Ylösnousemus on uskon ydintä

Kuva:Shutterstock
Kuva:Shutterstock
Korintin uskoville kirjoittaessaan Paavali muistutti siitä, mikä oli hänen julistamansa evankeliumin olennaisin sisältö. Hänen kirjeestään käy ilmi, että hyvistä ominaisuuksistaan ja karismaattisista lahjoistaan huolimatta uskovilla oli vaara joutua uskossaan sivuraiteelle ja askarrella asioiden kanssa, jotka pelastuksen kannalta eivät olleet keskeisiä.

Niinpä Paavali nostaa muutamilla sanoilla esiin evankeliumin yksinkertaisen mutta mullistavan sanoman: ”Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu ––.”1

Näitä jakeita on joskus kutsuttu varhaisen seurakunnan ensimmäiseksi uskontunnustukseksi, koska niihin pelkistyy kristillisen seurakunnan uskon ydin.

Paavali ravisteli rohkeasti uskon perustuksia mainitsemalla mahdollisuuden ”tulla turhaan uskovaksi”. Tällä hän viittaisi niihin, jotka eivät uskoneet ylösnousemukseen. Tämä ei ollut outoa, sillä ylösnousemususko oli vierasta kreikkalaiselle uskonnollisuudelle. Lisäksi uskovien keskuudessa vaikutti olettamus, jonka mukaan vain ne pelastuisivat, jotka elämänsä aikana saavat kokea Jeesuksen takaisintulon.

Paavali ei pelännyt esittää kuvitteellisesti, mitä seuraisi, jos usko ylösnousemukseen puuttuisi: uskomme ja julistuksemme olisi turhaa, evankeliumin julistus olisi valehtelemista, uskovatkin olisivat syntiensä vallassa, uskossa kuolleet olisivat joutuneet perikatoon ja uskossa elävät olisivat säälittävimpiä kaikista ihmisistä!2

Ylösnousemususkon argumentteja

Oppineena juutalaisena Paavali esitti järkeen vetoavia todisteita ylösnousemususkonsa perusteluiksi. Paavali aloitti todistelunsa viittaamalla pyhiin kirjoituksiin: ”Hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu.” Kuolleista herättäminen kolmantena päivänä esiintyy esikuvallisesti sekä Hoosean että Joonan profeettakirjoissa.3 Kristuksen ylösnousemus ei kuitenkaan perustunut vain johonkin yksittäiseen Sanan kohtaan, vaan kirjoitusten kokonaisilmoitukseen. Koko Vanha testamentti on täyttä messiasodotusta. Siksi Paavali käyttää ilmaisua ”kirjoitusten mukaan” (KR 1938).

Vanhan testamentin odotettu Messias oli synnin ja kuoleman voittaja. Tämä näkyy esimerkiksi Jesajan ennustuksessa: ”Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan ––.”4 Kirjoitusten lisäksi Jeesuksen aikalaisten muistissa oli, että hän oli sanonut hajottavansa temppelin ja rakentavansa sen kolmessa päivässä.5

Toiseksi Paavali esitteli Jeesuksen ylösnousemuksen puolesta todistukset, jotka hänen ajassaan olivat vääjäämättömiä. Suuri joukko ihmisiä, jotka pystyivät todistamaan nähneensä Ylösnousseen, oli edelleen elossa. Paavali ilmoitti Jeesuksen ilmestyneen Keefaalle ja sitten kahdelletoista opetuslapselle.

Keefas oli Pietarin nimen aramealainen muoto. Ihmisen omilla illuusioilla on taipumus haihtua arjen todellisuuden ja ajan myötä. Myös Pietari tunnettiin lähtökohtaisesti ailahtelevana luonteena. Pietarin kokemuksen aitoudesta kertoo se, että hän vielä paljon myöhemmin, todennäköisesti vähän ennen kuolemaansa, todisti järkkymättömästi: ”Emmehän me, silloin kun saatoimme teidän tietoonne Herramme Jeesuksen Kristuksen voiman ja tulemisen, olleet lähteneet seuraamaan mitään ovelasti sepitettyjä taruja, vaan olimme omin silmin nähneet hänen jumalallisen suuruutensa”.6

Pietarin lisäksi koko apostolien joukko oli Kristuksen ylösnousemuksen todistajia. Evankeliumit kertovat useista eri tapauksista, joissa Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen ilmestyi opetuslapsilleen, ei vain henkenä, vaan ruumiillisesti. Jeesus näytti heille käsiään ja jalkojaan, käski opetuslasten koskettaa häntä ja jopa söi kalaa näiden silmien edessä. Apostoleista tuli Ylösnousseen todistajia, joille mikään uhri ei ollut liian suuri, kun he lähtivät viemään ylösnousemuksen sanomaa maailmaan.

Historiallisia todistajia

Kolmanneksi Paavali kirjoittaa viidestäsadasta veljestä, joista hän sanoo useimpien olevan edelleen elossa. Historiankirjoittamisessa puhutaan ”lähihistorian ongelmasta”, joka muodostuu muun muassa siitä, että ihmiset, joista kirjoitetaan, ovat vielä elossa. Nämä voivat – toisin kuin muinoin kuolleet – tulla oikaisemaan epätarkkoja tai vääriä lausuntoja. Paavali oli tästä tietoinen, ja siksi hänen esittämällään todistuksella on erityisen suuri arvo. Muutenkin juutalaisessa perinteessä todistajan tehtävä oli erittäin velvoittava, ja väärää todistajaa kohdeltiin ankarasti.

Pelkästään historiantutkimuksen näkökulmasta apostolien todistukset ovat vakuuttavampia kuin yksittäisten historiankirjoittajien varaan rakennetut olettamukset. Rooman valtakunnassa oli Paavalin aikaan sadoittain ylösnousemuksen todistajia. Neljänneksi Paavali mainitsi todistajien joukosta erikseen Jaakobin. Hän oli Jeesuksen veli, joka oli suhtautunut Jeesukseen epäillen. Raamatussa kerrotaan, etteivät Jeesuksen veljetkään aluksi uskoneet häneen.7 Kirkkoisä Hieronymuksen välittämissä kirjoituksissa puhutaan Jaakobin kohtaamisesta ylösnousseen Jeesuksen kanssa. Tarkkaa tietoa siitä, milloin Jaakob vakuuttui Jeesuksesta Messiaana, ei kuitenkaan ole olemassa.

Joka tapauksessa Jaakob, joka oli ollut skeptinen sivustaseuraaja, kohtasi ylösnousseen Herran ja tuli hänen todistajakseen. Hän liittyi niiden joukkoon, jotka eivät suin päin uskoneet, vaan oman prosessinsa kautta tulivat vakuuttuneiksi ylösnousemuksen tosiasiasta. Jaakobin todistus oli merkittävä myös siitä syystä, että hänen tunnettiin Jerusalemin seurakunnan arvostettuna johtohahmona.

Viimeiseksi Paavali asetti itsensä, entisen Kristuksen vihollisen, tämän ylösnousemuksen todistajaksi. Pakanain apostoli tunnusti, ettei ole samalla viivalla edellä mainittujen todistajien kanssa. Hänelle myöhemmin

ilmestyksen kautta tapahtunut Jeesuksen kohtaaminen oli yhtä todellista, vaikka hän kutsuukin itseään ”keskosena syntyneeksi”. Samalla Paavali on luettava ensimmäisiin siitä suuresta joukosta uskovia, jotka todistavat kohdanneensa ilmestyksessä Jeesuksen. Näitä todistuksia kuulee nykypäivänäkin erityisesti muslimimaailmasta, jossa yhä enemmän ihmisiä kääntyy seuraamaan Jeesusta. Ilmestyksen kautta tapahtunut Jeesuksen kohtaaminen ei silti tee tyhjäksi Jeesuksen opettamaa uskon perusluonnetta: ”Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.”8

Ruumiillisen ylösnousemuksen ihme

Ruumiin ylösnousemus on yksi ylösnousemususkon kiistellyimpiä puolia. Ruumiillisuus oli kreikkalaiselle uskonnollisuudelle vaikeasti hahmoteltava asia, mikä vaikutti myös monien kristittyjen ajatteluun. Helpompaa oli uskoa sielun kuolemattomuuteen. Siksi Paavali perusteli korinttilaisille ylösnousemususkoaan erityisen painokkaasti ja pohdiskeli elävin kielikuvin (siemen, vehnänjyvä, kylväminen) ylösnousemuksen luonnetta.

Ruumiillista ylösnousemusta on vastustettu tähän päivään asti rationaalisin perustein. Jos Jumalan ihmeitä tekevä voima suljetaan uskon ulkopuolelle, ei ylösnousemususkollekaan löydy tilaa. Kristinuskon alkuvaiheista periytyneessä apostolisessa uskontunnustuksessa lausutaan julki usko ruumiin ylösnousemukseen ja iankaikkiseen elämään. Siksikin tämän vanhan uskontunnustuksen käyttäminen on edelleen ajankohtaista.

Ylösnousemus on kristillisen uskon ydintä, ja se erottaa kristinuskon radikaalisti muista uskonnoista. Professori Miikka Ruokanen kirjoittaa kirjassaan Ydinkohdat (WSOY, 1990): ”Jeesuksen ruumiillinen ylösnousemus todistaa, että Jumala ei väheksy luomaansa aineellista maailmaa, vaan puhdistaa ja uudistaa sen. Jumala ei pelasta vain ihmisen sielua tai henkeä; maailman lopussa tapahtuva ylösnousemus merkitsee koko ihmisen  herättämistä, myös ruumiin ylösnousemusta – ja viime kädessä koko luomakunnan uudistamista.”

Ylösnousemus ei ole vain maailman lopputapahtumiin liittyvä episodi, vaan osa jumalallista kokonaissuunnitelmaa, joka koskettaa koko luomakuntaa. Samalla ylösnousemususko antaa kristityn elämään riemullisen ulottuvuuden. Katoavaisuuden alla itää katoamattomuuden siemen.

Viitteet:

1) 1. Kor. 15:3–4.
2) 1. Kor. 15:14–19.
3) Hoos. 6:2; Joona 2:1–2.
4) Jes. 53:10.
5) Matt. 26:61.
6) 2. Piet. 1:16.
7) Joh. 7:5.
8) Joh. 20:29.


Klaus Korhonen

Kirjoittaja on eläkkeellä oleva helluntaipastori, joka työskentelee lähetystehtävissä Keski-Euroopassa.







Voima keskellä elämää


Vaikka Paavali esitti argumentteja Jeesuksen ylösnousemuksen puolesta, hän näki ylösnousemuksessa historiallisen tosiasian lisäksi jumalallisen voimavaikutuksen. Filippiläiskirjeessä 3:10 hän kirjoittaakin: ”Minä tahdon tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemisensa voiman ––.” Tämä voima vapautui Jeesuksen ylösnousemuksessa ja muutti muutamassa vuosikymmenessä apostolien aikaisen maailman.

Ylösnousemusvoima vaikuttaa nykyäänkin muuttumattomana seurakunnassa ja Kristukseen uskovien elämässä. Evankelinen pappi Ulrich Schmidt kirjoittaa: ”Loppujen lopuksi Kristus ei ole noussut kuolleista siksi, että ihmettelisimme hänen tyhjää hautaansa, vaan voidakseen tehdä kaiken uudeksi: ajattelumme, toivomme ja toimintamme.”

Kristukseen uskovien ei missään tilanteessa ole syytä heittäytyä toivottomuuteen, sillä uskovat saavat elää maailmassa, jossa ylösnousemuksen voima saa aikaan ihmeitä kumoten näkyvän maailman lainalaisuuksia. Paavalin kehotuksen mukaisesti kristittyjen tulee pitää kiinni uskon ydinasioista. Ne ovat historiallisia tosiasioita, ja niissä on voima,  jonka vaikutus laskeutuu keskelle elämää.


Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan