Julistammeko ristiinnaulittua Kristusta?

Helsingin Saalem-seurakunnan edesmennyt johtaja Kai Antturi opetti 1980-luvun alussa Katinalan raamattuopistolla aiheenaan seurakuntien julistuksen sisältö. Hän kertoi törmänneensä konkreettisesti tähän asiaan ja sen syvälliseen ulottuvuuteen, kun taakse jäänyt vuosi oli ollut seurakunnan historiassa pitkään aikaan vähäisimmän kasvun jakso. Tämä näkyi erityisesti kastettujen lukumäärän merkittävänä vähenemisenä.

Antturi kertoi pohtineensa myös syitä seurakuntakasvun hiipumiseen ja tehneensä sen johtopäätöksen, että kyseinen vuosi oli ollut saarnojen osalta kaikkea muuta kuin Kristus-keskeinen. Seurakunnanjohtajana hän tarttui asiaan konkreettisesti ja päätti valmistaa seuraavana vuonna jokaisen saarnansa Kristus-keskeiseksi. Tämä merkitsi sitä, että hänen saarnojensa pääsisältö tuli olemaan ristin työ, Kristuksen elämä, kuolema ja ylösnousemus sekä Jumalan ilmoitus Kristuksesta niin Vanhassa kuin Uudessa testamentissa. Päätös sai aikaan sen, että kastettavien määrä kasvoi sinä vuonna merkittävästi aikaisempaan verrattuna, eivätkä saarnan aiheet loppuneet.

Varmasti Kai Antturin havainnoista olisi voinut tehdä muitakin johtopäätöksiä ja antaa niihin erilaisia selityksiä, mutta hän tulkitsi seurakunnassa kastettujen voimakkaan lukumääräisen kasvun johtuvan julistuksen sisällöstä.

Arvoilmasto ympärillämme muuttuu jatkuvasti, eikä useinkaan kristilliseen suuntaan. Yhteiskunnan omaksuma arvomaailma heijastuu myös seurakunnissamme. Tämä tapahtuu esimerkiksi kasvavan ja kaikkea kyseenalaistavan nuorisomme sekä uusien uskoon tulleiden ihmisten kautta. Julistuksen sisältöön tuovat haasteita inhimillisen hädän entistä konkreettisempi kohtaaminen, perhekäsityksen muuttuminen, yksilön sukupuolisen identiteetin horjuttaminen, vain joitakin mainitakseni.

Kaiken tämän keskellä emme saa syrjäyttää julistuksessamme Kristusta, edes vahingossa. On tärkeää, että puolustamme Jumalan meille antamia luovuttamattomia totuuksia uskottavasti ja määrätietoisesti.

Paavali muistutti Kristuksesta evankeliumin keskiössä useampaan kertaan jo oman aikansa uskoville. Galatalaiset, joiden silmien eteen Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna, saivat nuhteita sivuutettuaan Kristuksen ja lumouduttuaan aivan muusta. Korinttolaisille Paavali antoi puolestaan isällistä ohjausta esitellen toimeksiantajansa, ”Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna”.

Jotkut seurakunnat ovat tehneet julistuksen osalta tietoisen valinnan ja päättäneet keskittyä ainakin seurakunnan ehtoollissaarnoissa Kristukseen. Seuraukset ovat olleet mielenkiintoiset. Sanoma Kristuksesta ristiinnaulittuna on tuonut mukanaan uutta elämää.


Kari Ketoja

Kirjoittaja on Kotkan helluntaiseurakunnan paimen.

Mielipide
4/2017

MielipideVainojen uhrien muistopäivä 27.1.


Polttouhrien muisto.
On vaiennut ääni askelten.

Vain kivet huutavat,
että on juotu suuren tuskan malja.

Silloin kun äiti erotettiin lap...
MielipideMielipidepalstalla (RV 47/2016) Vesa Rahkonen ja Paula Plysjuk kirjoittivat tärkeästä asiasta. Suomelle on suuri hyppäys huonompaan suuntaan luopumuksen tiellä, jos sukupuolineutraali avioliittolaki t...
MielipideIstuin kuulijana hengellisessä tilaisuudessa, jossa kaksi irakilaista, entistä muslimia, kertoi elämästään ja uskostaan Jeesukseen.

Toinen heistä aloitti ja kertoi: ”Olin sunnimuslimi, mutta ru...
MielipideOlen vieläkin täysin hämmentynyt, että minun, yli 55 vuotta helluntaisaarnaajana olleen, henkeni elpyi sunnuntaina 15.1. TV1:n ääressä. Katselin ja kuuntelin nimittäin Helsingin kolmen helluntaiseurak...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan