”Seurakunta voi olla turvallinen paikka myös homoseksuaaleille”

Konservatiivisuutta rakkauden hengessä

Maailman voi olla hankala ymmärtää, ettei seurakunnan uskonoppeja muuteta vain tekemällä lakialoitteita. Taistelua käydään silti myös siinä, ketkä kristityistä jäävät vanhoihin bunkkereihin, Jarkko Lindqvist pohtii. Kuva: Anssi Tiittanen
Maailman voi olla hankala ymmärtää, ettei seurakunnan uskonoppeja muuteta vain tekemällä lakialoitteita. Taistelua käydään silti myös siinä, ketkä kristityistä jäävät vanhoihin bunkkereihin, Jarkko Lindqvist pohtii. Kuva: Anssi Tiittanen
Toissa tiistaina Tampereen helluntaiseurakunnan johtajalle Usko Katolle tuli viesti kesken pastoreiden palaverin.

 

Ylen Sannikka&Ukkola -ohjelmaan tarvittiin henkilö keskustelemaan kaupunginvaltuutettu Sebastian Tynkkysen kanssa homoseksuaalisuudesta helluntailaisuuden piirissä. Kyselijä oli Suomen Helluntaikirkon johtaja Mika Yrjölä.

 

Sattumalta Tampereella seurakunnan pastorit olivat juuri keskustelemassa samasta aiheesta: miten Jeesus kohtaisi seksuaalivähemmistöjen edustajia?

 

Tynkkynen erotettiin syyskuussa Oulun helluntaiseurakunnasta. Virallinen syy erottamiseen oli eriävä näkemys seurakunnan avioliittolinjasta. Arkisempi syy oli se, että Tynkkynen tuli keväällä julkisuuteen oman miesystävänsä kanssa.

 

Usko Katto ehdotti, että keskustelijaksi lähtisi Tampereen helluntaiseurakunnan nuorisotyön johtaja Jarkko Lindqvist.

 

Tilanteeseen liittyi jännitystä, jopa pelkoa. Kutsut valtakunnan mediaan eivät helluntaiseurakunnissa ole todellakaan jokapäiväisiä. Tuoreessa muistissa oli myös paria viikoa aiemmin nähty Sannikka&Ukkola, jossa rusikoitiin konservatiivisena pidettyä Sanovat sitä rakkaudeksi -kirjaa.

 

– Kaverini Englannista varoitteli minua, että kun konservatiivi sielläpäin kutsutaan mediaan puhumaan seksaalisuudesta, kyseessä on yleensä ansa, Jarkko Lindqvist sanoo.

 

Jännitykseen sekoittui myös kokemus ennalta valmistetuista teoista. Muutamaa viikkoa aiemmin Usko Katto oli pastorien rukouspäivässä jakanut, että hän kokee seurakunnan olevan astumassa aikaan, jossa yhteisön tulisi olla ”avoimempi syli” juuri seksuaalivähemmistöille.

 

Kun Lindqvist perjantaina starttasi kohti Pasilaa, muistui mieleen muutama vuosi aiemmin koettu vahva tunne, että hän tulisi vielä olemaan televisiossa aiheen tiimoilta.

 

Aihepiiri oli tullut tutuksi graduprosessissa, jossa Lindqvist tutki Andrew Comiskeyn teologiaa. Comiskey tuli aikanaan tunnetuksi kristillisen Living Waters -järjestön perustajana.

 

 

Turvallisuus tärkeää

Ohjelma tuli ja meni, kohua tai jälkipyykkiä ei syntynyt. Jakso on katsottavissa Yle Areenassa.

 

Ohjelmassa Lindqvist halusi välttää paasaamista, ja aisti tarjolla olleen konservatiivisen moralisoijan roolin siihen tarttumatta.

 

Muutama päivä ohjelman jälkeen kahvi porisee Jarkko ja Sirpa Lindqvistin kodissa, joka sijaitsee idyllisessä punatiilikerrostalossa Tampereen keskustassa.

 

Ajatukset ovat palanneet pohtimaan, missä Helluntaiherätyksessä mennään tällä hetkellä suhteessa homoseksuaalisuuteen.

 

– Katsoin juuri ohjelman itse ensimmäisen kerran. Tietenkään en ole aivan tyytyväinen, Lindqvist sanoo.

 

– Päällimmäinen olo on kuitenkin ollut se, että onnistuin. Voitto oli ehkä siinä, että kenties joillekin seurakunnan liepeillä oleville syntyi kuva, että tuonne saattaisi olla turvallista mennä.

 

Turvallisuus-sana toistuu Lindqvistin puheessa säännöllisesti. Turvallisuuden mahdollista puuttumisesta hän on ollut aina huolissaan, koska sai aikanaan itse kokea olleensa seurakunnassa turvassa.

 

 

Alkoholismin jäljet

Lindqvistin omassa nuoruudessa seurakunta oli mukava ja turvallinen paikka silloinkin, kun kotielämää ei voinut kutsua onnelliseksi.

 

– Lapsuudessani yhdistyivät vahva yhteys seurakuntaan ja kodin alkoholismi. Seurakunta oli se turvallinen juttu, ihan paras asia.

 

Jarkko Lindqvistin isä tuli uskoon samana päivänä kuin Jarkko vuonna 1979 syntyi.

 

Isän juominen ei kuitenkaan koskaan kokonaan loppunut. Joinakin vuosina perheen tilanne oli täysin kaoottinen isän ryyppyputkien vuoksi. Isän yritys oli mennyt nurin ja äidin kontolla oli satojen tuhansien markkojen velat.

 

– Rahaa ei ollut ja kotielämään liittyi paljon muitakin epämiellyttäviä asioita. Kuitenkin juuri niinä vuosina Jumalasta tuli todellinen ja rakas. Kaiken keskellä meistä huolehdittiin aivan ihmeellisellä tavalla.

 

Yläkoluikäinen Jarkko vietti paljon aikaa Aleksanterinkadulla Tampereen Saalemissa. Hän muun muassa soitti rumpuja kristillisessä grungeyhtye Whipped Creamissa, joka oli aikansa edelläkävijäryhmä.

 

Isän kuolema Jarkon ollessa 14-vuotias oli jonkinlainen mediatapaus. Hän sai sairaskohtauksen keskellä katua, keskellä tavallista päivää. Ihmisten välinpitämättömyyttä ihmeteltiin Aamulehdessä.

 

– Ihmiset kulkivat maassa oksentavan isän ohi ja yli – ajattelivat, että siinä on joku juoppo taas. Voi olla, että hän olisi selvinnyt, jos apua olisi saatu heti. Luulisi, että isän kuolema olisi ollut järkytys ja shokki.

 

– Ei se ollut. Tosiasia on, että elämä helpottui paljon, Lindqvist sanoo.

 

Meni neljä vuotta. Lindqvist ei itkenyt eikä surrut. Kahdenkympin lähetessä alkoi ilmaantua psykosomaattisia oireita, kuten paniikkikohtauksia, huimausta ja ihottumaa. Silloin oli pakko kohdata se, että kysymyksessä oli iso asia.

 

Lindqvist ei ole tuonut perheensä tragediaa esiin usein.

 

– Kyllä se kaikki historia on silti osa identiteettiäni. Se, mistä on jäänyt paitsi, on pitänyt osata surra pois.

 

– Isä on taivaassa, sitä en epäile. Kolmen vuoden kuluttua Lindqvist on saman ikäinen kuin isä kuollessaan.

 

 

Jumalan muuttava voima

Puhuttaessa seurakuntien suhteesta homoseksuaaleihin Lindqvistiä harmittaa se, että kun puhutaan erilaisten ihmisten vastaanottamisesta Jeesuksen luo, luullaan samalla, että kysymys olisi luopumisesta avioliittokäsityksestä, tai sen hyväksymisestä, minkä Raamattu sanoo olevan syntiä.

 

– Meidän avioliittokäsityksemme liittyy vahvasti ihmiskäsitykseemme, joka on luettavissa jo Raamatun alkulehdiltä.

 

Sen Lindqvist tunnistaa, että kuilua pääuomaluterilaisuuteen on syntymässä väkisinkin.

 

– Oppimme avioliitosta on samanlainen kuin ortodokseilla ja katolisilla. Me koemme veljeyttä enemmän globaalin etelän kristittyjen kanssa, jossa näitä kysymyksiä ei käsitellä lainkaan samalla tavalla kuin länsimaisissa protestanttisissa kirkoissa, Lindqvist sanoo viitaten ennen muuta pohjoiseen luterilaisuuteen.

 

Helluntailiikkeen suhteen homoseksuaalisuuteen Lindqvist kokee olleen muutostilassa ainakin reilun vuoden verran, kun aihetta lähestyttiin Syyspäivillä Turussa. Pastori John Burken opetus kuvaili vallankumouksellista, radikaalia ja pelotonta rakkautta, jossa 2000-luvun ihmisten rikkinäisyyttä tai syntisyyttä ei pelättäisi vaan luotettaisiin Jumalan muuttavaan ja korjaavaan voimaan.

 

– Siinä prosessissa pitäisi päästä eteenpäin.

 

 

Ei vihaa

Jarkko Lindqvist uskoo lapsuuden ja nuoruuden kokemusten vaikuttaneen häneen siten, ettei hän halua etsiä helppoja vastauksia. Silloin myös eri tavoin ”hukassa olevien” ihmisten kohtaaminen on suhteellisen helppoa.

 

– En tätä ennenkään koskaan ole kyennyt vihaamaan homoseksuaaleja. 19-vuotiaana aktiossa joku aktiolainen tylytti homoa, ja menin siihen väliin.

 

Isän elämä jätti kysymysmerkkejä, mutta myös vahvan kuvan Jumalasta.

 

– Meidän perheeseemme usko tuli sen kaverin kautta, joka oli kaikista heikoin, sen, joka sössi kaiken.

 

Jarkon isä ei uskaltanut enää elämänsä loppupuolella käydä seurakunnassa. Tämän kohtalon Lindqvist haluaa estää mahdollisimman monelta.

 

 

Ulos lokerosta

Lindqvist ei kuvittele, että seurakunnan suhde ympäröivään maailmaan voisi koskaan olla mutkaton, tai että hankalat kysymykset olisivat ohitettavissa vain muotoilemalla niitä uudelleen.

 

– Saatamme joutua kohta vaikeuksiin, koska olemme konservatiivisia avioliittokäsitykseltämme. Maailman voi olla hankala ymmärtää, ettei seurakunnan uskonoppeja muuteta vain tekemällä lakialoitteita.

 

– Taistelua käydään silti myös siinä, ketkä kristityistä jäävät vanhoihin bunkkereihin ja ketkä lähtevät murtautumaan ulos seurakunnalle osoitetusta lokerosta.

 

– Sehän on hyvä tilanne, jos on maailmalle liian konservatiivinen ja uskoville liian rakkaudellinen. Se on hyvä paikka olla, Lindqvist sanoo.

 

 

Anssi Tiittanen



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan