Studio Majakalla kolmen leffan vuosi

Kristian 2:n ensi-illassa Saarijärvellä elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Martti Takalo, lavastaja, editoija ja efektivastaava Veikko Lahtela, pääkuvaaja Juha-Pekka Paananen, tuottaja Tarmo Moisio ja tekninen avustaja Timo Hurskainen. Kuva: Anna Lehtinen
Kristian 2:n ensi-illassa Saarijärvellä elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Martti Takalo, lavastaja, editoija ja efektivastaava Veikko Lahtela, pääkuvaaja Juha-Pekka Paananen, tuottaja Tarmo Moisio ja tekninen avustaja Timo Hurskainen. Kuva: Anna Lehtinen
Saarijärven helluntaiseurakunnan yhteydessä toimivan elokuvatyöryhmän Studio Majakan vuosi on ollut täynnä työn tulosten katselua. Maalis-huhtikuun vaihteessa ensi-iltansa sai  Kristian-fantasiaelokuvan ykkösosa ja marraskuun lopussa toinen osa. Ennen joulua päivänvalon näkee vielä kolmas tuotos, lasten ja nuorten elokuva Santa Cruz.

Kaikki alkoi Iso Kirja -opiston TV-työn kurssilta vuosia sitten.

– Minulla ja Martti Takalolla oli visio, että olisi hienoa tehdä elokuva, joka pohjautuu kuuluisaan Kristityn vaellus -kertomukseen. Puolitoista vuotta sitten tartuimme tosissamme toimeen, Studio Majakan tuottaja Tarmo Moisio kertoo.

Studio Majakan ydintekijäporukassa on 15–20 henkilöä, ja se on tehnyt myös esimerkiksi Pikku7- lastenohjelmia. Pikku7:ää seurasivat Musasaluuna-ohjelmat, joiden hahmot seikkailevat myös 11. joulukuuta julkaistavassa Santa Cruz -elokuvassa.

Kokopitkät elokuvat eivät synny pelkästään muutaman kymmenen ihmisen ydinporukan voimin. Kristian-elokuvia on ollut tekemässä reilusti yli sata henkilöä. Leimallista elokuvaprojekteille on yhteiskristillisyys.

– Ei tämä olisi mahdollista, jos tätä eivät tekisi eri seurakuntien ja paikkakuntien kristityt yhdessä. Monenlaiset lahjat saavat tällaisessa toiminnassa olla käytössä, Tarmo Moisio toteaa.

Uusi tapa evankelioida

Kristian-elokuvaa on syksyn aikana näytetty lähes 30 paikkakunnalla. Kristian-elokuvissa pääosaa esittävä evankelista Miko Puustelli matkaisi mielellään nykyistä useamminkin seurakuntiin elokuvalevy mukanaan.

– Kontrasti Saarijärven katsojamääriin on ollut iso, vaikka kyllä muillakin paikkakunnilla on saatu yleisöä vähintään normaalikokoisen kokouksen verran. Mainostukseen panostaminen ja ihmisten henkilökohtainen kutsuminen on näkynyt aina heti, Tarmo Moisio kertoo.

Seurakuntien välinen yhteistyö vaikuttaa samoin myönteisesti katsojamäärään. Elokuva toimii myös ison tapahtuman ohjelmanumerona. Esimerkiksi Seinäjoella näytös oli osa Summerfest-kesätapahtuman ohjelmaa.

– Olemme ehkä tottuneet liikaa siihen, että puhe on se, mikä tuo herätyksen. Toivoisin, että Kristian herättäisi niin uskovia kuin ei-uskovia, elokuvan käsikirjoittaja-ohjaaja Martti Takalo sanoo.

Hän kiittelee kakkososan näyttelijöitä elokuvan teemojen, kuten narsismin, vihan ja pelon, taitavasta esille tuomisesta.

Vapaaehtoisporukan työtahdin kuunteleminen hengästyttää. Kristiania kuvattiin kerran kuussa perjantaina ja lauantaina. Sen jälkeen Takalo kirjoitti aina seuraavan kuvausjakson käsikirjoituksen ja ohjeisti puvustus-, maskeeraus- ja lavastusryhmät hoitamaan kaikki järjestelyt kuvauksia varten. Kuvauspäiviä oli niin Lapissa kuin Suomenlinnassa, Saarijärven maisemia unohtamatta.

– Se oli ydintyöryhmälle sellaista ammattimaista vapaaehtoistyötä. Kuvauspäivät olivat pitkiä ja intensiivisiä mutta myös kaiken vaivan arvoisia, Takalo kertoilee.

– Nyt on kyllä vähän tyhjä olo, kun prosessi on ollut mielen päällä jatkuvasti melkein kaksi vuotta.

Ei saarnaamista

Studio Majakan vuoden kolmas kokopitkä elokuva Santa Cruz on lasten ja nuorten seikkailuelokuva, jossa nuoret lähtevät etsimään espanjalaisten löytöretkeilijöiden kadonnutta aarretta.

Santa Cruzin ohjaaja Timo Rühlmann ylistää nuoria näyttelijöitään. Hän kehaisee, että ”kengännauhabudjetilla” tehty elokuva on ensimmäinen suomalainen länkkäri sitten 1970-luvun. Nuoria on ollut elokuvanteossa mukana käsikirjoitusvaiheesta asti. Elokuva on kuvattu Saarijärvellä

– Arizonan maisemat ovat netistä hankittuja videoita.

– Suurimmat menoerämme olivat ratsastustallissa käynti ja musiikkien hankinta elokuvaan, ohjaaja nauraa. Santa Cruzin nuoret näyttelijät ovat iältään kahdenkymmenen molemmin puolin.

– Ajattelin elokuvan tekemistä myös yhdenlaisena työmuotona nuorten parissa. Kaksi kuvauskesää olivat kaikille seikkailua. Viime kesänä kuvauksia tuli monelle jo ikävä.

Rühlmann toteaa seikkailun olevan myös elokuvassa isossa osassa. Sen sivutuotteena kerrotaan myös syvistä asioista lapsia ja nuoria puhuttelevalla tavalla. Elokuvaa kantaa myös isättömyyden teema.

– Toivon, että Santa Cruz pysäyttäisi lapsia ja nuoria ajattelemaan sitä, että elämä on muutakin kuin kännykkä. Koetan välttää saarnaamista: tarinasta pitää päästä jyvälle, vaikkei tietäisi hengellisistä asioista mitään.


Anna Lehtinen


34/2016Sateet

Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja