Kysy Raamatusta: Mikä sairaus Paavalia kiusasi?

Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock
Galatalaiskirjeessä Paavali muistelee aiempaa Galatian-matkaansa ja toteaa, että hänen ruumiillinen tilansa oli sikäläisille uskoville koettelemus, mutta ”nämä eivät kuitenkaan halveksineet eivätkä inhonneet häntä” (4:13–14, Raamattu Kansalle -käännös). Onko raamatuntutkimuksessa esitetty arvioita siitä, mistä vaivasta tai sairaudesta Paavali kärsi?

En ole tutkinut teologien arvioita kysyjän esittämästä ongelmasta, mutta rohkenen avata omaa käsitystäni niiden mielikuvien pohjalta, joita Paavalin tekstit ovat vuosikymmenten kuluessa synnyttäneet.

Ensimmäiseksi huomioni kiintyy Toisen korinttilaiskirjeen luetteloon Paavalin kärsimistä vainoista ja vaivoista, joista vain muutama sisältyy Apostolien tekoihin talletettuihin Paavalin lähetysmatkojen kuvauksiin. Joukossa on useita vankeuskokemuksia, ruoskimisia ja  raipparangaistuksia – pelkästään juutalaisilta viisi kertaa täyden kaavan ruoskintoja eli yhtä vaille neljäkymmentä lyöntiä kerralla –
kivitys, jonka seurauksena Paavalin luultiin kuolleen, sekä kolme haaksirikkoa, joista yhtä seurasi vuorokauden kestänyt ajelehtiminen
meressä.1

Esimerkiksi Korinttiin tullessaan Paavali kertoo olleensa ”heikkouden vallassa, hyvin pelokkaana ja vapisevana”.2 Apostolien teoista tiedämme, että vähän aiemmin hän oli joutunut rajun pahoinpitelyn kohteeksi Filippissä. Sieltä matka oli jatkunut Tessalonikaan, jossa syntyneen mellakan vuoksi Paavalin oli paettava yötä myöten Beroiaan. Pian Tessalonikan rettelöitsijät tulivat sinnekin.3

Olisiko Paavalilla siis ollut Galatiaan tullessaan silmät mustana, kasvot ruhjeilla, liikkuminen vaivalloista? Emme tiedä. Jos kuitenkin
sirottelemme Paavalin edellä luettelemat kokemukset Apostolien tekojen ”kokousohjelmaan”, on täysin mahdollista, että myös jossakin Galatian seurakunnassa Paavali oli huonossa kunnossa – niin huonossa, että hän pelkäsi, että sekä hänet että hänen julistamansa korkea ja arvokas evankeliumi voitaisiin hänen ruumiillisen tilansa tähden torjua.

Silti Paavali toteutti kutsumustaan. Entisenä seurakunnan vainoojana hän tiesi, millaista on elää eksyksissä ja luulla tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle Jeesuksen seuraajia pahoinpitelemällä.4

Joidenkin raamatuntutkijoiden esittämä arvio siitä, että Paavalilla olisi ollut näkövamma, koska hän kirjoitti isoilla kirjaimilla,5 ei vakuuta
minua. Paavali oli ammatiltaan teltantekijä, ja siinä tarvittiin näköaistia. Hän saneli kirjeensä ”sihteerilleen”, ja vakuuttaakseen lukijansa kirjeen aitoudesta hän laittoi joskus loppuun omakätisen allekirjoituksen – ehkäpä isommalla käsialalla kuin hänen harjaantunut kirjurinsa.

Kysyjä ei siis saa kysymykseensä varmaa vastausta, mutta jos asia meitä vielä perillä kiinnostaa, tiedustellaan sitä suoraan Paavalilta.


Hesekielin kirjassa Jumala sanoo antaneensa Israelille lakeja, jotka eivät olleet hyviä (20:25). Mitähän Herra sillä tarkoittaa? Eikö Mooseksen laki sinänsä ollut periaatteessa hyvä, vaikka ihmiset eivät sitä pystyneetkään noudattamaan – näinhän Paavali myöhemmin totesi (Room. 7:12)?

Kysyjä oikeastaan vastaakin itse esittämäänsä kysymykseen. Kenkä jäi puristamaan juuri siitä, että lain käskyt olivat mahdottomat ihmisen omin neuvoin täytettäviksi. Vai voidaanko sanoa hyväksi sellaista lakia, jonka rikkomuksesta seuraa iankaikkinen kadotustuomio, vaikka sen noudattaminen ei keneltäkään onnistu?

Heprealaiskirjeen kirjoittajan sanoin: ”Jos tuo ensimmäinen liitto olisi ollut moitteeton, ei olisi etsitty tilaa toiselle.”6

Kysymyksessä mainitussa Roomalaiskirjeen kohdassa Paavali todellakin toteaa, että laki itsessään on hyvä, täydellinen ja pyhä. Sen heikkous oli kuitenkin siinä, ettei se yksin suoriutunut niistä tehtävistä, joita varten se oli annettu. Tarvittiin uusi liitto, joka ei perustunut lakiin vaan lupauksille. 7 Ensimmäinen liitto oli voimassa siihen asti, että tuli ensimmäinen – Jeesus – joka sen täytti. Hän ”testamenttasi” onnistumisensa epäonnistuneille ihmisveljilleen ja -sisarilleen ja niin nämäkin saivat iankaikkisen perinnön.8

Uusi liitto ei sorru ihmisen heikkouteen, koska laki ehtoineen on täytetty Kristuksessa. Pyhän Hengen kautta laki elää uskovan sisimmässä auttaen häntä hänen heikkoudessaan. Koko laki on täytetty käytännössä silloin, kun uskova Hengen vaikutuksesta rakastaa lähimmäistään niin kuin itseään.9


Luukkaan evankeliumissa Jeesus kehottaa antamaan almuksi "sen, mikä on sisällä" (Luuk. 11:41). Miten sisimpänsä voi antaa almuksi?

Joku on sanonut, että kädet ovat sydämen näkyvä osa.

Vuorisaarnassa Jeesus nuhtelee rikkaita juutalaisia näytöshurskaudesta, jossa saatettiin oikein torvea toitottamalla kiinnittää paikalla olevien huomiota juuri meneillään olevaan armeliaisuuteen ja sosiaaliseen avustamiseen. 10

Sama todellisen lähimmäisenrakkauden ja hyvän sydämen vaatimus – ulkokohtaisen hurskastelun sijaan – on aiheena myös kysymyksessä mainitussa Luukkaan evankeliumin kohdassa. Almuksi annettu sisin ottaa oman kunniansa sijaan lähtökohdakseen lähimmäisen tarpeet. Tällöin ulkoisen maailman arviot auttajan toiminnasta muuttuvat vähemmän merkittäviksi tai jopa kokonaan merkityksettömiksi. Sama koskee toiminnan näyttävyyttä ja suurieleisyyttä.

Jumalan silmissä tällainen almuksi annettu sisin on kallisarvoinen, 11 eikä se yleensä jätä hädänalaistakaan koskettamatta.


Viitteet:
1) 2. Kor. 11:23–26.
2) 1. Kor. 2:3.
3) Ap.t. 17.–18.
4) Tiit. 3:3, Joh. 16:2.
5) Gal. 6:11.
6) Hepr. 8:7.
7)Hepr. 7:15–28; 8:6–13.
8) Hepr. 9.
9) esim. Room. 13:8–10.
10) Matt. 6:1–4.
11) esim. Matt. 6:4.


Pauli Karppinen
Kirjoittaja on kiertävä raamatunopettaja.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan