”Enää en pelkää, mutten halua provosoidakaan”

Pianovirtuoosin pitkä matka

Musiikkityylien raja-aitoja murtanut Hillel Tokazier liikkuu sulavasti myös juutalaisen ja kristillisen yhteisön välillä. - Helsingin juutalaisen seurakunnan lisäksi minulle tärkeä on Tuomiokirkossa kokoontuva artistien rukouspiiri. Kuva: Philippe Queissaz
Musiikkityylien raja-aitoja murtanut Hillel Tokazier liikkuu sulavasti myös juutalaisen ja kristillisen yhteisön välillä. - Helsingin juutalaisen seurakunnan lisäksi minulle tärkeä on Tuomiokirkossa kokoontuva artistien rukouspiiri. Kuva: Philippe Queissaz
Minulle mu­siikki ei ole elämä, vaan elämästäni on tullut mu­siikkia. Se on kutsumus ja Juma­lan lahja, jota minun pitää vaalia harjoittelemalla. Johann Sebasti­an Bachia lainatakseni: soitan ih­misille virkistykseksi ja Jumalalle kunniaksi.”

 

Näin suhdettaan musiikkiin luonnehtii suomenjuutalainen pianisti ja säveltäjä Hillel Tokazier. ”Iloiseksi pianomiehek­si” kutsuttu Tokazier muistetaan 1970–80-lukujen tv-ohjelmien lennokassormisena virtuoosina, jolta luontuivat niin hengästyttä­vän nopeat pianosoolot kuin hai­keat iskelmäsäveletkin.

 

Tokazierin etunimi on hepreaa ja merkitsee ylistämistä ja kiitolli­suuden osoittamista laulun ja mu­siikin keinoin. Juuri sitä hän halu­aa tehdä.

 

Tänä vuonna 72 vuotta täyttävä muusikko on taiteilija isolla T:llä.

 

Vaikka Tokazier esiintyessään soittaa yhä esimerkiksi laulelmia, romanttisia musikaalisävelmiä ja pop-kappaleita, levytyksissään hän on jo pitkään keskittynyt juu­talaismusiikkiin ja gospeliin. Ke­sällä ilmestyi uusintapainos ko­koelmalevystä Psalmeja ja muita melodioita (Aikamedia), ja parhail­laan on tekeillä kolmas gospelle­vy. Siinä Tokazier tulkitsee pianol­laan luterilaisen virsikirjan aartei­ta ja muutamia negrospirituaaleja.

 

– Raamattupiirissä, johon olen osallistunut, lauletaan yleensä vir­siä, ja se maailma kiinnosti. Kun vuonna 2015 olin tehnyt Juutalai­nen maisemani -levyn, mielessäni alkoi kyteä ajatus, saisinko virsistä irti jotakin, Tokazier kertoo.

 

Viimeistelyvaiheessa on myös omaelämäkerta. Siinä pianotaitei­lija kuvaa lapsuuttaan ja kasvutari­naansa muusikkona, mutta myös viime vuosikymmeninä kulke­maansa hengellistä polkua.

 

 

Messiaanisuus tuli elämään

Hillel Tokazier on kolmannen pol­ven suomenjuutalainen. Hänen Valko-Venäjällä syntynyt isoisän­sä muutti Suomeen tsaarin armei­jan sotilaana. Tokazier muistaa, kuinka hän lapsena istui isoisän vieressä Helsingin synagogassa ja imi itseensä tämän vahvaa uskoa Jumalaan.

 

1980-luvun puolivälissä lahja­kas pianisti oli noussut musiikilli­sen uransa huipulle. Töitä oli niin paljon kuin ehti tehdä, mutta vä­rivalojen takana yksityiselämä oli ajautunut kriiseihin.

 

Soittohommissa Tokazier oli tutustunut suomalaisiin gospel­muusikoihin, kuten Jouko Kan­tolaan ja Jukka Leppilampeen. Eräänä päivänä hän löysi itsen­sä lukemasta Uutta testamenttia, ensimmäistä kertaa tosissaan. Jeesus ja hänen varhaiset seuraa­jansa olivat alkaneet kiinnostaa – olivathan hekin juutalaisia.

 

Vähä vähältä Tokazierin perin­teinen juutalainen usko täydentyi ajatuksella Yeshuasta profeetto­jen ennustamana Messiaana.

 

Muusikko kävi Yhdysvalloissa ja Israelissa tutustumassa niiden messiaanisiin juutalaisiin seura­kuntiin. Kadonnut mielenrauha palasi.

 

– Myös juutalaisuudessa Ju­malan armo on tärkeä asia, vaik­ka ortodoksijuutalaisuudessa täh­dennetäänkin enemmän uskoa hyvien tekojen kautta. Olin usein liikaa kiinni laissa. Elän ja tulen aina elämään juutalaisen traditi­on mukaan, mutta oivalsin, että Yeshua olikin enemmän kuin vain rabbi. En kokenut ilmestystä tai nähnyt näkyä. Messiaanisuus vain vähitellen tuli elämääni.

 

Tokazier korostaa, ettei hän ole koskaan kääntynyt pois juu­talaisuudesta vaan omaksunut siihen uutta. Hän kokee olevan­sa nykyään jopa juutalaisempi kuin ennen 1980-luvun hengelli­siä löytöjään. Heprealaisesta har­tausmusiikistakin hän innostui enemmän vasta näiden löytöjen jälkeen.

 

– Minua puhuttelee Uuden testamentin kohta, jossa Johan­nes Kastaja osoittaa opetuslapsil­le Messiaan. Heitä ei käännytet­ty mihinkään. He olivat edelleen juutalaisia.

 

– Olen Helsingin juutalaisen seurakunnan jäsen, enkä ole läh­temässä sieltä. Seurakunnan tun­nelma ja juutalaiset rukoukset ovat minulle tärkeitä. Kun menen synagogan portista sisään, tuntuu kuin tulisin kotiin.

 

 

Harkittuja lausuntoja

Kun Tokazier esiintyi kirkoissa en­simmäisiä kertoja, hän kauhistui joutuessaan soittamaan ristin alla. Sittemmin seurakuntasaleista on tullut mieluisia palvelupaikkoja.

 

Vuonna 2009 pianistilta ilmes­tyi suomenkielistä hengellistä musiikkia sisältävä äänite Lääke. Levyn tekstit Tokazier teki kris­tittynä lyyrikkona tunnetun Pia Perkiön avustuksella. Vuonna 2014 ilmestyi levy Kiitos Herralle­ni, joka sisältää hengellisiä laulu­ja ja juutalaista kansanmusiikkia.

 

Seuraavana vuonna taiteilija oli mukana soittamassa Helsin­gin Tavastia-klubilla järjestetyssä Jeesus valloittaa Tavastian -kon­sertissa.

 

Myös mediassa Tokazier on ker­tonut yhä enemmän hengellises­tä matkastaan. Haastatteluissa hän ei enää jätä vastaamatta ky­symykseen, kuka hänen lauluis­saan esiintyvä Rauhanruhtinas ja Vapahtaja on.

 

– Niille messiaanisille juutalai­sille, jotka eivät kuulu ortodoksi­juutalaiseen seurakuntaan, omas­ta uskosta kertominen on hel­pompaa.

 

– Ennen olin arka puhumasta näistä asioista muille juutalaisille, mutta nykyään olen huomannut, että monet seurakuntalaisemme ovat aiempaa valveutuneempia ja kiinnostuneita jopa keskuste­lemaan tällaisistakin hengellisis­tä asioista.

 

Toki Tokazier asettelee sanansa yhä varovaisesti.

 

– En halua loukata juutalaisia ystäviäni, sillä taustalla on niin rankkoja asioita: ristiretket, inkvi­sitio ja holokausti. Synagogassa en edelleenkään puhu vakaumuk­sestani, mutta olen valmis vastaa­maan kysymyksiin.

 

Tokazier arvioi, että monet suo­menjuutalaiset eivät edelleenkään tiedä hänen uskostaan. Silti hän näyttää vähä vähältä tehneen mes­siaanisuutta tutummaksi.

 

– Luulen, että taitelijana ja muu­sikkona se on minulle helpompaa. Ainakaan minua ei ole enää kriti­soitu kirkoissa soittamisesta.

 

Kaikkiaan messiaanisia on Suo­messa Tokazierin arvion mukaan vain kourallinen. Muutamat heis­tä ovat Suomen juutalaisia, toiset Israelista tai Venäjältä muuttanei­ta. Yhteisiä kokoontumisia heillä ei ole.

 

– Itse pidän Suomessa yhteyttä ainoastaan yhteen toiseen messi­aaniseen juutalaiseen, jonka kans­sa tutkimme Tooraa.

 

 

Sillanrakentamista

Kristitylle, joka haluaa keskustel­la Jeesuksesta juutalaisen kanssa, Tokazierilla on kolme neuvoa: Älä tuputa. Tiedosta keskustelukump­panisi tausta. Tunnista kristinus­kon juutalaiset juuret.

 

Pianotaiteilija on joskus kerto­nut vitsiä Rooman Pietarinkirk­koon menneistä juutalaisista. Ju­malanpalveluksessa puhunut pappi kehotti vääräuskoisia lähte­mään kirkosta. Kun juutalaiset ei­vät lähteneet, pappi käski suorem­min: ”Juutalaiset ulos kirkosta!” Silloin yksi juutalaisista meni alt­tarille ja sanoi isoon äänen: ”Tule, Jeesus, lähdetään.”

 

– Kristityn, joka ei tunne Van­haa testamenttia, on ihan turha al­kaa selittää juutalaiselle näitä asi­oita, Tokazier toteaa.

 

Myös messiaanisen juutalai­suuden ymmärtämisessä on pa­rannettavaa. Tokazierin mieles­tä on rumaa kutsua messiaanista uskovaa kristityksi tai edes juuta­laiskristityksi.

 

– Oman hengellisen etsintä­ni alussa monet kristityt yrittävät etäännyttää minua pois juutalai­suudesta.

 

Soittajan unelmana on toimin­nallaan rakentaa siltaa juutalaisten ja kristittyjen välille, jotta he ym­märtäisivät ja suvaitsisivat parem­min toisiaan.

 

– Välillä se on tuntunut mah­dottomalta, mutta usein koen myös onnistuneeni, etenkin mu­siikkini kautta.

 

 

 

Kuka

Hillel Tokazier

» suomenjuutalainen pianisti, laulaja ja säveltäjä

» Soittanut muun muassa Eero, Jussi & The Boysissa sekä Tapani Kansan yhtyeessä. Säveltänyt iskelmä- ja pop-musiikkia useille eri artisteille.

» Omia äänitteitä laskutavas­ta riippuen 10–12 sekä useita kokoelmalevyjä. Viihdemu­siikin lisäksi neljä juutalaista musiikkia sisältävää levyä ja kaksi gospeläänitettä.

» Opettaa juutalaisesta musii­kista. Toiminut juutalaista musiikkiperinnettä Suomes­sa ylläpitävässä Hazamir-kuorossa.

» kaksi aikuista lasta

» harrastaa lukemista ja liikuntaa

 

 

Heikki Salmela

 



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan