Nettimaailmassakaan ei kannata lyödä vyön alle

Kristityn kahdeksan käskyä someen

Kuva: Shutterstock.
Kuva: Shutterstock.
Sosiaalisen median viestittely ihastuttaa ja vihastuttaa. Ristin Voitto kokosi ruutukäytöksen hyvät tavat.

1. Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi. Paavali kehottaa Filippiläiskirjeessä ajattelemaan ”kaikkea mikä on totta, mikä on kunnioitettavaa, mikä oikeaa, puhdasta, rakastettavaa ja kaunista, mikä vain on hyvää ja ansaitsee kiitoksen.”

Sosiaalisessa mediassa voi olla vaikeaa tietää, mikä on totta. Ennen kuin levität tietoa eteenpäin, pyri tarkistamaan, mistä se on peräisin. Somessa leviävä väärä todistus on sikäli erityisen ikävä, että se jää nettiin pyörimään ties kuinka pitkäksi aikaa.

Tiedon oikeellisuuden harkintaa vaikeuttaa ilmiö, josta käytetään nimitystä vahvistusvinouma. Se tarkoittaa, että olemme taipuvaisia pitämään uskottavana tietoa, joka vastaa ennakkokäsityksiämme tai mielipiteitämme. Tämän vuoksi on helppoa uskoa todeksi mehevä skandaali, joka koskee henkilöä tai tahoa, jonka kanssa olet syystä tai toisesta napit vastakkain. Ole siis erityisen tarkkana silloin, kun toivot jonkun saavan nenilleen ja somessa leviävä tieto vastaisi tähän tarpeeseen.

2. Usko ihmisistä hyvää. Viitaten edellä mainittuun Filippiläiskirjeen kohtaan: jos jokin tilanne tai kommentti voidaan yhtä suurella todennäköisyydellä tulkita myönteisesti tai kielteisesti, valitse edellinen vaihtoehto. Älä oleta toisille synkkiä motiiveja äläkä näe kaikkialla salaliittoja.

Etenkin silloin, kun ollaan eri mieltä arvokysymyksistä, vastapuoli on helppo leimata pahuuden ruumiillistumaksi – nuo konservatiivit vihaavat vähemmistöjä, nuo liberaalit haluavat romuttaa yhteiskunnan perusteet. Todellisuudessa ihmisiä ei läheskään aina motivoi viha ja tuhoamishalu, vaan heillä on henkilökohtaiseen taustaansa liittyvät syyt mielipiteisiinsä.

Eri tavalla ajattelevat kristityt eivät välttämättä pyrikään vesittämään Raamatun arvovaltaa tai lähimmäisenrakkautta, eivätkä he ole eri mieltä vain ärsyttääkseen. Ehkä he ovat samanlaisia kuin sinäkin, siis ihan vilpittömästi uskovat olevansa hyvällä asialla.

3. Vedä henkeä. ”Olkoon jokainen ihminen nopea kuulemaan, hidas puhumaan ja hidas vihaan”, opettaa Jaakob kirjeessään. Tämä on tärkeä kehotus nettiympäristössä, joka kannustaa nopeaan tunnepohjaiseen reagointiin.

Kun luet netistä jotain, mistä et pidä, ja tunnet raivon leiskahduksen sisälläsi, pysähdy. Kirjoittaminen on mitä mahtavin kommunikaatioväline, sillä se antaa aikaa ajatella ja harkita sanomisiaan. Älä jätä tätä mahdollisuutta käyttämättä hyppäämällä tunteesta suoraan reaktioon, vaikka osaisitkin kymmensormijärjestelmän.

Kun jokin kommentti nostattaa tunteita, mieti, mistä on kyse. Ymmärsitkö viestin varmasti oikein, vai onko historiassasi jotain sellaista, joka ohjaa tulkintaasi eri suuntaan kuin kirjoittaja tarkoitti? Tekstien välityksellä kommunikoinnissa on se ongelma, että vivahteet jäävät välittymättä, ja toisten lausahduksia saatetaan tulkita elekielen vihjeiden puuttuessa liian vakavasti.

4. Älä paasaa. Somessa tutuista ihmisistä paljastuu yllättäviä asioita. Ystävä, joka kasvotusten kykenee keskustelemaan mitä moninaisimmista aiheista, osoittautuukin netissä yhden asian naiseksi tai mieheksi, joka onnistuu tunkemaan lempiaiheensa joka väliin, oli se sitten seksuaalivähemmistöt, maahanmuutto, Israel, tasa-arvo tai kehonrakennus.

Myös uskosta voi puhua siten, että se nousee muuriksi ihmisten väliin. Jumalan ylistäminen ja halu seurata hänen tahtoaan ovat toki arvostettavia asioita, mutta joskus hengellisyys ilmenee siten, että uskova puhuu kuin hänellä ei olisi mitään omia mielipiteitä, tunteita, toiveita tai kokemuksia. Oman persoonan totaalinen häivyttäminen ei kuitenkaan herätä muiden kiinnostusta kristinuskoa kohtaan. Pikemminkin tällainen Jumalan selän taakse piiloutuminen saa uskon näyttämään totalitaariselta lahkotouhulta.

5. Älä tee netissä mitään, mitä et voisi tehdä kotikaupunkisi torilla. Netissä on suljettuja ja salaisia keskusteluryhmiä, joissa voi jakaa elämänsä kipeimpiä asioita samaa kokeneiden kanssa. Tämä on yksi somen parhaista puolista: se yhdistää ihmisiä, jotka eivät muuten koskaan tapaisi toisiaan, ja tekee vaietuista kokemuksista jaettuja.

Samalla on hyvä muistaa, että kukaan ei voi taata sataprosenttista anonymiteettia. Et voi aina kontrolloida sitä, kenelle asioitasi paljastuu. Jos esimerkiksi kommentoit Facebookissa ystäväsi postausta ja ystäväsi on määritellyt profiilinsa avoimeksi, kuka tahansa voi lukea viestisi.

6. Ole rohkea. Mitä Jeesus twiittaisi? ”Te kyykäärmeiden sikiöt”, voisi jonain päivänä lukea hänen tilillään, ja karu viesti olisi osoitettu uskonnollisille johtajille.

Jeesuksen seuraaminen ei merkitse sitä, että pitäisi hymistellä kaikelle ja ymmärtää kaikkia. Mielipiteitä saa olla ja niitä saa ilmaista, kunhan tekee sen asiallisesti. Etenkin heikoimpien puolustaminen voi vaatia avoimia kannanottoja. Kuka sitten missäkin tilanteessa on se heikoin, jota pitäisi puolustaa, on vaikeampi kysymys.

Nettimaailman avoimuus voi olla raskasta kiltille kristitylle, joka ei haluaisi loukata ketään: viestit tavoittavat monesti niin laajan joukon, että sanoo mitä vain, joku voi ymmärtää väärin tai suuttua. Tämän huomaa esimerkiksi siitä, kuinka nurjamielisiä kommentteja ihan tavallisten ihmisten haastatteluiden perään kertyy nettilehdissä.

On hyvä opetella kestämään sitä, että joku ei pidä minusta, kadehtii minua tai on kanssani eri mieltä. Eri mieltä oleminen ei ole sananvapausloukkaus.

7. Älä ole mäntti. Tämän luulisi olevan yksinkertaista, mutta ei se ole. Toisen kiroaminen, haukkuminen ja uhkailu on helppo ymmärtää vääräksi, mutta ihmisiä voi loukata myös näennäisen sivistyneillä tavoilla.

Tekeekö joskus mieli nolata keskustelukumppani häijynnokkelalla sivalluksella tai naljailla vaikkapa hänen kirjoitusvirheistään? Hillitse itsesi, sillä isku vyön alle ei muutu yhtään oikeutetummaksi, vaikka sen antaisi ruudun takaa. Tehokkaampaa on lopulta se, että pysyy kohteliaana, vaikka toinen kuinka antaisi palaa. Ristiriitatilanteessa voi kokeilla myös naiivia rehellisyyttä sanomalla suoraan, että minua loukkaa, kun puhut rumasti.

Mänttiä on myös esimerkiksi se, että levittää tuttujensa kuvia netissä ilman asianosaisten lupaa. Sosiaalinen media on tullut kuvioihin niin nopeasti, etteivät yhteiset pelisäännöt ole vielä selviä, ja ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, missä yksityisyyden rajat menevät. Varmista siis, millaista linjaa ystäväsi noudattaa, ennen kuin jaat mitään henkilökohtaista hänen elämästään julkisesti.

8. Kohtaa ja opi. Koska netissä voi olla yhteydessä niin moniin erilaisiin ihmisiin, siellä voi periaatteessa päästä oman kuplan ulkopuolelle helpommin kuin arjessa. Some tarjoaa lukemattomia tapoja evankeliumin jakamiseen, eikä tarvitse edes olla ekstrovertti. Voi perustaa blogin tai vlogin, osallistua keskusteluihin ja ihan vain olla oma itsensä eri foorumeilla.

Ei kannata unohtaa myöskään sitä, mitä voi oppia muista ja muilta. Netissä pääsee muutamalla klikkauksella tutustumaan itselle vieraisiin elämäntapoihin: muslimityttöjen muotiblogeihin, ex-vanhoillislestadiolaisten keskusteluihin, pakettiautossa asuviin nomadeihin, sarjakuvaharrastajiin ja niin edelleen. Maailma on ihmeellinen paikka.

Säde Loponen



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan