Kirjoitan koskien helluntailiikkeessä käytävää mielipidekeskustelua naisen asemasta.
Mielestäni on olemassa oikeanlaista ja vääränlaista kirjaimellista Raamatun tulkintaa. Molemmat tulkitsijatahot ottavat Sanan tosissaan ja pyrkivät totuuden tuntemiseen. Toinen katsoo esimerkiksi Paavalin ilmaisun ”yhden vaimon mies” (1. Tim. 3:2) tarkoittavan yksinomaan sukupuolta. Toinen taas ottaa huomioon myös kulttuurihistoriallisen taustan ja pyrkii ymmärtämään kokonaisuuksia ennen kuin vetää esimerkiksi tässä kohdassa esiin oman sukupuolen etua sokeasti ajavan näkemyksensä miehen vanhimmuudesta tai johtajuudesta.
Mielestäni olennaisinta kyseisessä raamatunkohdassa on se, että siinä tehdään selväksi kanta yksiavioisuuteen, ei niinkään korosteta sukupuolen merkitystä johtamisessa.
Olen 20-vuotisen seurakuntahistoriani aikana muuttanut mieltäni koskien naisen johtajuutta ja vanhimmuutta. Siihen on vaikuttanut oman identiteettini vahvistuminen miehenä ja uskovana sekä sen ymmärtäminen, miten tärkeä suhteellisuudentajun vaaliminen on Raamatun tulkinnassa.
Sanaa suhteellisuudentaju ei Raamatussa varmaankaan esiinny, mutta Jeesus antoi sen puuttumisesta fariseuksille unohtumattoman opetuksen. Fariseukset olivat kadottaneet sapatin viettämisessä suhteellisuudentajunsa, ja Jeesus teki sen heille selväksi yhdellä lauseella: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.”
Toinen perusteluni liittyy siihen, miten yleisesti ottaen tulkitsemme Raamatun problemaattisia asiakokonaisuuksia. Onko meidän esimerkiksi perusteltua pitää orjia? Raamattuhan ei kiellä selvästi orjien pitämistä, vaikka aiheeseen otetaankin kantaa. Lähinnä siellä puhutaan kuitenkin siitä, miten orjia tulee kohdella, ja siitä, kuinka uskoon tulleen orjan tulee suhtautua omaan asemaansa.
Samaa yksisilmäistä tulkintatapaa soveltaen kuin 1. Tim. 3:2 kohdassa on helluntailiikkeessä vuosikausia käytetty, on mahdollista kysyä, voisimmeko mekin pitää orjia, jos vain kohtelemme heitä hyvin.
Kolmanneksi meidän on syytä tarkkailla Jeesuksen esimerkkiä naisten kohtelussa. Juutalaisessa kulttuurissa oli radikaalia jo se, että nainen saattoi toimia opetuslapsena. Kuitenkin Jeesus salli tämän oikeuden naiselle. Jeesus tuli asettamaan ennalleen monia kieroon vääntyneitä asioita, kuten yksiavioisuuden ja ihmisarvon. Tähän kuului olennaisesti myös naisen aseman korottaminen sekä heikommista ja puolustuskyvyttömistä olennoista, kuten lapsista, vammaisista ja köyhistä huolehtiminen.
Vääränlaiseen kirjaimellisuuteen liittyy pelkoja, jotka sanelevat ja lukitsevat asenteet tiettyyn muottiin. Pelätään, että ollaan muuttamassa Jumalan sanaa ja saadaan siten kirous ylle. Mielestäni tässä kohtaa olisi tärkeä suhteuttaa näkemystä ymmärtäen, että Jumalan sana ei muutu, mutta se on elävä sana. Mielestäni tämän ymmärtäminen on riemullista, ja juuri se erottaa Raamatun muista ”pyhistä” kirjoituksista.
Jumalan sana elää. Ja elävään sanaan taas mahtuu paljon kehitystä, kuten olemme esimerkiksi orjuuden suhteen historiasta nähneet. Samoin on mielestäni käymässä myös naisen aseman osalta. Emme ole muuttamassa Jumalan sanaa vaan täyttämässä sitä Jeesuksen esimerkin mukaan.
Tamperelaiset ystävykset Milka Myllynen ja Mia-Carita Hahl ovat sitä ihmistyyppiä, jotka keksivät jatkuvasti uusia luovia ideoita ja käärivät aikailematta hihansa t...
TeemaEero Antturi Kun Marko Selkomaa tuli uskoon 13-vuotiaana, hän koki hyvin pian Jumalan kutsuvan häntä saarnaajaksi ja lähetyssaarnaajaksi. – Noita ilmaisuja silloin käytettiin, muistelee nyt 52-v...
TeemaKun Julius Kankkunen aloittaa elämäntarinansa kertomisen, kuulija ei voi olla nauliutumatta paikoilleen. Lapsuuden uskoontuloa seuraa toinen toistaan traagisempia tapahtumia: Ensin...
TeemaYhteiskristillisen Uskovaiset nuoret -nettiyhteisön vastaava
nuorisotyöntekijä Mikael Elmolhoda on saanut vuosien aikana tukevaa
tuntumaa eri kristillisten piirien nuoriin.
...
TeemaEläköityneellä opettaja Juhani Happosella on tallessa kansioita, joihin on
kertynyt yli 200 samaa aihetta käsittelevää lehtileikettä. Ne kertovat
taistelusta, jonka hän kävi 1980-luvulla...
TeemaHyvä Sanoma ry:n keräämillä lahjoitusvaroilla jaetaan tänäkin vuonna joulumuistaminen jokaiseen maamme vankilaan. Helluntaiseurakuntien vankilatyö välittää vankien luettavaksi yli tuhat Hyvä Sanoma -j...
TeemaLähi-idän
kristityistä puhuttaessa tulee melko
nopeasti esiin myös vaino. Islamilaisista yhteiskunnista
ja lujista sukusiteistä juontava
ilmiö tuli näkyväksi Suomessakin äskettäin,
kun to...
TeemaRukous merkitsee musiikkievankelistana toimivalle Jipulle elämän kantavaa voimaa. Tänä syksynä hän on saanut kokea niin pieniä kuin suuriakin ihmeitä.
TeemaHerra, osoita minulle tie ja tee minut halukkaaksi sitä vaeltamaan. Uskallettua on viipyä, ja vaarallista on jatkaa matkaa. Täytä siis minun ikävöimiseni ja osoita minulle tie.
TeemaOnko evankeliointi koko seurakunnan
tehtävä? Kenelle se
oikein kuuluu? Miksi
niin harvat innostuvat nykyisin
evankelioimisesta? Ja
mitä se oikeastaan käytännössä
on?
TeemaEvankelioimisen suuria
innovaatioita helluntailiikkeessä olivat
1900-luvun alkupuolella telttakokoukset
ja kitarakuorot. Evankelioiva
Hyvä Sanoma -lehti perustettiin sota-aikana. Pai...
TeemaBilly Grahamin puheet suunniteltiin tarkkaan etukäteen. Avausiltaan sisältyi elokuvamainen kohtaus, jossa yksinäinen nainen veti väkijoukon liikkeelle.
TeemaKatolinen aktiivi kirjoitti avoimen kirjeen Suomen helluntailaisille, ja RV pyysi siihen vastineen. Yhteisöjen suhteissa kaikki ei ole sitä, miltä näyttää.
UutisetLähestyn teitä, rakkaat Suomen helluntailaiset,
ennen kaikkea kristittynä, joka tunnustaa samaa Apostoliseen uskontunnustukseen
kirjattua uskoa, jota tekin tunnustatte.
Toiseksi lähe...
UutisetKatolinen teologi Emil Anton
on lähestynyt avoimella kirjeellään Suomen helluntailiikettä reformaation
merkkivuoden tiimoilta. Kirjoituksellaan hän halusi herättää keskustelua, vähentää
enn...
Teema”Yksi viime vuosikymmenten
merkittävimmistä globaalin
kristillisyyden ilmiöistä.” Näin
suurin sanoin on luonnehdittu helluntailaisten
ja roomalaiskatolisen kirkon
vuonna 1972 aloittamaa k...