Sittenkin samalla puolella?

"Vastakkainasettelun aika on nyt”, totesi eräs merkittävä suomalaispoliitikko vastikään. Hän viittasi yhteiskunnalliseen keskusteluun hyvä- ja vähäosaisten velvollisuuksista ja oikeuksista.

Demokraattisessa politiikassa on kyse siitä, että eri ryhmien näkemykset asetetaan samalle pöydälle ja sitten niistä keskustellaan. Välillä äänensävyt kuitenkin muuttuvat loukkaaviksi ja vastapuolen näkemykset ja motiivit esitetään irvikuvinaan. Rakentava ja hyväntahtoinen vastakkainasettelu muuttuu populistiseksi peliksi.

Yksi ihmisyhteisöjen helmasynneistä kautta historian on ollut lujittaa sisäistä yhteyttä luomalla ulkoisia uhkakuvia. Mikäpä yhdistäisikään tehokkaammin kuin arvokas taisto yhteistä vihollista vastaan! Oman yhteisön normit ja toiminta ovat oikein tai vähintäänkin paremmin kuin toisilla.

Valitettavasti tämä osataan myös kristillisellä kentällä.

Itsetunnon pönkitystä?

Vastakkainasettelut nousevat milloin suosion kalastamisesta, milloin loukkaantumisesta, väärinymmärryksestä, heikoista keskustelutaidoista ja jääräpäisistä periaatteista. Usein kyse on myös huonosta itsetunnosta – liian moni hoitaa vertailemisella ja vihollisuuksien luomisella omaa epävarmuuttaan.

Näin toimiva ihminen ei ole käsittänyt omaa arvoaan Jumalan luomana ainutlaatuisena ihmeenä. Eikä hän ole käsittänyt sitäkään, ettei kukaan ole täydellinen yksin vaan kaikilla on aina jotakin opittavaa myös toisilta.

Valitettavasti keksityt vihollisuudet ja vastakkainasettelut eivät tuota sitä myönteistä palautetta, jota ihmisen itsetunto tervehtyäkseen tarvitsisi. Päinvastoin tällainen suhtautuminen on omiaan herättämään toisissa terveen itsepuolustusvaiston, mikä vain lujittaa alkuperäistä ongelmaa.

Tilannetta ei paranna myöskään vertailemisen ja turhien viholliskuvien myötä ihmisen tai yhteisön ympärille muodostuva kontrolloiva ilmapiiri.

Toki tällainen henkilö tai yhteisö saa myös seuraajia, jotka eivät osaa hahmottaa, mistä vihollisuudet ja vastakkainasettelut nousevat. Vilpittömät seuraajat saattavat uskoa olevansa oikeasti Jumalan asialla. Mikä olisikaan niin merkityksellistä ja jännittävää, kuin olla Jumalan johtamissa joukoissa mustavalkoisesti väärässä olevia vastaan!

Tällaisista lähtökohdista monet lahkot ponnistavat.

Paavalin erilainen esimerkki

Paavali antaa meille toisenlaisen esimerkin. Hänen itsetuntonsa riitti siihen, ettei hän vaatinut uskovia toimimaan kaikessa kuten itse toimi, eikä hän tarvinnut henkilökohtaista ihailijakerhoa. Vastakkainasettelun sijasta hän kannusti sopuisuuteen ja anteeksi antamiseen. Niin kauan kuin Kristus on yhdistävä tekijä, on varottava turhia rintamalinjoja, apostoli opetti.1

Tietysti suoranaisesta vääryydestä piti ojentaa, kuten vaikkapa vääränlaisesta ehtoollisen vietosta – jossa muuten siinäkin oli kyse vastakkainasettelusta rikkaiden ja köyhien välillä.2

Antiikin kulttuuria koskevan tiedon perusteella on arveltu, että sen ajan seurakunnissa rikkaiden ja köyhien välinen jakolinja noudatteli pitkälti vapaiden kansalaisten sekä orjien ja palvelijoiden välistä luokkarajaa. Paavalilla oli kehotus kummallekin ryhmälle: Orjia ja palvelijoita hän kehotti tekemään työnsä tunnollisesti ja isäntiään kunnioittaen. Isäntiä hän kehotti muistamaan, että he ovat saman Jumalan lapsia kuin orjat ja kohtelun on vastattava sitä.3

Voisimmeko verrata nykyajan palkanmaksajien ja -saajien suhteita antiikin isäntien ja orjien väliseen dynamiikkaan? Ehkäpä. Työmarkkinapöydistä tuttua populistisia vastakkainasetteluja ei joka tapauksessa sovi tuoda seurakuntien sisälle, olemmehan kaikki  saman Jumalan lapsia ja samaa perhettä.

Turhaa ja vielä turhempaa kiistelyä

Entä miltä kuulostaa aina ajoittain päätään nostava vastakkainasettelu perinteisen lähetystyön ja ihmisten tarpeista huolehtivan kehitysyhteistyön välillä? Onko Jumalan Sanan julistaminen ainoa oikea tehtävämme, vai tuleeko meidän auttaa ihmisiä myös muilla keinoilla? Ovatko nämä kaksi oikeasti toisiaan vastaan vai olemmeko kenties vain asettaneet ne väkisin vastakkain?

Kokonaisvaltaisessa kristillisessä ihmiskuvassa soppa, saippua ja sielunhoito kulkevat käsi kädessä. Kautta Uuden testamentin kirjeiden uskovia opetetaan antamaan omastaan, jotta  köyhillä, leskillä ja orvoilla olisi mahdollisuus elää.4

Toinen nykyseurakunnissakin valitettavan tuttu vastakkainasettelu on iäkkäämpien ja nuorempien seurakuntalaisten välillä.

Aivan hiljattain eräässä tilaisuudessa juhlapuhuja vähätteli nykynuoria toteamalla, kuinka ”ennen vanhaan nuorilla oli tapana rukoilla”. Toisaalla eräs nuori puhuja letkautti säikähtäneensä, kun hänen järjestämäänsä hengelliseen tilaisuuteen näytti tulevan ”vain vanhoja” kuulijoita. Onneksi jälkimmäinen puhuja heti perään jatkoi kertomustaan kuvaamalla, miten tilaisuus siitä huolimatta osoittautui mahtavaksi ja voimakkaaksi ja teki häneen vahvan vaikutuksen.

On todella iso menetys, jos nuorten ja iäkkäämpien voimavaroja, kokemusta, omanlaistaan ennakkoluulottomuutta ja hyviä neuvoja ei saada yhdistettyä dynaamiseksi kokonaisuudeksi.

Oma kokemukseni on, että kun näkee vähän vaivaa tullakseen ymmärretyksi ja kun kunnioittaa toista, saa yleensä aina huomata, että eri sukupolvea edustava keskustelukumppani on valoisa ja kannustava ihminen, joka palaa halusta saada siunata toisen työtä.

”Naiset nyt ovat sellaisia”

Kenties herkin ja haavoittuvin vertailun ja vastakkainasettelun rajapinta kulkee ihmisyyden itsensä keskellä: sukupuolten välillä.

Raamatun mukaan mies ja nainen ovat yksiselitteisesti yhdessä Jumalan kuva.5 Silti vertailut, jossa toista sukupuolta jollain tavalla painetaan alemmaksi, eivät tunnu loppuvan – edes seurakunnassa. Jotkut naiset syyttävät miehiä esimerkiksi tunteiltaan alikehittyneiksi ja itsekeskeisiksi ”putkiaivoiksi”, ja seurakunnissa jotkut miehet taas saattavat esimerkiksi sanoa naisilla olevan niin heikko luonne, että sen takia koko syntiinlankeemus tapahtui.

Joskus näitä vertailuja ja negatiivisia asenteita esitetään faktoina; joskus ne tulevat huumorin – jopa kehujen – asuun puettuina.

Uudessa testamentissa Paavali vaikuttaa kuitenkin olevan erityisen huolellinen kaikissa kirjoituksissaan, joissa hän ottaa kantaa joko aviopuolisoiden keskinäiseen käytökseen tai eri sukupuolten edustajien toimintaan seurakunnissa. Pääsääntö apostolin opetuksessa näyttää olevan, että molemmat osapuolet saavat neuvoja ja molemmilla on vastuuta.6

Kunnioituksen kulttuuria

Uskallan väittää, että uuden liiton seurakunnassa kaikki nämä edellä mainitut vastakkainasettelun raja-aidat ovat kaatuneet. Tämä tiivistyy Galatalaiskirjeen käänteentekevässä jakeessa: Kristukseen kastettujen joukossa ei ole enää orjaa eikä vapaata, ei kreikkalaista eikä juutalaista, ei miestä eikä naista.7

Kun muistamme, millaisessa historian vaiheessa tämä julistus annettiin, voimme toivottavasti saada välähdyksen siitä, kuinka vahvasti ensimmäiset kristityt uivat vastavirtaan silloisen, ihmisiä eri tavoin ja tiukasti luokittelevan yhteiskunnan keskellä. Se ei tarkoittanut kuitenkaan avointa kapinaa sen ajan yhteiskuntarauhaa vastaan, kuten voimme huomata esimerkiksi Paavalin kirjeestä Filemonille, jossa aiheena on edellä mainittu isännän ja orjan välinen jännite.

Yhteiskunnan laki antoi isännälle suuret oikeudet, mutta Paavali vetosi Filemonin omaan moraaliin ja vapaaehtoiseen sisäiseen muutokseen: vastakkainasettelua isännän ja kristityn orjan välillä ei saanut olla, koska he olivat saman Herran lapsia ja siten keskenään veljiä. Tällainen vapaaehtoisuudesta nouseva yhteys poistaa vihollisuudet ja vastakkainasettelut luonnostaan, jos vain suostumme sitä noudattamaan.

Seurakunnissa tarvitaan opillisia keskusteluja, ja on selvä, että moneen Raamatun opetuksen kanssa ristiriidassa olevaan asiaan on tarpeellista ottaa kriittinen kanta. Silti silloinkaan ei ole viisasta lähteä liikkeelle vihollisuudesta käsin, vaan on hyvä pyrkiä viimeiseen asti suhtautumaan toisinajattelevaan ihmiseen kunnioittavasti.

Vastapuolta on kuunneltava tarkasti eikä tämän motiiveja tai ymmärrystä saa ennakolta leimata kyseenalaiseksi. Yksikään ihminen ei ole erehtymätön. Pinttyneinkin mielipide saattaa joutua taipumaan sen edessä, että toinen osapuoli osaa perustella oman kantansa paremmin.

Tällaisesta keskustelusta oli kyse esimerkiksi Jerusalemin apostolien kokouksessa, jossa ratkaistiin isoja kysymyksiä pakanakristittyjen asemasta.8

Kukaan ei sano, että sen tunnistaminen, milloin jokin vastakkainasettelu on tarpeellista ja  milloin tarpeetonta, olisi helppoa. Aktiivisuus ilmiöiden ja niiden taustojen arvioimisessa on tärkeää, ja usein kannattaa ottaa rauhassa aikaa, ennen kuin reagoi. Usein naapurilla voi olla silmässä rikka – mutta omassa silmässä jotakin vielä isompaa.9


Viitteet:
1) esim. 1. Kor. 3:1-10; Fil. 1:15-18; Kol. 3:12-16.
2) 1. Kor. 11:17-22.
3) Ef. 6:5-9.
4) esim. Jaak. 1:27; 2:14-17.
5) 1. Moos. 1:26-31.
6) esim. Ef. 5:21-33; Kol. 3:18-19.
7) Gal. 3:28.
8) Ap.t. 15:1-30.
9) Matt. 7:1-5.


Sirkku Hoikkala

Kirjoittaja on seurakunta-aktiivi ja syksystä alkaen teologian tohtorikoulutettava Åbo akademissa.







Kommentti: Koko maailman silmien edessä


Facebook ja muut sosiaalisen median foorumit ovat tehneet omien mielipiteiden esiin tuomisesta helppoa, mutta olemmeko tajunneet, kuinka helppoa? On aivan eri asia purnata tutulle ystävälle kahvikupin äärellä kahden kesken kuin tehdä se mediassa, jossa sadat muutkin ihmiset voivat lukea tekstin.

Esimerkiksi työnhakija voi olla varma, että työnantaja katsoo läpi kiinnostavan kandidaatin sosiaalisen median profiilit ja ”googlaa” hänet. Raikas kristillinen identiteetti lienee tällöin etu; kertoohan se monista hyvistä arvoista. Sen sijaan, jos henkilön profiilit ovat täynnä negatiivisia tekstiä ja itsevarmoja tuomioita toisia kohtaan, on vaikutelma varsin toisenlainen.

Silti on olemassa työnantajiakin vielä paljon tärkeämpi viiteryhmä, joka mielellään tutkii kristityiksi tietämiensä ihmisten julkisia kommentteja: ihmiset, joilla on kaipaus Jumalan puoleen ja jotka haluaisivat ymmärtää, mistä kristinuskossa ja Jeesuksen seuraamisessa on kyse.

Jos he näkevät etupäässä vihamielisiä kiistoja ja tuomitsemista, kuinka heidän etsikkoaikansa käy? Millaisen viestin lähetämme, jos manaamme sosiaalisessa mediassa vaikkapa toista uskontoa edustavat pakolaiset maan rakoon, vaikka olemme vielä muutama vuosi sitten puhuneet lämpimästi heistä ja heidän tavoittamisestaan siellä jossain?

Koko kristinusko saattaa alkaa vaikuttaa teatterilta, jossa puhutaan rakkaudesta, antamisesta ja jopa valmiudesta kärsiä – mutta jossa oikean tilanteen tullen vain pelätään ja vihataan apua tarvitsevaa tai toisinajattelevaa.

Tarvitaan viisautta. Kannustan kaikkia miettimään sitä, luommeko kristillisyydestä armokeskeisen ja epävarmat ja epäonnistuneet luokseen kutsuvan kuvan. Aloitan kannustuspuheen itsestäni.


Sirkku Hoikkala

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan