Kysy Raamatusta: Kultausmallia ortodokseilta?

Kuva: Flickr / Anton Vakulenko
Kuva: Flickr / Anton Vakulenko

Miksi Jumalalle piti rakentaa ilmeisen kallis pyhäkköteltta ja myöhemmin temppelit – sanotaanhan Raamatussa, ettei hän asu ihmiskäsin tehdyissä rakennuksissa (Ap.t. 17:24; ks. Jes. 66:1; 1. Kun. 8:27)? Esimerkiksi pelkästään pyhäkköteltan lampunjalkaan ja sen varusteisiin tarvittiin talentti eli noin 35 kiloa puhdasta kultaa (2. Moos. 37:17–24). Vai pitäisikö muiden kirkkojen ottaa mallia kultausta runsaasti käyttäviltä ortodokseilta?


Pyhäkköteltan ja temppelien rakentamisessa käytettiin todellakin erittäin kalliita materiaaleja. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, että niitä käytettiin sen tähden, että ne – kuten monet muutkin asiat pyhäkköteltassa ja temppelissä – painottivat Israelin pyhän Jumalan asuvan kansansa keskuudessa.

Kun Jumala antoi israelilaisille ohjeet pyhäkköteltan ja temppelien rakentamisesta, hän käski tehdä niihin muun muassa purppuranpunaisia verhoja.1 Purppura oli tuohon aikaan erittäin kallis väri, minkä takia purppuraa käyttivät värinä erityisesti kuninkaalliset. Pyhäkköteltan purppuraverhot symboloivat siis Israelin Jumalan kuninkuutta.

Symbolista merkitystä oli myös sillä, että mitä lähemmäksi tultiin Jumalaa eli sitä paikkaa, missä Jumalan läsnäolo vahvimmin asui, sitä arvokkaammasta metallista erilaiset esineet on tehty.

Esimerkiksi pyhäkköteltan esipihan esineiden tekemisessä käytettiin (Jumalan Käskystä) pronssia ja hopeaa,2 kun taas itse teltan sisällä käytettiin kultaa ja vielä arvokkaampaa ”puhdasta kultaa”.3 Tarkoituksena oli jälleen korostaa Jumalan pyhyyttä.

Entä pitäisikö muiden kirkkojen ottaa mallia ortodokseilta ja käyttää nykyistä runsaammin esimerkiksi kultausta rukoushuoneissaan? En usko, että se on tarpeen, koska vanhan ja uuden liiton välillä on eräs tärkeä ero: uudessa liitossa uskovat itse ovat nyt temppeli, jossa Jumala asuu Pyhän Henkensä kautta.4

Vanhan liiton pyhäkköteltta ja temppelit ainoastaan osoittivat tähän tulevaan ja suurempaan Jumalan läsnäoloon kansansa keskellä, joka toteutui Jeesuksessa.5 Samalla pyhäkköteltta ja temppelit olivat esikuvia siitä, kun tulevaisuudessa taivas ja maa yhdistyvät Uudessa Jerusalemissa ja Jumala asuu lopullisesti kansansa keskuudessa.6

Raamatussa jakeiden alapuolelle on merkitty niin sanottuja ristiviitteitä eli viittauksia muihin jakeisiin. Miksi nämä ristiviitteet ovat olemassa? Onko tarkoitus alleviivata Raamatun luotettavuutta osoittamalla, että samoista asioista puhutaan muuallakin?

Ristiviitteitä on olemassa montaa eri lajia. Niistä ensimmäisessä ristiviite ilmoittaa lukijalle, että kyseiselle Raamatun tapahtumalle tai sanonnalle on olemassa rinnakkaiskohta muualla Raamatussa.

Toiseksi ristiviitteitä käytetään silloin, kun kahdessa tai useammassa raamatunkohdassa käytetään hyvin samankaltaista kieltä tai puhutaan samasta teemasta. Tästä hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa jae Luuk. 5:32, jossa on ristiviite Luuk. 19:10:een ja 1. Tim. 1:15:een. Kaikissa noissa jakeissa puhutaan siitä, miten Jeesus kutsuu syntisiä ihmisiä pelastukseen.

Kolmanneksi ristiviitteitä käytetään silloin, kun halutaan osoittaa, että Uusi testamentti lainaa kyseisessä kohdassa jotakin Vanhan testamentin tekstikohtaa.

Lopuksi on vielä tärkeä sanoa, että ristiviitteet ovat eri asia kuin alaviitteet. Alaviite löytyy vuoden 1992 käännöksessä esimerkiksi Matt. 19:9:stä (alaviite on merkitty tekstiin asteriskilla *), jolloin viite antaa lisätietoa siitä, että tuon jakeen tietyt sanat puuttuvat joistakin tärkeistä käsikirjoituksista. (Raamattu kansalle -käännöksestä alaviitteet merkitään pienellä numerolla yläindeksissä.)

Ristiviitteiden tarkoitus ei siis ole niinkään osoittaa Raamatun luotettavuutta, mutta tekstiä selittäviä alaviitteitä näkee joskus käytettävän tähän tarkoitukseen.

Johanneksen evankeliumin mukaan juutalaiset odottivat tuohon aikaan "Kristusta, Eliaa ja profeettaa" (1:21–25). Kristuksen eli Messiaan odotus on ymmärrettävä, samoin Elian, jonka paluusta puhuu Vanhan testamentin Malakian kirja (4:5/3:23). Mutta mistä oli kyse profeetan odotuksessa? Entä kuinka kirjaimellisesti Elian paluu -profetia tuon ajan juutalaisuudessa otettiin: odotettiinko Elian itsensä todellakin inkarnoituvan uudelleen ihmishahmoon?

Jeesuksen ajan juutalaiset todellakin odottivat Elian – joka ei ikinä kuollut vaan otettiin taivaaseen tulisilla vaunuilla7 – palaavan takaisin maan päälle samalla tavalla, kuin hän oli lähtenytkin.

Jotkut odottivat Elian tulevan ratkaisemaan rabbien välisiä erimielisyyksiä; toiset ajattelivat hänen tekevän suuria ihmeitä tai esittelevän Messiaan kansalle voitelemalla hänet. Joka tapauksessa hänen uskottiin ”asettavan kaiken kohdalleen”8 ja kääntävän isien ja
 asten sydämet toistensa puoleen.9

Kysymyksessä mainitussa kohdassa Johannes Kastaja kielsi olevansa kirjaimellisesti sama Elia, joka otettiin satoja vuosia aiemmin taivaaseen. Toisaalta Jeesus sanoo toisaalla,10 että Johannes Kastaja oli Elia, ja jo ennen Johannes Kastajan syntymää enkeli profetoi hänen isälleen Sakariaalle, että Johannes tulisi kulkemaan ”Elian hengessä ja voimassa”.11

Johannes Kastaja siis luultavasti kieltää tässä Johanneksen evankeliumin kohdassa olevansa kirjaimellisesti sama henkilö kuin profeetta Elia. Hän kuitenkin ilmeisesti tiesi toimivansa ”Eliana” eli Elian hengessä ja voimassa ja täyttävänsä näin Malakian profetian.

Kysymyksessä mainitussa profeetan odotuksessa puolestaan oli kyse Mooseksen ennustaman12 tulevan profeetan odotuksesta. Vaikka monissa tuon ajan juutalaisissa teksteissä kyseisen lupauksen tulkitaan viittaavan yleiseen Vanhan testamentin kaltaisten profeettojen ”viran” palauttamiseen, jotkut uskoivat ”profeetan” viittaavan tiettyyn yksilöön, joka tulisi ennen Messiasta. Näin ajateltiin esimerkiksi Qumranin yhteisössä.

Apostolien teoissa Pietari antaa ymmärtää, että Jeesus täytti tämänkin Vanhan testamentin profetian.13

Viitteet:
1) 2. Moos. 26:31–37.
2) 2. Moos.27:1–19.
3) 2. Moos. 25.
4) 1. Kor. 6:12–20.
5) Joh. 1:14.
6) Ilm. 21–22.
7) 2. Kun. 2:11.
8) ks. Matt. 17:11.
9) ks. Mal. 4:5–6/3:23–24.
10) esim. Matt. 11:14.
11) Luuk. 1:17.
12) 5. Moos. 18:15–19.
13) Ap.t. 3:17–24.


Tommi Lenho

Kirjoittaja on Iso Kirja -opiston opettaja.


Onko sinulla noussut Raamatun äärellä mieleen jokin kysymys, joka on jäänyt askarruttamaan? Lähetä kysymyksesi sähköpostitse osoitteella tai
kirjeessä osoitteella Aikamedia Oy / Ristin Voitto -lehti (Kysy Raamatusta), Jäspilänkatu 2, 04250 Kerava. Kysy Raamatusta -palsta julkaistaan noin kerran kuukaudessa. Toimitus pidättää oikeuden valita lähetetyistä kysymyksistä vastattavat. Vastaajina toimivat tunnetut helluntailiikkeen raamatunopettajat.


Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan