Suurlähettiläinä

Oletko koskaan miettinyt tehtävää, jonka Herra sinulle antoi? Meillä kaikilla on yhteinen tehtävä. Paavali sanoo: ”Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa”.

 

Suurlähettilään tehtävä on edustaa lähettäjäänsä. Hänellä on koskemattomuus. Suoraselkäisenä hän saa edustaa maatansa ja elää oman maansa arvojen mukaisesti  keskellä täysin toista ympäristöä. Raamatun aikana lähetti oli varustettu lähettäjänsä auktoriteetilla. Hän toi julki lähettäjänsä viestin ja määräysvallan, minne tahansa hänet lähetettiin.

 

Muistan, kuinka innokas olin lapsena. Otin lastenleiriltä kasan traktaatteja jakaakseni ne naapureille. Uskalsin kuitenkin laittaa vain pari traktaattia naapurien postilaatikoihin – nekin uskoville. Pyhän Hengen kastekaan ei ottanut arkuuttani pois. Toki olin kertonut uskovani Jeesukseen jo ennen sitä, ja maksanut seurauksia.

 

Arkana nuorena auttelin siivouksessa ja miksauksessa evankelioivassa kahvilassa, mutta kadulle en uskaltautunut. Yhtenä iltana Pyhä Henki kehotti minua todistamaan. Jalkani tutisivat, käteni tärisivät ja hampaani kalisivat jännityksestä. Sain luvan puhua. Kerroin oman todistukseni ja puhuin Roomalaiskirjeen 8. luvusta. Kuulijana ollut agnostikko kyseli jälkeenpäin, olinko valmistellut puheeni etukäteen. Tämä Jumalan epäilijä oli kokenut sanojen olevan juuri hänelle. Jumalan Henki toimi jännityksestäni huolimatta.

 

Miten on sinun laitasi? Joskus saatamme olla kuin Jeremia, jolla sanoma polttaa kuin tuli luissa. Herra kehottaa meitä, kuten Jeremiaa: ”älä pelkää ihmisiä”. Meidän tulee mennä minne ikinä hän lähettää ja puhua sanoma, jonka hän on antanut. Saatamme olla kuin Timoteus, jota Paavali rohkaisi. Arkuutemme ei kuitenkaan ole Jumalalle este. Jumala on antanut meille Pyhän Henkensä, joka antaa päivittäisen voiman, rakkauden ihmisiin ja terveen harkintakyvyn. Näin kykenemme elämään häpeämättä todistusta Herrastamme.

 

Miten on seurakuntiemme ja herätysliikkeemme laita? Onko meillä edelleen voima todistaa Jeesuksesta? Otammeko suurlähettilään tehtävämme vastaan maamme ja saavuttamattomien kansojen evankelioimiseksi? Siinä jokaisen opetuslapsen aktivoiminen on tärkeää. Emme voi rajata evankelioinnin tehtävää vain reippaille ja ronskeille. Kristus kutsuu myös arkoja ja hiljaisia – niitäkin, jotka jännittävät, sillä Jumalan voima tulee näkyviin heikkoutemme keskellä. Evankeliumi kuuluu kaikille!

 

 

Matti Niemelä


Kirjoittaja on Joensuun seurakunnan johtava pastori.




24/2019

UutisetPäivi Tuokkola iloitsee menetysten keskellä 5–50–5 000-näyn toteutumisesta.
PääkirjoitusOletko koskaan miettinyt tehtävää, jonka Herra sinulle antoi? Meillä kaikilla on yhteinen tehtävä. Paavali sanoo: ”Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän...
UutisetKun kokousmeininkiä katsoo ensin kotinäytöltä, syntyy halu päästä itsekin paikalle, Avainmediassa uskotaan.
UutisetJuhannuskonferenssissa on ohjelmaa kaikenikäisille.
UutisetAlustuksia, keskustelua, rukousta, saunomista ja kävelytreffejä merenrannalla – kaikkea tätä on luvassa Oulun helluntaiseurakunnan avioliittopäivässä 15. kesäkuuta. Ohjelmassa on alustuksia ri...
UutisetMoni osallistuja suunnittelee jo aktion järjestämistä kotiseurakunnassaan.
KolumniOlen juuri laskeutunut Kambodžaan, Phnom Penhin lentokentälle. Avattuani terminaalissa puhelimeni huomaan ruotsalaisen ystäväni lähettämän poikkeuksellisen tekstiviestin: ”Ari, tänään minäkin...
UutisetDiakoniatyöntekijä Jussi Hyvösaho haastaa uskovia avartumaan, jotta kaikki kokisivat itsensä tervetulleiksi seurakuntiin.
ArtikkelitMyös herätyskristillisyydellä on rasistista historiaa. Esimerkiksi Etelän baptistit yrittivät 1800-luvulla sinnikkäästi perustella Raamatulla afrikkalaisten pitämistä orjina. Helluntaiherätysk...
MuutAnteeksiantaja nähdään kasvaneempana ihmisenä. Anteeksipyyntö taas on myös oikeudenmukaisuuskysymys.
PikavisiittiVastoinkäymiset ovat opettaneet pastorina työskentelevää Jani Alankoa kuuntelemaan ihmisten iloja ja suruja.
MielipideEija Saarenmaa kysyi Ristin Voiton 18/2019 kolumnissaan, pitäisikö seurakunnan huolestua
ns. Matteus-vaikutuksesta. Kolumnisti käsittelee ”silkkihansikkaita käyttäen” aseman ja val...
MielipideAikamme henki näyttää olevan monin tavoin hajaannusta ja vastakkainasetteluja luova. Tuntuu siltä, että on menty ojasta allikkoon. Ennen ei keskusteltu ja asioita haudattiin maton alle. Nyt ol...
MuutKun koko omaisuus kulkee mukana ja elämä on yksinkertaista, tuntee vapautta myös suhteessa Jumalaan.
Helluntaiseurakuntien jäsenkehityksessä pientä virkistymistä
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan
Seurakuntien perustajille uusia verkostoja