Virhetulkintoja vastaan

Myös Arto Pöllänen ja John Remes ottavat kantaa naispaimenuutta vastaan. He pyrkivät aluksi korjaamaan ”kauan hoettua virheellistä sanontaa”, jonka mukaan ”Kristuksessa ei ole miestä eikä naista”. Sitä ei heidän mukaansa löydy Raamatusta.

Ei ole kuitenkaan lainkaan selvää, mitä virheellistä kyseisessä sanonnassa on ja miten Pölläsen ja Remeksen viittaus käännökseen ”Tässä ei ole –– miestä eikä naista” (Gal. 3:28, KR 1933/38) sitä korjaa.

Kohdan Gal. 3:28 edellä todellakin käsitellään uskonvanhurskautta ja kastetta, mistä Paavali siirtyy toteamaan, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia Kristuksessa. Paavalin opetus on suorastaan radikaali patriarkaalisen kulttuurin keskellä: mies ja nainen ovat tasavertaisia Kristuksen työn kautta.

Vaikka tekstikohta ei puhu suoraan johtajuudesta, se sopii yksiin Paavalin muiden tekstien kanssa. Emme käsitä, mitä myöhempiä Paavalin kirjeiden opetuksia kyseisellä Galatalaiskirjeen jakeella on yritetty kumota. Uskomme Paavalin olleen johdonmukainen opetuksessaan. Raamatullinen tasa-arvoinen johtajuus ei tee tyhjiksi miesten ja naisten välisiä eroja, vaan miehet ja naiset on kutsuttu yhdessä ja toisiaan täydentäen johtamaan seurakuntaa.

Olemme jo aiemmissa kirjoituksissamme korostaneet, että miehen hallintavalta oli osa syntiinlankeemuksen kirousta, ei osa luomisen siunausta. Paavalin luomista ja syntiinlankeemusta käsittelevät tekstit tulee lukea niiden asiayhteyksissään, joissa käsitellään tiettyjä paikallisseurakuntien tilanteita, esimerkiksi profetoimista ja rukouskokouksia Korintissa.

Sanalla ”pää” Paavali viittaa ensisijaisesti alkuperään ja lähteeseen, vaikka kreikkalais-roomalaisessa patriarkaalisessa perhekunnassa mies oli hierarkian huipulla. Emme voi kopioida patriarkaalista mallia sellaisenaan, koska Paavali tuo jo patriarkaalisen kulttuurin keskellä selkeästi esiin sukupuolten tasavertaisuuden. Jakeessa 1. Kor. 11:12 hän vetoaa tasa-arvoon: ”–– sillä niin kuin nainen on alkuisin miehestä, niin myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on Jumalasta.”

Paavali näki Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurakunnan alkulähteenä. Tämä ajatus on keskeinen myös avioliittoa käsittelevässä kohdassa Ef. 5:21–33, jossa aviopuolisoita kehotetaan molemminpuoliseen alistumiseen.

Remes ja Pöllänen esittävät melko omituisen väitteen Paavalin mainitsemasta Juniasta. Kysymys Junian tai Juniaksen sukupuolesta ei nimittäin riipu käsikirjoituksista, koska niissä esiintyy joko muoto Junian tai Julian (Papyrus 46). Jos Junian-sanassa alfakirjaimen päälle laitetaan akuutti, se tarkoittaa naista ja jos taas sirkumfleksi, perusmuoto voisi olla Junias (mies). Koska varhaisimmat käsikirjoitukset on kirjoitettu majuskeleilla (suuret kirjaimet) eikä niissä käytetty korkomerkkejä, kysymystä ei voida ratkaista – toisin kuin Remes ja Pöllänen esittävät – viittaamalla vanhimpien käsikirjoitusten sanamuotoon. Kreikan kielen rakenne, jossa käytetään sisäsijaa ilmaisevaa prepositiota ja monikon datiivia jäsentyy parhaiten siten, että Andronikus ja Junia olivat itse apostoleita. Kreikankielessä on passiivinen agenttirakenne ilmaisemaan ajatusta, jossa ”apostolit olisivat arvostaneet heitä”. Tätä Paavali ei kuitenkaan käytä.

Myös kirkkoisien mukaan kyseessä oli nainen. Jopa ”naispappeutta” vastustanut Johannes Krysostomos (k. 407 jKr.) uskoi Junian olleen naisapostoli. Kirkkoisien välillä väiteltiin pääasiassa vain siitä, oliko kyseinen nainen Junia vai Julia. Maskuliinimuodon yleistymiseen vaikutti merkittävästi roomalaisen Aegidiuksen (1245–1346) kommentaari. Luther omaksui maskuliinimuodon kansankieliseen käännökseensä (1522), jonka esimerkkiä monet myöhemmät käännökset seurasivat.

Mitä tulee yhdessäoloon vankilassa, on todettava, että Rooman valtakunnassa varsinaiseen erilliseen vankilaan laitettiin oikeastaan vain ennen kuolemantuomiota. Tavallisin vankeus oli tarkemmin sanottuna kotiaresti, jossa miehet ja naiset saattoivat luonnollisesti olla yhdessä samalla tavoin kuin taloissa muutenkin. On syytä huomata, että Apostolien teoissa (8:3) Saulin kerrotaan raahanneen miehiä ja naisia vankilaan. Naiset olivat alkuseurakunnassa aktiivitoimijoita, joita myös Saul piti uhkana ennen kääntymystään.

Pöllänen ja Remes tunnustavat Foiben olleen naisdiakoni, mutta väittävät, etteivät diakonit ole seurakunnan johtajia. Ylipäätään tulisi käydä keskustelua siitä, mitä johtajuus on ja miten se ilmenee. Uuden testamentin mukaan diakonien tehtäviin kuului muun muassa pyhien avustustyön koordinointia. Tämä oli vastuullinen tehtävä, johon sisältyi tärkeiden päätösten tekemistä ja ihmisten johtamista. On turha väittää, etteivät diakonit ole johtajia, vaikka heidän roolinsa eroaa esimerkiksi paimenen roolista.

Naisdiakoni Foibe toimi alkuseurakunnassa johtajana miesten rinnalla. Hän vahvistaa uusitestamentillisen periaatteen: keskeistä diakonien ja vanhimpien valintakriteereissä ei ole valittavan sukupuoli, vaan näiden moraalinen nuhteettomuus ja yksiavioisuus. Selitysmalli, jossa valintakriteereiden katsotaan viittaavan sukupuoleen, on ristiriitainen, koska Uusi testamentti kertoo toisaalla alkuseurakunnan valinneen diakoniksi naisen.

Pöllänen ja Remes myöntävät, että Jumala on käyttänyt myös naisia julistajina: Kuhlman, Baker, lähetystyöntekijät ja evankelistat. Kuitenkin Sana kieltää Pölläsen ja Remeksen mielestä naispaimenuuden. Selvennystä vaille jää jälleen kerran, millä oikeutuksella esimerkiksi kotimaan helluntailaiset naispioneerit tai suomalaiset naislähetit ovat perustaneet ja vuosikausien ajan paimenina johtaneet seurakuntia, usein varsin menestyksekkäästi. Naiset ovat voineet toimia seurakunnan johtajina miesten kanssa, mutta nyt tuota mahdollisuutta halutaan edelleen rajoittaa epäloogisin perustein. Jos Jumala on katsonut myös naiset työhön soveltuvaksi ja varustanut heidät, eikö Pölläsen ja Remeksen logiikka ole aika pettävä?

Tuskin naislähettimme ovat kokeneet sukupuolenvaihdoksen matkalla lähetyskentälle.


Kunnioituksella edelleen

Tuomas Havukainen, Keuruu
Jonna Havukainen, Keuruu
Matti Kankaanniemi, Tyrvää
Sirkku Hoikkala, Kerava
Markus Mäenpää, Keuruu
Pilvikki Viitanen, Rovaniemi
Tuomas Harri, Keuruu
Anna Lehmuskoski, Tampere

Teema
51

Teema10.11.2023 | Anniina Jakonen

Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi
Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi.
– Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaMegadethin Dave Mustaine ja Dave Ellefson, Brian Welch ja Reginald Arvizu Kornista, W.A.S.P.-yhtyeen Blackie Lawless ja Iron...
TeemaHyväosaisuus kasautuu myös parisuhdeasioissa. Köyhyys lisää eroriskiä.
TeemaSyviä kriisejä läpi käynyt pariskunta suosittelee vahvaa sitoutumista ja kommunikaatiotaitojen opettelemista.
TeemaAvioliittoleireille tullaan erilaisista tilanteista.
UutisetHuipputeknologia seuloo haitalliset yksilöt suuristakin väkijoukoista.
UutisetAnna Hellgrenin elämään vakava sairaus toi yksinäisyyden, mutta seurakunta on hänelle koti.
TeemaUudentyyppinen tapa tukea lapsia ja nuoria sai pilottikoululta hyvän palautteen.
TeemaFidan globaalikasvatustunnit tavoittavat vuosittain tuhansia oppilaita ja satoja opettajia.
TeemaLukijoiden maailma on otettu huomioon niin kampanjalehden tekstissä kuin kuvissakin.
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saa­nut vuosien aikana tukevaa tuntumaa eri kristillisten pii­rien nuoriin.
...
TeemaMillainen on helluntainuori vuonna 2018? Nuoret kertovat siitä itse.
TeemaSeurakunnasta annetut eväät vaikuttavat siihen, kestääkö nuoren usko vai kaatuuko se kuin korttitalo
TeemaYstävän kuolema sai Milja Peuramäen ymmärtämään, ettei aina tarvitse olla vahva.
TeemaMasentunut ja uupunut voi olla turvallisella mielellä, sillä uskossa ei ole kyse siitä, mitä ihminen tekee.
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tal­lessa kansioita, joihin on kertynyt yli 200 samaa aihet­ta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat taistelusta, jon­ka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaMielenterveysongelmien stigma on vähentynyt, mutta psykoosisairaudesta kärsivä ja hänen läheisensä jäävät yhä helposti yksin.
TeemaSeurakunta voi tarjota vangille kasvualustan yhteiskuntaan ja kiinnekohdan kristilliseen uskoon.
TeemaParhaat tulokset saavutetaan luottamuksellisilla ihmissuhteilla ja Jumalan voimalla, valtakunnallisilla vankilalähetyspäivillä todettiin.
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaIslamin mullan alta nousee paljon pieniä taimia. Jos meillä on hengellinen ilta, puolikuun maissa on vasta aamu.
TeemaLähi-idän kristityistä puhuttaessa tulee melko nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista ja lujista sukusiteistä juontava ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin, kun to...
TeemaTuleva maailmanlaajuinen verkosto tähtää uskon ja lähetysvastuun kasvuun.
TeemaUskoon tulleiden ja potentiaalisten johtajien omankieliset tilaisuudet vastaavat kristillisen arabiyhteisön tarpeisiin Suomessa.
TeemaMiten voisin muistaa maailman tarpeita mutta saada omanikin kuuluviin?
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaMitkä ovat kolme tärkeintä esirukousvastaustasi? Neljä henkilöä vastaa.





Petri Viinikkala


1. Aikuisuuden kynnyksellä koetin elää hyvää elämää ja kelvata Juma...
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaKristuspäivä tuo tuhannet kristityt yhteen rukoilemaan.
TeemaMalmin Saalem -seurakuntaan kuuluvat Anneli ja Jorma Lahikainen ovat saaneet tehtäväkseen sytyttää rukoustulta ympäri Suomen.
UutisetKun kodissa on rakkauden ilmanala, homma toimii, Miko Puustelli sanoo.
TeemaLapsen menetys jättää ilmaan paljon kysymyksiä. Katkeruuden tilaan ei kuitenkaan pidä jäädä, Esko Mäkelä sanoo.
TeemaTerapeutti pystyy auttamaan, jos hän kykenee kokemaan saman särkymisen kuin asiakkaansakin.
TeemaOma muuttunut isä oli Rainer Frimanille tärkeä esikuva.
TeemaEsimerkkinä oleminen on nigerialaistaustaisen Samuel Okunoyen mielestä isyyden kulmakivi.
TeemaVasta kun seurakunta tajuaa rikkinäisyytensä, siitä voi tulla parantava yhteisö.
TeemaNoora Nätkin ei luule enää, että kaikkien tunteiden täytyy johtaa toimintaan.
TeemaHomoseksuaalisuuden syntyyn vaikuttavat monet tekijät.
TeemaLähtö ei tullut yllättäen. Silti sen jättämä kaipaus ja ikävä täyttävät sielun kuin sumea usva.
TeemaSururyhmässä on mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi moninkertaisesti.
TeemaYhteistyössä ryhmien käynnistämiseen löytyivät myös riittävät resurssit.
TeemaOman lapsen kuolema on valtavan suuri menetys, jolla on kokonaisvaltaisia ja pitkäaikaisia vaikutuksia.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan tehtävä? Kenelle se oikein kuuluu? Miksi niin harvat innostuvat nykyisin evankelioimisesta? Ja mitä se oikeastaan käytännössä on?

...
TeemaMitä seurakunnan tulee ymmärtää maallistuneen nykyihmisen elämästä, jos haluaa tehdä Jeesusta hänelle tunnetuksi ja välittää hänestä aidosti?


– Kun teemme tämän...
TeemaEvankelioimisen suuria innovaatioita helluntailiikkeessä olivat 1900-luvun alkupuolella telttakokoukset ja kitarakuorot. Evankelioiva Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaEvankeliumi tavoittaa näinä päivinä yli miljoona maamme asukasta.
TeemaPunainen väri on vähentynyt tavoittavan työn tilannekartoituksessa. Suomen ainoa palkattu HS- yhteysevankelista löytyy Lapista.
TeemaHellevi Pasanen murehtii turhautuneiden seurakuntalaisten puolesta ja innostaa heitä viemään ilosanomaa toisille.
TeemaJumalan navigaattori ohjaa pyöräilijää tarkasti aivan oikeiden henkilöiden luo.
TeemaTuomo Rauma rohkaistui rukoilemaan sairaiden puolesta.
TeemaPirkko Eemola ymmärtää nyt, mitä Jumalan valmistamat teot tarkoittavat.
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset, ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten merkittävimmistä globaalin kristillisyyden ilmiöistä.” Näin suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten ja roomalaiskatolisen kirkon vuonna 1972 aloittamaa k...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan