Uskoontulo nousi puheenaiheeksi kirkossa

Tulla uskoon. Antaa elämänsä Jeesukselle. Kristillisellä kääntymyskokemuksella on monta nimeä. Aihetta koskevat kirkon työntekijöiden näkemyserot ovat iso kysymys etenkin rippikoulutyössä. Kuva Kiimingin Suvelassa muutama vuosi sitten järjestetyltä rippileiriltä. Kuva: Kirkon tiedotuskeskuksen kuvapankki / Sanna Krook
Tulla uskoon. Antaa elämänsä Jeesukselle. Kristillisellä kääntymyskokemuksella on monta nimeä. Aihetta koskevat kirkon työntekijöiden näkemyserot ovat iso kysymys etenkin rippikoulutyössä. Kuva Kiimingin Suvelassa muutama vuosi sitten järjestetyltä rippileiriltä. Kuva: Kirkon tiedotuskeskuksen kuvapankki / Sanna Krook
Ihmisen tiet Jumalan luo ovat moninaisia, mutta aina ne näyttävät kytkeytyvän sekä kokemuksellisesti että tiedollisesti kristillisen teologian perusasioihin, kuten Jumalan rakkauteen, Jeesuksen merkitykseen ja anteeksiantoon.

Muun muassa tähän tapaan uskoontulon olemusta on pohdittu luterilaisessa kirkossa viime viikkoina.

Keskustelulle antoi kipinän Helsingin Sanomissa elokuussa julkaistu artikkeli, jossa toimittaja Sonja Saarikoski kirjoitti hengellisestä kääntymyksestään ja toiminnastaan Kansan Raamattuseuran rippikoulun isosena. Jutussa Saarikoski kertoi, kuinka hän käännytti rippileirille tullutta nuorta mutta myöhemmin itse erkaantui kirkon nuorisotoiminnasta ja uskosta.

Sittemmin aihetta on kommentoitu laajasti kirkollisessa lehdistössä ja eri nettifoorumeilla. Vapaakristillisen teologian näkökulmasta yllättävää on ollut se, miten myönteisesti uskoontulo-käsitteeseen on keskustelussa suhtauduttu.

Esimerkiksi luterilaisten rippikoulutyöntekijöiden näkemyksiä selvittäneessä Radio Dein tuoreessa kyselyssä peräti neljännes vastanneista piti toivottavana, että rippileireillä nuoria rohkaistaan uskonratkaisun tekemiseen.

Sopii luterilaiseen teologiaan

Yksi uskoontulo-käsitteeseen suopeasti suhtautuvista papeista on Hyvinkään seurakunnan pappi Esa Kokko, joka Kotimaa-lehden haastattelussa piti ilmaisua hyvinkin luterilaisena joskin uuspietistisesti värittyneenä.

Innokkaimmin uskoon tulemisesta lienevätkin kirkon piirissä puhuneet juuri uuspietistit eli niin sanottuun viidenteen herätysliikkeeseen kuuluvat. Kansan Raamattuseuran pitkäaikainen julistusyöntekijä Esko Luukkonen tuli uskoon 1960-luvulla rippileirillä. Hän pitää kääntymyskokemusta sekä Raamatun että luterilaisen teologian mukaisena.

– Se, mitä uskoontulossa pohjimmiltaan tapahtuu, jää kuitenkin suureksi salaisuudeksi. Jokainen meistä kulkee eri polkua, ja monet säilyvät lapsenuskossa. Kun kirjat kerran avataan, olennaista on se, onko nimi elämän kirjassa, Luukkonen muotoilee.

Ne kirkon työntekijät, jotka Radio Dein kyselyssä suhtautuivat kriittisesti ajatukseen uskonratkaisuun rohkaisemisesta rippileirillä, perustelivat kantaansa muun muassa kasteteologialla. Heidän mukaansa uskonratkaisuajattelu mitätöi kasteen merkityksen, sillä  (lapsi)kasteessa nuori on jo saanut Jeesuksen elämäänsä ja sydämeensä.

Luukkonen ei näe näiden asioiden välillä ristiriitaa.

– Lutherin mukaan kastettu voi myös luopua uskosta, ja sitten Jumala voi hänet sieltä kutsua tavalla tai toisella takaisin.

”Olemmeko jo liiankin arkoja?”

Dein kyselyssä moni uskoontulopuhetta vieroksuva kirkon työntekijä ilmaisi pitävänsä kaikenlaista uskonratkaisuun kannustamista uskonnollisena väkivaltana. Myös Kotimaa-lehden haastatteluissa moni on tuonut esille sitä, ettei kirkon julistus saa sulkea osaa kuulijoista ulkopuolelle vaan ihmisille tulee antaa tilaa liittyä sanomaan omilla ehdoillaan.

Toisaalta keskustelussa on kiinnitetty huomiota myös siihen, että uskoontulo-käsitteen sisältö ei etenkään nuoremman sukupolven mielessä ole niin negatiivisesti ladattu kuin takavuosikymmeninä. Tähän on voinut vaikuttaa se, että myös uskoon tulemista korostavissa piireissä tuodaan ehkä aiempaa vahvemmin esille sitä, että uskon syntymisessä ja uudistumisessa on pohjimmiltaan aina kyse Jumalan työstä.Myös käsitys  evankelioimisesta näyttäisi laajentuneen.

Luukkonen tunnistaa sen, mistä uskonratkaisuun pakottamisen mielikuvat nousevat.

– Kyllä alkuvaiheessa itsekin huusin ja löin nyrkkiä pöytään. Nuoruuden innokkuus johti siihen, että lihallisesti pakotimme ihmisiä valinnan paikalle. Sitä on joutunut sitten Jumalan edessä pyytämään anteeksi.

– Nykyään en halua millään tavalla painostaa ihmisiä. Viittaan usein Tuhlaajapoika-kertomukseen ja siihen, miten taivallinen Isä meitä odottaa.

Luukkonen pitää hyvänä Kansan Raamattuseuran aiempaa tunnuslausetta ”Tarjolla pitäen elämän sanaa”.

– Se tarkoittaa, että evankeliumia pidetään selvästi esillä mutta sitä ei tyrkytetä. Tosin joskus tuntuu, että olemme tulleet liiankin aroiksi tässä esillä pitämisessä. Eihän ravintolan tarjoilijakaan pyytele anteeksi omaa olemassaoloaan. Pöytään tulevan pitää tajuta, mitä on tarjolla. Saman tulee koskea myös hengellistä tilaisuutta.


Heikki Salmela

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan