Joulun lapsi keskipisteeseen – Avuton Jeesus-vauva kutsuu ihmettelemään Jumalan rakkautta ja palvomaan häntä maailmankaikkeuden Herrana

Vastasyntynyttä Jeesusta ihastellessa saattaa unohtua, mitä varten hän tuli maailmaan. Tiesitkö, Maria? -joululaulussa viesti sanoitetaan näin: â€Hän, ken uinuu vierelläs, on Taivaan Kuningas, syytön Uhrilammas ja Messias!†(Shutterstock)
Vastasyntynyttä Jeesusta ihastellessa saattaa unohtua, mitä varten hän tuli maailmaan. Tiesitkö, Maria? -joululaulussa viesti sanoitetaan näin: â€Hän, ken uinuu vierelläs, on Taivaan Kuningas, syytön Uhrilammas ja Messias!†(Shutterstock)

20.12.2023 | Elina Rautio 

Huoneessa kaikuu kimeä itku. Kippuralle koukistuneet jalat ja kädet heiluvat ilmassa, pikkuruinen suu hamuaa ruokaa. Vauvan olemus rauhoittuu, kun äiti kietoo lapsen syliinsä. 

Todennäköisesti tämänkaltainen oli Jeesuksen ja Marian ensimmäinen kohtaaminen. Todennäköisesti myös syntymää seuraavat päivät ja viikot noudattivat tavallista kaavaa: Maria ruokki, pesi, silitteli ja paijasi, vaihtoi välillä kapalot puhtaisiin, jutteli ja hymyili lapselleen. Kenties mikään ei viitannut siihen, että Kaikkivaltias Jumala oli syntynyt ihmiseksi.

 

 

       Jumalan nöyryyttä korostavat kaikki syntymään liittyvät olosuhteet.

 

Sitten perhe alkoi saada yllätysvieraita vaatimattomaan majapaikkaansa. Ensin ovelle koputtivat paimenet, jotka kertoivat tulleensa paikalle yliluonnollisen kokemuksen, enkelin ilmestymisen, johdosta. Seuraavaksi paikalle saapui kolme arvokasta herraa, jotka heittäytyivät maahan kumartamaan lasta ja antoivat tälle kalliita lahjoja. Idän tietäjiksi osoittautuneet miehet vahvistivat paimenten viestin. Tämä lapsi olisi erityinen: juutalaisten kuningas ja profeettojen lupaama Messias.1 

Viimeistään tässä vaiheessa Maria varmasti uskoi, ettei kuukausien takainen kohtaaminen enkelin kanssa ollut pelkkää unta. Hän oli todella synnyttänyt Jumalan Pojan.2 


Ihmisistä riippuvainen Kaikkivaltias 

Tämä joulukuvaelmista tuttu asetelma, avuton lapsi tietäjien palvomana, sisältää kaksi kristinuskon ydinviestiä. Ensiksikin se osoittaa koko Raamatun punaisen langan: sellaisen Jumalan, joka kaipaa yhteyttä luomiinsa ihmisiin niin syvästi, että on valmis nöyryyttämään itsensä. Ihmiseksi syntyessään maailmankaikkeuden luoja Paavalin sanoin alensi itsensä, otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi.3 

Jumalan nöyryyttä korostavat kaikki syntymään liittyvät olosuhteet: kohuraskaus ennen naimisiinmenoa, pitkä ja uuvuttava synnytysmatka, lannalle haiseva syntymäpaikka sekä ilouutisen ensimmäisiksi vastaanottajiksi valitut kuulijat: yhteiskunnan arvoasteikon pohjalla olevat paimenet. Puhumattakaan siitä pikkulapsen osasta, johon Kristus ihmiseksi syntyessään suostui – täydelliseen riippuvuuteen hoitajistaan ravinnon, puhtauden ja suojan lähteinä. 

Eläinten syöttökaukalossa makaava lapsi onkin kristityille paitsi esikuva nöyryydestä myös esimerkki taivaallisen Isän ja hänen lastensa suhteesta. Meidän osamme on heittäytyä taivaallisen Isämme huolenpidon varaan ja uskaltautua täydelliseen riippuvaisuuteen elämämme antajasta. 


Palvonnan arvoinen Jumala 

Toinen jouluevankeliumin ydinviesti on, että avuttomuudestaan huolimatta Jeesus-lapsi oli palvonnan arvoinen. Vauvan saamat arvokkaat lahjat olivat myös hänen vanhemmilleen muistutus perheen arvojärjestyksestä. Vaikka heidän pienokaisensa ei moneen kuukauteen edes selviäisi hengissä ilman heidän apuaan, hän olisi kuitenkin heidän – ja koko maailman – pelastaja. 

Voimme vain kuvitella, miltä Mariasta tuntui pestessään tai nukuttaessaan lastaan. Tunnetun Mary, Did You Know? (Tiesitkö, Maria?) -laulun sanoittaja pohtii tilannetta näin: 

”Tiesitkö, Maria, että poikasi kerran vetten päällä kulkee? Tiesitkö, Maria, että lapsemme hän pelastukseen sulkee? Syntyi tänne maailmaan hän tuomaan sanomaa. Tämä pienokainen rakkain myös sinut lunastaa. 

Tiesitkö, Maria, että sokean hän valoon uuteen johtaa, kuinka kädellään hän tyynnyttää, kun myrskytuuli kohtaa? Enkeleitten maan hän meidän vuoksi jättää saa. Kun sä lastas pientä hoivaat, niin hoivaat Jumalaa.” 


Esimerkki nöyryydestä 

Aikamoinen vastuu. Ja kunnia. Varmasti Maria ja Joosef tiedostivat sen, vaikka eivät vielä ymmärtäneet, mitä kaikkea lapsen jumaluus tarkoitti. Todennäköisesti he ainakin ymmärsivät, että Jeesus olisi heidän herransa, ei toisinpäin. 

Tämän asetelman ymmärsivät myös paimenet ja tietäjät sekä Marian sukulainen Elisabet, joka jo raskausaikana tunnusti Marian kantaman lapsen herrakseen.4 Raamattu ei kerro, olivatko Jeesus ja Elisabetin poika Johannes tekemisissä lapsuudessaan ja nuoruudessaan. Mitä ilmeisemmin Elisabet kuitenkin kasvatti miehensä Sakariaan kanssa Johannesta kutsumukseensa. Johannes oppi jo varhain, että hänen tehtävänään olisi valmistaa ihmisiä ottamaan itse Herra vastaan.5

 

 

       Raamattu kutsuu meitä luovuttamaan elämämme parrasvalot Jeesukselle.

 

Johanneksen sisäistämästä kutsumuksesta kertovat erityisesti ne sanat, jotka hän sanoo palvelutehtävänsä lopussa opetuslapsilleen: ”Te voitte itse todistaa, että minä sanoin: ’En minä ole Messias. Minut on lähetetty kulkemaan hänen edellään.’ Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen.”6 

Edellä lainatusta puheenvuorosta kuultaa myös Johanneksen nöyryys. Hänelle ei tehnyt tiukkaa väistyä taka-alalle siinä vaiheessa, kun hänen tehtävänsä oli suoritettu ja päänäyttämölle astui Jeesus. ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi”, Johannes painotti vielä opetuslapsilleen.7 


Haaste itsekkyyden hylkäämiseen 

Kenties kaikista tärkein Johanneksen esimerkki on kuitenkin alistuminen Kristuksen herruuden alle. Niin epämuodikasta kuin sen sanominen onkin, Raamattu kutsuu meitä luovuttamaan elämämme parrasvalot Jeesukselle. Jeesuksen opetukset tähtäävät siihen, samoin Paavalin. 

Uudessa testamentissa meitä haastetaan muun muassa etsimään ennen kaikkea Jumalan valtakuntaa, ”ottamaan ristimme” ja ”kadottamaan elämämme” sekä heittämään kaikki muu pois roskan tavoin.8 Eli toisin sanoin: luopumaan omista itsekkäistä päämääristämme ja laittamaan Jumalan suunnitelmat niiden edelle. Lopulta jopa ”pienenemään” niin, että voimme sanoa Paavalin sanoin: ”Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa.”9 

Teologi ja raamatunopettaja Petrus Ahonen käyttää Paavalilta lainaamaansa kielikuvaa Kristuksen orjaksi tai omaisuudeksi tulemisesta.10 Kun tunnustamme Jeesuksen Herraksemme, tunnustamme hänet elämämme lähteeksi ja auktoriteetiksemme, jolla on viimeinen sana myös unelmiemme toteutumisessa. 

Juuri näin teki myös Messiaan äidiksi valittu Maria, joka sai nähdä lähietäisyydeltä armollisen ja nöyrän Jumalan syntyvän ihmiseksi. Hänen asenteensa näkyy ennen kaikkea hänen vastauksessaan raskaudesta ilmoittavalle enkelille. Tuossa tilanteessa Maria laittoi sivuun niin oman maineensa kuin omat suunnitelmansakin ja sanoi: ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanoit.”11 

 

Lähteet: 

Ahonen, Petrus: Kutsumuksena Jeesuksen seuraaminen. Kutsumushautomo-podcastin haastattelu (kausi 3, jakso 9). 

Greene, Buddy (säv.) & Lowry, Mark (san.). Mary, Did You Know? Suom. Seppo J. Järvinen. 

 

Viitteet: 

1) Luuk. 2:8–20; Matt. 2:1–11. 2) Luuk. 1:26–38. 3) Fil. 2:6–8. 4) Luuk. 1:43. 5) Luuk. 1:17. 6) Joh. 3:28–29. 7) Joh. 3:30. 8) Matt. 6:33, 16:24–25; Joh. 12:24–25; Fil. 3:8. 9) Gal. 2:20. 10) 1. Kor. 7:22. 11) Luuk. 1:38. 

 

Kirjoittaja Aikamedian toimittaja ja kasvatustieteen tohtori, joka harrastaa käytännöllistä teologiaa. 

 

Jouluevankeliumi 

Niinä päivinä keisari Augustus antoi käskyn, että koko valtakunta oli pantava verolle. Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Kviriniuksen ollessa Syyrian maaherrana. Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa. 

Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, Beetlehemiin, koska hän oli Daavidin huonetta ja sukua, verollepanoa varten kihlattunsa, Marian, kanssa, joka oli raskaana. Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majatalossa. 

Sillä seudulla oli paimenia kedolla vartioimassa yöllä laumaansa. Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään. He pelästyivät suunnattomasti, mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille hyvän sanoman suuresta ilosta, joka on tuleva kaikelle kansalle. Teille on tänään Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra. Ja tämä on teille merkkinä: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” 

Yhtäkkiä oli enkelin kanssa suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen: ”Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maan päällä rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto.” 

Kun enkelit olivat menneet heidän luotaan taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: ”Menkäämme nyt Beetlehemiin katsomaan sitä, mikä on tapahtunut ja minkä Herra meille ilmoitti.” He menivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä. Tämän nähtyään he ilmoittivat sen sanan, joka heille oli tästä lapsesta puhuttu. Kaikki, jotka sen kuulivat, ihmettelivät, mitä paimenet heille puhuivat. Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat mieleensä ja mietti niitä sydämessään. 

Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa kaikesta, mitä olivat kuulleet ja nähneet, sillä kaikki oli niin kuin heille oli puhuttu. 

 

Luuk. 2:1–20 (Raamattu Kansalle 2012) 

 

Pohdittavaksi yksin tai pienryhmässä: 

  1. Lue oheinen jouluevankeliumi ja yritä sukeltaa tuttuun kertomukseen sisälle eri aistein. Miltä tapahtumapaikoilla mahtoi haista, millaisia ääniä kuului, mitä tapahtumissa osallisina olevat ihmiset näkivät, ja millaisia tunteita he kokivat? Mitä oivalluksia saat?
  2. Kuvittele hetki, millaisesta ympäristöstä Jeesus tuli syntyessään maan päälle. Miltä hänestä mahtoi tuntua luopua jumalallisesta olemuksestaan ja syntyä avuttomaksi lapseksi tuohon edellä kuvailemaasi ympäristöön? Mitä se kertoo hänen ajatuksistaan ja tunteistaan ihmisiä kohtaan?
  3. Mitä Jeesuksen ottaminen herraksi voisi tarkoittaa sinun elämässäsi juuri nyt? Mihin koet Marian ja Johanneksen esimerkkien haastavan sinua?

(ER) 

 

Kuuntele opetuskirjoitukseen liittyvä lyhyt videoalustus Aikamedian YouTube-kanavalta.



Lukijalta
40/201

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan