Jumalan totuus on absoluuttinen

Maailmankaikkeuteen sopii vain yksi totuus, ja se on absoluuttinen. Kahta tai useampaa totuutta ei voi olla, sillä ne kumoaisivat toisensa.

Luin hiljattain kosmologi-ateisti Esko Valtaojan ja emerituspiispa Juha Pihkalan todella mielenkiintoisen kirjan Tiedän uskovani, uskon tietäväni (Minerva 2010), joka sisältää sanan säilän sivalluksia uskon ja epäuskon välillä. Kummankin perustelut olivat omasta lähtökohdastaan katsoen ansiokkaat ja johdonmukaiset. Kokonaisvaltaiseen yhteisymmärrykseen kirjassa ei kuitenkaan päästy. Vain humaani ihmisystävällisyys esti kirjoittajia käyttämästä kovempia keinoja oman totuutensa puolesta.

Onko sillä sitten väliä, kenellä totuus on? Ei, jos liikutaan suvaitsevuuden nimissä. Silloin jokainen ajatelkoon niin kuin haluaa.

Minun totuuteni on iankaikkinen Jumala, joka on Henki. Mikään materiaalinen ei voi luoda totuutta. Tämä on uskoni mukaan koko universumin perusprinsiippi. Maailmamme on Jumalan maailma, ja kaikki perustuu hänen Sanaansa. Tätähän kaikki eivät tietenkään usko, mutta se on heidän oikeutensa.


Vladimir Klimenko

Helsinki

Raamatun äärellä
40/201

Raamatun äärelläMichael L. Brown, Craig S. Keener
Jeesuksen paluuta käsittelevissä raamatunkohdissa ei niinkään puhuta siitä, että saisimme helpotusta tässä ma...
Raamatun äärelläGreg Laurie
Raul Ries oli vasta poikanen paetessaan Meksikosta Yhdysvaltoihin. Hän ei paennut niinkään maansa köyhtyneitä oloja kuin omia kotiolosuhteitaan – alk...
MuutNiille, jotka ovat juoneet pelastuksen lähteestä, kuuluu myös Jeesuksen lupaus tulla itse osaksi lähteestä. Nämä kaksi lupausta yhdessä muodostavat rikkaan ja onnellisen elämän mahdollisuuden.
UutisetMitä sinä etsit tänä jouluna? Viisaat etsivät tänäkin päivänä Kristusta.
Raamatun äärelläPääsiäisen ymmärtäminen vahvistaa hengellistä perustustamme. Kun elämän myrskyt kohtaavat meitä, emme horju. Tähän juhlaan kätkeytyy vapautuksemme synnistä, kuolemasta ja kaikesta kirouksesta.
...
Raamatun äärelläKlassisen helluntailaisuuden piirissä on kirjoitettu varsin vähän luodun ihmisen turmeltumattomasta alkutilasta.
Raamatun äärelläAlussa Jumala loi taivaan ja maan.
Raamatun äärelläJokainen kristitty joutuu ottamaan kantaa Raamattuun ja sen ilmoitukseen.
Raamatun äärelläYmmärrys Pyhän Hengen persoonasta ja toiminnasta uudestisyntyneessä ihmisessä muodostavat ehkä tunnetuimman ja keskeisimmän helluntaiteologisen korostuksen.
Raamatun äärelläKoetella vaiko kiusata, siinä pulma. Jeesuksen opettama rukous päästää pahasta muttei helpolla.
Raamatun äärelläJeesus opetti kutsumaan Jumalaa rukouksessa Isäksi. Sitten ihmisen ja Jumalan väliin tuli etäisyys.
MuutRaamattuprofessorin uravalintaan vaikutti kisa ateistien kanssa.

Lukion ensimmäisenä vuonna nuortenporukkamme sai selville, että eräällä marxilaisella ateistilla oli tapana lukea joka syksy Raa...
UutisetOletko uudestisyntynyt?” on suorasukainen gallupkysymys. Siinä piilee kuitenkin ongelmia.
Raamatun äärelläHaluatko kuulla Jumalan puhuvan? Pidä kiinni Kirjoituksista.
Ajallemme on luonteenomaista skeptisismi, individualismi ja lähes täydellinen tietämättömyys pyhistä Kirjoituksista. Nämä asiat kolkutta...
Raamatun äärelläEnsimmäinen käsky muistuttaa meitä siitä, ettei taivaallinen Isämme ei ole mitä tahansa me toivomme hänen olevan.
Raamatun äärelläJeesuksen seuraajina meidän on nöyrästi myönnettävä, että Pyhä Henki puhaltaa myös oman oikeaoppisen joukkomme ulkopuolella.
Raamatun äärelläJeesus ei kutsunut harvoja kokouslavoille tai Afrikkaan vaan kaikkia seuraansa tekemään opetuslapsia.
Raamatun äärelläKirkkohistoriallinen aineisto osoittaa lapsikasteen myöhäisyyden.
Raamatun äärelläMiksi kirkoilla on niin monenlaisia näkemyksiä kasteesta?
Raamatun äärelläRaamatullinen ymmärrys Jumalan huoneenhaltijan tehtävästä avaa yksilölle näköalan elämän vastuullisuuteen.
ArtikkelitJumalan valtakunta on syntisiä, ulkopuolisia ja eri tavoin köyhiä ihmisiä varten.
Evankeliumin kertomuksessa tuhlaajapojasta Jeesus opettaa jotakin olennaista Jumalan luonteesta ja suhtautumisesta...
PuheenaiheJotkut kristityt ovat kertoneet boikotoivansa yrityksiä, jotka tukevat seksuaalivähemmistöjen Pride-kulkueita. Alkuseurakunnan aikana kristityt asioivat pakanatemppeleiden kanssa yhteistyötä tekevissä...
Raamatun äärelläKun Hengen täyteyttä etsiessä asettaa Jeesuksen ainoaksi keskipisteeksi, tähtää hänestä todistamiseen ja maailmanlaajaan lähetystyöhön, on turvallisilla vesillä.
Raamatun äärelläVanhassa testamentissa kerrotaan, kuinka poika­joukko pilkkaa profeetta Elisaa kaljupääksi. Elisa kiroaa pojat, ja nämä saa­vat jumalallisen rangaistuksen joutuen karhun raatelemaksi (2. Kun...
Raamatun äärelläEvankelista Luukas kertoo Jee­suksen ristillä käymästä keskus­telusta kahden rikollisen kanssa ja kuinka toinen heistä katuu syntejään ja moittii toveriaan tämän epäuskosta (23:39–43). Matt...
Raamatun äärelläJumalan sana on elävän uskon ja kristillisyyden kes­tävä perusta.

Kristittyinä mei­dän on tärkeä tietää, mihin us­komme. Aivan yhtä tärkeää on myös ymmärtää, minkä per...
Raamatun äärelläPaavali opetti kirjeissään uskon ja opin perusasioita mutta antoi myös ohjeita ihmissuhteisiin, koska tiesi, että seurakunta ei ole täydellisten joukko.
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan