Ekumeeninen Neuvosto kohensi vapaakirkkojen asemaa

Vaikka valtaosa SENin jäsenyhteisöistä on vapaakristillisiä, teologista ja visuaalista ilmettä ovat hallinneet perinteisten kirkkojen kasukat ja pantakaulukset. Kuva palmusunnuntain ekumeenisesta rukoushetkestä. Kuva: Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Anna Hyvärinen
Vaikka valtaosa SENin jäsenyhteisöistä on vapaakristillisiä, teologista ja visuaalista ilmettä ovat hallinneet perinteisten kirkkojen kasukat ja pantakaulukset. Kuva palmusunnuntain ekumeenisesta rukoushetkestä. Kuva: Suomen Ekumeeninen Neuvosto / Anna Hyvärinen

Ekumeeninen vapaakristillinen työryhmä. Näin nimitetään Suomen Ekumeenisen Neuvoston, Suomen vapaakristillisen neuvoston ja Frikyrklig Samverkanin vuoden kestäneen selvitystyön lopputulosta. Kyse on Ekumeenisen Neuvoston (SEN) sisälle perustetusta pysyvästä toimielimestä, jonka kautta neuvoston vapaakristilliset jäsenyhteisöt voivat tuoda itselleen tärkeitä asioita järjestön asialistalle.

 

SENin hallitus nimesi maaliskuussa työryhmän jäseniksi Vapaakirkon kirkkokunnanjohtajan Hannu Vuorisen, Baptistikirkon kirkkokunnanjohtaja Jari Portaankorvan, Suomen Helluntaikirkon toiminnanjohtajan Esko Matikaisen, suomenruotsalaisen baptistipastorin  Jan Edströmin sekä SENin pääsihteerin Mari Pöntisen.

 

Edström toimii myös ruotsinkielisiä vapaakirkkoja kokoavan Frikyrklig Samverkanin (FS) ja Vuorinen SVKN:n puheenjohtajana.

 

 

Työryhmä aloittaa toimintansa syksyllä.

 

Keskusteluissa pitkään esillä ollut ajatus SVKN:n ja FS:n järjestäytymisestä SENin sisälle ei toteutunut, mutta selvitystyöhön osallistuneet pitävät lopputulosta silti onnistuneena. Työryhmän kautta voidaan saavuttaa niitä asioita, joita tavoiteltiin, menettämättä mitään sellaista, mistä ei haluttu luopua.

 

 

Tunnettua eläinsatua mukaillen: Ei tullut takkia, mutta tuli kelpo työrukkanen.

 

 

Prosessiin osallistunut Jari Portaankorva uskoo, että tulevaisuudessa vapaakirkkojen ääni tulee SENissä paremmin kuulluksi. Tämä puolestaan lisää yhteisöille tärkeiden asioiden kuulumista yhteiskunnassa.

 

– Pidän lopputulosta erittäin hyvänä. Ideana tässä on käytännön yhteistyön lisääminen. Meille tärkeitä asioita, joita työryhmä voi ajaa, ovat esimerkiksi vähemmistökirkkojen mahdollisuus osallistua hengelliseen työhön puolustusvoimissa, vankiloissa ja sairaalasielunhoidossa.

 

 

Ruotsin malli ei soveltunut

Suomen Baptistikirkko esitti SVKN:n vuosikokouksessa vuonna 2010, että yhteistyöelin järjestäytyisi Ekumeenisen Neuvoston alaisuuteen omaksi jaostokseen. Baptistit perustelivat esitystään sillä, että SENin yhteydessä vapaakirkkojen edunvalvonta ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen olisi vahvempaa. Asia ei kuitenkaan edennyt.

 

Vuoden 2015 lopulla SVKN:n puheenjohtajana toiminut Jari Portaankorva nosti aloitteen uudestaan esille, mikä johti tunnustelujen käynnistymiseen järjestöjen välillä. Keskusteluille antoi pontta se, että SEN oli uudistamassa omaa jaostorakennettaan, ja SVKN oli vähän aiemmin päättänyt säästösyistä lakkauttaa pääsihteerin toimen.

 

Nopeasti keskustelujen keskiöön nousi niin sanottu Ruotsin malli. Ruotsissa ja Norjassa vapaakristilliset neuvostot ovat 2000-luvulla sulautuneet SENiä vastaavaan kansalliseen kristittyjen neuvostoon, joka Ruotsissa on jakaantunut kirkkoperheisiin. Vapaakirkot muodostavat yhden kirkkoperheen, eri ortodoksikirkot toisen, luterilaiset ja anglikaanit kolmannen ja katolinen kirkko yksin neljännen. Ideana on, että kirkkoperheillä on sekä yhteistä että omaa toimintaa. Vapaakirkkojen kokemukset mallista ovat hyviä.

 

Osa asiaa valmistelleesta ryhmästä kävi myös Tukholmassa tutustumassa sikäläisen kristittyjen neuvoston toimintaan.

 

 

Lopulta Ruotsin malli todettiin Suomeen soveltumattomaksi: vapaakristillisiä yhteisöjä lukuun ottamatta kirkkoperheiden luominen olisi täällä vaikeaa.

 

– Ruotsissa on toisenlainen kirkollinen kenttä. Lisäksi SENissä monet kokivat, että perhemalli loisi neuvoston sisälle kirkkojen välisiä raja-aitoja, Mari Pöntinen kertoo.

 

SVKN:ssä ja FS:ssä ei puolestaan ollut halua sellaisiin yhdistymisratkaisuihin, joissa niiden keskinäisille erityishankkeille ja yhteydelle ei jäisi riittävästi tilaa.

 

SVKN:n jäsenyhteisöistä Metodistikirkko, Vapaakirkko ja Pelastusarmeija ovat jo nyt Ekumeenisen Neuvoston jäseniä ja helluntailaiset, adventistit ja Baptistikirkko tarkkailijoita. FS:n kuudesta jäsenyhteisöstä kolme on jäseniä ja ruotsinkielinen helluntaiherätys tarkkailija. Pelkkä SENiin sulautuminen ei olisi tuonut mitään uutta.

 

 

Entä teologinen agenda?

SENin 11 jäsenkirkosta seitsemän voi katsoa edustavan vapaakristillisyyttä, samoin käytännössä kaikkien viiden tarkkailijajäsenen. Silti järjestön ilme on hyvin korkeakirkollinen. Viestinnän lisäksi tämä on näkynyt neuvoston tuottamissa materiaaleissa, yhteisten seminaarien teemoissa ja ekumeenisissa jumalanpalveluksissa.

 

Tämä on aiheuttanut vapaakirkoissa vierauden tunnetta.

 

– Se, millaisena SEN näyttäytyy, ei tunnu meidän jäsenistämme tutulta. Se on yksi syy siihen, miksi monilla on ekumeniasta yhä kielteinen käsitys, Jari Portaankorva arvioi.

 

Esko Matikaisen mukaan ekumeenisen liikkeen päämäärä ja yhteyden mittarit kuten näkyvä ykseys sekä piispan viran ja kasteen vastavuoroinen tunnustaminen eivät ole useimpien vapaakirkkojen tavoitteita lainkaan.

 

– Lähestymme asioita eri suunnasta. Ekumeenisessa Neuvostossa yhteyden agendan tulisi nousta myös vapaakristillisten kirkkojen eetoksesta ja seurakuntaelämää koskevasta ajattelusta. Lisäksi vapaakristillisyyden soisi olevan osa sitä julkisuuskuvaa, jonka SEN suomalaisesta kristillisyydestä antaa.

 

 

Mari Pöntinen uskoo, että keskusteluprosessin ja työryhmän myötä vapaakirkot tulevat huomioiduksi aiempaa paremmin myös tältä osin.

 

– Yhdenvertaisuus on yksi SENin kärkiasioita, ja sen täytyy toimia myös SENin sisällä. Pidän vapaakirkkojen vahvuutena rukouselämää ja hengellisen elämän korostamista. Se täydentää kokonaiskuvaa rukoilevasta yhdestä kirkosta.

 

 

Heikki Salmela

 



Lukijalta
34/2016Sateet

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan