Raamatullisuutta ja johdonmukaisuutta naisteologiaan

Naisten asema ja palvelutehtävät nähdään helluntailiikkeessä teologisesti hyvin eri tavoin. Helluntaiteologit haastavat Sanna Urvaksen patriarkaalisen näkemyksen seurakunnan johtajuudesta:
Naisten asema ja palvelutehtävät nähdään helluntailiikkeessä teologisesti hyvin eri tavoin. Helluntaiteologit haastavat Sanna Urvaksen patriarkaalisen näkemyksen seurakunnan johtajuudesta:
Teologi Sanna Urvas ottaa Ristin Voiton (RV 12) haastattelussa kantaa patriarkaalisen johtajuushierarkian puolesta. Urvas esittää ensin perustellusti, että helluntaiteologialle Raamattu, järki, kirkon traditio ja kokemus ovat olleet tärkeitä. Tämä voidaan rinnastaa varhaiskristillisiin opinmuodostusprosesseihin.

Urvaksen ajatukset naisteologiasta ovat kuitenkin kiistanalaisia. Hänen mukaansa helluntailaista naisteologista keskustelua vaivaa se, etteivät naisten kokemuksiin hengellisestä kutsusta liittyvät argumentit ja raamattuperustelut kohtaa. Tästä syntyy helposti käsitys, että kokemukselle on annettu liikaa valtaa, vaikka Raamattu ei tue naisjohtajuutta.

Väite on kuitenkin perusteeton, koska egalitaarisen eli tasa-arvoa korostavan johtajuusnäkemyksen puolesta voidaan esittää vakuuttavia raamatullisia argumentteja, jotka huomioivat tekstien historiallisen taustatilanteen ja vahvistavat naisten kokeman kutsun raamatullisuuden. Esimerkiksi se, että Paavalin työtovereina toimivat naisapostoli Junia ja naisdiakoni Foibe, asettaa kyseenalaisiksi tulkinnat, joiden mukaan naisen tulee vaieta ja työntekijöiksi voidaan valita vain miehiä.

Tasa-arvoa korostavat raamatulliset perusteet eivät edusta protestanttista liberaaliteologiaa, vaan niitä pitävät esillä monet helluntaiperinteeseen sitoutuvat maailmanluokan raamatuntutkijat ja teologit, joista ehkä tunnetuimpia ovat Gordon Fee ja Craig Keener. Myöhemmin tänä vuonna helluntailiikkeessä käytävässä naisteologisessa keskustelussa näitä argumentteja käsitellään perusteellisesti.

Sanna Urvaksen mukaan erityisesti paikallisseurakuntien vanhimmistojen ja pastoreiden tulisi ymmärtää johtajuusasia Raamatun valossa. Määrittelemättä kuitenkin jää, mitä raamatullisuus tarkoittaa.

Urvaksen mukaan hierarkkinen malli on Jumalan antama. Tilanne, jossa naisia ei valita vanhimmiksi, mutta heitä voidaan valita pastoreiksi, opettajiksi soluihin, lapsityöhön, nuorisotyöhön ja lähetystyöhön, on epäjohdonmukainen. Urvas kertoo itse toimivansa opettajana seurakuntansa valtuuttamana niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Teologikollegoina meitä kiinnostaa, miten Urvas perustelee näkemyksensä edellä mainittujen teologian neljän lähteen avulla. Entä mikä ero Urvaksen mukaan on pastorilla ja vanhimmalla? Ensiksi mainittuun tehtävään voidaan hänen mukaansa valita naisia, mutta jälkimmäiseen ei. Miten tämä on perusteltavissa Uuden testamentin valossa?

Tasa-arvoa korostava johtajuusnäkemys välttää keskustelun tehtävänimikkeiden ja -alueiden soveltuvuudesta. Paimenuus ja johtajuus ovat sukupuolesta riippumattomia ja perustuvat Jumalalta saatuun kutsuun. Seurakunta tarvitsee johtajikseen sekä miehiä että naisia, hengellisiä isiä ja äitejä. Raamatullinen näkemys tasa-arvosta ja johtajuudesta toteutuu parhaiten, kun sekä miesten että naisten kutsumukset otetaan huomioon johtajia valittaessa. Pastori-nimikettä tai vanhimman roolia ei nähdä sukupuoleen sidottuna, vaan ne kuvastavat seurakunnan paimenen ja johtajan ominaisuuksilla varustettua henkilöä, jonka seurakunta valtuuttaa tehtäväänsä. Jumala on tarkoittanut miehet ja naiset palvelemaan yhdessä tasavertaisina, toisiaan täydentäen ja vahvuuksillaan tukien.

Naisen alisteista asemaa on perusteltu kristillisen historian aikana mitä kummallisimmilla argumenteilla, jotka tulee arvioida uudelleen. Tasa-arvoinen johtajuusnäkemys ei pyri tekemään tyhjäksi sukupuolten välisiä eroja tai ajamaan sukupuolineutraalia ideologiaa – saati ujuttamaan liberaaliteologiaa helluntailiikkeeseen.

Mies ja nainen eroavat toisistaan monella tavalla, ja molemmilla on omat tarpeelliset vahvuutensa. Sukupuolten väliset erot eivät kuitenkaan lähtökohtaisesti johda erotteluun tehtävien välillä. Johtajuus ei ole sukupuolisidonnaista, vaan sekä miehellä että naisella on luontaisia ja erityisiä kykyjä johtamiseen. Nämä kyvyt tulevat yksilöllisesti esiin sekä perheessä että seurakunnassa. Seurakunnassa johtajuus perustuu Pyhän Hengen yksilölle antamaan kutsumukseen ja seurakunnan valtuutukseen.

Rakentavaa ja osapuolet huomioivaa keskustelua toivoen


Tuomas Havukainen
Keuruu

Jonna Havukainen
Keuruu

Sirkku Hoikkala
Kerava

Jarkko Lindqvist
Tampere

Pilvikki Viitanen
Rovaniemi

Markus Mäenpää
Keuruu

Anna Lehmuskoski
Tampere

Matti Kankaanniemi
Sastamala

Hanna Malinen
Tampere

Tuomas Harri
Keuruu

Markus Rautaniemi
Tampere

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan