Vanhat ja uudet viinileilit

”Te lunastettujen joukko, sotalippunne levittäkää ja eteenpäin käykää luottaen Jeesukseen, joka Pyhän Hengen voimalla täyttää. Juudan Leijona, kuningasten Kuningas ja herrojen Herra Hän on! Pukee voimalla seurakuntansa, johtaen voittoon.”

Nämä 1900-luvun alun amerikkalaisen helluntailiikkeen tunnetuimman naisjulistajan, Aimee Semple-McPhersonin, laulun sanat vuodelta 1935 kuvaavat oivallisesti sitä dynamiikkaa ja Hengen voimaa, joka läpäisi helluntailiikkeen sen levitessä ympäri maailmaa viime vuosisadalla.

Suomessa Niilo Yli-Vainion ajan jälkeen helluntai-karismaattiset vaikutukset alkoivat saada sijaa 1980-luvulla myös evankelis-luterilaisen kirkon piirissä. Samanaikaisesti maahamme muodostuivat ensimmäiset helluntailiikkeen ulkopuolella syntyneet uudet karismaattiset seurakunnat, jotka aloittivat hitaan ja vaivalloisenkin muutoksen ajan suomalaisessa vapaakristillisessä kentässä.

Uusia kristillisiä yhteisöjä on syntynyt 25:n viime vuoden aikana ympäri Suomea. Vaikka joidenkin elinkelpoisuus on ollut huono ja elinkaari lyhyt, se ei ole pysäyttänyt kehitystä. Uusia helluntai-karismaattisia yhteisöjä syntyy edelleen koko ajan.

Mistä tässä on kysymys? Kyseessä on Jumalan työ, jossa hän valmistaa tulevaisuutta varten maahamme uusia viinileilejä, joihin uutta viiniä kaadetaan. Helluntailaisina olemme viime vuosikymmenten aikana vahvistaneet kyllä teologiaamme, mutta samalla olemme uskovina ja seurakuntina vieraantuneet siitä Pyhän Hengen todellisuudesta, jossa koetaan Kristuksen ylösnousemusvoimaa – voimaa, jonka hedelmä näkyy, kuuluu ja tuntuu.

Vanhan leilin muokkaaminen uutta viiniä varten tekee kipeää. Olkaamme kuitenkin kiitollisia siitä, että Hengen täyteyden ilo ja into täyttävät uudet viinileilit niin herätysliikkeemme  ulkopuolella kuin sisäpuolellakin. Anokaamme Jumalalta myös uudistumisen armoa maamme helluntailiikkeelle.

Tänäkin helluntaina Jumala etsii niitä, jotka avaavat sydämensä hänen Henkensä täyteydelle. Hän ei katso henkilöön, kirkkokuntaan, historiaan, teologiseen koulutukseen, seurakuntamalliin eikä menneisiin kokemuksiimme, vaan nälkäiset hän täyttää hyvyyksillään. Kaikenlaiset leilit voivat uudistua siunauksen kanaviksi ja vastaanottaa sen Hengen voiman ja dynamiikan, jolla helluntailiikettä aikanaan siunattiin. Vain rikkaat  lähetetään tyhjinä pois. Tänäkin helluntaina ovat totta Vilho Rantasen laulun sanat: ”Ei riitä, jos kerran Sulta Sun kasteesi siunatun sain. Mä tarvitsen uutta tulta, uutta armoa matkallain.”


Petri Mäkilä

Kirjoittaja on Helsingin Lähetysseurakunnan johtava pastori.

Kolumni
19/2016

KolumniVanhoillisen herätysliikkeen piiristä helluntaiseurakuntaan siirtynyt nuori mies oli ilmeisen tosissaan. Hänen ripittäytymisensä ei ollut mitään epämääräistä ”Herra tietää” -huokailua, vaan hän ojensi...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan