Tasa-arvoinen johtajuus on uskollista Raamatulle

Olavi Kokkonen (RV 21) ja Kari Hokkanen (RV 22) ottavat vastineissaan voimakkaasti kantaa tasa-arvoisen johtajuusnäkemyksen raamatullisuutta vastaan.

Olemme Hokkasen kanssa samaa mieltä siitä, että ”rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” -periaate määrittää raamatullista tasa-arvoa. Hokkanen kuitenkin yhdistää esittämämme ajatukset virheellisesti humanismiin ja tasa-arvoiseen avioliittolakiin, joiden kanssa raamatullisella johtajuudella ei ole mitään tekemistä. Pelastusarmeijan naisupseerit tai helluntailiikkeen alkuaikojen naispioneerit tuskin olivat osana liberaalia tai humanistista liikehdintää.

Tasa-arvoisessa raamatullisessa johtajuudessa ei ole kyse maallisen lain soveltamisesta Jumalan sanaan, eikä myöskään sukupuolineutraalista liberaaliteologiasta, kuten olemme vastineissamme alleviivanneet. Olemme kyllä tietoisia siitä, että sana tasa-arvo on kaapattu vastoin sen alkuperäistä merkitystä tukemaan sukupuolineutraalia liikehdintää. Kristittyjen ei silti tule luopua sanan raamatullisesta käytöstä.

Sekä Hokkaselle että Kokkoselle näyttää olevan epäselvää, että patriarkaalisuus eli miesvaltaisuus oli syntiinlankeemuksen aiheuttamaa kirousta, ei osa luomistyötä. Kokkonen väittää johtajuushierarkian perustuvan luomisjärjestykseen 1. Moos. 3:16 perusteella. Kyseinen teksti ei kuitenkaan käsittele luomista vaan syntiinlankeemusta ja sen kirousta. Alussa mies ja nainen asetettiin yhdessä samanarvoisina hallitsemaan puutarhaa (1. Moos. 2:15).

Kokkonen perustelee hierarkkista näkemystä myös jakeella 1. Kor. 11:3, jossa viitataan mieheen naisen päänä. Tekstikokonaisuus, johon jae kuuluu, ei kuitenkaan käsittele pastorin ja vanhimman rooleja tai opeta universaalia johtajuushierarkiaa. Paavali opettaa siinä hiusten ja päähineiden käyttöä rukouksen ja profetoinnin yhteydessä. Paavalin aikana kunniaton hiustyyli yhdistettiin pakanallisiin uskonnollisiin menoihin, joissa naisten ja miesten rooleja sekoitettiin. Saman luvun jakeissa 7–9 Paavali pyrkii kumoamaan Korintissa vallinnutta virheellistä käsitystä luomisjärjestyksestä, koska hän ei halunnut elämän Kristuksen seurakunnassa muistuttavan pakanallista uskonnonharjoitusta.

Jakeita 1. Kor. 11:7–10 ei siis voida Kokkosen tavoin nähdä kokonaisuudesta irrallisina, vaan tekstiä tulee lukea kokoavan jakeen 12 loppuun asti, koska Paavalin ajatus päättyy vasta siihen. Jakeessa 12 Paavali vetoaa tasaarvoon: ”–– sillä niin kuin nainen on alkuisin miehestä, niin myös mies on syntynyt naisesta. Mutta kaikki on Jumalasta.”

Vastoin Kokkosen näkemystä Vanhan testamentin ja vanhan liiton patriarkaalista pappeutta, jota sitoivat juutalaisen lain säädökset, ei voida suoraan verrata uuden liiton pappeuteen, joka ei katso syntyperään ja perustuu yleiseen pappeuteen ja Pyhän Hengen kutsuun ja lahjoihin.

Jeesus valitsi vain miehiä ensimmäisiksi apostoleiksi, koska nämä edustivat ensisijaisesti Israelin kahtatoista sukukuntaa. Patriarkaalinen kulttuuri asetti tilanteessa luonnolliset rajoitteensa: esimerkiksi naisten lähettäminen kaksittain kyliin (Luuk. 10) olisi ollut ilmeisen ongelmallista sekä siveys- että turvallisuussyistä. Myöhemmin ”toisen sukupolven” apostoleiksi voitiin valita naisia, kuten Junia (Room. 16:7) osoittaa. Suomenkielisillä käännöksillä ei ole mitään merkitystä Junian sukupuolen ratkaisemisen kannalta, koska tekstihistoria osoittaa yksiselitteisesti, että ensimmäisen vuosituhannen ajan vallitsi  käytännön yksimielisyys siitä, että Junia oli naisapostoli. Foibe puolestaan oli naisdiakoni.

Miesjohtajuutta löytyy toki pitkin patriarkaalisen kulttuurin keskellä syntyneitä Vanhaa ja  Uutta testamenttia. Merkille pantavaa kuitenkin on, että Uudessa testamentissa – ympäröivästä kulttuurista huolimatta – seurakunnissa oli myös naisjohtajia ja -opettajia.

Naisten kokemuksen ja Raamatun välille ei ole tarpeen luoda vastakkainasettelua. Jumala ei ole ristiriidassa Sanansa kanssa, kun hän Pyhän Hengen kautta kutsuu ja varustaa myös naisia sopivin kyvyin johtamaan seurakuntaa. Aivan kuten lapsi tarvitsee isän ja äidin, myös seurakunta tarvitsee miehiä ja naisia johtajikseen. Perusteet miehen ja naisen yhteiselle ja tasa-arvoiselle johtajuudelle nousevat Raamatusta, eivätkä ne tee tyhjiksi miehen ja naisen välisiä eroja ja toisiaan täydentävyyttä.

Kokkosen mukaan naiset voivat ”julistaa, opettaa, kouluttaa, palvella ja johtaa eri toimintamuotoja” ja toimia pastoreina, mutta eivät vanhimpina. Tässä kuitenkin toistetaan samaa epäjohdonmukaisuutta, johon myös alkuperäisessä vastineessamme pyysimme perusteluja: edelleen hämärän peittoon jää, miten pastorin ja vanhimman välinen ero voidaan perustella Uuden testamentin valossa.

Jumalan sanaa tulee kunnioittaa, eikä sen jakeita ja ajatuksia tule irrottaa mielivaltaisesti tukemaan omia ennakkokäsityksiä.


Tuomas Havukainen
Keuruu

Jonna Havukainen
Keuruu

Matti Kankaanniemi
Tyrvää

Sirkku Hoikkala
Kerava

Markus Mäenpää
Keuruu

Anna Lehmuskoski
Tampere

Pilvikki Viitanen
Rovaniemi

Tuomas Harri
Keuruu

Hanna Malinen
Tampere

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan