Kysy Raamatusta: Loiko Jumala myös pahan?

Gustave Doré: Abelin surma. Shutterstock
Gustave Doré: Abelin surma. Shutterstock
Juutalais-kristillisen näkemyksen mukaan Jumala on luonut kaiken, mitä on olemassa. Onko Jumala siis luonut myös pahan?

Ei, Jumala ei ole luonut pahaa eikä pahuutta. Näin voidaan todeta jo pelkästään sen perusteella, että 1. Mooseksen kirjan ensimmäisen luvun mukaan kaikki, mitä Jumala loi, oli hyvää.1 Sen jälkeen luomiskertomuksessa kuvataan Jumalan hyvästä luomisesta seurannutta viattomuuden ja harmonian aikaa. Lopulta kolmannessa luvussa kerrotaan, miten käärme, kaikista eläimistä ”kavalin”, johti ihmiset lankeemukseen.

Alkutekstissä sana ”kavalin” on johdettu harvinaisesta heprean sanasta arum. Ilmaisu kuulostaa melko samalta kuin amruummim (suom. 'alaston'), jota käytetään luomiskertomuksessa kuvaamaan ihmisten viatonta tilaa, jossa he eivät tunteneet häpeää edes alastomuudestaan.2 Tämä alkutekstin sanaleikki painottaa sitä tosiasiaa, että käärme, jonka muiden raamatunkohtien perusteella tiedämme viittaavan Paholaiseen,3 kavaluudellaan saa ihmiset lankeamaan pois alkuperäisestä viattomuudestaan. Jumala ei siis ole ihmisten pahuuden alku tai luoja, vaan pahuuteen ihmiset vietteli Paholainen.

Onko Jumala sitten luonut Paholaisen alun perin pahaksi? Raamattu ei anna kysymykseen suoraa vastausta, mutta se, että luomisen jälkeen Jumala sanoi kaiken olevan ”hyvää”, näyttäisi selkeästi viittaavan siihen, että Paholainenkin oli alun perin hyvä. Hänen on siis täytynyt langeta syntiin luomisen jälkeen mutta ennen ihmisen syntiinlankeemusta.

Samoin kuin Adam ja Eeva harjoittivat vapaata tahtoaan kapinoidessaan Jumalaa vastaan, myös Paholaisen lankeemuksen syy löytyy hänen vapaasta valinnastaan, ei siitä, että Jumala olisi luonut hänet alun perin pahaksi. Toisin kuin monesti väitetään, Jesajan 14. luku ja Hesekielin 28. luku eivät kuitenkaan puhu Paholaisen lankeemuksesta.


Matteuksen evankeliumin jakeissa 9:18–26 Jeesuksen kerrotaan parantavan erään hallitusmiehen tyttären. Ensin tytön kerrotaan olevan kuollut, mutta sitten Jeesus itse toteaa, että "tyttö ei ole kuollut vaan nukkuu". Miten tämä pitäisi ymmärtää: oliko tyttö siis kuollut vai ei? Hyvin samaan tapaan ”nukkumisesta” puhutaan Lasaruksen kuolleista herättämisen yhteydessä, ja hän ainakin oli kuollut (Joh. 11).

Ytimekäs vastaus: kyllä tyttö oli kuollut, ja Jeesus nosti hänet kuolleista. Mutta miksi Jeesus sitten käytti termiä ”nukkua”, kun hän tarkoitti kuolemaa?

Osittain tämän voi nähdä johtuneen juutalaisesta kulttuurista. Vanhassa testamentissa ”unesta herättämistä” ja ”lepoa” käytetään toisinaan kuoleman ja kuolleista herättämisen symboleina. Esimerkiksi Danielin kirjassa kuolemaan viitataan syvänä unena, josta ihmiset tullaan jonain päivänä nostamaan ylös tuomiolle.4 Lisäksi teksteissä käytetään toistuvasti ilmaisua ”hän meni lepoon isiensä luo” tarkoittaen ihmisen kuolemaa.5

Toiseksi Jeesus luultavasti tarkoitti nukkumisesta puhuessaan sitä, että tytön kuolema ei ollut pysyvä vaan että hän tulee nostamaan tämän kuolleista. Väkijoukot kuitenkin ymmärsivät Jeesuksen väärin, ottivat hänen sanansa kirjaimellisesti ja pilkkasivat häntä. Meidän ei tule tehdä samaa virhettä vaan nähdä asiayhteydestä, että tyttö todellakin oli kuollut.


Matteus toteaa evankeliuminsa alussa (1:1), että Jeesus on Daavidin poika ja Aabrahamin poika. Liittyykö näihin "arvonimiin" jotakin erityistä, jota evankelista niillä haluaa sanoa?

Viittaamalla Jeesukseen Aabrahamin poikana Matteus epäilemättä halusi osoittaa, että Jeesus on Aabrahamille annetun liiton6 täyttymys.

Tuossa liitossa Jumala lupasi antaa Aabrahamille paljon jälkeläisiä ja maa-alueen eli Israelin maan. Lisäksi Jumala lupasi, että Aabrahamin kautta kaikki maailman kansat tulisivat siunatuksi. Vanhan testamentin kuvaamana aikana toteutui näistä lupauksista kaksi ensin mainittua. Viimeinen lupaus täyttyi kuitenkin vasta, kun Jeesus täytti sen ja perusti uuden liiton, johon pääsi osalliseksi ihmisiä kaikista kansoista.

Galatalaiskirjeessä Paavali toteaa samasta ”Aabrahamin lupauksesta”, että siihen kuului sekin, että ihmiset saavat Pyhän Hengen.7 Pyhän Hengen läsnäolo ja vaikutus onkin yksi keskeisistä asioista, joita Vanha testamentti uuteen liittoon yhdistää.8

Entä maininta Jeesuksesta Daavidin poikana?

Sillä Matteus halusi epäilemättä osoittaa, että Jeesus on Jumalan Daavidin kanssa tekemän liiton täyttymys.9 Jumala lupasi Daavidille, että hänen sukunsa olisi Jumalan kansan edustajana ikuisesti eli että Daavidista polveutuisi pysyvä kuningassuku. Tämä Jumalan lupaus ei kuitenkaan ollut tae siitä, että jokainen Daavidin jälkeläinen, joka nousisi valtaistuimelle, pääsisi nauttimaan liiton siunauksista: kunkin kuninkaan oma elämäntapa vaikutti asiaan.10

Lisäksi Daavidin liittoon sisältyi se, että yksi hänen pojistaan tulee hallitsemaan kuninkaana ja rakentamaan Jumalalle ”huoneen” eli temppelin. Tämä viittasi Salomoon, joka rakensi Jumalalle temppelin,11 mutta etenkin se viittaa Israelin lopulliseen kuninkaaseen, Messias Jeesukseen, joka tulisi istumaan Daavidin valtaistuimella ikuisesti. Ylösnousseena ja taivaaseen korotettuna Jumalan Poikana vasta hän lopullisesti täytti Jumalan Daavidille antaman lupauksen ikuisesta kuninkuudesta.12


Tommi Lenho

Viitteet:
1) 1. Moos. 1:31. 2) 1. Moos. 2:25. 3) ks. Joh. 8:44; Ilm. 12:9; 20:2. 4) Dan. 12:2. 5) esim. 1. Kun. 2:10. 6) 1. Moos. 12:1–3; 22:18. 7) Gal. 3:14. 8) esim. Jes. 44:3; Hes. 36:25–27. 9) 2. Sam. 7:8–17. 10) 2. Sam. 7:14. 11) ks. 1. Kun. 6.–8. 12) ks. myös esim. Ps. 89:20–38; Jer. 33:17–22, Luuk. 1:32–33.


Kirjoittaja on Iso Kirja -opiston opettaja.

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan