Urvas ohittaa raamatullisten perustelujen merkityksen

Kiitämme Sanna Urvasta vastineesta (RV 18) hänen haastatteluaan (RV 12) käsitelleeseen kannanottoomme (RV 16), jossa toimme esiin tasa-arvoisen johtajuusnäkemyksen raamatullisuutta ja uskollisuutta helluntai-identiteetille.

Urvaksen lähestymistavan suurin ongelma on, että se ohittaa raamatullisten perustelujen merkityksen liian kevyesti, vaikka Raamattu on helluntailaisille opin ja käytännön määrittäjä. Kysymys Raamatun auktoriteetista jää epäselväksi, jos Raamatun tulkintaa eivät sido mitkään yhteiset pelisäännöt, kuten esimerkiksi pyrkimys selvittää, mitä kukin Raamatun kirjoittaja tekstillään alun perin tarkoitti. Urvaksen kanta heijasteleekin postmodernia, Raamatun merkityksen suhteellistavaa ajattelutapaa, jossa yhteisöt voivat lopulta määrittää itse kantansa ja jolloin erilaisia ”oikeita näkemyksiä” voi olla olemassa riippumatta siitä, mitä Raamattu asiasta viestii.

Ajatteleeko Urvas, että hänen uskomuksensa siitä, että ”johtajuusrakenne on kirjoitettu Raamatun tekstiin selkeästi ja myös arkikielellä ymmärrettävästi” vapauttaa helluntailaiset Raamatun selittämisen periaatteista? Tämä voi johtaa mielivaltaan, jossa Raamattu ei toimi enää arvovaltaisena.

Vaikka Raamattua ei voida selittää tyhjiössä ilman yhteisön vaikutusta, myös Raamatun tekstin taustoja tulee selvittää. Esimerkiksi tietyssä tilanteessa kirjoitetun Uuden testamentin kirjeen ymmärtäminen vaatii käsitystä kirjoittamisen taustasta. Jos Jumalan sana ei liity mitenkään siihen, mitä Paavali alun perin kirjoitti, kysymys siitä, mitä Raamattu sanoo, kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Vaikka Raamatun tulkintaa eivät voi ohjata vain koulutetut teologit, heidän tehtävänään on saattaa oppimansa laajempaan tietoisuuteen ja selittää Raamattua vastuullisesti. Helluntailainen tuntee Raamatun ja kykenee etsimään vastauksia haastaviin kysymyksiin koulutustasostaan riippumatta.

Urvaksen väite, että Uusi testamentti ei sanoita tasa-arvoista johtajuusnäkemystä riittävän selkeästi, on kyseenalainen. Kyse on siitä, mihin teksteihin ja tulkintoihin on totuttu kiinnittämään huomiota.

Kun kerran Uuden testamentin aikana nainen voitiin nimetä apostoliksi ja diakoniksi, jolle esitetään samat valintaperusteet kuin seurakunnan vanhimmille, miksi meidän nyt pitäisi asettaa naisille rajoituksia? Naisapostoli Junia (Room. 16:7) kuului ensimmäisten, Jeesuksen valitsemien kahdentoista apostolin jälkeen valittuihin toisen polven apostoleihin, joihin myös nykyseurakunnan johtajat voidaan rinnastaa. Jos apostolilla ei ollut konkreettista auktoriteettia seurakunnan yli, minkälaisesta apostolista oikein oli kyse? Eikö tämä kerro jotakin naisten sopivuudesta johtajiksi tasa-arvoisina miesten rinnalla?

Jeesus uudisti radikaalisti monia asioita, mukaan lukien orjan ja naisen aseman. Vaikka orjuuden lakkauttamista ei julisteta vielä Raamatussa, Jeesus ja Uusi testamentti näyttävät suunnan sitä kohti. Alkuseurakunnassa vaikuttaneet naisjohtajat osoittavat, että naisen asema kulkee poispäin patriarkaalisista rakenteista kohti aitoa tasa-arvoa, vaikka samalla pidetään kiinni tiukasta seksuaalimoraalista. Tätä ei voida rinnastaa liberaaliin tasa-arvoajatteluun tai aggressiiviseen feminismiin, koska naisjohtajuus oli esillä helluntailiikkeessä – esimerkiksi Pelastusarmeijan tavoin – paljon ennen yhteiskuntaliberaalia liikehdintää. Raamattua lukevat ihmiset hyväksyivät jo 1800-luvulla ennen naisten saamaa äänioikeutta naisen johtajuuden seurakunnassa.

Helluntailaisuudessa esikuvaa paimenuuteen ei haeta kolminaisuudesta, vaan sitä perustellaan Raamatun teksteillä, yleisellä pappeudella sekä Pyhän Hengen kutsulla ja lahjoilla. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolminaisuuden nimikkeet, mutta Jumala ei silti ole ”mies” samassa sukupuolisessa merkityksessä kuin osa ihmisistä on miehiä. Emme suostu luopumaan Jumalan isyydestä ja Kristuksesta Jumalan Poikana, mutta suhtaudumme varauksella Jumalan isyydestä vedettyihin päätelmiin seurakunnan johtajien sukupuolesta. Katsomme, että kumpikin sukupuoli voi itsessään edustaa ihmisyyttä ja ihmiskuntaa Jumalan kuvana. Korkeakirkollinen väite, että vain miespuolinen johtaja tai pappi voi edustaa Kristusta, on vääristynyt.

Sukupuolten aseman pohdinnan lähtökohtana tulee olla ensisijaisesti Raamattu. Tasa-arvoisessa johtajuudessa ei ole kyse siitä, että emme ”nykyaikaisina” hyväksy ajatusta ”raamatullisesta” hierarkiasta. Ajatus miehen ja naisen tasa-arvosta nousee Raamatun lehdiltä. Raamatun alussa miestä ja naista kehotettiin yhdessä hallitsemaan puutarhaa (1. Moos. 2:15). Naisen luominen miehen avuksi ei viittaa alamaisuuteen, sillä sana ”apu” (hepr. ezer) liittyy Vanhassa testamentissa useimmiten tilanteisiin, joissa Jumala esitetään ihmisten  apuna. Hierarkkinen hallintasuhde ei kuulunut luomisjärjestykseen, koska alistaminen mainitaan kirouksena vasta lankeemuksen jälkeen. Kristus tuli korjaamaan yksilön synnin lisäksi myös syntiinlankeemuksen rakenteellisia seurauksia.

Yhdymme Urvaksen toiveeseen, että naisen asemaan liittyvissä kysymyksissä etsitään Jumalan valtakuntaa. Toivomme, että ”juniat ja foibet” löytävät paikkansa seurakunnissa. Samalla haluamme haastaa hierarkkista johtajuusnäkemystä kannattavat helluntailaiset  arvioimaan näkemyksensä johdonmukaisuutta uudelleen Raamatun valossa. Näkemyseroista huolimatta vallitkoon kaikessa rakkaus.


Tuomas Havukainen
Keuruu

Jonna Havukainen
Keuruu

Matti Kankaanniemi
Tyrvää

Sirkku Hoikkala
Kerava

Markus Mäenpää
Keuruu

Anna Lehmuskoski
Tampere

Pilvikki Viitanen
Rovaniemi

Tuomas Harri
Keuruu

Hanna Malinen
Tampere

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan