Kadotus ja ajattelun vapaus

Paljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Majabacka  (RV 17). Kirjassa Four Views on Hell (Neljä näkemystä helvetistä) tuodaan kristikunnan eri tulkintoja kadotuksen iankaikkisesta kestosta. Asia on ajattelullemme vaikea, käsite iankaikkinen on yksiselitteinen. Raamattu käyttää sitä sanaa monista meille myönteisistä asioista. Iankaikkinen autuus, rauha, ja elämä ovat helppoja hyväksyä mutta iankaikkinen tuomio vaikeampi.

Ajassamme vallitsee suuri ajattelun vapaus. Mainitun kirjan ammattiteologit tekevät Raamatun sanalle samaa kuin israelilaiset tekivät erämaassa mannalle. He jauhoivat sitä käsikivillä tai survoivat huhmareessa. Sitten he keittivät sitä padassa ja valmistivat siitä leipiä. Teologit lainaavat aineksia toistensa löydöistä ja siten leipovat ylös mitä hienoimpia leivoksia. Miten on syömisen laita?

Mooses sanoi: ”Mitä leivotte, se leipokaa, mitä paistatte, se paistakaa, mutta syökää se samana päivänä.” Joka haluaa pelastua, sille ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä ahtaasta, parannusta Sanan mukaan vaativasta portista. Ei ole muuta tietä iankaikkiseen elämään. Nälkäisen ei auta kuin syödä sitä, mitä ylhäältä annetaan. Portilta lähtevän polun kaitaisuus on sekin Sanan rajoittamaa ahtautta. Tämä ahtaus on myös sitä, mitä sallimme itsemme ajatella kadotuksesta.

Juudan kirjeessä Sodoma ja Gomorra kärsivät ikuisen tulen rangaistusta. Ihmisen Poika sanoo kansoja tuomitessaan vasemmalla puolellaan oleville: ”Menkää pois minun luotani, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu Paholaiselle ja hänen enkeleilleen.”

Matteuksen ja Juudaan kirjoittamana Jumalan Pyhä Henki haluaa, että me käsitämme kadotustulen ikuisena. Itsetuhoa suunnitteleva saa rohkeutta siitä valheesta, että kuoleman jälkeen ei ole mitään. Mihin me tarvitsemme sitä valhetta, että kadotus ei olisi ikuinen? Oikea käsitys olkoon kannustamassa evankeliointiin, lähetystyöhön ja Herran etsintään.

Vapahtaja opetti ikuisista asioista käyttäen katoavan maailmamme asioita. Esimerkiksi raha on katoava ”väärä mammona”, jolla kuitenkin voi tehdä ystäviä katoamattomuudessa. Oikea katoamaton mammona on meidän omaamme perillä. Usko on kalliimpi kuin katoava materiaalinen kulta, molemmat koitellaan tulessa.

Raamatun iankaikkisten käsitteiden joukossa on sellainen kuin iankaikkisen liiton veri. Tämä maksuväline on siis luokkaa iankaikkinen. Se maksoi Jumalalle paljon, ja se annettiin meidän lunastukseksemme jostakin pahasta paikasta. Tuo paha on sekin luokkaa iankaikkinen. Jos se paha olisi joskus loppuva, ei kai siitä olisi kannattanut noin paljon maksaa. Paholaisen loppusijoituspaikka ei ole katoavien tavaroiden luokassa.

Aikamme viisaat pitävät oikeutenaan olla asiantuntijoita siinä, milloin Jumala tarkoittaa oikeasti sitä, mitä hän sanoo. Valitettavasti tämä muistuttaa Eevaa kuuluisan puun äärellä. Eeva muisteli hämärästi, mitä Jumala sanoikaan tuosta puusta. Ei saa syödä puusta eikä saa koskea puuhun. Puuhun koskemisesta ei ollut Jumala sanonut.

Eeva oli huolimaton ja epätarkka Jumalan sanan suhteen. Hän arveli Jumalan voivan muutella sanojaan. Huonosti kävi. Jumalan sanan tulee hallita elämää, ajatuksia ja omaatuntoa. Näin ei ollut Eevan kohdalla.

Nyt saamme tutkia Sanaa turvallisissa olosuhteissa omasta aitiostamme käsin. Meillä on käytettävissämme parhaat tutkimusmenetelmät, ja katsomme säälien niitä, joilla näitä mahdollisuuksia ei ole. Sana on aina tutkimuksen ja tarkastelun kohteena, siis objektina.

Meidän on terveellistä muistuttaa itsellemme, että osat vaihtuvat vielä. Me olemme tutkittavan aitiossa, ja Sana itse on kuin oikeustutkija. Sana voi mennä tuomarin paikalle, se voi olla syyttäjän aitiossa tai puolustajan aitiossa. Se voi olla myös valamiehistössä miettimässä tuomiotamme. Meidän olisi silloin paljon helpompi olla, jos Sana pysyttelisi vain puolustajan aitiossa.

Ajattelumme ei saa virrata vapaasti. Jokainen ajatus vangitaan kuuliaiseksi Kristukselle. Ei maailman viisain teologi pelastu sen johdosta, mitä hän tietää tai uskoo. On myös elettävä parannuksessa ja kilvoituksessa, kuten Paavali sanoo: ”–– etten minä, joka muille saarnaan, joutuisi häpeään.”

On tehtävä Jumalan tahto eikä vain tiedettävä se. Jeesus kohdistaa ankarimmat kadotussanansa uskonnollisille viisaille, jotka eivät pitäneet kadotusta itselleen mahdollisena. Mato ei kuole eikä tuli sammu. Tämä kirjoitus on nyt tämmöinen jumalanpelon lisäämiseksi, ettei kävisi niin, että meillä on ajattelun vapaus kadotuksessa.

 

Mikko Maila

Pielavesi



Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan