Rukous kansakunnan puolesta

Suomen itsenäisyyspäivää vietetään 6. joulukuuta vuonna 1917 tapahtuneen itsenäistymisen kunniaksi. Tätä merkittävää päivää juhlitaan tänäkin vuonna monin perinteisin menoin. Siniristilippu nousee salkoon eri puolilla maatamme, kodeissa sytytetään kynttilät, kansakunnan silmäätekevät kokoontuvat juhlajumalanpalvelukseen ja tasavallan presidentti isännöi linnan juhlia.

Vuosien varrella itsenäisyyspäivää on vietetty hyvin erilaisissa tunnelmissa. Joskus päivää on juhlittu taloudellisen nousukauden huolettomassa huumassa, joskus taas tilanteessa, jossa koko olemassaolomme vapaana kansakuntana on ollut veitsenterällä.

Ehkä yksi dramaattisimmista itsenäisyyspäivistä koettiin vuonna 1939. Silloin tasavallan presidentti Kyösti Kallio piti kansakunnalle suunnatun itsenäisyyspäivän radiopuheen vain viikon kuluttua siitä, kun neuvostojoukot olivat vyöryneet itärajan yli ja useita maamme kaupunkeja oli pommitettu. Noina Suomen kohtalokkaina päivinä presidentti Kallio toi julki uskonsa Jumalaan rukoilemalla nöyrän rukouksen, jossa hän pyysi Jumalaa lahjoittamaan suomalaisille halun kääntyä synnin ja laittomuuden teiltä. Hän pyysi myös Herraa täyttämään ihmiset sellaisella rakkaudella, että he voisivat tulla kuuliaisiksi Jumalan sanasta nouseville käskyille.

On ilmeistä, että kansakunnan isän esimerkkiä seurattiin. Useissa kirkoissa, rukoushuoneissa ja kodeissa huudettiin noina hädän päivinä hartaasti Herraa avuksi. Suomi säästyi kuin ihmeen kautta joutumasta vieraan vallan nielaisemaksi toisen maailmansodan pyörteissä. Monet kristityt näkevätkin, että se johtui pitkälti uskovien rukouksista.

Vaikka talvisodan syttymisen päivästä on kulunut jo 77 vuotta ja ulkoiset olosuhteet ovat täysin erilaiset kuin silloin, on kansakuntamme tulevaisuus edelleenkin riippuvainen Jumalan sanan lupauksiin uskovien rukouksista. Vuorisaarnassaan Jeesus opetti omiaan rukoilemaan Jumalan valtakunnan tuloa ja hänen tahtonsa tapahtumista maan päällä. Paavali kehotti Timoteusta rukoilemaan erikseen johtajien ja vallanpitäjien puolesta, jotta ihmiset voisivat elää elämäänsä rauhassa ja kunniallisuudessa.

Tällä apostoli osoitti uskovansa, että Kristuksen seuraajien rukoukset oikeasti vaikuttavat kansojen kohtaloihin. Presidentti Kyösti Kallio päätti laajalti tunnetuksi tulleen rukouksensa seuraaviin sanoihin: ”Rakkautesi olkoon meissä se voima, joka voittaa pimeyden vallat kansassamme. Herra Jeesus Kristus, kaiken voimme sinun kauttasi, siihen me uskomme. Armahda meitä.”

Tähän rukoukseen on jokaisen Suomen hyvinvoinnista kiinnostuneen kristityn helppo yhtyä.


Niilo Närhi

Kirjoittaja on medialähetysjärjestö Avainmedian toiminnanjohtaja.

Puheenaihe
48/2016

PuheenaiheKovia kokenut pieni romanityttö on elävä esimerkki Fidan viemän avun vaikutuksesta.
PuheenaiheMauri Tiittanen on esimerkki siitä, että yhdeksänkymppisenäkin voi palvella lahjoillaan.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan