Uudistuksilla etsitään tapoja kohdata ihmisten tarpeita

Keuruun helluntaiseurakunta kokoontuu raamattutunnille joka sunnuntai. Ennen sitä voi tulla iltapäiväkahveille rakentamaan sosiaalista yhteyttä. Kuva: Mikko Halonen
Keuruun helluntaiseurakunta kokoontuu raamattutunnille joka sunnuntai. Ennen sitä voi tulla iltapäiväkahveille rakentamaan sosiaalista yhteyttä. Kuva: Mikko Halonen
Tampereen helluntaiseurakunta piti 3. syyskuuta ensimmäisen Iltakirkko-jumalanpalveluksensa, jota on suunniteltu keväästä asti. Iltakirkko on moderni jumalanpalvelus, jossa muun muassa uuden sukupolven musiikin, lavastuksen ja yhteisöllisyyden kautta pyritään tavoittamaan seurakuntalaisia, jotka ovat kasvaneet ulos nuorisotyöstä, mutta eivät ole kotiutuneet perinteiseen aamujumalanpalvelukseen.

 

Vaikka uudenlaisen jumalanpalveluksen lanseeraaminen on iso muutos seurakunnassa,  pastorit uskovat, että ihmiset pysyvät hyvin muutoksessa mukana siksi, että varsinaista aamukokousta ei lähdetty muuttamaan.

 

 

Kaksi erilaista jumalanpalvelusta

Tampereella seurakunnan johto valitsikin reagoida kulttuurinmuutoksen haasteisiin mieluummin tuomalla uuden ”modernin” jumalanpalveluksen perinteisen aamukokouksen rinnalle. Pastori Usko Katto perustelee valintaa muun muassa vanhemman sukupolven kunnioittamisella.

 

– Haluamme olla seurakuntakoti, joka kunnioittaa vanhempia, haluaa pitää heidät lähellä ja kokea heidän antamansa siunauksen nuorempien yllä. Ei ole oikein, että riistämme heiltä mahdollisuuden käyttää jumalanpalveluksissa sitä hengellistä kieltä, johon he ovat tottuneet.

 

Toisaalta Katto toteaa, että aamujumalanpalvelus on perhetapahtuma, jonka lapsi- ja varhaisnuorille järjestetyissä sivutilaisuuksissa käy toista sataa lasta.

 

Iltakirkosta ei kuitenkaan haluta tehdä nuorisotilaisuutta, vaan aamujumalanpalveluksen kanssa tasa-arvoinen tilaisuus, joka vetäisi puoleensa kaikenikäisiä.

 

Katto ei usko, että kaksi eri jumalanpalvelusta erottaisi pitkällä tähtäimellä eri sukupolvia toisistaan.

 

– Emme ole nähneet sellaista tapahtuvan.

 

 

Yhteys perustuu arvoihin

Toinen syy uuden jumalanpalveluksen luomiseen on ollut seurakunnan jäsenmäärä.

 

– Seurakunnassamme on noin 2 500 jäsentä. Pääsaliimme mahtuu noin seitsemänsataa osallistujaa. Emme sovi kaikki yhteen paikkaan yhtä aikaa, Usko Katto sanoo.

 

– Pienissä seurakunnissa on parempi tehdä asioita yhdessä, mutta jos isoissa seurakunnissa pitää olla useampia tilaisuuksia, niin miksi niitä ei sitten tehtäisi erilaisiksi?

 

Seurakuntayhteyden ei Katon mielestä tarvitse tarkoittaa sitä, että kaikki käyvät yhtä aikaa saman katon alla.

 

– Seurakunta ei ole kirkkorakennus eikä jokin tietty kokoustilaisuus. Se on yhteiset paimenet, yhtenäinen opetus ja rakkaudelliset ihmissuhteet, hän luettelee.

 

– Vaikka jäsenet kokoontuisivat eri paikoissa eri aikaan, se ei suinkaan seurakuntaa hajota.

 

 

Keuruulla isoja muutoksia

Keuruun helluntaiseurakunta luopui vuoden alussa perinteikkäästä aamujumalanpalveluksestaan ja muutti sen radikaalisti iltapäiväpainotteiseksi kohtaamiseksi, jossa on mukana muun muassa vahvaa Raamatun opetusta. Muutos oli osa pitempää prosessia, jossa seurakunnan kehittämistä pohtinut tiimi pyrki ratkaisemaan seurakuntaelämän ongelmakohtia.

 

– Osallistuimme Seurakunnan luontainen kehitys -tutkimukseen vuonna 2014, ja jumalanpalveluksemme saivat siinä alimmat pistemäärät eri seurakuntaelämän osa-alueista. Niin sanottu jumalanpalvelustiimi alkoi kerätä materiaalia kyselemällä  seurakuntalaisilta palautetta, jonka perusteella se teki jatkuvasti pieniä muutoksia, seurakunnan vanhimmistoon kuuluva Markus Mäenpää kertoo.

 

Seurakuntalaisilta saadun palautteen perusteella suurin tarve oli yhteydelle sekä Raamatun opetukselle ja innostaville saarnoille.

 

– Tiesimme, että kaikki ei mahdu samaan pakettiin. Sen tähden erotimme raamattutunnit jumalanpalveluksista.

 

 

Vain vähän kritiikkiä

Keuruulla kokoonnuttiin koko kevään ajan kolmeksi iltapäivällä kuuntelemaan Raamatun opetusta. Vajaan tunnin opetushetken jälkeen pidetiin reilun tunnin mittainen jumalanpalvelus, jossa panostettiin lyhyihin mutta innostaviin ja käytännön elämää koskettaviin saarnoihin. Ke vään loppupuolella vanhimmisto teki kyselyn uudistuksista.

 

– Muutos oli suuri, kun lähdimme tekemään asioita, joille ei ollut olemassa mitään perinteitä. Siksi halusimme tietää, mitä seurakunnassa siitä ajateltiin.

 

Reilusta sadasta kyselyyn vastanneesta 20 prosenttia piti uutta ajankohtaa huonona. Seitsemänkymmentä prosenttia piti hyvänä jumalanpalveluksen sisältöä ja pituutta, ja vajaa 90 prosenttia piti hyvänä erillistä raamattutuntia.

 

– Kritiikkiä tuli muun muassa siitä, että raamattutunneilla oli taipumus venähtää. Kevään aikana joku mietti myös sitä, kestääkö kokouskunto käytännössä kahta kokousta peräkkäin.

 

Seurakunnassa on jäseniä vajaa neljäsataa.

 

 

Nuoret mukana

Alun perin vain kevään mittaiseksi kokeiluksi suunniteltu jumalanpalvelusuudistus päätettiin Keuruulla tehdä alkusyksystä lähtien pysyväksi. Ainoastaan kerran kuussa pidettävät ehtoollisjumalanpalvelukset palautettiin ennalleen. Mäenpää piti hyvänä sitä, että erityisesti nuoria aikuisia alkoi uudistuksen myötä käydä kokouksissa enemmän.

 

– Iltapäivä on heille ystävällisempi aika.

 

Nuoret aikuiset on otettu huomioon myös jumalanpalvelusten sisällössä.

 

– Emme ole järjestäneet heille omaa kokoontumistaan, vaan olemme yrittäneet saada kaikki osaksi seurakunnan yhteistä elämää. Olemme yrittäneet huomioida kaikkia esimerkiksi niin, että jumalanpalveluksissa on eri tyylilajeja edustavaa musiikkia.

 

 

Niina Tuovinen

 



Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan