Ei Raamattua kouluissa - uskontoneutraaliutta jo 70 vuotta Yhdysvalloissa
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 70 vuotta
korkeimman oikeuden päätöksestä, jonka puitteissa uskonnollisten yhteisöjen
edustajat eivät voi opettaa uskontoa julkisrahoitteisissa
yhdysvaltalaiskouluissa.
Kysymys oli McCollum
v. Board of Education -päätöksestä, jossa ateistiäiti Vashti McCollum (1912–2006) haastoi illinoislaisen
Champaignin alueen opetuslautakunnan paikallisoikeuteen. Hän katsoi, että
koulussa kouluajalla annettu kirkkojen uskonnonopetus ei ollut väitteistä
huolimatta vapaaehtoista ja että se oli ristiriidassa Yhdysvaltain perustuslain
kanssa, joka kieltää asettamasta mitään uskontoa toisen yläpuolelle.
Lopulta
Yhdysvaltojen perustuslakia tulkitseva korkein oikeus päätyi maaliskuussa
1948 McCollumin kanssa samalle linjalle. Päätöksen nojalla uskonnollisten
yhteisöjen ei enää sallita opettaa uskontoa kouluissa tai järjestää kouluissa
uskonnollisia tilaisuuksia.
Symbolit puhuttavat
Myöhemmin eri oikeuden päätöksillä
uskonnon ja koulun suhdetta on määritelty yhä tarkemmin. Erityisesti
1960-luvulla yhteisiä rukouksia, raamatunlukua tai muuten uskonnollissävytteistä
sisältöä karsittiin oikeuden päätöksillä virallisen opetuksen piiristä
ankarasti.
Amerikkalaisessa koulukulttuurissa
keskeisten seremonioiden ja juhlallisuuksien on oltava uskonnollisesti
sitoutumattomia. Tunnustuksellisen uskon lisäksi uskonnonvastaisuuden opettaminen
on toisaalta niin ikään kiellettyä.
Keskustelua käydään tämän tästä siitä,
miten uskonnolliset symbolit saavat näkyä juhlissa.
– Jos esimerkiksi päättäjäiset pidetään
kirkossa, syntyy keskusteluja siitä, pitääkö risti tai muut symbolit peittää,
Pohjois-Amerikan kirkkohistorian dosentti Markku Ruotsila kuvailee.
Kristillisyys näkyy
Uskontoneutraalius liittyy monen
amerikkalaiskoululaisen elämään. Noin 80 prosenttia maan koululaisista on
juuri julkisrahoitteisissa peruskouluissa.
Yksityiskoulut ovat usein katolisia tai
luterilaisia, yhä useammin nykyisin myös islamilaisia.
Virallisesta tunnustuksettomuudesta
huolimatta kristillinen kulttuuri näkyy silti vahvasti amerikkalaiskouluissa.
Työajan ulkopuolella kokoonnutaan monissa paikoissa kerhoihin ja raamattupiireihin.
Uskonto on myös läsnä kuntien ja yhteisöjen juhlissa ja paraateissa.
Kotiopetus vahvaa
1960-luvun myllerrys synnytti
Yhdysvaltoihin myös kotiopetuskulttuurin. Maassa on nykyisin noin 2,6
miljoonaa kotikoululaista, enemmistö valkoisia evankelisia.
– Asia ei liity suoraan uskonnonopetukseen,
mutta laajemmin siihen, mitä koulussa opetetaan. Koulujen arvomaailmaa pidetään
sekularistisena, Markku Ruotsila arvioi.
Tuekseen vanhemmat saavat kristillisten
alan järjestöjen materiaalia, joissa tuetaan oppimista ja toisaalta
kotiopetusaatetta.
Ongelmia voi syntyä kuitenkin
jatko-opintojen koittaessa. Osa collegeista on erikoistunut ottamaan vastaan
opiskelijoita, joilla on kotikoulutausta. Toisaalta kotikoululaisia pääsee
jatkuvasti myös kärkiyliopistoihin.
Yliopistoissa ja collegeissa voi
kristillisyys peruskoulusta poiketen näkyä vahvastikin.
– Monet näistä kouluista ovat kirkkojen perustamia. Tietysti suuri
osa niistä on vahvasti maallistuneita, Markku Ruotsila kuvailee.
(Muokattu 16.4. klo 11:40. Lisätty otsikkoon viittaus Yhdysvaltoihin.)
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...