Joulun seimiasetelmissa eläimillä on
keskeinen rooli. Paavalin mukaan koko luomakunta odottaa vapautumista
turmeluksen orjuudesta (Room. 8:19–22), ja Vanhan testamentin eskatologisissa
kuvauksissa puhutaan myös eläimistä (esim. Jes. 11:1–10). Onko tulevassa
Jumalan valtakunnassa siis eläimiä? Entä onko mahdollista, että jotkut
eläinlajit voisivat jo nyt jollakin tavalla tiedostaa Jumalan olemassaolon?
Olisi tietysti vaikea kuvitella Jumalan valtakuntaa ilman jo
nyt luomakunnassa olevia elementtejä, kuten eläimiä ja kasveja. Samalla on
oltava varovainen, kun symbolisesta kielestä lähdetään rakentelemaan oletuksia
siitä, millainen esimerkiksi taivas on. On myös todettava, että Raamatussa aiheesta
ei opeteta mitään edes rivien välissä. Tällaisissa tilanteissa teologiaa on tehtävä
käsijarru päällä.
Erikoisia tapauksia, joissa eläimet ovat havainneet esimerkiksi
enkelin läsnäolon tai kummitteluilmiöitä, tunnetaan. Tästä voisi varovaisesti päätellä,
että myös eläimet pystyvät jollakin tavalla mahdollisesti aistimaan niin
sanottua henkimaailmaa. Tapaukset ovat kuitenkin useimmiten moniselitteisiä,
joten opinkappaletta tästä ei kannata lähteä sorvaamaan.
Eläinten psykologiaa on tutkittu varsin paljon erityisesti
ihmisapinoiden osalta. On vielä epäselvää, millä tasolla eläin tiedostaa oman
olemassaolonsa puhumattakaan, että voitaisiin sanoa mitään niiden kyvystä tai
kyvyttömyydestä aistia Jumalan olemassaoloa. Raamatun yleisilmoituksen valossa
tuntuu kuitenkin erittäin epätodennäköiseltä, että eläin pystyisi varsinaisesti
uskomaan Jumalaan, mutta näyttää siltä, että eläinkin voi ainakin ajoittain
aistia Jumalasta lähtöisin olevia voimavaikutuksia.
Viime kerran Kysy Raamatussa -palstalla
opetettiin, että Jumala ei luonut pahaa vaan Paholaisen pahuuskin on peräisin
sen omasta lankeemuksesta. Mutta miksi Jumala ylipäänsä antoi luomilleen
olennoille mahdollisuuden langeta kapinaan häntä vastaan: miksi pahan valinnan
vaihtoehto ylipäänsä on olemassa?
Kysymys pahuuden olemassaolosta ja lankeamisen mahdollisuudesta
on askarruttanut teologeja ja filosofeja vuosituhansia. Kukaan ei ole vielä
niin sanotusti tyhjentänyt teologista pajatsoa kysymyksen osalta, joskin
syvällisiä ja hyviä ajatuksia aiheesta on esitetty paljonkin.
Varsin yksimielisiä ollaan siitä, että valinnan mahdollisuus
liittyy läheisesti kykyyn rakastaa aidosti. Teema on ollut viime aikoina esillä
muun muassa siksi, että alustavalla prototyyppitasolla on kehitetty rakkausrobotteja,
jotka periaatteessa voisivat toimia ihmisen puolisona. Rakastamaan ohjelmoitu
robottivaimo, joka suorittaa toivotut liturgiat niin keittiössä kuin
makuuhuoneessakin, voi monista tuntua houkuttelevalta ajatukselta. Kuitenkin
suuri osa miehistä vierastaa ajatusta ja mieluummin valitsee elävän rouvan,
jolta ei tilauksesta huolimatta aina saa lasagnea ruuaksi.
Myöskään Jumala ei halunnut luoda ”rakkausrobottia” vaan
itsenäiseen valintaan kykenevän ihmisen. Hyvyyden käsitteen puolestaan voidaan katsoa
sisältävän mahdollisuuden tämän hyvän valitsemiseen.
Jumalan olemus ja luonne tulevat parhaiten esille Jeesuksen
elämässä ja toiminnassa. Jeesus, lihaksi tullut Jumala, antoi ihmisille
toistuvasti mahdollisuuden joko seurata häntä tai hylätä hänet. Hän ei
suhtautunut ihmisiin kuin ennalta rakastamaan ohjelmoituihin robotteihin vaan halusi
vapaaehtoisia seuraajia. Kuvaavaa on Johanneksen evankeliumiin talletettu
kohtaus, jossa Jeesuksen rajuihin sanoihin loukkaantuneet ihmiset jättivät
hänet.
Jeesuksen tämän jälkeen opetuslapsilleen kohdistamat sanat ”tahdotteko tekin
mennä pois” kuvannevat hyvin Jumalan suhtautumista ihmisen vapaaseen tahtoon.
Vapaaehtoinen valinta tekee rakkaudesta aidompaa.
Jeesuksen tuomitsemisen yhteydessä eräs
vartija löi häntä ja sanoi: ”Profetoi, kuka sinua löi?” (Luuk. 22:64).
Tunnettiinko tuon ajan juutalaisuudessakin siis tiedon sanojen armolahjaan
verrattavissa oleva profetoimisen muoto? Olen ajatellut, ettei tuon ajan
juutalaisuus ollut kovin karismaattista.
Profetoiminen oli ilmiönä tietysti varsin tuttu juutalaisille,
koska heidän pyhässä traditiossaan eli meidän Vanhana testamenttina tuntemassa
kirjakokoelmassa oli paljon esimerkkejä profetoinnista. Vastaavia ilmiöitä
odotettiin ja kaivattiin myös Jeesuksen aikana. Ensimmäisen vuosisadan
juutalaiset odottivat esimerkiksi uutta profeetta Eliaa, joka tunnettaisiin
ihmeistään.
Juutalaisessa ajattelussa Jumala ei toisin sanoen ollut
niinkään filosofinen ajatusrakennelma vaan konkreettisesti toimiva voima. Lähes
kaikille kulttuureille ja uskonnoille ominainen yliluonnollisen todellisuuden
kanssa operoiminen oli siis totta myös Jeesuksen ajan juutalaisuudessa.
Itse asiassa juutalaiset olivat Rooman valtakunnassa tunnettuja
eksorkisteja eli riivaajien ulosajajia. Tämäkin osaltaan viittaa siihen, että
karismaattisuus ei ollut hävinnyt juutalaisuudesta. Säilyneistä tekstilähteistä
tunnetaan esimerkiksi Hanina ben Dosa ja Honi Ympyränpiirtäjä -nimiset miehet,
joiden kerrotaan tehneen ihmeitä.
Jeesukselle esitettynä kysymys on luonteva myös siksi, että
hänet tunnettiin poikkeuksellisena karismaatikkona ja profeettana. Jeesuksen
aikaansaamat yliluonnolliset teot olivat kiistattomia: veristä kiistaa käytiin vain
siitä, oliko näiden tekojen lähde Jumala vai saatana. Vartijalla tosin tuskin oli
kovin teologisia kategorisointeja mielessään, vaan ivallinen kysymys edusti
vain yhtä esimerkkiä ihmiselle tyypillisestä sadismin leimaamasta
tilannehuumorista.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...