Simonin matka Pietariksi - Katsaus Pietariin on samalla syväsukellus Jeesuksen elämään ja toimintaan

"Pietari joutui alusta saakka oppimaan, ettei Jeesus ollut kuka tahansa", Janne Saarela aloittaa opetuksen Pietarista.
"Pietari joutui alusta saakka oppimaan, ettei Jeesus ollut kuka tahansa", Janne Saarela aloittaa opetuksen Pietarista.

Janne Saarela 

Pietaria ei tunnettu alun perin Pietarina, vaan hän sai syntymänimekseen tuon ajan suosituimman juutalaisen miehen nimen, Simon. Myöhemmin Jeesus antoi hänelle arameankielisen lempinimen Keefas, joka tarkoittaa kalliota.1 Kun nimi käännettiin kreikaksi, se otti muodon Petros eli Pietari. 

 

Genesaretinjärven rannalla 

Pietarin elämä sai aivan uuden suunnan, kun hän kohtasi Jeesus-nimisen rabbin Genesaretinjärven rannalla. Hämmästyttävän kalasaaliin seurauksena Pietari kumartui maahan ja tunnusti oman riittämättömyytensä. Tässä yhteydessä Jeesus lupasi tehdä hänestä ihmisten kalastajan.2 Uudella tehtävällä olisi kaksitahoinen merkitys. 

Ensinnäkin se oli vinkki siitä, että Pietari joutuisi jättämään Genesaretin kalaretket muille kalastajille; Pietari lähtisi kokoaikaiseen evankeliumin työhön. Toisaalta Jeesuksen sanoissa on nähtävissä salaperäinen viittaus Jeremian kirjan luvun 16 profetiaan, jonka mukaan Jumala tulisi eräänä päivänä lähettämään kalastajia onkimaan pakkosiirtolaisuuteen joutuneen kansansa takaisin omaan maahansa.3

 

 

      Monesti hän puhui ennen kuin ehti miettimään sanojaan.

 

Profeettojen tekstiin perehtynyt lukija alkaisi tässä kohden automaattisesti odottaa myös Daavid-kuningasta, koska hänen oli määrä saapua kyseisenä ajanjaksona, pakkosiirtolaisuuden päättymisen yhteydessä.4 Tulkinta osoittautuu oikeaksi Jeesuksen seuraavan siirron valossa, kun hän kerää ympärilleen 12 opetuslasta symboliksi Israelin heimojen uudelleen kokoamisesta ja kansan kauan odotetusta uudistamisesta. Toisin sanoen oli tullut aika etsiä Israelin kadonneet lampaat takaisin luvatun Paimenen luo.5 

 

Kotona 

Pietari joutui alusta saakka oppimaan, ettei Jeesus ollut kuka tahansa. Ehkä ihmeellisin asia, johon apostoli joutui tottumaan, oli Jeesuksen ennennäkemätön auktoriteetti ja valta, jota hän käytti parantaessaan sairaita, ajaessaan ulos riivaajia ja antaessaan anteeksi ihmisten syntejä. Kukaan muu ei toiminut näin, koskaan! Tähän liittyen Pietari todisti Jeesuksen valtaa myös omassa kodissaan. Jeesus nosti kuumeen kourissa makaavan anopin ylös vuoteesta. 

Teksti paljastaa, että Pietari oli tyypilliseen juutalaisen tapaan naimisissa. Parikymmentä vuotta myöhemmin apostoli Paavali sattuu mainitsemaan, miten Pietari piti saarnamatkoillaan mukanaan vaimoa.6 On selvää, että avioliitto oli koetuksella, koska Pietari joutui viettämään Jeesuksen seurassa hyvin intensiiviset pari vuotta. Kaikesta päätellen pari pysyi kuitenkin tiukasti yhdessä, ja he veivät myöhemmin evankeliumia eteenpäin yhteistuumin. 

 

Veneessä 

Jeesuksen auktoriteetti ei rajoittunut ainoastaan edellä mainittuihin asioihin. Pietari joutui oppimaan myös sen, että Jeesuksella oli kaiken kukkuraksi valta käskyttää jopa meren aaltoja. 

Evankeliumeissa tämä näkyy kahdella tavalla. Yhdessä kertomuksessa Jeesus kävelee veden päällä lähestyessään veneessä olevia opetuslapsiaan. Toisessa kertomuksessa hän herää unestaan ja nuhtelee myrskyä, joka on hajottamassa venettä palasiksi.7 Nämä kertomukset iskostivat Pietarin mieleen kaksi asiaa. 

Ensimmäinen asia liittyy Pietarin rohkeuteen. Nähdessään Jeesuksen kävelevän veden päällä hän haluaa testata asiaa myös aivan itse! Hetkellisesti kaikki meni hyvin, kunnes Pietarin valtasi pelko ja hän alkoi vajota järven pohjaan. Jeesuksen luja ote hänen ranteestaan nosti hänet kuitenkin takaisin pinnalle. Herää kysymys, jäikö Pietarille tästä tapauksesta ajatus ”velasta”, joka hänen tulisi maksaa takaisin. Koska Jeesus oli pelastanut hänen henkensä, Pietari tulisi pelastamaan Jeesuksen hengen.8 

Toinen asia oli hieman vaikeammin käsitettävissä. Opetuslasten on täytynyt tietää, että Vanhassa testamentissa on ainoastaan yksi, joka kykenee käskyttämään merta, eikä kyseessä ole Mooses. Ainoastaan Jumala kykenee tähän.9 

Tunnetuin tähän liittyvä teksti lienee Jobin kirjan jae, jossa Jumala sanoo merelle: ”Tähän asti saat tulla, mutta edemmäksi et; tässä täytyy sinun ylväiden aaltojesi asettua.”10 Ei ihme, että opetuslapset kysyivät, ”kuka on tämä mies, koska sekä tuuli että meri tottelevat häntä?”.11 Evankeliumeissa on riittävästi vinkkejä, joiden perusteella lukija saa tähän kysymykseen oikean vastauksen. 

 

Getsemanessa 

Pietari oli luonteeltaan johtaja, yksi tuhannesta. Hän kuului Jeesuksen kolmen lähimmän opetuslapsen joukkoon, ja Apostolien teoissa juuri hän nousee keskiöön varhaisen seurakunnan ja Jerusalemin eliitin välisissä selkkauksissa. Monesti hän kuitenkin puhui ennen kuin ehti miettiä sanojaan. 

Yksi tällainen hetki löytyy Jeesuksen viimeiseltä viikolta, kun Pietarille alkoi selvitä, että Jeesus aikoo aivan oikeasti tapattaa itsensä Jerusalemissa. Tämän tajuttuaan Pietari vannoo, että kun ”luodit alkaisivat lentää” Jerusalemin yössä, juuri hän tulisi toimimaan itsensä uhraavana henkivartijana ja antamaan henkensä Jeesuksen puolesta.12

 

 

      Pelon vallatessa ihminen tekee tyhmiä asioita.

 

Pietari piti lupauksensa. Kun ylipapit saapuivat torstai-iltana apuvoimien kanssa Juudaksen johtamana pidättämään Jeesuksen Getsemanen puutarhassa, Pietari oli valmis taistelemaan kuolemaan saakka. Hän veti miekkansa esiin, mutta kaikkien onneksi maahan putosi ainoastaan korva (jonka Jeesus itse asiassa asetti takaisin paikalleen). 

Välittömästi Jeesus nuhteli Pietaria huutaen: ”Pistä miekkasi tuppeen! Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu!”13 Se riitti. Pietarin ajatus katkesi, ja pian hän oli totaalisen hukassa. Mitä Jeesus on oikein tekemässä? Ja miksi hän näyttää jäävän kiinni jopa aivan tahallaan? 

 

Nuotiolla 

Pietari pakeni, kuten muutkin, eikä hän keksinyt muuta kuin hankkia lisätietoa. Hän päätti hankkiutua lähemmäs ylipapin taloa ja asettua kylmyyden vuoksi lämmittelemään läheiselle nuotiolle. Pian hänen viereensä saapui pelottava näky: 40-kiloinen pikkutyttö, joka kysyi: ”Etkös sinäkin ole tuon Jeesuksen seuraaja?” Kysymys toistui muidenkin nuotiolla värisevien huulilla. Niinpä Pietari alentui huutamaan, ettei hän ollut koskaan nähnytkään kyseistä miestä! 

Lukija toki haluaisi tässä kohden kysyä Pietarilta, kuka hankki hänelle Genesaretin järvellä elämänsä kalansaaliin. Entä kuka paransi anoppisi, joka makasi sängyllä 40 asteen kuumeessa? Ja kuka tarttui käteesi, kun olit hukkumassa Galilean järven aaltoihin? 

Ikävä kyllä pelon vallatessa ihminen tekee tyhmiä asioita. Tämä koskee erityisesti Pietaria, joka sortuu tekemään elämänsä suurimman virheen kieltäessään Jeesuksen. Pietarin epäonnistuminen on niin mittava, ettei hän ole seuraavana päivänä edes paikalla, kun Jeesus kuolee ristillä. Missä hän oli? Teksti antaa lyhyen, joskin selvän vastauksen: ”Pietari lähti ulos ja itki katkerasti.”14 

On olemassa itkua, ja me kaikki olemme kokeneet sen. On kuitenkin olemassa myös katkeraa itkua, ja tämä onkin aivan eri asia. Muistan omasta elämästäni tilanteen, kun olin erään rakkaan läheiseni seurassa. Kyseinen henkilö kävi elämässään läpi vaikeaa ajanjaksoa. Sitten, aivan yhtäkkiä, hän purskahti itkemään hillittömästi. Se ei ollut sellaista itkua, jota itketään, kun matematiikan kokeesta tulee arvosanaksi 7–. Se oli itkua, jota itkee ihminen, jonka elämältä katoaa pohja. Juuri tällaiseen tilanteeseen Pietari ajautui. Hän on juuri menettänyt kaiken, ja hän ymmärsi sen kristallinkirkkaasti. 

 

Nuotiolla – taas 

Jeesus oli oikeassa sanoessaan opetuslapsilleen, miten Paimenta lyötäisiin ja lauman lampaat joutuisivat hajalle.15 Jeesuksen pidätys, julkinen tuomio, kuolema ristillä ja hänen ruumiinsa hautaaminen takasi yhden asian: Jeesus-liike sammui. Hyvän alkanut projekti päättyi täydelliseen katastrofiin. Koska Pietari toimi tämän kaiken keskiössä, hän ymmärsi tilanteen varsin hyvin. Vielä sunnuntaina opetuslapset olivat koolla lukittujen ovien takana, piilossa paikallisia viranomaisia. 

Erityisen tärkeä hetki Pietarille koitti kuitenkin joitain päiviä myöhemmin, kun hän oli lähtenyt kalaan selvittämään ajatuksiaan. Yhtäkkiä seurueelle selvisi, että Jeesus seisoi rannalla. Siinä samassa Pietari hyppäsi järveen ja lähti uimaan ennätysvauhtia kohti rantaa. Kreikan kielen sana anthrakia eli ”hiillos” esiintyy Uudessa testamentissa ainoastaan kahdesti. Molemmissa tilanteissa kerrotaan Pietarin olleen nuotiolla. Aiemmalla nuotiolla Pietari vakuutti kolmesti, ettei hän ole nähnytkään Jeesusta. Jälkimmäisellä nuotiolla hän puolestaan vakuuttaa Jeesukselle kolmesti rakastavansa häntä koko sydämestään. Ja näin Pietari saa uuden alun. Jeesuksen armo ja rakkaus riittää surkeimmankin kohdalla. 

Pietari ei kuitenkaan kuullut pelkästään hyviä uutisia. Jeesus vihjasi hänelle hänen tulevasta kuolemastaan, kun hänet tultaisiin sitomaan ja tappamaan. Perimätiedon mukaan Pietari kuoli lopulta 60-luvulla Roomassa, samoissa kahakoissa kuin Paavali. Vielä 200-luvulla kirjoittanut Gaius-niminen Rooman seurakunnan piispa osasi jopa sanoa, missä kohden Roomaa Pietarin ja Paavalin hautamuistopaikat sijaitsivat.16 

 

Kirjoittaja on Seinäjoen helluntaiseurakunnan nuorisopastori. 

 

Viitteet: 1) Mark. 3:16. 2) Mark. 1:16; Luuk. 5:10. 3) Jer. 16:16. 4) Hes. 37. 5) Matt. 10:6. 6) 1. Kor. 9:5. 7) Matt. 8:23–27; 14:22–33. 8) Joh. 13:37. 9) Ps. 89:10; 107:28–30. 10) Job 38:11. 11) Matt. 8:27. 12) Joh. 13:36–38. 13) Mark. 14:43–52; Joh. 18:1–11. 14) Matt. 26:75. 15) Matt. 26:31. 16) Eusebius, Kirkkohistoria 2.25.7–8. 

 

 

 

Ylösnousemus: faktaa vai fiktiota? 

Historiallisessa mielessä Pietarin elämä liittyy erityisellä tavalla myös kristinuskon merkittävimpään tapahtumaan eli Jeesuksen ylösnousemukseen. Meillä on itse asiassa tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko Pietari oli mukana siinä ydinporukassa, joka kehitti kasaan ennennäkemättömän salaliiton valehdellessaan, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja hän on ilmestynyt monille seuraajilleen, tai sitten Pietari alkoi yksinkertaisesti julistaa loppuelämänsä ajan vain sitä, mitä hän oli todella itse nähnyt ja kokenut. 

Aikamme skeptikoiden väitteitä seuratessa huomaa, miten usein tämä näkökulma unohtuu täysin. Meidän on tärkeä ymmärtää, että kun Pietari juoksi pimeyteen itkemään katkeraa epäonnistumisen itkuaan, hän tiesi vallan hyvin, että peli oli pelattu. Jos otamme tosissamme evankeliumien kuvauksen siitä, mitä Pietari joutui kokemaan, hän ei todellakaan ollut siinä kunnossa, että hän olisi noussut ylös, kerännyt porukan ja keksinyt huonosti päättyneelle kertomukselle paremman lopun. 

Evankeliumien kuvaus on tässäkin kohden todella realistinen. Me emme nimittäin löydä Pietaria kyhäämästä salaliittoa, vaan löydämme hänet juuri sieltä, mistä lukija olettaisikin hänen löytyvän, nimittäin kalastamasta. Todellisuudessa Pietari oli luovuttanut. Peli oli pelattu. Mies oli niin syvällä, ettei häntä voinut nostaa ylös mikään tai kukaan muu kuin ylösnoussut Kristus. 

Ja juuri näin tapahtui. Pietari oli niin vakuuttunut Jeesuksen ylösnousemuksesta, että hän oli valmis laittamaan henkensä pantiksi väitteen puolesta. (JS)

 



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan