Terveen hengellisyyden tunnuspiirteitä

Kuva: Shutterstock:
Kuva: Shutterstock:
Suomalaisessa kristillisyydessä on viime aikoina keskusteltu hengellisten virtausten ja opetusten arvioinnista. Keskustelussa ilahduttavaa on ollut Raamatun arvovallan ja Kristus-keskeisyyden korostus. Toisaalta siinä on ollut havaittavissa tarpeetonta vastakkainasettelua esimerkiksi Jumalan sanan ja hengellisen kokemuksen välillä. Siinä ei myöskään ole aina huomioitu sitä, että Pyhä Henki voi toimia sielläkin, missä ihmiset tekevät suuria virheitä.

Ensimmäisen tessalonikalaisille osoitetun kirjeensä lopussa Paavali opetti terveen hengellisen elämän tunnuspiirteistä1. Hän kirjoitti lukijoilleen lyhyesti muun muassa hyvän tekemisestä, ilosta, jatkuvasta rukouksesta ja kiitollisesta mielenlaadusta. Tämän jälkeen Paavali paalutti seurakunnan maaperään kolme pylvästä viitoittamaan suhtautumista Pyhän Hengen toimintaan.

Tulen läsnäoloa ei voi korvata

Paavalin suuri huolenaihe tessalonikalaisten osalta oli se, että heidän tapansa reagoida karismaattisiin ongelmiin oli tukahduttamassa Pyhän Hengen vaikutusta seurakunnassa. Tulen läsnäolo oli väistymässä, mikä voitiin sekä havaita että kokea.

Hengen tulen rajoittamaton palo jokaisen uskovan sydämessä ja jokaisen seurakunnan keskellä oli Paavalille ehdottoman luovuttamatonta. Tähän on useita syitä.

Ensinnäkin jokainen uskova on pelastettu jatkuvasti syvenevään yhteyteen Jumalan kanssa. Toiseksi Pyhän Hengen rooli tämän yhteyden syventämisessä ja Jumalan sekä yleisen että erityisen puheen välittämisessä uskovan kokemusmaailmaan on korvaamaton. Lisäksi Jumalan valtakunnan työ voi pitkäkestoisesti menestyä vain Pyhän Hengen voimassa ja ohjauksessa, ja uskovan hengellinen elämä voi kukoistaa vain Pyhän Hengen vaikutuksesta.

On huomattava myös, että ihmiset saavat elämäänsä yliluonnollista apua vain Pyhän Hengen kautta. Niin ikään Hengen lahjat voivat toimia ja Hengen hedelmä kasvaa vain Pyhän Hengen luomassa ilmapiirissä.

Paavalin Hengen sammuttamista koskeva kielto voitaisiin kääntää myös näin: ”Lopettakaa Hengen sammuttaminen.” Tessalonikassa oli siis omaksuttu käytänteitä, jotka tukahduttivat Hengen liekkiä.

Tässä yhteydessä on mielenkiintoista vertailla Korintin ja Tessalonikan seurakuntia sekä Paavalin ohjeita niille. Korintin seurakunnassa Pyhän Hengen toimintaa ei kahlehdittu. Siksi kaikki armolahjat toimivat seurakunnassa, vaikka sen keskuudessa oli merkittäviä moraalisia ongelmia2. Armolahjojen käyttö oli Korintissa ainakin osittain villiintynyttä, erityisesti kielillä puhumisen ja profetoimisen osalta.3

Paavali osasi erottaa toisistaan Pyhän Hengen aidon toiminnan ja ihmisten tekemät virheet. Hän näki selvästi, että karismaattinen kaaos Korintissa ei johtunut eksyttävistä hengistä. Se johtui keskeneräisistä, rikkinäisistä ja hengelliseltä ymmärrykseltään vielä lapsenkengissä olevista ihmisistä.

Siksi Paavali ohjasi ihmisten käytänteitä oikeille urille pitäen samalla huolta siitä, että Henkeä ei tukahdutettaisi. Suorastaan hykerryttävää onkin huomata, että Paavali kehotti juuri korinttilaisia tavoittelemaan lisää hengellisiä lahjoja, erityisesti profetian lahjaa, jonka hulvattomaan käyttöön Paavali joutui puuttumaan4.

Armolahjoja tulee arvostaa

Jos Korintin uskovien keskeneräisyys ilmeni karismaattisena kaaoksena, Tessalonikassa oli menty vastakkaiseen ojaan ja tukahdutettu Hengen toimintaa. Tämä näkyi erityisesti suhtautumisessa profetian lahjaan. Sen romuttuneen arvostuksen taustalla näyttää olleen se, että aidon Jumalalta tulleen sanoman lisäksi monissa profetioissa oli muitakin elementtejä.

Pyhän Hengen toiminta ei ole koskaan ongelma, eikä se ollut sitä Tessalonikassakaan. Sielläkin ongelmana olivat ihmiset, tällä kertaa erityisesti ne, jotka luokittelivat profetiat joko kokonaan oikeiksi tai kokonaan vääriksi. Tällä laatikkoajattelulla he käytännössä romuttivat profetian arvostuksen ja sammuttivat Hengen tulta.

Paavali näki tämän ongelman ja antoi sen hoitamiseksi hyvän ohjeen. Ennen sitä hän kuitenkin yksiselitteisesti kielsi profetoimisen väheksymisen. Paavali näki profetoimisen ja yleensä armolahjojen arvostuksen inflaatiossa suuren vaaran. Jos profetian muodossa tulevaa Jumalan puhetta ei arvosteta, sitä ei myöskään rukouksessa sisäistetä eikä sen mukaan toimita. Seurauksena on automaattisesti se, että Jumalan puhe vähenee. Miksi Jumala puhuisi yksilölle tai yhteisölle, joka toistuvasti kieltäytyy ojentautumasta kuulemansa mukaisesti?

Lisäksi armolahjojen väheksyminen lannistaa niiden kantajia, nostaa kynnystä palvella armolahjoilla, tukahduttaa yliluonnollista seurakunnan keskellä, riistää ihmisiltä Jumalan tarkoittamaa apua ja vähentää armolahjojen innokasta tavoittelua.

Arvokasta ei tule hylätä arvottoman vuoksi

Paavalin ohje inhimillisiä elementtejä sisältäviin profetioihin suuntautui ehkä yllättävästikin profetioiden kuulijoihin eikä niiden esille tuojiin: ”Koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää.”5 Profetian lahjalla palvelevia henkilöitä tulee neuvoa ja opastaa. Seurakuntaa tulee suojella hajottavilta ja vahingollisilta sanomilta. Liian tarkka kontrolli kuitenkin tukahduttaa seurakunnasta profetian hengen.

Paavalin yksiselitteistä ohjetta profetioiden arviointiin voidaan soveltaa myös ajassamme vaikuttaviin hengellisiin virtauksiin. Kaikki tulee koetella ja hyvästä tulee pitää kiinni.

Paavali ei päästä meitä helpolla. Arvokkaan erottaminen arvottomasta on joskus haastavaa. Se edellyttää kokonaisvaltaista paneutumista Jumalan sanaan, antautumista henkilökohtaiseen kasvuprosessiin ja armollista mielenlaatua. Helpompaa olisi leimata ihmisiä, palvelutöitä ja seurakuntia, jos niistä löytää jotakin arvotonta.

Leimaaminen on erittäin ongelmallista. Käytännössä se sulkee mielissämme sen kohteelta kasvun mahdollisuuden. Leimatessamme työnnämme leimatun asenteissamme myös armon ulottumattomiin, vaikka juuri armoa itse eniten tarvitsemme.

Kehottaessaan koettelemaan kaiken Paavali kutsui uskovia kullankaivajan tai timantin etsijän työhön. Kaikki Pyhästä Hengestä syntynyt on niin arvokasta, että sen löytämiseen kannattaa uhrata aikaa ja vaivaa. Raamatullisen koettelun lähtökohta on aina positiivinen, hyvän etsiminen. Kyse on hienojakoisesta arvioimisesta, sen erottamisesta, mikä missäkin sanomassa, ilmiössä ja virtauksessa on hyvää ja mikä ei. Miksi näin? Siksi, että absoluuttisesti pyhän Jumalan näkökulmasta mikään, mihin ihminen koskee, ei ole enää täysin puhdasta.

Pyhän Hengen toimiessa läsnä voi olla, ja hyvin usein on, yhtä aikaa Jumalalta saatua ja arvokasta sekä inhimillistä erehtyväisyyttä ja arvotonta. Läsnä voi olla Pyhän Hengen aitoa toimintaa ja rikkinäisten ihmisten hämmentäviä reaktioita Jumalan kosketukseen. Ihmisten on myös mahdollista ohjata aidosti Jumalalta tullutta väärään suuntaan.

Jeesuksen veli Jaakob lukee itsensä nöyrästi muiden joukkoon kirjoittaessaan: ”Me kaikki hairahdumme monin tavoin. Jos joku ei hairahdu puheissaan, hän on täydellinen mies ja kykenee hallitsemaan myös koko ruumiinsa.”6

Seurakunnissamme täytyy olla tilaa keskeneräisyydelle ja rikkinäisyydelle. Jos meillä ei ole näille tilaa, meillä ei ole tilaa edes itsellemme, eikä armolle.

Rauha ja turva Jumalassa

Paavalin ohjeiden mukainen koettelu ei johda turvallisuuden järkkymiseen ja vääränlaiseen pelosta käsin elämiseen. Paavali liitti koetteluun terveet turvaraamit julistusrukouksella: ”Itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonaan, ja säilyköön koko teidän henkenne, sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen. Hän, joka kutsuu teitä, on uskollinen, ja hän on sen myös tekevä.”7

Paavali uskoi, että Jumala tulee tekemään tessalonikalaisten hengellisyyden terveeksi. Hän uskoi, että he oppivat antamaan enemmän tilaa Pyhälle Hengelle ja löytämään arvokkaan arvottoman keskeltä. Hän tiesi, että keskittyminen hyvän etsimiseen säilyttää Kristuksessa löydetyn turvan. Maailman turvallisin paikka on levätä pelastettuna Jeesuksen sylissä. Kaikkea koetellessaankin tessalonikalaiset saisivat elää Jumalan uskollisuuden turvasatamassa.

Rauha ja luottamus vallitsevat siellä, missä Jeesus on elämän keskipiste ja päämäärä. Jumala pitää omistaan huolta Jeesuksen tulemukseen saakka. Voimme olla turvallisella mielellä. Kukaan ja mikään ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta eikä riistää meitä Jeesuksen käsistä.8

Viitteet:
1) 1. Tess. 5:12–24.
2) 1. Kor. 1:6–7; 1. Kor. 5:1–13.
3) 1. Kor. 14:1–32.
4) 1. Kor. 14:1.
5) 1. Tess. 5:21.
6) Jaak. 3:1–2.
7) 1. Tess. 5:23–24.
8) Room. 8:35–39; Joh. 6:37.


Pekka Havupalo

Kirjoittaja on Turun helluntaiseurakunnan johtaja.

Teksti pohjautuu kirjoittajan Turussa 6.11.206 pitämään saarnaan, joka on kuunneltavissa osoitteessa turunhelluntaisrk.fi.







Koettelun tasoja



Hengellisten virtausten ja ilmiöiden koettelun tulisi tapahtua monella tasolla. On itsestään selvää, että kaikki sisällöt on arvioitava Raamatun valossa. Hyvin tärkeää on myös katsoa, mikä rooli sisällöissä on annettu Jeesukselle ja Pyhälle Hengelle.

Pelkkä sisältöarvio ei kuitenkaan riitä. On täysin mahdollista, että sisältö on itsessään jopa rakentava mutta sisällön esittäjän asenne hajottava, ylimielinen, kova tai tuomitseva. Asenteita on arvioitava huolellisesti, sillä ne tarttuvat nopeammin kuin sisältö. Kun sekä sisältö että asenne ovat kunnossa, purjehditaan nöyrän totuuden turvallisilla aluevesillä.

Myös opetuksen tai palvelutyön hedelmää on arvioitava mahdollisimman pitkällä aikajänteellä ja monesta näkökulmasta. Niin ikään on kiinnitettävä huomiota siihen, minkälaista ilmapiiriä koettelun kohde luo ympärilleen. Onko ilmapiiri toivoa tuova vai ahdistava, armollinen vai vaativa, uskoa sytyttävä vai lannistava ja turvallinen vai turvaton?

Kun puhutaan kaiken koettelusta, on hyvä huomioida, että se sisältää kehotuksen koetella myös kaikki koettelu. Koettelun tuloksena hyväksi havaittuun tulee tarrautua kiinni. Se, mikä osoittautuu arvottomaksi, tulee hylätä. Joskus koettelussa voi löytyä myös jotakin, mikä on suoranaisesti pahaa ja vahingollista. Sitä ei tule ainoastaan hylätä. Sitä tulee jatkossa myös karttaa.

Sana ja kokemus yhdessä

Paavalin kehotus olla sammuttamatta Hengen tulta sisältää ajatuksen siitä, että voimme tunnistaa, palaako Hengen tuli vai onko tulta tukahdutettu. Tämän tunnistaminen on osittain aistinvarainen havainto ja osittain hengellinen kokemus. Jo tällä perusteella Jumalan sanan ja kokemusten asettaminen yksioikoisesti toisiaan vastaan on harhaanjohtavaa.

Jumala on tarkoittanut, että hänen Sanansa ja hengelliset kokemukset kietoutuvat yhteen. Kokonaan toinen asia on kokemusten metsästäminen ja niiden asettaminen Jumalan sanan yläpuolelle.

Jumala puhuu omilleen sekä yleisesti että erityisesti. Raamattu on yleistä Jumalan puhetta. Pyhä Henki voi nostaa Raamatun tekstiä myös yksilölle tai yhteisölle suunnatuksi erityiseksi Jumalan puheeksi. Uskovan elämässä on myös paljon valintoja, joihin Raamattu ei anna suoraa vastausta. Silloin tarvitaan kykyä kuulla ja kokea Jumalan ääntä ja ohjausta syvästä jumalasuhteesta käsin. On hyvä muistaa, että näissäkään tilanteissa Jumala ei koskaan ohjaa meitä Sanansa vastaisesti.

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan