Minulle musiikki
ei ole elämä, vaan elämästäni on tullut musiikkia. Se on kutsumus ja Jumalan
lahja, jota minun pitää vaalia harjoittelemalla. Johann Sebastian Bachia lainatakseni:
soitan ihmisille virkistykseksi ja Jumalalle kunniaksi.”
Näin suhdettaan musiikkiin luonnehtii suomenjuutalainen
pianisti ja säveltäjä Hillel Tokazier. ”Iloiseksi pianomieheksi”
kutsuttu Tokazier muistetaan 1970–80-lukujen tv-ohjelmien lennokassormisena
virtuoosina, jolta luontuivat niin hengästyttävän nopeat pianosoolot kuin haikeat
iskelmäsäveletkin.
Tokazierin etunimi on hepreaa ja merkitsee ylistämistä ja
kiitollisuuden osoittamista laulun ja musiikin keinoin. Juuri sitä hän haluaa
tehdä.
Tänä vuonna 72 vuotta täyttävä muusikko on taiteilija isolla
T:llä.
Vaikka Tokazier esiintyessään soittaa yhä esimerkiksi laulelmia,
romanttisia musikaalisävelmiä ja pop-kappaleita, levytyksissään hän on jo
pitkään keskittynyt juutalaismusiikkiin ja gospeliin. Kesällä ilmestyi
uusintapainos kokoelmalevystä Psalmeja ja muita melodioita (Aikamedia),
ja parhaillaan on tekeillä kolmas gospellevy. Siinä Tokazier tulkitsee pianollaan
luterilaisen virsikirjan aarteita ja muutamia negrospirituaaleja.
– Raamattupiirissä, johon olen osallistunut, lauletaan
yleensä virsiä, ja se maailma kiinnosti. Kun vuonna 2015 olin tehnyt Juutalainen
maisemani -levyn, mielessäni alkoi kyteä ajatus, saisinko virsistä irti
jotakin, Tokazier kertoo.
Viimeistelyvaiheessa on myös omaelämäkerta. Siinä
pianotaiteilija kuvaa lapsuuttaan ja kasvutarinaansa muusikkona, mutta myös
viime vuosikymmeninä kulkemaansa hengellistä polkua.
Messiaanisuus tuli elämään
Hillel Tokazier on kolmannen polven suomenjuutalainen.
Hänen Valko-Venäjällä syntynyt isoisänsä muutti Suomeen tsaarin armeijan
sotilaana. Tokazier muistaa, kuinka hän lapsena istui isoisän vieressä
Helsingin synagogassa ja imi itseensä tämän vahvaa uskoa Jumalaan.
1980-luvun puolivälissä lahjakas pianisti oli noussut
musiikillisen uransa huipulle. Töitä oli niin paljon kuin ehti tehdä, mutta värivalojen
takana yksityiselämä oli ajautunut kriiseihin.
Soittohommissa Tokazier oli tutustunut suomalaisiin gospelmuusikoihin,
kuten Jouko Kantolaan ja Jukka Leppilampeen. Eräänä päivänä hän
löysi itsensä lukemasta Uutta testamenttia, ensimmäistä kertaa tosissaan.
Jeesus ja hänen varhaiset seuraajansa olivat alkaneet kiinnostaa – olivathan
hekin juutalaisia.
Muusikko kävi Yhdysvalloissa ja Israelissa tutustumassa
niiden messiaanisiin juutalaisiin seurakuntiin. Kadonnut mielenrauha palasi.
– Myös juutalaisuudessa Jumalan armo on tärkeä asia, vaikka
ortodoksijuutalaisuudessa tähdennetäänkin enemmän uskoa hyvien tekojen kautta.
Olin usein liikaa kiinni laissa. Elän ja tulen aina elämään juutalaisen tradition
mukaan, mutta oivalsin, että Yeshua olikin enemmän kuin vain rabbi. En kokenut
ilmestystä tai nähnyt näkyä. Messiaanisuus vain vähitellen tuli elämääni.
Tokazier korostaa, ettei hän ole koskaan kääntynyt pois juutalaisuudesta
vaan omaksunut siihen uutta. Hän kokee olevansa nykyään jopa juutalaisempi
kuin ennen 1980-luvun hengellisiä löytöjään. Heprealaisesta hartausmusiikistakin
hän innostui enemmän vasta näiden löytöjen jälkeen.
– Minua puhuttelee Uuden testamentin kohta, jossa Johannes
Kastaja osoittaa opetuslapsille Messiaan. Heitä ei käännytetty mihinkään. He
olivat edelleen juutalaisia.
– Olen Helsingin juutalaisen seurakunnan jäsen, enkä ole lähtemässä
sieltä. Seurakunnan tunnelma ja juutalaiset rukoukset ovat minulle tärkeitä.
Kun menen synagogan portista sisään, tuntuu kuin tulisin kotiin.
Harkittuja lausuntoja
Kun Tokazier esiintyi kirkoissa ensimmäisiä kertoja, hän
kauhistui joutuessaan soittamaan ristin alla. Sittemmin seurakuntasaleista on
tullut mieluisia palvelupaikkoja.
Vuonna 2009 pianistilta ilmestyi suomenkielistä hengellistä
musiikkia sisältävä äänite Lääke. Levyn tekstit Tokazier teki kristittynä
lyyrikkona tunnetun Pia Perkiön avustuksella. Vuonna 2014 ilmestyi levy Kiitos
Herralleni, joka sisältää hengellisiä lauluja ja juutalaista
kansanmusiikkia.
Seuraavana vuonna taiteilija oli mukana soittamassa Helsingin
Tavastia-klubilla järjestetyssä Jeesus valloittaa Tavastian -konsertissa.
Myös mediassa Tokazier on kertonut yhä enemmän hengellisestä
matkastaan. Haastatteluissa hän ei enää jätä vastaamatta kysymykseen, kuka
hänen lauluissaan esiintyvä Rauhanruhtinas ja Vapahtaja on.
– Niille messiaanisille juutalaisille, jotka eivät kuulu
ortodoksijuutalaiseen seurakuntaan, omasta uskosta kertominen on helpompaa.
– Ennen olin arka puhumasta näistä asioista muille
juutalaisille, mutta nykyään olen huomannut, että monet seurakuntalaisemme ovat
aiempaa valveutuneempia ja kiinnostuneita jopa keskustelemaan tällaisistakin
hengellisistä asioista.
Toki Tokazier asettelee sanansa yhä varovaisesti.
– En halua loukata juutalaisia ystäviäni, sillä taustalla on
niin rankkoja asioita: ristiretket, inkvisitio ja holokausti. Synagogassa en
edelleenkään puhu vakaumuksestani, mutta olen valmis vastaamaan kysymyksiin.
Tokazier arvioi, että monet suomenjuutalaiset eivät
edelleenkään tiedä hänen uskostaan. Silti hän näyttää vähä vähältä tehneen messiaanisuutta
tutummaksi.
– Luulen, että taitelijana ja muusikkona se on minulle
helpompaa. Ainakaan minua ei ole enää kritisoitu kirkoissa soittamisesta.
Kaikkiaan messiaanisia on Suomessa Tokazierin arvion mukaan
vain kourallinen. Muutamat heistä ovat Suomen juutalaisia, toiset Israelista
tai Venäjältä muuttaneita. Yhteisiä kokoontumisia heillä ei ole.
– Itse pidän Suomessa yhteyttä ainoastaan yhteen toiseen
messiaaniseen juutalaiseen, jonka kanssa tutkimme Tooraa.
Sillanrakentamista
Kristitylle, joka haluaa keskustella Jeesuksesta
juutalaisen kanssa, Tokazierilla on kolme neuvoa: Älä tuputa. Tiedosta
keskustelukumppanisi tausta. Tunnista kristinuskon juutalaiset juuret.
Pianotaiteilija on joskus kertonut vitsiä Rooman
Pietarinkirkkoon menneistä juutalaisista. Jumalanpalveluksessa puhunut pappi
kehotti vääräuskoisia lähtemään kirkosta. Kun juutalaiset eivät lähteneet,
pappi käski suoremmin: ”Juutalaiset ulos kirkosta!” Silloin yksi juutalaisista
meni alttarille ja sanoi isoon äänen: ”Tule, Jeesus, lähdetään.”
– Kristityn, joka ei tunne Vanhaa testamenttia, on ihan
turha alkaa selittää juutalaiselle näitä asioita, Tokazier toteaa.
Myös messiaanisen juutalaisuuden ymmärtämisessä on parannettavaa.
Tokazierin mielestä on rumaa kutsua messiaanista uskovaa kristityksi tai edes
juutalaiskristityksi.
– Oman hengellisen etsintäni alussa monet kristityt
yrittävät etäännyttää minua pois juutalaisuudesta.
Soittajan unelmana on toiminnallaan rakentaa siltaa
juutalaisten ja kristittyjen välille, jotta he ymmärtäisivät ja suvaitsisivat
paremmin toisiaan.
– Välillä se on tuntunut mahdottomalta, mutta usein koen
myös onnistuneeni, etenkin musiikkini kautta.
Kuka
Hillel Tokazier
» suomenjuutalainen pianisti, laulaja ja säveltäjä
» Soittanut muun muassa Eero, Jussi & The
Boysissa sekä Tapani Kansan yhtyeessä. Säveltänyt iskelmä- ja pop-musiikkia
useille eri artisteille.
» Omia äänitteitä laskutavasta riippuen 10–12 sekä
useita kokoelmalevyjä. Viihdemusiikin lisäksi neljä juutalaista musiikkia
sisältävää levyä ja kaksi gospeläänitettä.
» Opettaa juutalaisesta musiikista. Toiminut
juutalaista musiikkiperinnettä Suomessa ylläpitävässä Hazamir-kuorossa.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...