Tärkeintä on puhua omalla äänellä

Rakkautta kuulijaa kohtaan ei voi korvata hauskuudella, Pietu Korpelainen sanoo. - Kuulijan pitää tuntea, että puhuja rakastaa juuri häntä. Kuva: Anssi Tiittanen
Rakkautta kuulijaa kohtaan ei voi korvata hauskuudella, Pietu Korpelainen sanoo. - Kuulijan pitää tuntea, että puhuja rakastaa juuri häntä. Kuva: Anssi Tiittanen
Pietu Korpelaisen, 32, sanotaan olevan Suomen hauskimpia pastoreita. Korpelaisen lavameininkiin kuuluu vahva stand up -mainen ote.

Kieltämättä jo kädenpuristushetkellä ilmapiiri latautuu täyteen kepeää sarkasmia. Tulee sellainen tunne, että tästä eteenpäin oikeastaan kaikki on hauskaa. Korpelaisen seurassa huomaa itsekin sanovansa asteen verran normaalia letkeämpiä asioita.

Tarkoituksemme on puhua huumorista ja hauskuudesta – ja miten ne resonoivat nykyisessä seurakuntaympäristössä. Korpelainen on pyytänyt haastattelun perheen kotiin, jossa opiskelijaperheenisä viettää kuluvana keväänä paljon aikaa lasten, Diegon, 4, ja  Luisan, 2, kanssa. Esikoistytär Unna, 11, on koulussa.

Jutun kuvitukseksi päätyy kahvia käsimyllyllä jauhava Korpelainen.

– Tästä tulee sanomista, kun keittiö näkyy kuvissa, Korpelainen nauraa viitaten Maija-vaimoonsa.

Tasainen linja vai vuoristorata?

Puhekulttuuri seurakunnissa on muuttunut. Saleille ei enää riitä rukiinen asiapitoisuus ryyditettynä Saarnaajille sattunutta -tyyppisillä savolaiskaskuilla.

Stand up -viihteeseen ja kreisikomedioihin, toisaalta pohjoisamerikkalaisiin retorisesti taitaviin yritysjohtajiin ja ammattivaikuttajiin tottuneet nykyuskovaiset arvostavat yhden ydinajatuksen ympärille kiertyviä, tutkimustiedolla ja elämänohjeilla rikastettuja saarnoja.

Viihteellisyys on tullut jäädäkseen. Kun nykyuskovainen kuuntelee saarnaa, hän haluaa samalla astua tunteiden vuoristorataan. Hän haluaa nauraa katketakseen ja liikuttua kyyneliin.

Suhe-seurakunnan Tikkurilan kampuksella vaikuttava Pietu Korpelainen tunnistaa tilanteen, mutta on samalla vahvasti sitä mieltä, että asiapitoisuuden on oltava painava.

– Ihmiset ovat tulleet vapaaehtoisesti kohtaamaan Jumalaa ja uhraavat omaa aikaansa. Ei puhuja voi mennä lavalle vain heittämään omaa läppää ja liimata siihen Jeesuksen päälle.

– Ylipäätään, jos Jeesus ei ole saarnan keskiössä ja itse näissä hommissa mukana, on kaikki turhaa.

Aina voi nauraa itselleen

Lähdetään ajatuksesta, että puhuja X haluaisi olla hauskempi lavalla. Mitä neuvoja Korpelaisella on antaa hänelle? Huumorivinkkejä hänellä on antaa kaksi: arki ja puhuja itse.

Kieltämättä ainakin Korpelaisen perheen kodissa sattuu ja tapahtuu koko ajan. Diego ja Luisa ovat eloisia kullanmuruja.

– Isänä olemisessa on paljon samaa kuin johtajana toimimisessa seurakunnassa. Jumalan suhde ihmiseenkin on samantyyppinen kuin isällä lapseensa.

– Ja itselleen voi aina nauraa. Omille heikkouksilleen. Itsekin olen parodia itsestäni.

Korpelainen kertoo olevansa latino liikenteessä. Siellä torvi soi ja hidastelevat tai kaahailevat kanssa-autoilijat saavat kuulla kunniansa.

Niin, tarkalleen ottaen Pietu Korpelainen on verisukuaan latino, kuten ulkonäöstä voi hieman päätellä. Pieneen, köyhään kolumbialaiskylään syntynyt poika adoptoitiin Suomeen alle kaksivuotiaana.

Korpelaista ei ole koskaan kohdeltu maahanmuuttajana, vaikka ulkonäkö poikkeaa perinteisestä suomalalaisesta.

– Tai sitten en vain ole huomannut mitään, Korpelainen arvioi.

Iloa ja luovuutta

Kotona Tohmajärvellä Korpelainen oli mukana kesäteatterissa, joka esitti alussa pääasiassa kirjailija Maiju Lassilan klassikoita. Esityksiä vedettiin pahimmillaan kymmenelle katsojalle.

– Totta puhuen ne olivat ankeinta, mitä kesäteatterissa voi olla. Ihmisethän tulevat sinne viihtymään, Korpelainen sanoo hymyillen ja tähdentää, ettei halua kuulostaa ylimieliseltä.

Helsinkiin hän tuli alle parikymppisenä pyrkiäkseen teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön koulutusohjelmaan.

– Yritin viitenä vuonna. Joka kerralla meni hyvin, mutta ovet eivät avautuneet.

Korpelainen oli tullut uskoon rippikoulussa. Nuorena aikuisena seurakuntayhteys puuttui ja  Korpelainen ajautui tuuliajolle. Käytyään useissa seurakunnissa kulku johti Suhe-seurakuntaan vuonna 2007. Vastaanotto tilaisuudessa ja silloisen johtajan Rauno Kokkolan puhe iskivät kuin miljoona volttia. Korpelainen tunsi tulleensa kotiin.

Vuodet 2012–2015 Korpelainen sai olla ”omassa teatterikorkeassaan” Suhen lapsityöntekijänä.

– Sain tehdä tiimini kanssa mitä vain, että lapset viihtyisivät. Olla omalla tavalla luova kertoessani Jeesuksesta. Jos pystyy puhumaan niin, että lapsi keskittyy 3–5 minuuttia, osaa kyllä puhua aikuisillekin.

Käytössä oli käsinukkeja, videoita ja tekijöiden persoonat, jotka laitettiin likoon.

– Kyllä siinä nauru ja ilo olivat todella isossa roolissa. Onnistuimme, koska lapset kuulemma odottivat pääsevänsä Suheen ja houkuttelivat myös kavereita mukaan seurakuntaan.

Ole se, mitä olet

Palataan huumoriin. Miten puheeseen syntyy hyvä, rento ilmapiiri, joka mahdollistaa tilannekomiikan ja kaivatut naurunpyrskähdykset yleisöstä?

Pietu Korpelainen menee mietteliääksi.

– Tärkeintä olisi löytää oma äänensä. Porukkahan katsoo nykyään Youtubesta hauskoja puheita ja lumoutuu niistä. Pahin virhe olisi opetella ja esittää jonkun toisen juttuja.

– Huumori nousee persoonasta, siitä, kuka puhuja on.

Korpelainen nostaa avainkysymykseksi aitouden.

– Tulisi puhua kuten normaalistikin puhuu. Silloin se on aitoa. Ja jos vitsailen vaikka jostain ihmisryhmästä, pitää kuulua, että rakastan heitä.

Edelleenkään Korpelainen ei innostu puheiden yksipuolisesta viihteellistämisestä. Huumorikin kumpuaa yleensä mokista ja hauskoista yhteensattumista. Niissä näyttäytyy elämän ajoittainen rikkinäisyys, mikä on Korpelaisen mielestä ratkaisevan tärkeää.

– Joskus pidettiin ihanteena sitä, että pastori puhuu hienosti ja lapset istuvat penkissä kuin huumattuina morfiinilla, Korpelainen kuvailee kuulostaen jälleen stand up -koomikolta.

– Ei ihmisiä vedä puoleensa se, että he näkevät uskovien elävän täydellistä elämää. Tottakai pyrimme kasvamaan Kristuksen kaltaisuuteen, mutta elämä saa olla vaikeaa, sekaisin ja välillä yhtä kaaosta. Ja kun on rehellinen ihmisille, tulee myös tunne, että olemme samanlaisia.

– Loppujen lopuksihan me kaikki olemme ihan yhtä hukassa. Ero on siinä, että osa jengistä tajuaa, että vain Jeesus voi auttaa.


Anssi Tiittanen

Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan