Mediahiljaisuus ärsyttää Tussea

Thorleif Johansson tunnetaan kenties maan kontaktointuneimpana kameleonttikristittynä. - Luterilaiset kysyivät joskus, olenko helluntailaisten desantti kirkon piirissä. Kuva: Anssi Tiittanen
Thorleif Johansson tunnetaan kenties maan kontaktointuneimpana kameleonttikristittynä. - Luterilaiset kysyivät joskus, olenko helluntailaisten desantti kirkon piirissä. Kuva: Anssi Tiittanen
Thorleif Johansson on kristillisten mediapiirien idealisti ja propellipää, joka kutsuu eri medioiden edustajat koolle ja ilmoittaa, että nyt riittää.

Eletään kevättä 2009. Suomi-TV -kanava on juuri aloittanut toimintansa. Neuvotteluhuoneessa Keravalla Johansson heittää pitkän repliikin kristillisen median mahdollisuuksista ja ”megafoniefektistä”, jonka avulla kristillinen sanoma voitaisiin eri medioiden vahvalla yhteispelillä saada näkyviin yhteiskunnassa nykyistä vahvemmin.

Johansson saa nyökkäilyjä ja kannatusta ajatukselleen, mutta kuten tavallista, mitään erityistä innostusta saati toimintaa ei synny. Kun kahvit on juotu, elämä jatkuu taas entisellään. Thorleif ”Tusse” Johanssonin, 69, sydämen agendaan on kuulunut aina kristittyjen yhteispeli. Erityisesti kristillinen media on Johanssonin ajatuksissa ollut luonteva näyttämö yhteydelle.

– Suomessa usko ei ole osa normaalia elämää. Siitä ei voi puhua. Ja tämä on Johanssonia rieponut aina. Elämäntehtävänä on ollut median avulla moukaroida reikiä maallistuneen yhteiskunnan ja kristillisen maailman välillä jököttävään näköesteeseen.

Kesän alussa hän vastaanotti seurakuntaneuvoksen arvonimen, pitkälti ansioistaan kristillisen median piirissä.

Mustan huumorin kylväjä

Thorleif Johansson syntyi vuonna 1947 Turussa. Hänen ollessaan viisivuotias perhe suuntasi Helsinkiin. Toisin kuin moni luulee, Johanssonit eivät olleet ruotsinkielisiä, eivät edes kaksikielisiä. Ruotsin Johansson opetteli vasta aikuisiällä. Pääosin siksi, että kyllästyi tilanteisiin, jossa hänelle alettiin puhua ruotsia, kun hän sanoi nimensä.

– Kumpikaan asia, ruotsinkieliseksi luuleminen tai turkulaisuus, ei traumatisoinut minua kuitenkaan kovin pahasti, Johansson sanoo tyypilliseen tapaansa.

Johanssonin kanssa keskustellessa huomaa joutuvansa mustan huumorin, ironian ja tasaisena vuona valuvien nokkeluuksien saartamaksi. Johansson ei ole narsisti – keskustelukumppani saa tilaa ja tulee kuunnelluksi. Hyvät keskustelutaidot ja sydämestä kumpuava avarakatseisuus ovat mahdollistaneet hänelle hämmästyttävän laajan ystäväpiirin.

Parhaita kavereitaan Johansson roimii armotta. Kuullessaan tutun nimen, hän ilmoittaa vihaavansa tätä ”koko sydämestään”. Kun toinen ystävä sattuu puheeksi, Johansson kertoo olevansa aikeissa vetää häntä ”seuraavalla kerralla turpaan, kun nähdään”. Kyseessä on kollimainen kielileikki, humoristin tapa sanoa, että rakastaa ja ikävöi.

Ristin Voiton renessanssi

Helluntaiseurakuntien piirissä Thorleif Johansson tunnetaan Ristin Voiton pitkäaikaisena toimitussihteerinä. Johanssonin ajalle sattui lehden tarunhohtoinen kulta-aika. Tabloid-uudistus 1970-luvun lopulla onnistui ja ylivainioilaisen herätyksen myötä RV:n ja Hyvän Sanoman levikit nousivat historiallisiin lukemiin.

Ristin Voitto jaettiin vuonna 1980 jokaiseen suomalaistalouteen.

– Muistan, kun lehtirekat lähtivät eri puolille maata. Seurakuntalaiset vastasivat lopullisesta jakelusta.

1980-luvun lopulla lehtiä alettiin toimittaa atk-pohjaisesti, ja muutos toteutettiin Johanssonin luotsaamana. Samoihin aikoihin kustannusliikkeessä alkoi myös eräänlainen renessanssiaika.

Thorleif Johansson sekä muutamat kollegat, kuten toimittaja Heikki Paatelma ja graafikko Soili Kokkonen, alkoivat hivuttaa kustannusliikkeen lehtiä moderniin suuntaan. RV:n Helluntainuori- liite sekä lopulta lyhytikäiseksi jäänyt kokeilu, nuorisolehti Aika, muodostuivat nuoren sukupolven äänitorviksi.

”Halusin säilyttää työpaikkani”

Modernisoinnin taustalla oli Johanssonin ja aatetovereiden huoli tuolloisten helluntailaisten nuorten, niin sanotun Heinola-sukupolven, hiljaisesta eriytymisestä herätysliikkeen pääuomasta. Uusi tyyli ja muuttuneet näkökulmat eivät miellyttäneet monia. Toimituksen puhelin soi, ja toimitalossa Tikkurilassa alkoi vierailla karvalakkilähetystöjä eri puolilta maata lyömässä nyrkkiä pöytään.

– Lähetystöläiset eivät useinkaan olleet vanhuksia, vaan kolme-nelikymppisiä, Johansson korjaa mielikuvaa harmaista panttereista. Hän arvioi, että kun omat lapset ovat pieniä, on vielä helppoa olla jyrkkä ja kantaa vahvoja periaatteita. Lasten kasvaessa aikuisiksi joutuu kohtaamaan elämän kipuja.

– Kaikkivoipaisuuden tunne katoaa. Ihmiset myös kasvavat uskossa, toivossa ja rakkaudessa.

Yhtä kaikki, 1990-luvun alkupuoli oli Ristin Voitossa myrskyisää aikaa. Vuosikokousten puheenvuoroissa talousvaikeuksille löydettiin syylliset: Aika-lehti, Missa Concordiae -levy sekä Vilho Mäkelän kirja Ihmisen puolella. Johansson kävi veljespäivillä pyytämässä anteeksi sitä, että Hyvän Sanoman kannessa esiintyneellä missi Anne Pohtamolla oli kuvassa korvakorut.

– Se oli pelkkää teatteria. Halusin säilyttää työpaikkani, Johansson myöntää nyt.

Lama-aika ei ollut otollinen muutoksille. Irtisanomiskierrokset nujersivat lopulta Ristin Voiton renessanssin.

Myös Thorleif Johansson väsähti. Vuonna 1995 hän erosi helluntaiseurakunnasta ja liittyi luterilaiseen kirkkoon. Edellisenä vuonna hän oli lopulta puolipakolla irtisanoutunut Ristin Voitosta.

Helluntailaisuuden selittäjä

Mitä pitäisi tapahtua, että Thorleif Johanssonista tulisi jälleen helluntailainen?

– En oikein osaa ajatella asiaa noin, Johansson sanoo hetken mietittyään.

– Ihmisen syntyperä vaikuttaa asioihin. Katson, että jos olisin puolalainen, olisin varmaankin harras katolilainen. Jos kreikkalainen, varmaankin harras ortodoksi.

Vastaus piirtää kuvaa Johanssonin vahvasta ekumeenisuudesta. Hän kertoo, ettei jaksa kiistellä opin kysymyksistä, mutta seuraa keskusteluja mielenkiinnolla.

Toisaalta, tarkoittaako Johansson sitä, että kaikkien pitäisi vain tajuta liittyä luterilaiseen kirkkoon, ja sillä saataisiin kuvio kuntoon?

– En tarkoita tätä. Tottakai kaikille kirkoille ja liikkeille on paikkansa. Ne tavoittavat eri ihmisiä.

Ristin Voiton ajan jälkeen Johanssonista tuli luterilaisen Kotimaa- konsernin kehitysjohtaja. Kun huippuhommat kirkon piirissä avautuivat, tuliko koskaan sellainen tunne, että ähäkutti, hellarit.

– Ei tullut. Minä olen nähnyt tehtäväkseni selittää helluntailaisuutta luterilaisille, ja toisin päin. Johansson on muun muassa isännöinyt luterilaisia merkkihenkilöitä Juhannuskonferenssissa. Jukka Paarma jopa kirjoitti kirjassaan, että vierailu Keuruulla oli yksi hänen arkkipiispa-aikansa miellyttävimpiä kokemuksia.

Vastapainona hiljaisuus

Luova elämäntapa vaatii vastapainoksi hiljaisuutta ja joutenoloa. Thorleif Johansson kertoo, että he voivat hyvin olla Arja-vaimon kanssa kokonaisen vapaapäivän kotona aivan hiljaa, omiin touhuihin keskittyneenä.

– Kysymys ei ole mököttämisestä. Me vain olemme hiljaa.

Arjan hän tapasi nuorena yliopistolla opiskellessaan biokemiaa. Nykyään Johansson viettää paljon aikaa Patmos-saarella, josta on tullut hänelle toinen sydämen koti.

Patmoksella on rantakahvila, jonka omistaja osaa odottaa Johanssonia saapuvaksi. Hän tuo vakiopaikalleen istahtavalle, kaljulle suomalaismiehelle (kuten Johansson itseään kuvailee) kahvin ja toteaa: ”On aika aloittaa.”

Johansson kirjoittaa Patmoksella näytelmää. Sen aiheena on anteeksiantamus. Näytelmä ei liity helluntaiherätykseen, sen verran kirjoittaja paljastaa. Kun näytelmä aikanaan esitetään, se nostaa esiin tärkeitä kysymyksiä.

– Tai sitten käykin niin, ettei käsikirjoitus valmistu koskaan.


Anssi Tiittanen

Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan