Luther-kirkko avasi ovensa uudestaan

Matka alkaa Turun tuomiokirkon edustalta. Ensimmäisenä ristiä lähti kantamaan Elli Pellonperä. Kuva: SLEY
Matka alkaa Turun tuomiokirkon edustalta. Ensimmäisenä ristiä lähti kantamaan Elli Pellonperä. Kuva: SLEY
Kaksi naista taluttaa pyöriään Turun tuomiokirkon ohi.

– Voi Jeesus, toinen tuhahtaa ystävälleen, kun hän huomaa kirkon portaiden edustalle kerääntyneen joukon.

Mies soittaa kitaraa ja laulaa ristiaiheisia lauluja. Pappi kehottaa kuulijoita jättämään taakkansa ristin juureen. Kaiken keskellä seisoo konkreettinen risti, puusta tehty ja kultamaalilla reunustettu.

Kun viimeiset rukoukset on rukoiltu, esiin astuu nuori nainen. Risti nostetaan hänen harteilleen. Hän lähtee kulkemaan rappusia alas, ja pieni väkijoukko seuraa perässä.

Tilannetta voisi luulla katoliseksi kulkueeksi, jos Suomessa olisi totuttu sellaisiin. Tai markkinointitempuksi – melkein odottaa, että kohta joku alkaa jakaa ilmaisia tuotenäytteitä, esimerkiksi energiapatukoita.

Kyseessä ei kuitenkaan ole mainoskikka vaan Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen 6.–8.5. järjestämä Takaisin kotiin -tempaus. Perjantai-illan ja sunnuntaiaamun välisenä aikana 144 vapaaehtoisen joukko kuljettaa alttariristin Turusta Helsinkiin. Matka tehdään kävellen, ja taipaleen pituus on 162,8 kilometriä.

Viikkoa myöhemmin, 14. toukokuuta, ristin kuljetus jatkuu Meilahdesta keskustaan  Lutherkirkkoon, jossa sitä ei ole nähty yli 20 vuoteen. Risti pääsee juhlallisin menoin takaisin tutulle paikalleen.

Ainutlaatuinen tilaisuus

Olen ilmoittautunut mukaan ristinkantajiin ja saanut vastuulleni muutaman kilometrin osuuden Kaarinan ja Piikkiön väliltä. Maltillinen matka, eikä ajankohtakaan illalla yhdeksän ja puoli kymmenen välillä ole paha. Sähköpostitse lähetettyä aikataulua silmäillessäni huomaan, että joku sitkeä sissi on ottanut kontolleen parin tunnin vuoron aamuyöllä. Siinä alkaa jo olla todellista kärsimysnäytelmän tunnelmaa.

Liityn joukkoon hyvissä ajoin ennen oman vuoroni alkua. Mistään massatapahtumasta ei ole kyse, sillä kantajan lisäksi mukana kävelee kymmenkunta kannustajaa. Väki vaihtuu etapilta toiselle edetessä.

– Tämä on sellainen ”once in a lifetime”-kokemus. Harvoin pääsee kirkossa sanomaan, että olen muuten kantanut tuota alttariristiä, eräs osallistuja toteaa.

Kävely on demokraattinen laji: kulkueessa on mukana väkeä lapsista eläkeläisiin ja jopa yksi pyörätuolin käyttäjä. Hänen tuolissaan on käsikäyttöiset polkimet, joten eteneminen käy urheilusta.

Huolto pelaa matkan ajan, mikä madaltaa osallistumiskynnystä entisestään. ”Turva-auto liikkuu kulkueen välittömässä läheisyydessä öisin ja asuntoauto päivisin”, todettiin etukäteen lähetetyssä infokirjeessä – kuin pilvipatsas ja tulipatsas konsanaan.

Kevyt kallis taakka

Tempaukseen ilmoittautuessani en tiennyt, millaista ristiä olin lupautumassa kantamaan: kaksimetristä rautamöhkälettä vai tuohesta veistettyä pöytäkoristetta? Ilmoittautumisen jälkeen tuli tieto, että risti painaa noin viisi kiloa. Kun se lasketaan harteilleni, huokaisen helpotuksesta. Kaikista elämäni varrella kantamistani risteistä tämä on selvästi sieltä keveämmästä päästä.

Ristin kantamiseen on useita hyväksi havaittuja tekniikoita. Poikkipuun voi asettaa joko selän puolelle tai etupuolelle. Jo oman osuutensa suorittaneet kantajat neuvovat pitämään ristiä lappeellaan, jolloin se ei paina hartiaa.

Kun ottaa huomioon, etten ole mikään räväkkä evankelistatyyppi, tuntuu yllättävän luontevalta marssia tien reunaa jättimäinen uskon symboli olallaan. Se herättää huomiota muttei esitä vaatimuksia, ei painosta vastaamaan omaa jumalasuhdetta koskeviin  kysymyksiin tässä ja nyt muuten kuin ehkä omassa sydämessä.

Ristin kultareunat hehkuvat ilta-auringon laskiessa. Tempauksesta kuvataan dokumenttia, ja ohjaaja käy välillä pyytämässä, että kääntäisin ristin maalatun puolen kameraa kohti. Kolme kilometriä hujahtaa hetkessä. Ehkä syynä on se, että ristin kantaminen tuntuu helpommalta, kun ympärillä on samaan suuntaan kulkevia ihmisiä.

”Risti kantaa sinut”

Vuoroni päättyessä rististä luopuminen on melkeinpä haikeaa. Sen ottaa vastaan Timo Nisula, Turun Luther-kirkon pastori. Ihastuneiden kulkijoiden kamerat räpsyvät, kun hän jatkaa kantamista käsi kädessä tyttärensä kanssa.

Auringon laskettua ilma alkaa viiletä. Ohitamme Piikkiönlahtea, kun Nisula äkkiä pysähtyy.

– Kaulushaikara.

Hetken aikaa kuuntelemme lahdelta kuuluvaa kohahtelua. Kuin puhallinorkesteri kokeilisi soittimiaan.

Kun Piikkiön Shell alkaa lähestyä ja ensimmäiset 16 kilometriä on taivallettu, harkitsen hetken jatkavani vielä mukana. Ehkä viisainta on kuitenkin lopettaa leikki silloin, kun se on hauskimmillaan. Oman osuutensa päättäneille jaetaan kiitokseksi ristin koristama kangaskassi, jossa on pari hedelmää, suklaata ja limu. Kevätjuhlatunnelmasta ei puutu kuin päättötodistus.

Jään seuraamaan ristin matkaa sosiaalisen median kautta. ”Ristinkantajat bongattu. Tsemppii!!! Ootte huikeita”, joku kannustaa netissä. Öiseen aikaan kantajajoukon määrä vähenee, mutta ristin kulku ei pysähdy. Aina kun joku lopettaa, toinen tulee tilalle.

Nisulan alkupuheenvuorossaan lausumat sanat ovat jo löytäneet tiensä Facebookiin: sinä et kanna ristiä, vaan risti kantaa sinut.


Säde Loponen




Risti joutui roskiin


Helsingin Luther-kirkon risti olisi ehtinyt jo upota syvälle kaatopaikan uumeniin, jollei muuan teologian opiskelija olisi pelastanut sitä roskalavalta. Oli vuosi 1994, jouluaaton aatto, ja entisen kirkkorakennuksen silloinen omistaja karsi vanhaa irtaimistoa.

– En voinut silloin arvata, että tila tulisi uudelleen kirkon käyttöön, ristin löytäjä, nykyään pastorina työskentelevä Jukka Hildén sanoo.

Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys rakennutti Luther-kirkon Fredrikinkadulle jo vuonna 1894. Vuosikymmeniä jatkunut aktiivinen toiminta alkoi hiipua 1960-luvulla, ja 1980-luvulla rakennus seisoi tyhjillään, kunnes vuonna 1986 nuoret aktivistit valtasivat sen kannanottona asuntopulaan. Muutaman vuoden kuluttua tilat myytiin.

Rakennuksessa ehti parin vuosikymmenen aikana toimia useita yökerhoja, kunnes SLEY osti sen takaisin itselleen. Avajaisia vietettiin sunnuntaina 15. toukokuuta. Kirkon avaamisen lisäksi SLEY on muutenkin viime aikoina vahvistanut toimintaansa pääkaupunkiseudulla esimerkiksi palkkaamalla uusia työntekijöitä.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan