Jumalan luoma hierarkia sisältää siunauksen

Sanna Urvas puolustaa seurakunnan ja avioliiton hierarkkista johtajuusnäkemystä. Hänen mukaansa siihen sisältyy Jumalan salaisuus ja siunaus.
Sanna Urvas puolustaa seurakunnan ja avioliiton hierarkkista johtajuusnäkemystä. Hänen mukaansa siihen sisältyy Jumalan salaisuus ja siunaus.
Kiitän teologikollegoitani vastineesta koskien minusta tehtyä haastattelujuttua Ristin Voitto -lehdessä (RV 16). Naisteologia ei ollut haastattelun varsinainen fokus, eikä jutussa ollut näkemyksiäni mitenkään erityisesti perusteltu.

En lähde vastaamaan esitettyihin kysymyksiin (RV 16), jotka liittyvät läheisesti eksegeettiseen pohdintaan, sillä olen koulutukseltani systemaatikko ja elämänfilosofialtani Jumalan salaisuuksien ihmettelijä. Esittelen kuitenkin kolme näkökulmaa, joita on mielestäni hyvä pitää esillä naisen asemaan liittyvässä keskustelussa kokonaisnäkemystä muodostettaessa.

Ensiksi, naisen asemaan liittyvää keskustelua tulee lähestyä hermeneuttisena kysymyksenä. Keskeistä tässä on se, etteivät Raamatun tulkintaa voi ohjata vain koulutetut teologit; sen sijaan keskustelun loppupäätelmien tulee heijastaa koko yhteisön näkemyksiä.

Kenneth Archerin tutkimusten mukaan helluntailaisessa raamatuntulkintaperinteessä on keskeistä Pyhän Hengen, kirjoitusten ja yhteisön välinen vuorovaikutus. Amos Yongin mukaan tulkintaa tulee peilata oman yhteisön ja teologian historian konteksteihin.

Miten yhteisön vaikutus teologisten näkökantojen muotoutumiseen toteutuu ja on toteutunut Suomen helluntailiikkeessä, on laajemman huomion ansainnut aihe. Sitä pohdin tekeillä olevassa väitöskirjassani.

Uskon, että johtajuusrakenne on kirjoitettu Raamatun tekstiin selkeästi ja myös arkikielellä ymmärrettävästi. Omassa kotiseurakunnassani tämä on ymmärretty niin, että johtava pastori on mies ja vanhimmistossa palvelevat miehet. Naiset voivat palvella sekä pastoreina että lukuisissa muissa tärkeissä rooleissa seurakunnassa.

Kunnioitan muiden seurakuntien tekemiä johtopäätöksiä omissa seurakunnissaan.

Jeesus uudisti radikaalisti oman aikansa uskonnon, mukaan lukien naisen aseman. Mikäli tämä sukupuolien välinen hierarkia olisi kaivannut vielä radikaalimpaa uudistamista, olisi se tullut Raamatussa esiin vahvasti sanoitettuna sekä Jeesuksen ja alkuseurakunnan toiminnassa.

Traditio kertoo, että Jeesuksen äiti Maria oli erittäin tärkeä ja arvostettu henkilö alkuseurakunnassa. Jo Marian asema osoittaa naisten tärkeyden seurakunnalle. Häntä ei kuitenkaan nimetty sen johtajaksi.

Toinen lähestymistapa on trinitaarinen. Keskeistä on se, miten Jumalan ja maailman suhde heijastuu siihen, missä roolissa paimen ohjaa seurakuntaa. Jumala ilmoittaa itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Kolminaisuuden ytimeen kuuluu kaitselmuksen käsite. Isä, Luoja, ohjaa ja osallistuu luotuun todellisuuteen. Myös Poika ja Pyhä Henki osallistuvat siihen, sillä se rakkaus, joka sitoo kolminaisuutta yhteen, on samaa rakkautta, jota Isä heijastaa luomakuntaansa Pojan sovitustyön ja Pyhän Hengen kautta tapahtuvan pyhitystyön kautta. Tämä realisoituu puolestaan Jeesuksen toiminnassa ja ”minä olen” -lausumissa. Poika ilmoittaa itsensä Hyvänä Paimenena.

Siksi katson trinitaarisen teologian olevan paimenuuden ytimessä ja yksi sitä selittävistä, avaavista ja määrittelevistä tekijöistä.  Seurakunnan johtaja on laumansa ylin paimen. Tämä paimenen sukupuolisuus liittyy isyyden ja poikuuden kautta kolminaisuuden ilmoitettuihin nimiin. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat klassisessa teologiassa kolminaisuuden erottamattomat nimikkeet. En suostu luopumaan siitä, että minun Jumalani on Isä. En suostu luopumaan siitäkään, että Jeesus, Jumala ja Poika, joka inkarnaation kautta tuli luotuun todellisuuteen, on mies.

Kolmas näkökulma on virkaan ja sen luonteeseen liittyvää pohdintaa. Johtavan pastorin tehtävä on luonteeltaan erilainen kuin opettajan tai seurakunnassa palvelevan pastorin, miehen tai naisen. Ylin paimenuus kuuluu mielestäni miehelle. Hänen lisäkseen tarvitaan naisia opettajiksi ja pastoreiksi sekä paimeniksi ja lukuisiin muihin tehtäviin miesten rinnalle.

Nimikkeet ja termit eivät muodosta helluntailiikkeessä yhdenmukaista ja systemaattista kokonaisuutta, jota voisi rinnastaa raamatullisiin termeihin. Siksi on tärkeää ymmärtää niiden  sisältö sekä hierarkian kokonaisuus.

Eeva annettiin miehelle kumppaniksi ja avuksi. Silti Jumala piti miestä vastuullisena lankeemuksesta (1. Moos. 2:9). Yhdessä he kantoivat seuraamukset.

Helluntailaisessa teologian kirjoittamisessa tuodaan perinteisesti kokemuksellisia elementtejä osaksi perusteluja. Näin tapahtuu myös korkean tason kansainvälisissä ekumeenisissa neuvotteluissa esimerkiksi helluntailiikkeen ja katolisen kirkon välillä. Siksi en malta olla lisäämättä aiheeseen vielä yhtä näkökulmaa.

Tasa-arvoisessa kulttuurissa on usein vaikea hyväksyä sitä Raamatussa ilmaistua lausumaa, että mies on vaimon pää. Uskon, että avioliiton hierarkiaan sisältyy salaisuus, joka ei avaudu kuin sen hyväksymällä ja läpi elämällä. Olen saanut elää avioliitossa yli 25 vuotta. Liiton alkumetreillä Jumala haastoi minut tällä sanallaan, joka ei sisällä alistamista vaan heijastelee rakkauden ja kunnioituksen välistä suhdetta. Yhteistä elämää oli tuolloin aloittamassa kaksi voimakastahtoista johtajapersoonaa, joiden liitto olisi todennäköisesti loppunut hyvin lyhyeen ilman päätöstäni kunnioittaa raamatullista totuutta avioliitosta.

Onneksi minulla on mies, joka päivittäin etsii Jumalan valtakuntaa. Uskon meidän löytäneen sen salaisuuden, jonka Herra on tähän hierarkiaan kätkenyt. Jumalan luoma hierarkia ja sen hyväksyminen sisältävät aina sekä salaisuuden että siunauksen.

Uskon ja toivon, että Suomen helluntailiikkeessä pastorit ja johtajat etsivät Jumalan valtakuntaa naisen asemaan liittyvissä kysymyksissä. Haluan haastaa heitä löytämään oman seurakuntansa juniat ja foibet ja asettamaan heidät palvelemaan niille paikoille, joissa Jumalan antamat lahjat pääsevät täydessä kukoistuksessa rakentamaan seurakuntaa.


Sanna Urvas
Teologian maisteri ja tohtorikoulutettava
Espoo

Lukijalta
51

Lukijalta22.3.2024 | Olen kiitollinen, että maakuntalehdissämme on auennut toistuvasti tilaa Raamatun sanomaa korostaville kirjoituksilleni. Usein ne sivuavat yhteiskunnallisia haasteita, unohtamatta ikuis...
LukijaltaIhmisten puheissa toistuvat usein ilmaisut kuten ”Kuolema kuittaa univelat” tai ”Haudassa saa sitten levätä”. Ne ovat tavallisia tapoja vältellä ajatusta kuolemanjälkeisestä elämästä ja vaeltaa va...
Lukijalta21.11.2023 | Helluntaikirkon oppikäsityksessä Jeesuksen paluusta ei ole enää vain yhtä tulkintamallia. Jeesuksen paluusta itsessään ollaan varsin yksimielisiä, mutta seurakunnan tempauksen ajoituk...
Lukijalta24.10.2023 | Iso Kirja on hehkuttanut tänä vuonna Opisto omaksi -teemaa. Sen tavoitteena on, että seurakunnat ja niiden jäsenet ottaisivat ja kokisivat entistä enemmän omistajuutta yhteisestä opis...
LukijaltaApostoli Paavali ei tahtonut pitää Roomassa asuvia veljiä tietämättöminä ”tästä salaisuudesta, että Israelia on osaksi kohdannut paatumus – hamaan siihen asti, kunnes pakanain täysi luku on sisäll...
Lukijalta(20.3.2023) Tammikuussa seurakuntamme johtajisto sai ihmetteleviä yhteydenottoja koskien paikallista Turvallinen seurakunta -lausuntoa, jossa olemme osallisena. Siinä oli virheellisesti na...
Lukijalta(6.3.2023) Uudet hyvinvointialueet aloittivat vuoden alusta. Kotiin saamamme esitteen mukaan uuden hyvinvointialueen keskeinen tehtävä on ”hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yht...
LukijaltaTranslain uudistaminen vietiin eduskunnassa maaliin 1.2.2023 äänin 113–69. Lain mukaan jokainen täysi-ikäinen kansalainen voi vaihtaa sukupuolensa pelkkänä ilmoitusasiana. Korjausleikkauksia ja lä...
LukijaltaOikeaoppisuuden tarve on ihmiselle ominaista ja johtuu osin siitä, että se on eräs turvallisuuden tunnetta ruokkiva väline. Uskon kysymyksissä oikeaoppisuuden tarve on hälyttävän suuri. Osasyynä s...
Lukijalta(27.12.2022) Silmiini sattui erään teologin lehtikirjoituksen otsikointi: ”Ateisti, joka tuntee Jumalan?” Kysymysmerkin kanssakin toteamus on absurdi. Ateisti kieltää Jumalan olemassaolon ja kaike...
Lukijalta(22.11.2022) Kun tulin aikoinani uskoon, sain näyn hengellisestä työstä. Se oli määrittelemätön pakottava tarve olla jotenkin hyödyksi Jumalan valtakunnassa. Tämä tarve on ollut läpi uskossa oloaj...
LukijaltaPaimen Plus -lehden kesäkuun numeron talouspalstalla olleessa kirjoituksessa kerrottiin seurakuntien lämpölaskujen noususta viime talvelta. Sama suunta näyttää jatkuvan myös tulevana talvena. Kerr...
LukijaltaJeesus joutui usein herättelemään kuulijoitaan. Tässä muutamia otteita Jeesuksen sanoista: ”Ettekö käsitä? Kuinka te ette käsitä, etten minä puhunut teille leivästä?” Niin hän sanoi heille: ”Ettek...
LukijaltaYhdysvalloissa korkein oikeus kumosi kesäkuussa vanhan ns. Roe vs Wade -nimellä tunnetun, aborttioikeuden turvanneen ennakkopäätöksen. Näin se teki sen, minkä kokeneiden ja laintuntevien tuomareid...
LukijaltaSanan- ja uskonnonvapaus ry (SUV) on osoittanut tarpeellisuutensa kansan keskuudessa. Kesäkuussa 2021 perustettu yhdistys on saanut aatteensa taakse jo yli 1 000 jäsentä ympäri Suomea.
Yh...
LukijaltaHesekielin kirjan luku 33 kertoo sielunhoitajan ja profeetan vastuusta. Toisesta jakeesta löytyvät puhuttelevat sanat: ”Jos minä annan miekan tulla maan kimppuun ––.” Nykyiset aseet eivät ole miekkoja...
LukijaltaLähetyspastori Markku Karjalaisen mukaan Uusi testamentti opettaa seurakunnan johtavan pastorin ja vanhimman viran kuuluvan miehille. Raamatussa sanotaan, että vanhimman virkaan tulee valita ”yhde...
LukijaltaKansallisen veteraanipäivän aikana (27.4.), kun uutiset kertovat Suomen tasavallan presidentti Sauli Niinistön potevan koronan jälkeen keuhkokuumetta, olen pohtinut, kuinka tärkeää on, että maamme...
LukijaltaRisto Karhu esitti Ristin Voitossa 17 kysymyksen: ”Jeesuksen paluu – ennen suurta ahdistusta?” Kirjoitus keskittyi ensisijaisesti odottamamme tempauksen ajankohdan pohdintaan. Mielestäni Risto Kar...
LukijaltaLänsimaiden kristittyjen piirissä on laajalti käsitys, että seurakunnan salainen tempaus tapahtuisi ennen suurta ahdistusta. Etenkin vapaiden suuntien käsitykseen on paljolti vaikuttanut Vilho Har...
LukijaltaJumala ilmoittaa itsensä Raamatun Sanan kautta mutta myös kansojen vaiheissa. Erityisen selvästi tämä ilmenee Israelin kansan historiassa ja nykyhetkessä.
Suomen kansan eri vaiheissa olem...
LukijaltaKiitos Reijo Mänttärille palautteesta (RV 9/22) kirjani erään luvun pohjalta tehtyyn artikkeliin. Tila ei riitä palautteen seikkaperäiseen käsittelyyn, mutta teen joitain yleisiä huomioita. ...
LukijaltaPuheessaan Korneliuksen talossa apostoli Pietari tahtoi sitoa uudet opetuslapset herätyksen alkuperään. Siksi hän sanoo: ”– – sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kast...
LukijaltaLehden emerituspäätoimittaja Leevi Launonen pohdiskeli kasvatustieteen asiantuntijana syvällisesti ihmisen persoonaa (RV 5). Hän toteaa ihmisen luonteen kasvamisen jääneen taka-alalle 1900-luvun l...
LukijaltaPitkittynyt poikkeusaika on kuormittanut lapsiperheiden arkea, typistänyt tärkeitä vertaistukiverkostoja ja kaventanut seurakuntayhteyttä. Lasten hengellinen kasvatus on jäänyt pitkälti vanhempien...
LukijaltaHyvin usein puhutaan pettäjä Jaakobista tai siitä, kuinka Jaakob petti veljensä. Ovatkohan nämä ajatukset koko totuus?
1. Moos. 25:21,23: ”Iisak rukoili Herraa vaimonsa puolesta, sillä tä...
LukijaltaVastine Kalevi Marinille – "Ekumeniaa ei tarvitse pelätä"

Ristin Voitossa 46 oli Kalevi Marinin mielipidekirjoitus, joka kommentoi Ristin Voitossa 41 julkaistu...
LukijaltaRistin Voitossa 41 oli hätkähdyttävä artikkeli Helluntailaisena ekumeniaa vahvistamassa. Petri Mäkilä sanoittaa siinä teologian toht...
LukijaltaSuomessa on viime vuosien aikana kyseenalaistettu kristillisiä arvoja. Raamatun mukaista uskoa tunnustavat kokevatkin, että kaikkea muuta suvaitaan paitsi kristillisiä arvoja.
Kuitenkin e...
LukijaltaLehden sivuilla on jälleen käyty keskustelua naisen asemasta. RV:n numerossa 41 Hannu Kangasniemi esitti miehen ja naisen välisen hierarkian olevan osa Jumalan asettamaa järjes...
LukijaltaRistin Voitossa 30–31 oli kirjoitus kalvinismista. Näkemys miehen ja naisen erilaisista sukupuolisidonnaisista rooleista perheessä ja seurakunnassa nousi esiin yhtenä jäsenille tärkeänä näkök...
LukijaltaKesän päivityksiä, uutisia ja mainoksia lukiessa mieleen on noussut kysymys: Onko sellainen paradoksi mahdollista, että voin olla ihmisoikeuksien ja solidaarisuuden puolella ja samaan aikaan kriti...
LukijaltaSuurella mielenkiinnolla, jännityksellä, rakkaudella ja ilolla tartuin Evankelistakoti elää -kirjaan. Jokainen kirja, joka kertoo helluntaiherätyksen alkuajoista Suomessa, sen toiminnast...
LukijaltaOlen kuullut joidenkin väittävän, etteivät uskovat joudu viimeiselle tuomiolle. Silloin tarkoitetaan ns. erillistä ylöstempausta, joka on erotettu ylösnousemuksesta viimeisenä päivänä. Kuitenkin t...
LukijaltaNettikonferenssissa näki paljon mielenkiintoisia vastauksia otsikon kysymykseen. Laulu- ja soitinyhtye Exit sai paljon myönteistä palautetta. Monet pitivät sen esiintymistä jopa koko tapahtuman pa...
LukijaltaPaljolla kirjantekemisellä ei ole loppua. Ristin Voitossa on kirja-arvioita, joista toiset ovat hyviä ja rakentavia uskoamme ajatellen, toiset ovat sitten vähemmän hyviä. Markus Maj...
LukijaltaRistin Voitto -lehden pääkirjoituksessa (12/21) Waltteri Haapala korostaa pastorien johtajuutta ja heidän kunnioittamistaan sangen voimakkaasti. On toki tärkeää, että pastorit saavat heille kuuluv...
Ristin Voiton verkkosisältö nyt Ajassa-lehdessä – diginäköislehti päivittyy toistaiseksi tutulle paikalle ristinvoitto.fi:hin
Seurakunnat: Maksukorttidiakonian myötä keskustelut ovat muuttuneet syvällisemmiksi
Kuurojen työtä jo 50 vuotta – Juhlavuosi huipentuu Juhannuskonferenssin puheenvuoron lisäksi lokakuussa pidettävään juhlaan