Kysely: Tarvetta keskusteluille vanhojen kirkkojen kanssa

Helsingissä toimivan Studium Catholicum -keskuksen ekumeenisiin aamuhartauksiin osallistuu myös vapaakristillisten yhteisöjen jäseniä. Dominikaanisen sääntökunnan ylläpitämä kultturikeskus sai Suomen Ekumeenisen Neuvoston vuoden 2016 Ekumeeninen teko -tunnustuspalkinnon. Kuva: Sirpa-Maija Vuorinen
Helsingissä toimivan Studium Catholicum -keskuksen ekumeenisiin aamuhartauksiin osallistuu myös vapaakristillisten yhteisöjen jäseniä. Dominikaanisen sääntökunnan ylläpitämä kultturikeskus sai Suomen Ekumeenisen Neuvoston vuoden 2016 Ekumeeninen teko -tunnustuspalkinnon. Kuva: Sirpa-Maija Vuorinen
Suomen helluntailiikkeen olisi hyvä pyrkiä keskinäiseen tutustumiseen tähtääviin keskusteluihin sekä katolisen että ortodoksisen kirkon kanssa.

Näin totesi selvä enemmistö Ristin Voiton pastorikyselyyn vastanneista seurakuntien johtavista pastoreista ja yhteyshenkilöistä.

– Olisi hyvä löytää yhtäläisyydet ja alueet, joissa voimme olla toistemme tukena. Välillä oltuani katolilaisten kanssa tekemisissä, jää tuntu, että olemme joissain kysymyksissä lähempänä heitä kuin luterilaisia. Myös vanhoissa kirkkokunnissa on hyvin pitkälle luotaavaa teologiaa ja ajattelua, eräs keskusteluihin myönteisesti suhtautuva vastaaja totesi.

Euroopassa ainakin Ruotsin ja Hollannin helluntailiikkeet ovat käyneet katolisen kirkon kanssa dialogia hyvin samaan tapaan kuin Suomen helluntaiherätys on keskustellut maamme luterilaisen kirkon kanssa.

Sähköpostitse tehtyyn kyselyyn vastasi 36 henkilöä. Heistä 22 (61 prosenttia) kannatti keskusteluja sekä katolilaisten että ortodoksien kanssa, yksi vastaaja vain ortodoksien kanssa ja 12 ei pitänyt keskustelujen käymistä mielekkäänä kummankaan kanssa.

Vastanneiden määrä on niin pieni, ettei vastauksista voi tehdä yleistyksiä kaikkien helluntaipastoreiden kannoista.

Turvallista vuoropuhelua

Useimmiten vastaajat perustelivat keskustelujen tarpeellisuutta vastavuoroisen tutustumisen ja oppimisen tarpeella sekä sillä, että Suomessa tarvitaan konservatiivisten kristillisten piirien yhteisrintamaa. Sanoipa joku ekumeenisten keskustelujen vahvistavan omaa uskoakin.

– On aika rakentaa siltoja periaatteistamme ja Raamatun ilmoituksesta tinkimättä, Kuhmalahden helluntaiseurakunnan paimen Seppo Virtanen toteaa.

Nakkilan helluntaiseurakunnan pastori Vesa Leinonen näkee vapaakristityillä ja vanhoilla kirkoilla paljon yhteistä.

– Kun kumpikin osapuoli pitäytyy omaan oppiinsa, voi neuvotteluja käydä aika turvallisesti käsitys- ja kokemuspiirin laajentamiseksi. Vaikka molemmilla vanhoilla kirkoilla on oma traditionsa, jonka sisällön emme katso vastaavan aina Raamatun ohjeistusta, on noissa kirkoissa myös vielä paljon konservatiivista, jopa raamattu-uskollista moraaliopetusta, joka yhdistää. Eikä niissä esiinny liberaalis-kriittistä raamattunäkemystä ollenkaan siinä mittakaavassa kuin luterilaisessa kirkossa.

– Kannatan kristittyjen laajaa yhteistä rintamaa tässä jälkikristillisessä Euroopassa, vaikka moni näkeekin kyseiset kirkot luopumuksen ääriesimerkkeinä.

Kriittisesti keskusteluihin suhtautuvat perustelivat kantaansa keskustelujen tarpeettomuudella

– ”herätysliikkeellä on tärkeämpääkin tekemistä” – ja varovaisuudella: katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat joissakin opinkohdissa kaukana Raamatun totuuksista.

– En näe keskusteluista mitään hyötyä. Totuuden julistaminen kaventuisi, ja isojen tavoite on lopulta sulauttaa pienemmät itseensä, pastori Esa Vainionpää Jurvan helluntaiseurakunnasta arvioi.

”Paikallistasolla dialogia käydään jo”

Suomen Helluntaikirkon johtaja Usko Katto pitää kyselyn tuloksia mielenkiintoisina. Hänen mukaansa keskusteleminen on aina paikallaan.

– Ei ole hengellistä ajatella, että ei halua kohdata eri tavalla ajattelevia, kun kyse on kuitenkin kristityistä. Vuoropuhelu on aina hyvää, ja ekumenia on mielestäni terveen ja kypsän kristillisyyden merkki: että emme yhteisönä lahkoudu vaan olemme läpinäkyviä toisille kristityille.

– Paikallisesti liikkeiden välillä on jo yhteyksiä, ja voikin sanoa, että dialogia toteutetaan jo paikallistasolla. Miksi se ei siis valtakunnallisestikin olisi mahdollista?

Katto ei näe tällaisissa keskusteluissa vaaroja.

– Eikö meillä ole niin vahva opillinen identiteetti, että voimme keskustella rohkeasti. Luulen, että vanhoissa kirkoissa pelätään meitä enemmän kuin me pelkäämme heitä.

Katon mukaan epävirallisia tunnusteluja dialogin aloittamisesta on ortodoksisen kirkon puolelta tehtykin, mutta toistaiseksi asia ei ole edennyt.

Kun Ristin Voitto vuonna 2015 kysyi katolisen kirkon piispalta Teemu Sipolta ja ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leolta vapaakirkkojen ja vanhojen kirkkojen välisten kansallisten keskustelujen tarpeesta, molemmat suhtautuivat ajatukseen myönteisesti.

– Kyllä, se olisi mielenkiintoista. Jo yhteydenotto ja keskustelumahdollisuuksien tunnusteleminen voisi olla positiivinen asia, piispa Teemu Sippo sanoi tuolloin.

– Tarvetta keskusteluille voi olla. Emme sulje siltä ovia. Dialogilla dialogin vuoksi ei kuitenkaan ole merkitystä: kanssakäymisessä pitää olla aito, rehellinen henki, arkkipiispa Leo puolestaan totesi.

Kansainvälisesti helluntailaiset ovat käyneet kahdenvälisiä oppikeskusteluja roomalaiskatolisen kirkon kanssa vuodesta 1972, ja viime vuosina on valmisteltu keskustelujen aloittamista ortodoksien kanssa.

Päämääränä kaikissa helluntailaisten käymissä dialogeissa on ollut oppia tuntemaan toista osapuolta paremmin sekä edistää keskinäistä kunnioitusta ja vuorovaikutusta.


Heikki Salmela

Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan