Onko helluntailiike tienhaarassa?

Jyrki Isohellan ansiokas artikkelisarja (RV 16–18) helluntailiikkeen kasvukysymyksistä on mielestäni hyvä keskustelun avaus pohdittaessa herätysliikkeemme tulevaisuutta. Menneisyyden tunteminen ja analysointi antavat meille juuri niitä työkaluja, joita tarvitsemme. Vasta tietoisuus siitä, missä olemme nyt, avaa mahdollisuuden reittien suunnitteluun kohti tulevaa.

Helluntailaisuuden historiassa on mielestäni syytä kiinnittää huomiota pariin tärkeään seikkaan.

Organisaatioiden ja yhteisöjen toiminnassa pätee niin sanottu massan hitauden laki. Tämä tarkoittaa sitä, että aloitettu toimenpide alkaa vaikuttaa vasta viiveellä, ja vastaavasti sen vaikutus jatkuu vielä jonkin aikaa toimenpiteen loppumisen jälkeen. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä, että menneisyydessä tapahtuneet asiat vaikuttavat vielä suurelta osin myös tämänhetkiseen toimintaan. Näin esimerkiksi Niilo Yli-Vainion vaikutukselle on etsittävä syitä 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun hengellisestä ja yhteiskunnallisesta tilanteesta.

Nuo vuodet olivat voimakasta murrosaikaa maassamme. Maalta- ja maastamuutto autioittivat maaseutua ja nakersivat pohjaa perinteiseltä yhteisöllisyydeltä, joka oli toiminut myös helluntailaisuuden kasvualustana. Lisäksi yhteiskunnan radikalisoituminen haastoi perinteisiä kristillisiä arvoja ja loi pohjaa sille ”vastaiskulle”, jota ylivainiolaisuus edusti.

1960-luvun lopulta 1970-luvun puoliväliin asti helluntaiherätys harjoitti voimakasta kotilähetystyötä hyödyntäen uutta teknistä keksintöä, c-kasettia. Kokouksia ja musiikkia nauhoitettiin, nauhureita lainailtiin toisille ja helluntailainen musiikki- ja puhekulttuuri levisi kodista kotiin. Niilo Yli-Vainio astui siis niittämään vahvaa aikaisempaa kylvöä, ja tulokset olivat sen mukaiset.

Massan hitaudesta johtuen hyvä kehitys jatkui vielä vuosia Yli-Vainion poismenon jälkeenkin, vaikka yhteiskunta oli jo muuttumassa kohti yksilöllisempää aikakautta, jossa yhteisön tilalle astuivat yksilö ja hänen subjektiiviset tarpeensa.

Tultaessa 1990-luvulle yhteiskunnan muutokset nostivat esiin sukupolvien välisen kuilun. Se näkyi monien seurakuntien vanhimmistoissa sukupolvenvaihdoksien tarpeellisuutena ja  toisaalta niiden puuttumisina. Nuorempi sukupolvi koki, ettei sen ääni tullut kuulluksi. Tämä voi olla yksi syy uuskarismaattisten seurakuntien syntyyn, onhan niiden perustajissa useita helluntaitaustaisia henkilöitä.

Sukupolvien välinen ongelma ilmeni myös monissa seurakunnissa johtamisongelmina. Nuori sukupolvi, joka oli koulutetumpi, verkostoituneempi ja tietoisempi omista oikeuksistaan, ei enää alistunut sellaiseen autoritaariseen ja usein myös perustelemattomaan vallankäyttöön, jota edelliset sukupolvet olivat kohdanneet. Tämä on asettanut – ja asettaa edelleenkin – haasteita paimenuudelle ja johtajuudelle helluntailiikkeessä. Asian voisi tiivistää kysymykseen: Kuinka voi ansaita arvovaltaa uuden sukupolven silmissä, ja kuinka tulee harjoittaa vallankäyttöä turmelematta saatua arvovaltaa?

Tältä osin herätysliikkeemme tilanne muistuttaa puolustusvoimien tilannetta 1980-luvun polivälissä, jolloin niin sanotut simputustapaukset toivat esiin uusien sukupolvien tietoisuuden omista oikeuksistaan sekä samalla armeijan johtamisjärjestelmien ja metodien jälkeenjääneisyyden. Tämä puolestaan pakotti puolustusvoimat uudistamaan voimakkaasti koulutus- ja johtamisjärjestelmiään. Vastaava prosessi on helluntaiherätyksessäkin välttämätön, mikäli halutaan kohdata uusien sukupolvien tuomat haasteet.

Pohdittaessa helluntailiikkeen tulevaisuutta keskiöön nousevat mielestäni seuraavat kysymykset:

– Mikä on liikkeemme julkisuuskuva, eli millaiseksi liikkeen ulkopuoliset kokevat meidät ja toimintamme?

– Mitkä asiat liikkeestämme pois lähteneet ihmiset ovat kokeneet keskeisiksi syiksi lähtöönsä? Tätä olisi selvitettävä kattavalla kvantitatiivisella tutkimuksella.

– Onko johtajuus- ja sielunhoitokoulutuksemme ajan tasalla? Ja onko sitä riittävästi?

– Onko yhtenäinen, saman näyn ja toiminta-ajatuksen omaava herätysliike ylipäätään mahdollinen? Vai ovatko seurakunnat jo eriytyneet omille teilleen?

Yhteiskunnan rakennemuutos heijastuu myös helluntailiikkeeseen. Näin on ollut aina ja on myös jatkossa. Maaseudun tyhjeneminen ja vastaavasti kasvukeskusten kehittyminen haastavat niissä toimivat seurakunnat. Muuttotappioalueiden seurakunnat menettävät puolestaan jäsenistöään, ja nuorempien ikäluokkien täydellinen puuttuminen näistä seurakunnista kääntää ne helposti sisäänpäin suuntautuneiksi. Tämä puolestaan voi tehdä niistä opillisesti fundamentalistisia, mikä taas vaikeuttaa ihmisten kohtaamista entisestään.

Vastaavasti kasvukeskusten nopea väestönlisäys Voi aiheuttaa suuriakin sosiaalisia ja rakenteellisia ongelmia, jotka heijastuvat myös näillä paikkakunnilla toimivien seurakuntien toimintaan. Niiden olisi koko ajan kyettävä tuottamaan ”uusia tuotteita” jatkuvasti kasvavan ja eri alakulttuureihin eriytyvän yhteisön tarpeisiin Haasteita siis piisaa.

On kuitenkin hienoa huomata, että näitä asioita pohditaan. Se on kaiken uudistumisen edellytys.


Matti Lappalainen
Pastori
Kuusamo

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan