
– Laitteiden kanssa tulee aina jotain säätöä ja sotkua, Kirsti
Salakari torjuu.
– Tarvittaisiin aina erikseen yksi henkilö neuvomaan laitteen käytössä.
Salakarin mukaan yksi syy käteisen suosioon voi olla myös se, että fyysisen rahan nostaminen automaatista, sen tuominen seurakuntaan ja laittaminen koppaan koetaan miellyttävänä uhraamisen prosessina.
– Tämän huomaa varsinkin vanhemman väen kohdalla.
Mobiilimaksu tulee
Muutamissa seurakunnissa ja esimerkiksi Juhannuskonferenssissa on viime aikoina otettu käyttöön mobiilimaksusovellus kuten Mobilepay. Siinä lahjoitus voidaan tehdä omalta paikalta huomaamattomasti.
Kokemukset Porista ja Kuopiosta ovat vielä vähäisiä, mutta seurakuntalaiset eivät ole suhtautuneet uuteen mahdollisuuteen ainakaan kielteisesti. Helppoudestaan huolimatta mobiilimaksukaan ei ole anonyymi: ainakin kirjanpitäjä näkee, kuka on lahjoittanut ja kuinka paljon. Toisaalta tämä pätee myös tilisiirtoihin.
Heli Väätäinen ja Kirsti Salakari arvioivat molemmat, että mobiilimaksu saattaa olla tulevaisuudessa ainakin suositumpi kuin sirukorttimaksaminen.
– Kyllä tässä on selvä suunta. Mitä pidemmälle mennään, tästä tulee vallitseva käytäntö, Heli Väätäinen arvioi.
ArviotCraig Groeschel: Johda kuin sillä olisi merkitystä – seitsemän johtamisen periaatetta kestävää seurakuntaa varten. Aikamedia, 2024. Suom. Mirkka Jantunen. Nid. 280 sivua.
ArviotSami Günther ja Mikko Sivonen (toim.): Jumalan armon kirkkauden ylistykseksi. Johdatus reformoituun pelastusoppiin. Agricola teologinen instituutti. Sid. 458 s.
ArviotJesus Revolution Kingdom Story Company ja Lionsgate, Yhdysvallat 2023. Ohjaus Jon Erwin ja Brent McCorkle. Pääosissa Joel Corteney, Jonathan Roumie ja Kelsey Grammer. Käsikirjoitus Jon Gu...
ArviotKaren Kingsbury: Iltarusko. Englanninkielinen alkuperäisteos Sunset (Sunrise Series #4; USA 2008). Suom. Leila Uosukainen. Aikamedia 2023. Sid. 348 s.
ArviotElina Salminen: Suurempiin käsiin. Kesken, 2022. Sid. 28 s. Maailman turvallisin paikka on siellä, missä elämä on laskettu suurempiin käsiin. Keskeneräisestä elämästä kirjoittava...
ArviotDan Johnstone Hillsong: A Megachuch Exposed (2022) Discovery+ Tämän vuoden maaliskuussa suoratoistopalvelu Discovery+ julkaisi kolmiosaisen dokumenttisarjan suositusta...
ArviotBill Wilson: Elefantin kokoinen ongelma – Vaiettu vaikeus vai kohdattu totuus? Aikamedia 2021. Nid. 117 s. Maailman suurimmaksi pyhäkouluksi kutsutun Metro World Childin perustaja...
ArviotJP ja murtovaras. Ohjaaja Jani Korhonen, käsikirjoittaja Tytti Salo, tuottaja Samuel Grönholm. Black Lion Pictures 2021. Karkkipaperin rapina ja jännittynyt odotus täyttävät elokuvate...
ArviotJuhani Aitomaa: Trump-profetiat – karismaattinen valtateologia ja Donald J. Trump. Näkökulmajulkaisut 2018. Nid. 51. s. Juhani Aitomaan pieni kirjanen kolmen vuoden takaa on yhä ajank...
ArviotAnne Graham Lotz: Jeesus minussa – Pyhän Hengen kokeminen pysyvänä kumppanina. 2.painos. Kuva ja Sana 2021. Nid. 287 s. Joku kristitty ei ehkä koskaan ole kuullut nyt jo edesmenneestä maailmank...
ArviotFreidiba Boodos: Tahdotko taivaaseen. 1978/2020; Leila ja Miranda: Tu sal mo dziviba. 1988/2020; Romanos, Kuninkaan sukulaiset. 1983/2020. Prisma/Elämä ja Valo ry.
ArviotMaarit Eronen: Kutsuna kuuliaisuus. Tavallisen naisen epätavallinen elämä. Aikamedia 2021. Nid. 395 s. ”Uskoontuloani voisi verrata lämpömittarin elohopeaan. Jos nolla oli se kohta, jossa siirr...
ArviotJohn F. Walvoord, William Crockett, Zachary J. Hayes, Clark H. Pinnock: Four Views on Hell. Zondervan, 1996. Nid. 190. Four Views On Hell -kirjassa neljä raamatuntutkijaa tuo esiin vuoroll...
ArviotAvi Snyder: Juutalaiset eivät usko Jeesukseen ja muita väärinkäsityksiä. Perussanoma 2020. Nid. 152 s. New Yorkissa syntynyt, vuonna 1977 uskoon tullut messiaaninen juutalainen Avi Snyder...
ArviotPsykologian emeritusprofessori ja kirjailija Markku Ojasen uutuusteoksessa pohditaan, mitä on hyvä elämä ja onnellisuus. Tällaiset kysymyksethän ovat sinänsä vanhoja ja tuttuja jo antiik...
ArviotSuomenkielisten kristillisten julkaisujen joukossa on ollut turhan pitkään tyhjiö Isä meidän -rukousta käsittelevien kirjojen kohdalla. Teologian maisteri Markku Tossavaisen uu...